معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته چهارم شهریورماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پرداخت یارانه گاز از محل کمک‌های اتحادیه اروپا

         دیمیتری بودیانسکی وزیر دارایی مولداوی اعلام کرد یارانه جبرانی قبوض گاز طبیعی از محل کمک‌های مالی اتحادیه اروپا، آلمان و رومانی پرداخت خواهد شد. وی همچنین به ارائه بسته‌های حمایتی به مردم و افزایش 5.5 درصدی حقوق‌ها اشاره کرد. وی گفت: دولت بخشی از تعرفه گاز طبیعی برای مصرف‌کنندگان خانگی را از محل 75 میلیون یورو کمک اتحادیه اروپا، 40 میلیون یورو که از سوی آلمان وعده داده شده است و از کمک 10 میلیون یورویی رومانی پرداخت می‌کند. وی همچنین گفت: پیش بینی می‌شود تا پیش از پایان ماه جاری، مولداوی مبلغ 27 میلیون دلار از صندوق بین المللی پول دریافت کند.

افزایش قیمت محصولات غذایی در مولداوی

        بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی اداره ملی آمار مولداوی هر چند قیمت سبزیجات و برخی از محصولات غذایی در ماه آگوست نسبت به ماه جولای کاهش یافت اما قیمت میوه و سبزیجات در آگوست سال جاری نسبت به آگوست سال گذشته 41.54 درصد گران‌تر شده است. قیمت نان نیز در ماه اگوست در مقیاس سالانه 38.39 درصد گرانتر شده است. قیمت گوشت و فرآورده‌های گوشتی در آگوست در طول یک سال 19.23 درصد افزایش یافته است. لبنیات نیز در آگوست سال جاری در مقایسه با آگوست سال گذشته 26.33 درصد رشد قیمت داشته است.

 

کمک مالی 15 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به جمهوری مولداوی برای افزایش بهره‌وری انرژی

       بانک سرمایه گذاری اروپا یک کمک مالی 15 میلیون یورویی برای پروژه بهینه سازی بهره وری انرژی و صرفه جویی انرژی ابنیه و ساختمان‌های عمومی و اداری به مولداوی ارائه می‌کند. توافقنامه مربوطه توسط آندری اسپینو معاون نخست وزیر و وزیر زیرساخت و توسعه منطقه ای و یانیس مازیکس رئیس نمایندگی اتحادیه اروپا در مولداوی و آلبرتو کارلی رئیس دفتر بانک سرمایه گذاری اروپا در مولداوی امضاء شد.

 

حفظ نرخ بهره پایه بانک مرکزی در سطح کنونی

        کمیته اجرایی بانک مرکزی مولداوی در جلسه خود به اتفاق آراء تصمیم به حفظ نرخ بهره پایه در سطح کنونی 2.15 درصد گرفت. اوکاویان آرماسو رئیس بانک مرکزی مولداوی ضمن اعلام این خبر، توضیح داد که تصمیم مذکور بر اساس دلایل و عوامل واقعی اتخاذ شده اند. وی گفت: هم اکنون در مولداوی شاهد کاهش رشد قیمت ها بخصوص قیمت های محصولات غذایی هستیم.

پرداخت 52 میلیون یورو از سوی کمیسیون اروپا به جمهوری مولداوی

      جمهوری مولداوی و کمیسیون اروپا دو توافقنامه جدید برای دریافت کمک مالی بلاعوض به میزان 52 میلیون یورو دریافت نمودند. اعضای کمیسیون سیاست خارجی و همگرایی اروپایی پارلمان مولداوی امروز نظر مثبت خود  را در خصوص امضای تواقنامه‌های مربوطه اعلام کردند. بر اساس توافقنامه تامین مالی اصلاحات اتحادیه اروپا در مولداوی، کمک مالی به ارزش 27 میلیون یورو به مولداوی پرداخت خواهد شد. بر اساس توافقنامه تامین مالی «بازسازی و پایداری اتحادیه اروپا» که شامل سه اولویت : اقتصاد پایدار و واحد، پایداری محیط زیست و مقابله با تاثیرات تغییرات آب و هوایی، جوامع پایدار و فراگیر می‌باشد، 25 میلیون یورو به صورت کمک بلاعوض به مولداوی پرداخت خواهد شد

 

 ارزیابی عملکرد مولداوی و بخش بانکی آن توسط رئیس  بانک بازسازی و توسعه اروپا

       اودیل رنو باسو رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه اعلام کرد مولداوی و بخش بانکی این کشور با وجود همه مشکلات ناشی از جنگ در اوکراین بسیار خوب و موفق عمل کرده است. وی محیط تجاری مولداوی را در شرایط کنونی بسیار امیدبخش و شجاعانه توصیف کرد. رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه  با اشاره به آمادگی عرضه سهام برخی از شرکت های مولداویایی در بازار بورس بخارست، ابراز امیدواری نمود که سایر کشورها نیز از این روند تبعیت نمایند.

اعلام آمادگی برای عرضه سهام بزرگترین بانک مولداوی در بورس اوراق بهادار بخارست

       رسانه‌های رومانیایی خبر از آماده سازی مقدمات عرضه سهامی‌بانک « maib»، بزرگترین بانک مولداوی در بازار بورس اوراق بهادار بخارست دادند. نیکو مارکو رئیس سازمان نظارت مالی رومانی ضمن اعلام این خبر، توضیح داد که نمایندگان این سازمان و کمیسیون بازارهای مالی مولداوی بر روی یکسان‌سازی قوانین دو کشور برای قرار گرفتن بانک مولداویایی در فهرست شرکت‌هایی که حق عرضه سهام در بازار بورس بخارست را دارند، کار می‌کنند. لازم به ذکر است که اودیل رنو باسو رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه اروپا در واکنش به عرضه احتمالی سهامی‌بانک «maib» در بورس اوراق بهادار بخارست اعلام داشت که امیدوار به انجام این امر می‌باشد و آن را یک الگو برای سایر شرکت ها در مولداوی خواند.

 

امضای 44 توافقنامه تجارت آزاد با کشورهای جهان توسط جمهوری  مولداوی

        ناتالیا گاوریلیتسا نخست وزیر جمهوری مولداوی در جریان مراسم افتتاحیه هشتمین دوره «هفته تجاری اوکراین» که با موضوع «مولداوی: محورهای فرامنطقه ای شدن تجارت و راه حل های زنجیره تامین و فروش منطقه ای» که در کیشی نف آغاز به کار کرده است اعلام داشت که مولداوی تا امروز 44 توافقنامه تجارت آزاد به کشورهای مختلف جهان امضا کرده است. وی گفت که سرمایه گذاران خارجی نسبت به مولداوی ابراز علاقمندی می‌کنند و هر روز سرمایه گذاری‌های بیشتری انجام می‌شوند. وی افزود: در طول سال گذشته سرمایه گذارانی از کشورهای بلژیک، هلند، ترکیه، آلمان، بریتانیا و لتونی در مولداوی شرکتهایی متعددی افتتاح کرده اند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما