معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۳

رقابتی ترین اقتصادهای جهان، بلغارستان در جایگاه 48

بلغارستان در رتبه‌بندی جهانی رقابت‌پذیری دیجیتال در سال 2022 موسسه سوئیس IMD، چهار رتبه صعود کرد. برای دومین سال متوالی، اتاق بازرگانی و صنعت بلغارستان شریک رسمی موسسه توسعه مدیریت (IMD) - سوئیس در این نظرسنجی است. این رتبه‌بندی نشان‌دهنده سطح توسعه فناوری‌های دیجیتال و میزان تأثیر کاربرد آن‌ها بر رویه‌های تجاری، مدیریت اداری و عملکرد جامعه مدنی در کشورهای تحت مطالعه است.

نتایج امسال بهبود رتبه بلغارستان را نشان می دهد و نسبت به سال گذشته که این کشور در بین 64 کشور در رتبه 52 قرار داشت، امسال در بین 63 کشور به رتبه 48 صعود کرد.

در بلغارستان، بر اساس دو معیار اصلی، یعنی دانش و آمادگی آینده، رشد متوسطی در شاخص‌ها وجود دارد، در حالی که انعطاف‌پذیری تجاری، یکپارچگی فناوری اطلاعات و نگرش نسبت به سازگاری مثبت‌ترین روندها را نشان می‌دهد.

حوزه‌های زیر به عنوان قوی ترین نقاط بلغارستان در زمینه رقابت دیجیتال نشان داده شده اند: تمرکز زنان در بخش تحقیقات (63.11)، اختراعات با فناوری پیشرفته اعطا شده (63.13)، عدم ترس از شکست در بین کارآفرینان (63.06) و حفاظت از داده‌های شخصی توسط قانون (63.20).

برای اولین بار در 5 سال گذشته، دانمارک در رأس این رتبه بندی قرار دارد، که با چهار بار رهبری در زمینه تحول دیجیتال  جایگزین ایالات متحده آمریکا شده است. امتیاز خوب دانمارک عمدتاً به دلیل عملکرد فوق العاده آن در آمادگی برای آینده است که توسط مرکز رقابت جهانی اینگونه تعریف شده است: "سطح آمادگی کشور برای استفاده از تحول دیجیتال". دانمارک در انعطاف پذیری تجاری (63.1) و ادغام فناوری اطلاعات (63.1) قوی ترین عملکرد را دارد و همچنین در نگرش های تطبیقی خود به جایگاه پنجم رسیده است.

ایالات متحده  در رتبه دوم و پس از آن سوئد و سنگاپور قرار دارند.

روش شناسی رتبه بندی جهانی رقابت دیجیتال شامل نظارت و مقایسه سه عامل اصلی دانش، فناوری و آمادگی آینده است که در مجموع به 52 معیار تقسیم می‌شود که امکان ارزیابی تک تک جنبه‌های فرآیند کشف، درک، پیاده سازی و توسعه دیجیتال را در کشورهای شرکت کننده در رتبه بندی فراهم می‌کند.

نکته کلیدی در رتبه‌بندی رقابت‌پذیری دیجیتال امسال این است که دولت‌ها و بخش خصوصی باید همه جانبه در زمینه استعداد، آموزش، تمرکز علمی و تحقیق و توسعه – برای محافظت از زیرساخت دیجیتال خود در برابر حملات سایبری و ارائه خدمات سرمایه گذاری کنند. مدیریت خدمات تجارت الکترونیک رقابتی همچنین گام های کلیدی برای ایجاد اقتصادهای رقابتی دیجیتالی هستند.

موسسه بین المللی توسعه مدیریت (IMD) یک موسسه دانشگاهی مستقل است که  75 سال پیش توسط رهبران تجاری برای رهبری تجاری تاسیس شد. IMD  که در لوزان (سوئیس) و سنگاپور مستقر است، در 10 سال متوالی گذشته در رتبه 3 رتبه بندی سالانه جهانی آموزش اجرایی فایننشال تایمز و برای 18 سال متوالی در پنج رتبه برتر قرار گرفته است. برنامه‌های MBA و EMBA IMD بارها در بین بهترین‌ها در اروپا و جهان رتبه بندی شده اند.

 

منبع: https://www.economy.bg/economy/view/52424/Tezi-sa-naj-konkurentosposobnite-ikonomiki-v-sveta-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما