معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۵

دستاوردهای اقتصادی ریاست گروه بیست برای اندونزی

دوره ریاست یکساله اندونزی بر گروه 20 روز چهارشنبه 30 نوامبر 2022 خاتمه می یابد. این کشور از ابتدای تشکیل عضو این گروه بود و به عنوان یک اقتصاد نوظهور و یک کشور در حال توسعه معرفی شده است. ریاست اندونزی دستاوردهای اقتصادی فراوانی برای این کشور به همراه داشته است که در این مطلب به برخی از آنها اشاره می شود.

گروه 20 که در سال 1999 تأسیس شد، به عنوان پاسخی به بحران اقتصادی جهانی 1997-1998 بود و هدف آن اطمینان از خروج جهان از بحران و ایجاد رشد اقتصادی قوی و پایدار جهانی بود. در ابتدا، G20 جلسه ای با وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی بود، اما اکنون به محل بحث در مورد موضوعات مختلف توسعه تبدیل شده است. از سال 2008، سران کشورها نیز  در اجلاس سران شرکت می‌کنند. گروه 20 متشکل از 19 کشور و یک نهاد یعنی اتحادیه اروپا است. G20 همچنین در موقعیت استراتژیک قرار دارد زیرا مجموعاً 85 درصد از اقتصاد جهانی، 80 درصد از سرمایه گذاری جهانی، 75 درصد تجارت بین المللی و 60 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

اندونزی برای اولین بار است که ریاست G20 - مجمع همکاری 20 اقتصاد بزرگ جهان - را بر عهده دارد. دوره ریاست اندونزی به مدت یک سال از اول دسامبر 2021 تا 30 نوامبر 2022 است. این کشور از ابتدای تشکیل گروه ۲۰ عضو G20 بوده است همچنین به دلیل پتانسیل و وسعت عظیمی‌که در منطقه آسیا، به ویژه آسیای جنوب شرقی و جهان اسلام دارد، به عنوان یک اقتصاد نوظهور و یک کشور در حال توسعه معرفی شده است. اندونزی، میزبان اجلاس سران گروه 20 در 15 تا 16 نوامبر 2022 در بالی بود.

دستاوردهای ریاست G20 برای اقتصاد اندونزی

 اقتصاد اندونزی، به طور مستقیم برای بخش خدمات؛ اقامت در هتل، حمل‌ونقل، شرکت‌های کوچک و متوسط و سایر بخش‌های مرتبط و همچنین به‌طور غیرمستقیم از طریق تأثیر بر ادراک سرمایه‌گذاران و بازیگران اقتصادی در دوره زمانی ریاست گروه بیست منتفع گردید. از زمان ریاست G20 اندونزی، 438 رویداد شامل جلسات وزیران و گروه‌های کاری و رویدادهای جانبی در 25 شهر ، برگزار شده است. از جمله مزایایی که اندونزی با ریاست G-20 از جنبه اقتصادی به دست آورد، فرصت افزایش مصرف داخلی است که منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی و کارآفرینی بیشتر برای کارگران می‌شود.

مزیت دیگر اقتصادی ریاست اندونزی بر گروه بیست، تبدیل اندونزی به یکی از کانون‌های توجه جهانیان به ویژه برای بازیگران اقتصادی و مالی است. این می‌تواند به عنوان نمایشی از پیشرفت های مختلفی که اندونزی به دست آورده است در جهان مورد استفاده قرار گیرد و به نقطه شروعی برای بازگرداندن اعتماد بازیگران اقتصادی پس از همه گیری کووید، چه در داخل و چه در خارج از کشور تبدیل شود.

نشست های G20 در اندونزی به عنوان وسیله ای برای معرفی گردشگری و محصولات برتر اندونزی به جامعه بین المللی از جمله محصولات SME است، به طوری که انتظار می رود آنها بتوانند به پیشبرد اقتصاد اندونزی کمک کنند.

قرارداد موسوم به مشارکت انتقال انرژی (JETP) با مشارکت ایالات متحده و ژاپن، توسط کانادا، دانمارک، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، نروژ و بریتانیا امضا شد. ائتلاف موافقت کرده اند که با جمع آوری 20 میلیارد دلار آمریکا (حدود 311 تریلیون روپیه) طی سه تا پنج سال آینده، از طریق مشارکت انتقال انرژی اندونزی (JETP) به اندونزی کمک کنند تا برنامه انتقال انرژی خود را سریع دنبال کند. این مشارکت شامل تلاش هایی برای تعطیلی زودهنگام نیروگاه‌های زغال سنگ و افزایش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر بود.

اندونزی همزمان با اجلاس گروه بیست و توافق رهبران جهان در مورد تعهدات برای کاهش انتشار کربن، موفق به جذب سرمایه گذاری جدیدی در بخش خودروهای الکتریکی (EV) گردید. سازمان سرمایه گذاری اندونزی (INA)، شرکت فناوری معاصر آمپرکس (CATL) و (CMBI) یادداشت تفاهمی‌برای ایجاد یک صندوق سبز امضا کردند که به طور مشترک در آن سرمایه گذاری خواهند کرد. این صندوق که انتظار می‌رود تا 2 میلیارد دلار سرمایه جذب نماید، بر سرمایه‌گذاری خودروهای برقی عمدتاً در اندونزی از پایین دست تا بالادست تمرکز خواهد کرد.

 بانک توسعه آسیایی (ADB) یادداشت تفاهمی‌با اندونزی برای آغاز مذاکرات برای تسریع در تعطیلی یک نیروگاه 660 مگاواتی در جاوه غربی امضا کرد. ADB گفت که هدف از این معامله برنامه ریزی شده کاهش قابل توجه انتشار دی اکسید کربن از طریق یک مدل قابل تکرار است که می‌تواند برای سایر تولیدکنندگان مستقل برق زغال سنگ در اندونزی و سایر کشورها اعمال شود.

 در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در بالی، سه توافقنامه برای توسعه سیستم حمل و نقل ریلی اندونزی امضا شد. اولین مورد، تفاهم نامه همکاری (MoC) بین دولت های اندونزی و ژاپن برای ادامه ساخت کریدور شرق-غرب MRT جاکارتا است که خط Kalideres-Ujung Menteng را پوشش می دهد. دومین توافق نامه یک تعهد نامه (LoI) بین دولت های بریتانیا و اندونزی برای توسعه MRT جاکارتا است. سومین یادداشت تفاهم بین دولت‌های اندونزی و کره جنوبی در مورد ساخت کریدور فاز 4 جاکارتا MRT، خط Fatmawati-Kampung Rambutan است.

اجلاس Business 20 ، 2022 در بالی، به میزبانی مشترک اتاق بازرگانی و صنعت اندونزی (KADIN)، موفقیت بزرگی بود و حضور گسترده رهبران تجارت جهانی، دولت ها و سیاست گذاران از سراسر جهان را به خود جلب کرد. این اجلاس که در 13 تا 14 نوامبر برگزار شد، بخشی از اجلاس سران گروه 20 بود که به میزبانی دولت اندونزی برگزار شد. هدف از این گردهمایی هدایت اقدامات مشترک تسهیل توسعه پایدار شامل شرکت‌های کوچک و متوسط و گروه‌های آسیب‌پذیر و هدایت همکاری‌های چندجانبه در کشورهای توسعه‌یافته می‌باشد. مجمع سرمایه گذاری B20 ، معاملات تجاری در زمینه فرصت های سرمایه گذاری در اندونزی با 18 شرکت از 11 کشور به ارزش تقریبی 75 تریلیون روپیه به امضا رسانیدند.

در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در بالی؛ توافقنامه ای بین وزارت صنعت اندونزی و شرکت Marvell Technology، یک شرکت نیمه‌هادی مستقر در ایالات متحده به امضا رسید. این قرارداد همکاری برای ساخت مرکز طراحی مدار مجتمع (IC) برای صنعت نیمه‌هادی است. این حرکت بخشی از تلاش‌های جایگزینی واردات، به‌ویژه برای اجزای دیودها، ترانزیستورها و تجهیزات نیمه‌رسانای مشابه و همچنین محصولات آی‌سی است.

 همزمان با دیدار رییس جمهور آمریکا با رئیس جمهور اندونزی برای گفتگوهای دوجانبه در بالی، کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد، بایدن به طور جداگانه، مجموعه ای از اقدامات را برای کمک به اندونزی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و ماهیگیری غیرقانونی و ساخت پایتخت جدید اندونزی اعلام کرد. در این بیانیه آمده است که مهمترین آنها توافق 2.5 میلیارد دلاری بین اکسون موبیل و شرکت نفت دولتی اندونزی، Pertamina، برای مطالعه توسعه یک هاب منطقه ای جذب و جداسازی کربن در اندونزی است. در این بیانیه آمده است: در همین حال، یک قرارداد 698 میلیون دلاری با شرکت چالش هزاره، یک آژانس کمک خارجی دولت ایالات متحده، به توسعه «زیرساخت‌های حمل‌ونقل با کیفیت بالا و آگاه به آب و هوا» در پنج استان کمک خواهد کرد. کاخ سفید گفت که ایالات متحده همچنین به آژانس امنیت دریایی اندونزی (باکاملا) کمک خواهد کرد تا یک برنامه پهپاد برای حمایت از اجرای قانون دریایی و مقابله با ماهیگیری غیرقانونی ایجاد کند. USAID به نوبه خود به حفظ گونه‌های آسیب پذیر مانند اورانگوتان‌ها، فیل ها، ببرها و کرگدن‌ها کمک می‌کند و در عین حال پشتیبانی مدیریت پروژه و کمک فنی را برای طرح انتقال پایتخت اندونزی به مناطق جنگلی توسعه نیافته در کالیمانتان شرقی ارائه می دهد.

همزمان با شرکت رییس جمهور چین در هفدهمین اجلاس سران G20 در بالی اندونزی، با حضور سران دو کشور چین و اندونزی ؛ از طریق لینک ویدئویی افتتاح عملیات آزمایشی راه آهن سریع السیر جاکارتا-باندونگ (HSR)، اولین خط راه آهن سریع السیر در آسیای جنوب شرقی انجام شد و از پیشرفت مثبت راه آهن به عنوان پروژه زیرساختی شاخص همکاری چین و اندونزی تحت هم افزایی ابتکار یک کمربند و یک جاده (BRI) بسیار قدردانی کردند.

عربستان سعودی و اندونزی تفاهم نامه همکاری در بخش انرژی امضا کردند.هدف این تفاهم نامه که در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در بالی امضا شد، افزایش همکاری در زمینه‌های نفت و گاز، برق و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

در دیدار نخست وزیر ژاپن با رئیس جمهور اندونزی، در حاشیه اجلاس گروه 20 اقتصادهای بزرگ در بالی، ژاپن متعهد شد که 130 میلیارد ین (927.4 میلیون دلار) وام به اندونزی برای پروژه سیستم حمل و نقل سریع انبوه و زیرساخت های راه آهن ارائه کند. ژاپن موافقت کرد که دو کشور این قرارداد را در آینده نزدیک امضا کنند.

گروه کاری اقتصاد دیجیتال (DEWG) در G20؛ یک کارگروهی است که به طور خاص به اقتصاد دیجیتال و تحول دیجیتال در میان کشورهای G20 می‌پردازد. تحول دیجیتال یکی از سه موضوع اصلی مطرح شده توسط اندونزی در اجلاس سران G20، علاوه بر مسائل انتقال انرژی‌های تجدیدپذیر و معماری بهداشت جهانی است. به گفته یکی از مقامات اندونزیایی در نشست گروه کاری اقتصاد دیجیتال (DEWG)؛ تقریباً 64 میلیون شرکت کوچک و متوسط در اندونزی وجود دارد که حدود 60 درصد از تولید ناخالص داخلی اندونزی را تشکیل می دهند. علیرغم ناملایمات همه‌گیری کووید، بسیاری از MSMEها به سرعت تغییر کردند و با دنیای دیجیتال سازگار شدند. قبل از همه‌گیری کووید، 9 میلیون MSME به صورت دیجیتالی وجود داشت. این تعداد پس از همه گیری به 19 میلیون MSME افزایش یافت.

در حوزه استارت آپ های دیجیتال، یکی از نتایج ملموس، برگزاری یک رویداد جانبی به نام شبکه نوآوری دیجیتال است. این رویداد محل ملاقات استارت آپ های کشورهای G20 با سرمایه گذاران بالقوه است. پتانسیل استارت آپ های دیجیتال در اندونزی بسیار زیاد است. به این دلیل که اندونزی دارای ارزش گذاری دیجیتالی اقتصادی 40 درصدی از کل ارزش گذاری اقتصاد دیجیتال در جنوب شرقی آسیا است.

رئیس بانک مرکزی اندونزی (BI)، ضمن قدردانی از شرکت کنندگان G20 برای ابتکاراتشان گفت ؛ از آغاز ریاست اندونزی، گروه 20 با تشریک مساعی، مسائل مهم جهانی را مطرح تا راه حل های ملموس و مشترکی را برای تقویت بهبود اقتصاد جهانی ارائه دهد. در همین زمینه اجرای نقشه راه G20 در پرداخت های فرامرزی (CBP) سیستم پرداخت را به موضوع مهمی تبدیل کرده است. هدف، دستیابی به پرداخت‌های فرامرزی سریع‌تر، ارزان‌تر و شفاف‌تر است زیرا انجام این کار اثرات مثبت قابل توجهی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت. علاوه بر این، اکتشاف ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) با هدف تسهیل این امر است.

لازم به ذکر است گروه 20 به جای تمرکز بر رهبری اقتصادی اقتصاد جهانی، تنوع بخشیدن به رهبری اقتصادی را دنبال می‌کند. گسترش گفت و گو در مورد مسائل کلیدی اقتصادی و مالی و مسائل مربوط به سیاست در میان اقتصادهای مهم سیستمی و ترویج همکاری برای دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و پایدار جهانی در اولویت اجلاس G20 قرار دارند.

ده اقتصاد نوظهور که بخشی از G20 هستند شامل چین، هند، برزیل، کره جنوبی، عربستان سعودی، آرژانتین، اندونزی، مکزیک، روسیه و ترکیه است. این اقتصادهای نوظهور سهم تولید خود را در کل تولید G20 از 13.6 درصد در سال 1999 به 36.5 درصد در سال 2022 افزایش داده اند. بیماری همه گیر بر اقتصاد کشورهای G20 تأثیر متفاوتی گذاشته است. مقایسه آخرین اعداد تولید ناخالص داخلی با اعداد تولید ناخالص داخلی قبل از شروع همه گیری این موضوع را نشان می دهد. در حالی که تعداد کمی از کشورهای پیشرفته (استرالیا، کره جنوبی) و تعداد کمی از اقتصادهای نوظهور (ترکیه، چین، اندونزی) بهبود اقتصادی قابل توجهی را نشان دادند، برخی از کشورها هنوز از سطح قبل از همه گیری عقب هستند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما