معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۷/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۸

رتبه بلغارستان از نظر صادارت در جهان و اتحادیه اروپا

صادرات بلغارستان در سال 2021 بالغ بر 41.9 میلیارد دلار بود. این مقدار 31 درصد بیشتر از صادرات در سال 2020 است ( 31.9 میلیارد دلار). با این حال، بلغارستان یک رتبه سقوط کرده و در بین تمام صادرکنندگان جهان، جلوتر از لیتوانی و مصر، و پس از اسلوونی و نیوزیلند در رتبه 59 قرار دارد (جایگاه 58 برای سال 2020). این کشور در بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، قبل از لیتوانی و کرواسی، و بعد از یونان و اسلوونی در رده بیستم قرار دارد (بیستم برای سال 2020).

اتاق بازرگانی بلغارستان (BCC) اعلام کرد گروه‌های کالاهایی که بیشترین صادرات را دارند شامل مهندسی برق و الکترونیک، محصولات مس، ماشین‌آلات و دستگاه‌ها، حامل‌های انرژی (سوخت و برق)، می‌شود. این 4 گروه کالایی حدود 33 درصد صادرات را تشکیل می دهند. در عین حال، تعداد گروه‌های کالایی با صادرات بیش از یک میلیارد دلار از 10 به 15 گروه افزایش یافته است.

محصولات الکترونیک و مهندسی برق در پنج سال گذشته به طور متوسط 7 درصد رشد سالانه داشته اند، در حالی که برای مدت مشابه واردات جهانی سالانه 5 درصد افزایش یافته است.افزایش قیمت ها باعث شده است که صادرات مس و محصولات مس رتبه دوم را به خود اختصاص دهند.حجم مس صادراتی حتی در حال کاهش است در حالیکه ارزش آن در حال افزایش می‌باشد. در چنین مواردی نقش قیمت های بالاتر بسیار زیاد است."

صادرات ماشین آلات و دستگاهها نیز عملکرد خوبی داشته و میانگین رشد سالانه 6 درصدی را به ثبت رسانده است در حالی که واردات جهانی 3 درصد رشد را نشان می دهد. این بدان معناست که تولیدکنندگان بلغارستانی این محصولات در بازارهای جهانی در حال رفابت هستند و جایگزین سایر تامین کنندگان می‌شوند.

صادرات حامل های انرژی در سال 2021 در رتبه چهارم بود. در این سال صادرات سوخت از 1106 میلیون دلار در سال 2020 به 1292 میلیون دلار در سال 2021 رسید و صادرات برق از 229 میلیون دلار به 632 میلیون دلار، گاز و نفت  از 29 میلیون دلار به 322 میلیون دلار افزایش یافت.

در منطقه بالکان، تنها رومانی صادرات برق بیشتری دارد.  یونان و ترکیه 2.5 برابر کمتر صادر می‌کنند. رتبه پنجم را صادرات غلات به خود اختصاص داده است. محصولات پیشرو در این گروه گندم با رشد سالانه 96 درصد و ذرت با کاهش 3 درصدی است. کارشناسان پیش بینی می‌کنند بلغارستان در سال های آینده شاهد افزایش بیشتر صادرات جو نیز خواهد بود زیرا صادرات آن سالانه 71 درصد رشد داشته است.

اقلام با بیش از یک میلیارد دلار صادرات نیز شامل محصولات پلاستیکی، خودرو و دوچرخه، سنگ معدن و کنسانتره ( که 2/3 آن کنسانتره فلزات گرانبها است ) می‌شود. به دنبال آن آهن و فولاد، داروسازی، محصولات شیمیایی مختلف، محصولات آهن و فولاد، ابزارهای نوری و اندازه گیری، مبلمان، تشک و اثاثیه قرار دارند.

بزرگترین مصرف کنندگان مس کاتد بلغارستان،  چین با 40٪ از صادرات و سپس ترکیه با 36٪ هستند. حدود 60 درصد مس آند به بلژیک و بقیه به آلمان می رود. صادرات گندم متنوع تر است. مقاصد صادرات گندم اسپانیا 14 درصد، یونان 13، رومانی 9، کره 7.5، تونس 7.5، و پس از آنها کشورهای پاکستان، لیبی، ویتنام، اندونزی هستند. میانگین قیمت صادرات گندم 267 دلار در هر تن است. در میان شرکای بزرگتر، بهترین قیمت ها در یونان  295 دلار در هر تن، لیبی 292 دلار و تونس 280 دلاراست. البته در اردن، یمن، اتیوپی گندم به قیمت های بالاتر از 300 دلار در هر تن نیز فروخته می‌شود، اما مقادیر کم است. در میان صادرکنندگان مهم جهان، جمهوری آفریقای جنوبی با 357 دلار در هر تن، اتریش با 330 دلار و بلژیک با 326 دلار بیشترین قیمت صادرات گندم را دارند.

خریداران بیودیزل رومانی 21 درصد، ایتالیا 16 درصد، مجارستان 15 درصد، اتریش 8 درصد، یونان 7 درصد هستند. میانگین قیمت صادرات 1676 دلار در هر تن (60 درصد رشد قیمت نسبت به سال 2020) است که از 1400 تا 1900 دلار متغیر است. بزرگترین واردکنندگان جهان هلند با میانگین قیمت واردات 1455 دلار، بلژیک 1531 دلار، فرانسه ، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، بریتانیا 1245 دلار هستند. رومانی به عنوان بزرگترین بازار صادرات دارو، از روسیه پیشی گرفته است. بلغارستان همچنین به آلمان، فرانسه، جمهوری چک، هلند، ایتالیا، مجارستان و سایر کشورها، عمدتا از اتحادیه اروپا، صادرات دارد.

بیشترین صادرات روغن آفتابگردان به آلمان و ترکیه - 14٪ از کل صادرات – و سپس به ایالات متحده آمریکا و بریتانیا - هر کدام 9٪ صادر می‌شود. میانگین قیمت صادرات 964 دلار در هر تن است، اما صادرات به آلمان، آمریکا و انگلیس بالای 1000 دلار است.

بازارهای روغن آفتابگردان اسپانیا  20٪، ایتالیا 19٪، ترکیه 9٪، یونان 8٪ است. میانگین قیمت صادرات  1370 دلار (845 دلار در سال 2020) بالاترین قیمت در 10 سال گذشته است. قیمت در بازارهای پیشرو حتی بالاتر است. بزرگترین صادرکننده جهان - اوکراین، با صادرات 5.6 میلیارد دلار در سال 2021، به میانگین قیمت 1199 دلار دست یافته است. بعد روسیه، با صادرات 2.4 میلیارد دلار می‌باشد.

"بازارهای اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه اقتصادی اروپا برای تامین کنندگان بلغاری اهمیت بیشتری پیدا کرده اند. این روند از مدت ها قبل آغاز شده است، اما به نظر می رسد همه گیری کووید آن را تشدید کرده است. ادغام در زنجیره تامین در این کشورها در حال افزایش است. تجارت آسانتر به قیمت مقاصدی که نیاز به سفر دارند (برای مذاکره، نصب، خدمات و غیره) و با موانع تعرفه ای و غیر تعرفه ای بیشتر و بیشتر ترجیح داده می‌شود."

کارشناسان معتقدند که شرکت های بلغاری اغلب به کشورهای توسعه یافته به عنوان پیمانکاران فرعی شرکت های بزرگ چند ملیتی صادرات دارند که در زنجیره تامین جهانی قرار می‌گیرند. با این حال، با گذشت زمان، دانش و مهارت‌هایی برای ورود مستقل گسترده‌تر به بازارهای جهانی با نام تجاری خود و با پیشرفت‌های تخصصی به دست می‌آید.

 

منبع: https://money.bg/economics/balgarski-kompanii-pokoryavat-svetovni-pazari-i-po-vreme-na-kriza.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما