معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۱

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ونزوئلا در هفته سوم دی ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

اعلام رشد تولید ناخالص داخلی اقتصاد ونزوئلا

میزان رشد تولید ناخالص داخلی ونزوئلا طی نه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۷.۷۳ درصد افزایش یافته است. برابر اعلام بانک مرکزی ونزوئلا؛ میزان رشد تولید ناخالص داخلی این کشور طی سه ماهه‌های اول، دوم و سوم سال ۲۰۲۲ به ترتیب ۱۷.۴۵، ۲۳.۳۰ و ۱۳.۲۲ به ثبت رسید  بر این اساس ونزوئلا از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ بیش از  ۵ سه ماهه متوالی رشد اقتصادی را تجربه نموده است علاوه بر این میزان رشد بخش های دولتی و خصوصی در نه ماهه اول سال به ترتیب ۲۰.۰۳ و ۱۲.۰۸ درصد رقم خورد همچنین رشد بخش های نفتی و غیر نفتی به ترتیب ۲۷.۰۹ و ۱۴.۴۹ درصد بوده است.

https://www.bcv.org.ve/notas-de-prensa/el-pib-de-la-economia-venezolana-crecio

صف های طولانی خودرویی در برابر جایگاه‌های سوخت در ونزوئلا

گزارشهای میدانی از بازگشت صفهای طولانی خودرویی در برابر جایگاه‌های توزیع سوخت در اواخر سال جاری میلادی برای سوخت گیری حکایت دارند. بر این اساس پیش از پایان سال ۲۰۲۲،  بار دیگر کمبود بنزین در شهر کاراکاس، پایتخت، ایالات میراندا، سولیا، تروخیو، فالکن، آنسواتگی، لارا، نوئبا اسپارتا، بولیوار و گواریکو بروز یافته است و صف هایی طولاتی در برابر جایگاه‌های سوخت تشکیل شده اند با این حال طارق العیسامی، وزیر نفت ونزوئلا اعلام داشته که به زودی مشکل ایجاد شده رفع می‌گردد.

https://awsbyt.com/venezuela/videos-regresaron-las-largas-colas-para-surtir-gasolina

افزایش صادرات و واردات ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی بانک مرکزی ونزوئلا از افزایش صادرات و واردات این کشور طی نه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ حکایت دارد. بر این اساس میزان صادرات ونزوئلا در مدت یادشده به میزان بالغ بر ۳۲.۵۷ درصد افزایش یافت و واردات نیز در همان مدت ۱۱.۴۳ درصد افزایش پیدا کرد و افزایش سرمایه ناخالص در این مدت ۲۰.۹۹ درصد بوده است این در حالیست که رشد تقاضای داخلی بالغ بر ۱۶.۶۸ درصد رقم خورده است.

https://www.bancaynegocios.com/consumo-privado-subio-1393-y-las-exportaciones

ارسال نفتکش های شرکت آمریکایی به ونزوئلا

شرکت آمریکایی شوورون دو نفتکش را به ونزوئلا برای بارگیری نفت این کشور پس از ۴ سال وقفه ارسال می دارد. برابر اعلام منابع آگاه به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از نفتکش های ارسالی شرکت آمریکایی به آبهای ونزوئلا برای بارگیری نفت رسیده است و نفتکش دوم با محموله رقیق کننده‌ها برای سرمایه گذاری مشترک نفت شورون در اوایل ماه آینده به ونزوئلا خواهد رسید.

https://www.reuters.com/business/energy/chevron-load-venezuelan-oil-exports-supply

افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی در ونزوئلا

قیمت اقلام غذایی در ونزوئلا طی دو هفته آخر پایان سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۴ درصد افزایش یافت. بر پایه آخرین گزارش منتشره از سوی مرکز ملی نشر دانش اقتصادی (Cedice)، پس از اقلام غذایی، بخش های خدمات عمومی، بهداشت و حمل و نقل بیشترین افزایش قیمت را در ونزوئلا طی روزهای اخیر تجربه نموده اند این در حالیست که بانک مرکزی از مهار روند تصاعدی کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار عاجز مانده است و چنین امری هشدارهایی را در خصوص بازگشت ابرتورم پیشین به ونزوئلا را برانگیخته است.

https://www.descifrado.com/2022/12/30/cedice-en-15-dias-los-alimentos-aumentaron

کاهش ارزش پول ملی ونزوئلا

نرخ رسمی‌پول ملی ونزوئلا طی سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۳ درصد کاهش یافت.برابر داده‌های بانک مرکزی ونزوئلا، نرخ دلار طی سال ۲۰۲۲ در برابر بولیوار بیش از ۲۸۰ درصد افزایش پیدا کرد به طوریکه نرخ رسمی هر دلار از ۴.۵۹ بولیوار در اوایل همان سال به ۱۷.۴۸ بولیوار در پایان سال افزایش یافت، بیشترین کاهش ارزش پول ملی ونزوئلا طی سال در ماه دسامبر به میزان بالغ بر ۳۵ درصد رقم خورد و ارزش ارز آمریکا در برابر پول ملی ونزوئلا در این بازه زمانی بالغ بر ۵۵ درصد افزایش یافت. نرخ غیررسمی ارز دلار نیز طی ۱۲ ماه اخیر در برابر بولیوار بیش از ۲۹۲ درصد به ثبت رسید.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/el-bolivar-perdio-un-73-de-su-valor-frente-al-dolar

راهکار دولت ونزوئلا برای کنترل بازار ارز

رییس جمهور ونزوئلا امروز اعلام کرد؛ به منظور کنترل بازار ارز و دفاع از پول ملی یک نظام تسعیر پایدار ایجاد خواهیم کرد. همه نهادها و ارگان‌های دولتی و حاکمیتی در صدد هستیم تا زخم های باز جنگ اقتصادی را ببندیم و به صورت تدریجی واحد پول ملی را تقویت خواهیم کرد.

https://www.vtv.gob.ve/venezuela-construira-sistema-cambiario-moneda

پیش بینی رشد اقتصادی ونزوئلا از سوی صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول میزان رشد اقتصادی ونزوئلا در سال ۲۰۲۳ را به میزان ۶.۵ درصد پیش بینی نمود. بر این اساس، ونزوئلا در سال جدید میلادی بیشترین رشد اقتصادی در جهان را به خود اختصاص می دهد این در حالیست که رشد تولید ناخالص داخلی آن در سال ۲۰۲۱ تنها ۰.۵ درصد  رقم خورده است از دیگر سو بنابر اعلام تحلیل های اقتصادی تورم و کاهش ارزش پول ملی این کشور طی سال جاری میلادی از ۸۰ درصد  فراتر می رود.

 https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/economia/fmi-pib-venezolano-crecera-65

افزایش تولید سالانه فولاد در ونزوئلا

میزان تولید سالانه فولاد بزرگترین مجتمع صنعتی تولید فولاد در ونزوئلا  موسوم به سیدور طی سال ۲۰۲۲ بیش از  ۴۳.۷۵ درصد افزایش یافت. برابر اعلام نستور آستودییو، رئیس مجتمع تولید فولاد یادشده، میزان تولید فولاد طی سال گذشته میلادی به بیش از ۲۳۰ هزار تن افزایش یافته است این در حالیست که این رقم طی سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب ۱۹۸۰۰ تن و ۱۶۰ هزار تن رقم خورده است.

https://www.elimpulso.com/2023/01/02/nestor-astudillo-un-crecimiento-de-4375-registro

از سرگیری صدور نفت ونزوئلا به آمریکا

ونزوئلا صادرات نفت خام به آمریکا را پس از چهار سال وقفه به عنوان نتیجه تشدید تحریمهای یکجانبه از سر گرفت. بر این اساس به نقل از منابع آگاه نخستین محموله نفت ونزوئلا پس از چند سال تعلیق به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در یکی از پایانه‌های نفتی در ایالت سولیا بارگیری گردید با یکی از نفتکش های ارسالی از سوی شرکت آمریکایی شورون روانه آمریکا گردید که اولین محموله نفت صادراتی  ونزوئلا به آمریکا در پی تلطیف تحریم های اعمالی و صدور مجوز گسترش فعالیت شرکت شوورون در ونزوئلا به شمار می رود.

https://www.notitarde.com.ve/pais/17437/venezuela-exporto-250-mil-barriles-de-crudo

ثبت رکورد سالانه در مداخله ارزی در ونزوئلا

مداخله ارزی سالانه دولت ونزوئلا طی سال ۲۰۲۲ با افزایشی بالغ  بر ۲۵۲ درصد رکوردی بی سابقه را رقم زد. مبلغ اختصاص یافته برای چنین منطوری در سال گذشته از ۵.۴۰۰ میلیون دلار فراتر رفت، بانک مرکزی ونزوئلا در چارجوب اجرای سیاست مداخله ارزی آغاز شده از سال ۲۰۱۹ تا کنون، طی سال گذشته میلادی بیش از ۸۲ مرحله مداخله ارزی و به طور میانگین ماهیانه ۴۵۰ میلیون دلار را در راستای مهار جریان کاهش مستمر ارزش پول ملی به اجرا نهاد که بالاترین میزان سالانه مداخله ارزی از سال ۲۰۱۹ تا کنون به شمار می رود با این حال ارزش پول ملی ونزوئلا طی ۱۲ ماه گذشته از ۷۳ درصد فراتر رفت.

https://www.bancaynegocios.com/datos-bcv-aumento-252-gasto-de-intervencion-cambiaria

افزایش درآمد مالیاتی ونزوئلا

میزان درآمد مالیاتی ونزوئلا طی سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۶ درصد افزایش یافت. برابر آخرین گزارش منتشره از سوی سازمان ملی مالیات ونزوئلا، میزان درآمد مالیاتی ونزوئلا از ۲.۵۶۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۴.۷۸۹ میلیارد دلار در سال گذشته میلادی افزایش پیدا کرد علاوه براین میزان جمع آوری ماهیانه مالیات در آخرین ماه سال ۲۰۲۲ از ۴۴۷ میلیون دلار فراتر رفت.

https://www.elnacional.com/venezuela/recaudacion-tributaria-en-venezuela-aumento

رشد بخش کشاورزی ونزوئلا

بخش کشاورزی ونزوئلا طی نه ماهه نخست سال گذشته میلادی بیش از ۴.۸۴ درصد رشد نمود. برابر اعلام بانک مرکزی ونزوئلا، میزان رشد این بخش در سه ماهه‌های اول تا سوم سال ۲۰۲۲ به ترتیب به میزان ۴.۳۹ ، ۴.۵۳ درصد و ۵.۶۱ درصد رقم خورد علاوه بر این برابر گزارش کنفدراسیون ملی انجمن‌های زراعی ونزوئلا، تولید ذرت در این کشور طی سال  گذشته میلادی با افزایشی بالغ بر ۴۶ درصد به ۱.۱ میلیون تن  افزایش یافت علاوه بر این میزان تولید برنج با افزایشی بالغ بر ۱۱۸ درصد بیش از  ۵۲۵ هزار تن به ثبت رسید. نیکلاس مادورو،رئیس جمهور ونزوئلا نیز با اعلام افزایش تولید مواد غذایی در این کشور در راستای تأمین نیازهای داخلی و نیل به صادرات و ثبت رکوردهایی در تولید ذرت، سویا، برنج و لوبیا، اظهار داشت که اقتصاد مبتنی بر تولید و تنوع سازی در حال رشد و تثبیت می‌باشد و  سطح زیر هکتار فراتر رفت و میزان تولید به بیش از ۵۵۵ هزار تن افزایش یافت و انتظار می رود که سطح زیر کشت سویا طی سه سال آتی در ایالات آنسواتگی، گواریکو و موناگاس از  ۲۵۰ هزار هکتار فراتر رود.

https://twitter.com/NicolasMaduro/status/1609944413672771584

حذف تست پی سی آر در فرودگاه‌های ونزوئلا

فرودگاه بین المللی مایکتا از حذف انجام تست پی سی آر در بدو ورود مسافرین به داخل کشور از روز یکم ژانویه خبر داده و گفته که مسافرین صرفا با در دست داشتن کارت واکسیناسیون( فیزیکی و یا دیجیتالی) می‌توانند وارد کشور شوند.

https://www.eluniversal.com/venezuela/146454/gobierno-eliminan-la-prueba-pcr-para

بارگیری نفتکش آمریکایی در ونزوئلا

اولین محموله نفتی ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام ونزوئلا به مقصد ایالات متحده آمریکا در ایالت زولیا قرار بود آخر هفته گذشته شروع به بارگیری کند و طبق برنامه روز دوم ژانویه به مقصد یکی از پالایشگاه‌های آمریکا حرکت کند. همچنین یک فروند نفتکش دیگر حامل ۶۲۰ هزار بشکه نفتا روز پنجم ژانویه در ترمینال خوزه واقع در ایالت آنسواتگی پهلو می‌گیرد.

https://www.laprensalara.com.ve/nota/55828/2023/01/argus--chevron-comenzo-a-cargar

افزایش تورم سالانه در ونزوئلا

میزان قیمت اقلام و خدمات مورد نیاز برای معیشت خانوار در ونزوئلا طی سال گذشته میلادی بیش از ۳۱۰ درصد افزایش یافت. برابر آخرین گزارش منتشره از سوی مرکز ملی نشر دانش اقتصادی(Cedice)، هزینه معاش در ونزوئلا طی ۱۲ ماه گذشته به ویژه در ماه‌های اوت، نوامبر و دسامبر رشدی قابل توجه را تجربه نمود و میزان افزایش ماهیانه قیمت ها تنها در ماه دسامبر همان سال از ۵۵ درصد فراتر رفت به طوریکه میانگین هزینه یک خانوار سه نفره از ۵۰۷ دلار فراتر رفته است این درحالیست که افزایش قیمت اقلام غذایی طی سال گذشته میلادی بیش از ۳۳۲ درصد افزایش یافت و افزایش قیمتی پایان سال ۲۰۲۲ نگرانی‌هایی دال بر بازگشت ونزوئلا به جرخه ابرتورمی‌پیشین طی سال جدید میلادی را برانگیخته است.

https://www.bancaynegocios.com/cedice-libertad-alerta-precios-se-dispararon

تمدید شش ماهه معافیت از پرداخت تعرفه گمرکی برای واردات در ونزوئلا

دولت ونزوئلا تصمیم خویش را برای تمدید شش ماهه اعمال معافیت از پرداخت تعرفه‌های گمرکی بابت اقلام کالایی پیشین اعلام داشت. برابر ابلاغیه رسمی منتشره در تاریخ ۲۹ دسامبر سال ۲۰۲۲ در روزنامه رسمی، اعمال معافیت بر پرداخت عوارض گمرکی برای بیش از ۱۹۷۲ کد تعرفه ای محصولات وارداتی تا تاریخ ۳۰ ژوئیه سال ۲۰۲۳ تمدید گردیده است که بر پایه آن فهرست کالایی مندرج در فرمان اجرایی مرتبط بالغ بر ۱۵۶۷ کد تعرفه ای از پرداخت مالیات واردات و همچنین مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌گردند  و درصد معافیت از پرداخت این مالیات ها بر پایه شرایط و ضوابط ۹۰ درصد اعلام گردیده است و ۴۴۱ کد تعرفه ای از معافیت وارداتی ۱۰۰ درصدی  برخوردار شده اند.

https://www.bancaynegocios.com/gobierno-prorroga-con-reformas-exoneracion

طرح ونزوئلا برای تولید دو هزار وات برق خورشیدی

وزارت برق ونزوئلا طرح آتی این کشور برای تولید بیش از  دو هزار وات برق خورشیدی طی سه سال آتی را اعلام داشت. بهره برداری از انرژی خورشیدی بر پایه طرحی موسوم به طرح انرژی‌های جایگزین انرژی خورشیدی خواهد بود که با تولید بالغ بر ۵۰۰ مگاوات در ایالات سولیا، فالکن و لارا آغاز می‌گردد و اجرای فازهای بعدی به ایالات مرکزی و غربی ونزوئلا توسعه می یابد این در حالیست که طی سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۷۰۰ سیستم روشنایی  با بهره گیری از پنل های خورشیدی در ۱۱ ایالت نصب گردیده اند.

https://2001online.com/nacionales/plan-nacional-venezuela-instalara-2-000-vatios

احیای صنایع ونزوئلا

کنفدراسیون صنایع ملی ونزوئلا از احیای بخش صنعتی این کشور طی سال گذشته میلادی خبر داد. برابر اعلام فرانسیسکو آسودو، نایب رئیس نهاد یادشده، میزان ظرفیت نصب شده صنایع ونزوئلا طی سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۸ درصد افزایش یافت و بهره برداری از ظرفیت به بالغ بر ۴۰ درصد افزیش پیدا کرد این در حالیست که پیش بینی می‌گردد که رشد این بخش در سال جاری میلادی از ۷ درصد فراتر رود.

https://redradiove.com/conindustria-sector-industrial-se-recupero-en-el-2022

افزایش سالانه وام دهی بانکی در ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی سازمان ملی نظارت بر امور بانکی ونزوئلا از افزایش وام‌دهی موسسات بانکی این کشور طی سال گذشته میلادی حکایت دارد. بر این اساس، میزان وامهای پرداختی موسسات بانکی با افزایشی بالغ بر ۱۲۰ درصد طی دوازده ماه گذشته از ۳۱۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ به بیش از ۶۹۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت با این حال این میزان وام دهی تا برآورده‌سازی کامل نیازمندی‌بخش خصوصی در راستای بازفعال سازی کامل فعالیتهای تولیدی فاصله زیادی دارد به طوریکه کنفدراسیون صنایع ملی ونزوئلا، میزان نیاز بخش صنعتی به دریافت وام را بالغ بر ۵ میلیارد دلار برآورد نمود و اعلام داشت که بیش از ۷۸ درصد از دست‌اندرکاران این بخش از کمبود منابع مالی در رنجند.

https://www.bancaynegocios.com/sudeban-cartera-de-credito-subio-120-anual-hasta

ادامه مداخله ارزی در ونزوئلا برای ممانعت از افزایش تورم

بانک مرکزی ونزوئلا طی پنج روز نخست سال جاری میلادی در مواجه با کاهش مستمر ارزش پول ملی بیش از ۶۰ میلیون دلار را روانه بازار پولی این کشور در قالب ادامه اعمال سیاست مداخله ارزی ساخت. این مبالغ طی دو مرحله  در روزهای ۲ و  ۵ ژانویه سال جاری میلادی به ترتیب به میزان ۴۰ و ۲۰ میلیون دلار به اجرای سیاست پیشین مداخله ارزی اختصاص یافت این در حالیست که دولت در تلاشی ناکام بیش از ۵.۴  میلیارد دلار را به مداخله ارزی برای ممانعت از افزایش نرخ ارز اختصاص داد با این حال طی روزهای اخیر نرخ ارز بیش از ۸ درصد افزایش پیدا کرد به طوریکه قیمت هر دلار در بازار ونزوئلا در آخرین روز به بیش از ۲۰ بولیوار رسید.

https://www.bancaynegocios.com/bcv-incrementa-oferta-de-divisas-con-nueva-venta

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما