معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ونزوئلا در هفته اول فروردین ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

ادامه تزریق ارز به بازار پولی ونزوئلا

بانک مرکزی ونزوئلا در آخرین مرحله جهت ممانعت از افزایش نرخ ارز، بیش از ۱۰۵ میلیون دلار را به بازار پولی این کشور تزریق نمود. مبلغ اختصاص یافته طی آخرین مرحله بیشترین مبلغ تزریقی طی چهار هفته اخیر به شمار می رود که با احتساب آن کل مبلغ اختصاص یافته تا کنون طی سال جاری میلادی از ۹۶۴ میلیون دلار فراتر رفت.

https://www.bancaynegocios.com/bcv-aumenta-a-us105-millones

افزایش قیمت مواد غذایی در ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی مرکز اسناد و تحلیل اجتماعی کانون ملی معلمان ونزوئلا از افزایش بهای سبد غذایی مورد نیاز خانوار در این کشور حکایت دارد. براین اساس، ارزش یک سبدغذایی مورد نیاز خانوار طی ماه فوریه سال جاری میلادی از  ۴۸۲ دلار فراتر رفت که معادل مبلغی برابر با ۹۱ حداقل دستمزد مصوب در این کشور می‌باشد. 

https://caraotadigital.com/venezuela/canasta-alimentaria-quedo

ارسال دو هزار دستگاه خودرو از سوی ایران به ونزوئلا

ایران پس از هشت سال وقفه در فروش خودرو به ونزوئلا، بیش از دو هزار دستگاه خودرو را به این کشور صادر نمود. برابر اعلام گروه صنعتی خودروسازی ایران خودرو، خودروهای ارسالی از نوع دنا و رانا  می‌باشند و این شرکت در راستای توسعه بازارهای هدف، ایجاد ارزش افزوده و مشارکت بیشتر در کشور، افزایش صادرات به ونزوئلا را در دستورکار خود قرار داده است. 

https://www.globovision.com/internacional/4317/iran-envio-2000-carros

توقف صادرات نفت ونزوئلا

برپایه اعلام منابع آگاه به نقل از خبرگزاری رویترز، افزایش بررسی قراردادهای صادرات نفت شرکت ملی نفت ونزوئلا، تقریباً صادرات نفت خام و مواد سوختی این کشور را متوقف ساخته است. توقف صادرات نفت پس از افشای پرونده فساد مالی در شرکت ملی نفت و استعفای طارق الایسامی، وزیر پیشین نفت روی داده است و مقامات کنونی در حال انطباق فاکتورهای فروش پیشین با پرداختها می‌باشند این درحالی است که گفته می‌شود که در تمامی‌پایانه‌های صادراتی ونزوئلا، تنها چهار مشتری اعم از شرکت نیکوی ایران،، شورون آمریکا، شرکت هانگژو چین و کوبا طی هفته جاری فعالیت داشته اند و تا کنون پس از بررسی‌های صورت گرفته تنها قرارداد فروش با شرکت چینی مورد تأیید قرار گرفته است و ۲۳ نفتکش در انتظار بارگیری نفت ونزوئلا می‌باشند.

 https://www.reuters.com/article/venezuela-oil-exports-idAFL1N35V1LC

ورود دو هزار دستگاه خودرو و یکصد تراکتور ایرانی به ونزوئلا

رامون ولاسکز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا از ورود دو هزار دستگاه خودرو و یکصد تراکتور ارسالی از سوی ایران به ونزوئلا خبر داد. وی با انتشار پیامی‌توییتری در این خصوص، اعلام داشت که یمن اتحادسازنده با ایران، محموله ارسالی ایران را در بندر لاگوایرا دریافت نموده و  فروش از طریق کد QR صورت می‌پذیرد.

https://twitter.com/rvaraguayan/status/1639023052183994369

تصمیم کلمبیا برای خرید شرکت پتروشیمی ونزوئلا

دولت کلمبیا تصمیم به خرید شرکت پتروشیمی ونزوئلا به نام «مونومروس» در این کشور به مبلغ بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار را اتخاذ نموده است. آرماندو بندتی، سفیر کلمبیا در ونزوئلا، تصمیم اتخاذه از سوی دولت بوگوتا را تأیید نمود و اعلام داشت که طرف خریدار شرکت ملی دولتی نفت کلمبیا موسوم به اکوپترول می‌باشد.  

https://www.eluniversal.com/internacional/151818/benedetti-ecopetrol

توقف اجرای طرح کلمبیا برای واردات گاز از ونزوئلا

در پی افشای پرونده ارتکاب فساد مالی در شرکت ملی نفت ونزوئلا، کلمبیا اجرای طرح خرید گاز از این کشور را متوقف ساخت. پروژه مرتبط برای انتقال گاز ونزوئلا به کلمبیا قرار بود طی مشارکت شرکت کلمبیایی Integral Energy Plus S.A.S و شرکت ونزوئلایی Prodata Energy C.A به اجرا نهاده شود که در پی اعلام مشارکت یکی از سهامداران شرکت ونزوئلایی به نام برناردو آروسیو اوبایکا در پرونده فساد اخیر شرکت ملی نفت ونزوئلا متوقف گردید این در حالیست که تا کنون هیچگونه قراردادی بین دو کشور برای تبادل گاز منعقد نگردیده است.

https://primicia.com.ve/mundo/colombia-suspende-el-plan-para-comprar-gas

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما