معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

ارزیابی وضعیت توگو در گزارش جدید بانک جهانی در مورد وضعیت کسب و کار

در بهار سال 2024، بانک جهانی قرار است گزارش سالانه جدیدی درباره وضعیت کسب و کار برای کشورها با عناون B-READY منتشر کند و توگو از جمله ۵۴ کشوری است که در نسخه اول این گزارش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این گزارش با هدف ارزیابی محیط کسب و کار و جذب سرمایه‌ گذاری خصوصی، ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌ وری منتشر خواهد شد. B-READY همچنین بهبود نقاط ضعف فرمت قبلی خود که با عنوان "Doing Business" منتشر می‌شد را هدف قرار داده و تلاش می‌کند تا تعادلی بین سهولت کسب و کار و تأثیرات اجتماعی آن برقرار نماید. این گزارش بر عواملی مانند حاکمیت، زیرساخت، سرمایه انسانی و نوآوری متمرکز بوده و همچنین تأثیر عوامل خارجی مانند تغییرات آب و هوا و ریسک‌ های جغرافیایی را در محیط کسب و کار بررسی خواهد نمود. پیش از این، گزارش Doing Business، توگو را در میان اقتصاد هایی با بهترین محیط تجاری قرار می داد به طوری که بین سال ‌های 2018 تا 2019، در رتبه ‌بندی، این کشور رتبه 59 را به دست آورد که بهترین پیشرفت در چنین دوره کوتاهی در رتبه ‌بندی محسوب می‌شود.

تحولات مهم اقتصادی پیش روی یونان در نیمه دوم 2023

اهم تحولات و رویدادهای مهم اقتصادی پیش روی دولت یونان تا پایان سال به شرح زیر می باشد.

ارزیابی بانک ملی بلغارستان: رشد تولید ناخالص داخلی 2.8 درصد و تورم 14.9 درصد برای سال 2022

بر اساس پیش‌بینی بانک ملی بلغارستان ، سناریوی پایه پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی واقعی بلغارستان به 2.8 درصد در سال 2022 و به 0.1 درصد در سال 2023 کاهش یابد، قبل از اینکه به 3.4 درصد در سال 2024 شتاب بگیرد. رشد کمتر فعالیت اقتصادی در سال 2022 به دلیل گسترش سهم منفی صادرات خالص و کاهش رشد مصرف در نتیجه تأثیر منفی شتاب تورم بر درآمد قابل تصرف واقعی خانوارها خواهد بود.

وضعیت جاده‌ها در بلغارستان

بلغارستان از نظر وضعیت جاده‌ها در رتبه دوم ما قبل آخر در اتحادیه اروپا و در بین 40 کشور اروپا در جایگاه 34 قرار دارد. این را تحقیقی که براساس نظرسنجی از 13000 تاجر از سراسر جهان برای گزارش به مجمع جهانی اقتصاد انجام شده است نشان می دهد. این گزارش همچنین اشاره می‌کند که باید زیرساخت های جاده ای در کشورها در مقیاس 1 تا 7 رتبه بندی گردد.

رتبه 23 بلغارستان در میان آزادترین اقتصادها

بلغارستان رشد بی سابقه ای را در رتبه بندی جهانی آزادی اقتصادی نشان می دهد. این کشور از میان 165 کشور و سرزمینی که در مطالعه آزادی اقتصادی در سراسر جهان در سال 2022 گنجانده شده است، رتبه 23 را دارد که توسط موسسه اقتصاد بازار با همکاری موسسه فریزر کانادا منتشر شد. نسخه امسال بر اساس داده‌های سال 2020 (آخرین داده‌های قابل مقایسه بین المللی برای همه کشورها) است. برای یک سال دیگر هنگ کنگ و سنگاپور در صدر رده بندی و سوئیس، نیوزیلند، دانمارک، استرالیا، ایالات متحده آمریکا، استونی، موریس و ایرلند در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

مبادلات تجاری مجارستان با کشورهای اروپایی و غیر اروپایی در سال 2021 و 2020

به استناد آمار منتشره در سایت مرکز آمار رسمی مجارستان ، حجم مبادلات تجاری این کشور در سال 2021 در مقایسه با سال 2020 حدود49 میلیارد دلار افزایش داشته است.

کاهش رتبه ریسک پذیری تونس از سوی آژانس بین المللی مودیز

آژانس بین المللی اعتبار سنجی مودیز در جدیدترین گزارش خود، رتبه اعتباری تونس در زمینه ریسک پذیری برای سرمایه گذاری خارجی را منتشر کرد. در این گزارش، جایگاه اعتباری تونس از B3 به Caa1 کاهش یافته است.