معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۹

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ونزوئلا در هفته چهارم آبان ماه 1401 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

کمک مالی اتحادیه اروپا برای تأمین مواد غذایی در ونزوئلا

اتحادیه اروپا اعلام داشت که از ۲۱۰ میلیون یوروی اختصاص یافته به مقابله با بحران امنیت غذایی در جهان، بیش از ۳۰ میلیون یورو را به مقابله با بحران غذا در ونزوئلا اختصاص داده است. کمیسیون اتحادیه اروپا با اعلام این خبر در آستانه برگزاری نشست گروه جی ۲۰ در اندونزی، اعلام داشت که کمک اختصاص یافته در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ صرف می‌گردد و به رفع نیازمندی‌های غذایی ۱۵ کشور در معرض خطر گرسنگی نظیر ونزوئلا، افغانستان، اتیوپی، نیجریه، سودان جنوبی، سومالی، بورکینافاسو، مالی، چاد، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان، لبنان و سوریه و یمن اختصاص یافته است.

https://www.lapatilla.com/2022/11/14/la-union-europea-destinara-30-millones-de-euros

افزایش تولید نفت ونزوئلا

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از افزایش تولید روزانه نفت ونزوئلا طی ماه اکتبر سال جاری میلادی خبر داد. بر پایه آخرین گزارش اوپک، میزان تولید روزانه نفت ونزوئلا طی ماه اکتبر سال جاری میلادی در مقایسه با تولید رقم خورده در ماه سپتامبر بیش از ۵۱ هزار بشکه افزایش یافت و با افزایشی بالغ بر ۷.۶ درصد از ۶۶۶ هزار بشکه در ماه سپتامبر به ۷۱۷ هزار بشکه در ماه گذشته میلادی افزایش پیدا کرد.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/la-produccion-petrolera-de-venezuela-sube

ادامه کاهش ارزش پول ملی ونزوئلا در برابر ارز خارجی

کاهش ارزش پول ملی ونزوئلا در برابر ارز دلار همچنان ادامه دارد. برابر آخرین بررسی‌های نرخ ارز در بازار پولی ونزوئلا، میانگین نرخ هر دلار با افزایشی بالغ بر ۲.۷ درصدی از ۱۰.۸۶ بولیوار فراتر رفته است این در حالیست که دلار حتی با نرخ ۱۱.۱۸ بولیوار نیز در بازار غیررسمی مبادله می‌گردد از دیگر سو نرخ دلار طی ماه‌های نخست سال جاری میلادی حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

https://www.bancaynegocios.com/de-nuevo-dio-un-salto-dolar-paralelo-abrio-este-15nov

تلاش ونزوئلا برای تقویت همکاری تجاری با کوبا

دولت ونزوئلا در راستای  گسترش مبادلات تجاری با کوبا هیأتی را متشکل از دست اندرکاران بخش های تجاری نهادهای دولتی و خصوصی به کوبا اعزام داشته است. در این راستا هیأتی به ریاست وزیر بازرگانی ونزوئلا متشکل از دست اندرکاران و فعالین بیش ۶۰ شرکت از بخش‌های مختلف و نهادهای دولتی ونزوئلا در سی و هشتمین نمایشگاه بین المللی‌هاوانا حضور یافته اند.

http://www.bancoex.gob.ve/index.php/2022/11/14/venezuela-exhibe-gran-variedad

استمرار مداخله ارزی در بازار پولی ونزوئلا

با استمرار کاهش ارزش پول ملی ونزوئلا، اعمال مداخله ارزی در بازار پولی این کشور در راستای مهار روند رو به کاهش ارزش پول ملی ادامه دارد. بانک مرکزی ونزوئلا در تلاش برای ممانعت از افزایش نرخ ارز و شاخص تورمی در چهل و ششمین مرحله مداخله ارزی طی سال جاری میلادی، بیش از ۳۰ میلیون دلار را به منظور تعدیل نرخ به بازار پولی تزریق نمود و در نظر دارد بنا به افزایش تقاضای برای ارز خارجی و رشد نقدینگی پولی، طی هفته جاری اقدام به اجرای دو مرحله دیگر مداخله ارزی نماید.

https://www.bancaynegocios.com/bcv-elevo-casi-10-precio-de-la-intervencion-cambiaria

برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری در ونزوئلا

پانزدهمین دور نمایشگاه بین المللی گردشگری ونزوئلا در فاصله ۲۴ تا ۲۸ نوامبر سال جاری میلادی در ایالت آنسواتگی برگزار می‌گردد. برابر اعلام وزارت گردشگری ونزوئلا، این نمایشگاه در موعد مقرر پذیرای نمایندگان و فعالین حوزه گردشگری از کشورهای مختلف از جمله روسیه، سوریه، ترکیه، آذربایجان، آنگولا، سورینام، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، مکزیک، کوبا، هندوراس، آنتیگوا و باربودا می‌گردد این در حالیست که تا کنون دست کم ۱۵ کشور آمادگی خویش را برای شرکت در این رویداد اعلام داشته اند.

https://twitter.com/inaturvzla/status/1592182775398162432

برگزاری نشست اقتصادی کشورهای منطقه در ونزوئلا

 وزارت امور خارجه ونزوئلا از انجام برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست کشورهای عضو نظام اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (SELA) در این کشور با حضور نمایندگان ۲۵ کشور عضو در ۲۹ و ۳۰ نوامبر سال جاری میلادی خبر داد. دراین راستا و به منظور تمهید مقدمات برگزاری این نشست والتر کلارمز، دبیر دائمی این نهاد با راندر پنیا، معاون وزیر خارجه ونزوئلا در امور آمریکای لاتین دیدار و گفتگو نمود این در حالیست که نمایندگان کشورهای آرژانتین، باهاما، باربادوس، بلیز، بولیوی، برزیل، کلمبیا، کوبا، شیلی، اکوادور، السالوادور، گواتمالا، گویان، هائیتی، هندوراس، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن، سورینام، ترینیداد و توباگو، اروگوئه و ونزوئلا در این نشست حضور بهم می رسانند.

https://mppre.gob.ve/2022/11/15/venezuela-prepara-sede-reunion-ordinaria-consejo

بهبود درآمد نفتی ونزوئلا

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از افزایش درآمد نفتی این کشور به بیش از ۳.۵ میلیارد دلار طی ماه‌های نخست سال جاری میلادی خبر داد. وی طی بازدید از  یک مجتمع پتروشیمی در ایالت سولیا،  اعلام داشت که رقم ثبت شده تنها ده درصد رقم سال های پیشین نمی‌باشد، تحریم های جنایتکارانه آمریکا طی سالیان اخیر درآمد سالانه نفتی ونزوئلا را از ۵۶ میلیارد دلار به ۷۰۰ میلیون دلار کاهش داد با این حال اقتصاد واقعی و غیرنفتی ونزوئلا به موازات اقتصاد مبتنی بر درآمدهای نفتی درحال رشد است

https://www.bancaynegocios.com/venezuela-gana-3-500-millones-de-dolares

تلاش شرکت های هواپیمایی بین المللی برای بازگشت به ونزوئلا

سازمان ملی هواپیمای کشوری ونزوئلا از تلاش شرکت های هواپیمایی بین المللی برای پوشش مسیرهای پروازی با این کشور خبر داد. خوان مانوئل تکسیرا، رئیس نهاد هواپیمایی ونزوئلا، اعلام داشت که ۱۲ شرکت هواپیمایی در انتظار دریافت مجوز مرتبط برای پرواز به ونزوئلا می‌باشند این در حالیست که ارتباط هوایی ونزوئلا در حال حاضر به حالت عادی بازگشته است و هیچ محدودیتی در این راستا اعمال نمی‌گردد.

https://www.vtv.gob.ve/aerolineas-esperan-abrir-conectividad-venezuela

اخبار روابط ایران و ونزوئلا

برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ونزوئلا

نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا آغاز به کار نمود. برابر اعلام رامون ولاسکز،  وزیر حمل و نقل ونزوئلا  و رئیس طرف ونزوئلایی کمیسیون مشترک، با تأیید این خبر،  هدف از برگزاری اجلاس را تقویت برنامه‌های همکاری اقتصادی و تجاری بین دو کشور و پروژه‌های دو دهه آتی ارزیابی نمود.

https://twitter.com/rvaraguayan/status/1591783808696827905

واردات خودروهای ایرانی از سوی ونزوئلا

خوان رامون ولاسکز،  وزیر حمل و نقل ونزوئلا از آغاز واردات خودروهای تولید ایران از سوی ونزوئلا خبر داد. وی در جریان سفر به ایران برای شرکت در نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ونزوئلا،  طی بازدید از تاسیسات شرکت خودروسازی سایپا،  اعلام داشت که ارسال هزار دستگاه خودروهای کوئیک و ساینا تا ۲۰ نوامبر سال جاری میلادی به ونزوئلا صورت می‌پذیرد و تا پایان سال جاری این رقم به بالغ بر ۳ هزار دستگاه افزایش می یابد.

https://twitter.com/VTVcanal8/status/1591894937678888963

اعلام ایجاد پل دریایی بین ونزوئلا و ایران

رامون ولاسکز، وزیر حمل ‌ونقل ونزوئلا اعلام داشت که ایران ونزوئلا اقدام به فعال‌سازی پل‌دریایی در راستای گسترش تجارت دو جانبه می نمایند. وی با اشاره به برگزاری نهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ونزوئلا به عنوان سازوکاری برای انعقاد موافقتنامه‌های همکاری دو کشور، و همچنین بررسی گزینه‌های تجاری در زمینه‌هایی مانند انرژی، نفت، حمل و نقل و غیر، اعلام داشت که پل دریایی دو کشور بعنوان ابزاری کل جریان کالا و محصولات برای تغذیه اقتصادهای دو کشور را میسر می سازد.

https://globovision.com/article/venezuela-habilitara-puente-maritimo-con-iran-para-ampliar-

پیام وزیر علم و فناوری ونزوئلا به مناسبت اجلاس کمیسیون مشترک با ایران

خانم گابریلا خیمنز، وزیر علم و فناوری ونزوئلا با انتشار پیامی‌به مناسبت برگزاری نهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و ونزوئلا، علم و فناوری را یکی از اولویت های همکاری دو کشور دانست و  اعلام داشت که ایران کشوری است که ونزوئلا با همکاری آن نقاط قوت می سازد و رابطه تاریخی مبتنی بر احترام دارد. وی با اعلام تقویت همکاری‌های آموزشی علمی - فناوری  بین دو کشور، خاطرنشان ساخت که در چارچوب روابط برادرانه، همبستگی و دیپلماسی صلح، خاطرنشان ساخت که توافقات  ونزوئلا با ایران بخشی از سیاست یادگیری متقابل و تحقق جهانی دیگری برای بهره‌برداری از علم برای حیات می‌باشند.

 https://twitter.com/Gabrielasjr/status/1591818517996765184

تلاش ونزوئلا و ایران برای توافق جهت همکاری در حوزه‌های انرژی، علم، فناوری و سلامت

ویلمار کاسترو، وزیر کشاورزی ونزوئلا از تلاش دولت این کشور و ایران برای انعقاد موافقتنامه ای جامع برای همکاری در هفت حوزه از جمله انرژی، علم، فناوری و سلامت خبر داد. وی در جریان برگزاری نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران و ونزوئلا، خاطرنشان ساخت که موافقتنامه مورد نظر هفت حوزه و بخش های انرژی، علم، فناوری، بهداشت، آموزش، کشاورزی، گردشگری، جوانان و ورزش را پوشش می دهد که به عنوان مبنای تصمیم گیری روسای جمهور دو کشور قرار می‌گیرد.

https://www.eluniversal.com/venezuela/142967/venezuela-e-iran-trabajan-en-acuerdo

دیدار وزیر علم و فناوری ونزوئلا با مقامات ایرانی

گابریلا خیمنز، معاون علم، فناوری، آموزش و بهداشت رئیس جمهور ونزوئلا در جریان سفر به ایران جهت شرکت در نهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ونزوئلا با یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش کشورمان در راستای تقویت همکاری‌های آموزش علم و فناوری دیدار و گفتگو نمود. وی همچنین ضمن دیدار با انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان، درراستای تقویت همکاری‌های راهبردی دو کشور با دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس‌جمهور ایران نیز دیدار و گفتگو نمود.

https://twitter.com/Mincyt_VE/status/1592177578470678529?cxt=HHwWgoCxgc3ExpgsAAAA

انعقاد توافقات همکاری در حوزه‌های راهبردی بین ایران و ونزوئلا

رامون ولاسکز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا و رئیس طرف ونزوئلایی کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ونزوئلا از انعقاد موافقتنامه‌هایی با ایران برای همکاری در حوزه‌هایی نظیر انرژی، علم و فناوری، سلامت، آموزش، کشاورزی، حمل و نقل و گردشگری خبر داد وی با اعلام امضای موافقتنامه‌ها در چارچوب نهمین نشست کمیسیون مشترک در تهران، از ادامه جریان بررسی و امضای توافقنامه‌های همکاری بین دو کشور خبر داد.

https://twitter.com/rvaraguayan/status/1592488557259943937

امضای شش موافقتنامه همکاری در زمینه علم و فناوری بین ایران و ونزوئلا

ایران و ونزوئلا در جریان نهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های دو جانبه شش موافقتنامه همکاری در حوزه‌های مرتبط به علم و فناوری منعقد نمودند. برابر اعلام وزارت علم و فناوری ونزوئلا،  موافقتنامه‌های منعقده همکاری در اموری نظیر آموزش، نانوفناوری، زیست فناوری، پتروشیمی، پروبیوتیک ها، دزیمتری، رادیولوژی، فیبر نوری، تجزیه و تحلیل داده‌های اجتماعی و طراحی سامانه‌های علمی و فناوری در بر می‌گیرد و به گفته خانم گابریلا خیمنز، وزیر علم و فناوری ونزوئلا، هدف از انعقاد این موافقتنامه‌ها تبادل دانش و فناوری بین دو کشور در چارچوب پروژه‌های علمی است.

https://www.mincyt.gob.ve/iran-y-venezuela-firman-6-memorandos-de-entendimiento

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما