معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

وضعیت جاده‌ها در بلغارستان

بلغارستان از نظر وضعیت جاده‌ها در رتبه دوم ما قبل آخر در اتحادیه اروپا و در بین 40 کشور اروپا در جایگاه 34 قرار دارد. این را تحقیقی که براساس نظرسنجی از 13000 تاجر از سراسر جهان برای گزارش به مجمع جهانی اقتصاد انجام شده است نشان می دهد. این گزارش همچنین اشاره می‌کند که باید زیرساخت های جاده ای در کشورها در مقیاس 1 تا 7 رتبه بندی گردد.

براساس این گزارش، جاده‌های بلغارستان امتیاز 3.4 و رومانیایی‌ها رتبه 3.0 دارند. از سایر کشورهای اروپایی، وضعیت جاده‌ها در مالت، مقدونیه شمالی، اوکراین، مولداوی و بوسنی و هرزگوین بدتر از بلغارستان است.

در منطقه بالکان و شرق اروپا، بهترین جاده‌ها در اتریش و کرواسی هستند که به ترتیب دارای امتیاز 6.0 و 5.6 هستند. کرواسی در رتبه دوازدهم جهان قرار دارد.

در ترکیه، جاده‌ها از بهترین جاده‌ها در اروپا هستند و کسب و کارها به آن امتیاز 5.0 می دهند، در حالی که در بلژیک و بریتانیا امتیازها 4.4 و 4.9 هستند.

بالاترین رتبه در جهان برای جاده‌ها در سنگاپور با 6.5، هلند با 6.4 و سوئیس با 6.3 امتیاز است.

یکی از چالش‌های اصلی در بلغارستان این است که داده‌های جاده‌ها به روش مدرن جمع‌آوری نمی‌شوند و از الگوریتم‌هایی برای نشان دادن نحوه بهینه‌سازی نگهداری آن‌ها با بودجه محدود دولتی استفاده نمی‌شود.

اکنون فناوری‌های جدید برای ساخت و نگهداری جاده‌ها در حال استفاده توسط کشورها هستند.  در مقیاس اروپایی، جاده‌هایی که برای خودروهای الکتریکی و وسایل نقلیه بدون راننده طراحی شده‌اند، هم‌اکنون در حال بررسی هستند. در عین حال در بلغارستان استانداردهای ظرفیت بار مربوط به زمانی است که سنگین ترین تراکتورها 11 تن بار در هر محور داشتند در حالی امروز که کامیون‌های مدرن در حال حاضر 13 تا 22 تن و حتی بیشتر بار دارند که جاده‌های بلغارستان قادر به مقاومت در برابر این مقدار وزن نیستند. با این حال، چنین کامیون‌هایی نیز روی آنها حرکت می‌کنند، زیرا مکانیسمی وجود ندارد که بتوان آنها را در هر مرزی متوقف کرد.

به گفته کارشناسان وضعیت جاده‌های آسفالته بلغارستان فقط تا پانزدهمین سال ساخت آن می‌تواند خوب باشد اگر کار قابل توجهی روی آن انجام نشود. پس از این مدت، کیفیت آن به ناچار بدتر می‌شود و اگر تعمیرات هر ساله و تعمیرات اساسی انجام نشود - هر 5-6 سال یک بار، کیفیت آن به شدت بدتر می‌شود.

علاوه بر این، هزینه تعمیر جاده ای که نگهداری نمی‌شود به طور قابل توجهی بیشتر از زمانی است که تعمیرات مداوم به طور مداوم انجام می‌شود.

 

منبع: https://econ.bg/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8/%D0%92-%D0%95%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B0-%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE-%D0%A0%D1%83%D0%BC%D1%8A%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B5-%D1%81-%D0%BF%D0%BE-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B1%D0%B8%D1%82%D0%B8-%D1%88%D0%BE%D1%81%D0%B5%D1%82%D0%B0-%D0%BE%D1%82-%D0%BD%D0%B0%D1%81-_l.a_i.796944_at.1.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما