معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

رقابتی ترین اقتصادهای جهان، بلغارستان در جایگاه 48

بلغارستان در رتبه‌بندی جهانی رقابت‌پذیری دیجیتال در سال 2022 موسسه سوئیس IMD، چهار رتبه صعود کرد. برای دومین سال متوالی، اتاق بازرگانی و صنعت بلغارستان شریک رسمی موسسه توسعه مدیریت (IMD) - سوئیس در این نظرسنجی است. این رتبه‌بندی نشان‌دهنده سطح توسعه فناوری‌های دیجیتال و میزان تأثیر کاربرد آن‌ها بر رویه‌های تجاری، مدیریت اداری و عملکرد جامعه مدنی در کشورهای تحت مطالعه است.

اخبار اقتصادی گرجستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در نیمه دوم تیر 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اتحادیه اروپا برخی خودرو‌سازان اروپایی را جریمه کرد

کمیسیون اروپا خودروسازان اروپایی را در رابطه با انتشار گازهای گلخانه ای به مبلغ 875 میلیون یورو جریمه کرد. کمیسیون اروپا اعلام کرده است خودروسازانی که قوانین اتحادیه اروپا را نقض کرده اند دایملر، بی ام و، فولکس واگن، آئودی و پورشه هستند.

لغو مالیات اکسایز (مالیات غیر مستقیم) 73 قلم کالا در ازبکستان

دولت ازبکستان به منظور کاهش قیمت کالاها و همچنین ایجاد شرایط برابر برای کارآفرینان این کشور، مالیات اکسایز (حمایت از تولیدات داخلی) 73 قلم کالا عمدتا در گروه‌های کالایی مواد غذایی(20 قلم)،لوازم برقی خانگی(35 قلم) و سایر گروه‌های کالایی را از ابتدای سال 2021 لغو نمود.

اهمیت موافقتنامه‌های تجاری در اتحادیه اروپا

موافقتنامه‌های تجاری بعنوان یکی از مولفه‌های اصلی سیاست تجاری اتحادیه اروپا نقش بارزی در رشد اقتصادی اتحادیه بعنوان دومین صادرکننده و وارد کننده کالا در جهان داشته اند. این اسناد موقعیت خوبی برای اعضای اتحادیه فراهم خواهند آورد تا بتوانند استانداردهای خود را به شرکت‌های خارجی تحمیل کنند. اتحادیه اروپا موافقتنامه‌های مختلفی را با کشورهای جهان امضا می‌کند. این اسناد می‌توانند با حذف تعرفه‌های گمرکی و ایجاد تعرفه گمرکی مشترک برای واردات خارجی، بر کاهش یا از بین بردن موانع تعرفه ای یا ایجاد اتحادیه گمرکی تمرکز کنند. این اسناد علاوه بر تعرفه‌ها، می‌تواند در مورد سرمایه‌گذاری و حل و فصل  اختلافات نیز مربوط باشند. در این گزارش سیاست تجاری اتحادیه اروپا، نحوه کارکرد و اهمیت آن جهت پیوستن به اقتصاد جهانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین، ضمن تشریح اهمیت موافقتنامه‌های تجاری امضا شده بین اتحادیه اروپا با ژاپن و ویتنام، بر روند مذاکرات تجاری با کشورهای مختلف جهان اشاره شده است.