معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۶

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته سوم مردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

-ساندو با نمایندگان اتاق بازرگانی درباره مشکلات اقتصادی گفتگو کرد. مایا ساندو رئیس جمهوری مولداوی با نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع دیدار کاری برگزار کرد. در این نشست مشکلاتی که فعالان اقتصادی در فعالیت‌های فعلی خود با آن مواجه هستند، مورد بحث قرار گرفت. به گزارش اداره ریاست جمهوری، رئیس جمهور گفت که توسعه اقتصادی برای دولت یک اولویت مهم است، زیرا کلید رفاه شهروندان و همچنین تقویت فرآیندهای دموکراتیک است. از جمله اقدامات ما با هدف حمایت از این بخش می‌توان به اصلاح مالیات و عدالت، اصلاح آموزش و پرورش برای آموزش بهتر نیروی کار، تغییر در قوانین کار و غیره اشاره کرد. مایا ساندو رئیس جمهور در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی و صنعت گفت: برای ما مهم است که اقتصاد از این دوره سخت به شیوه مطلوبی عبور کند و توسعه یابد. کشور ما تنها با یک اقتصاد پویا می‌تواند شکوفا شود.

-وزیر اقتصاد: اقتصاد ملی در سال گذشته پیشرفت های بیشتری داشته است. سرجیو گایبو وزیر اقتصاد مولداوی گزارشی از دستاوردها و موفقیت های وزارت اقتصاد در سال گذشته ارائه نمود و اعلام کرد مولداوی در سال گذشته با بیشترین بحران‌ها از زمان کسب استقلال مواجه شده است اما با این حال و علی رغم این بحران‌ها و مشکلات، اقتصاد ملی موفقیت ها و پیشرفت هایی داشته است. وی گفت که رشد اقتصادی مولداوی در سال گذشته برابر 13.9 درصد بوده است و سه ماهه نخست سال جاری بدون توجه به چالش های خارجی، رشد اقتصادی در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته برابر 1.1 درصد ثبت شده است. وی گفت: صنعت کشور پس از افت 10.4 درصدی در ماه آوریل، در ماه می افزایش تولید 13.2 درصدی ثبت نمود که در نتیجه رشد تولید صنعتی در 5 ماه نخست سال به 2.6 درصد رسید، حجم گردش تجاری در بخش حمل و نقل در 5 ماه نخست سال جاری نیز 39.6 درصد افزایش یافت، حمل و نقل ریلی عملا 50 درصد و حمل و نقل دریایی 2.5 برابر رشد داشته است، حمل و نقل جاده ای نیز 42.3 درصد بیشتر شده است. حجم سرمایه گذاری در املاک و مستغلات با افزایش 12.6 درصد به سطح 4.9 میلیارد لیی در سه ماهه نخست سال جاری رسید.

-ادامه کاهش قیمت انواع سوخت در مولداوی. قیمت انواع سوخت در مولداوی به سطح قیمت ها در آوریل کاهش یافته است. آژانس ملی تنظیم موازین سوخت و انرژی با انتشار سقف قیمت ها برای 10 آگوست ، اعلام داشت که هر لیتر بنزین با 24 بان کاهش برابر 26.79 لیی قیمت خواهد داشت. گازوئیل نیز 23 بان کاهش یافت و قیمت هر لیتر آن برابر 26.25 لیی اعلام شد. بدون ترتیب سطح قیمت قیمت های انواع سوخت در مولداوی به سطح قیمت ها در ماه آوریل کاهش یافت.

-بانک مرکزی مولداوی تورم پیش بینی شده برای سال جاری را افزایش داد. بانک مرکزی مولداوی با توجه به تصمیم کمیته اجرایی این بانک برای افزایش نرخ بهره پایه در چارچوب سیاستهای پولی کوتاه مدت، پیش بینی قبلی خود در خصوص رشد تورم در سال جاری را 3 درصد دیگر اضافه نمود و از از 18.5 درصد به 21.5 درصد تا آخر سال جاری افزایش داد. همچنین اعلام شده است که رشد تورم در سه ماهه سوم به بالاترین حد خود خواهد رسید. این بانک همچنین گزارش داده است که نرخ تورم در مقیاس سالانه از 22.2 درصد در ماه مارس به 31.8 درصد در ماه ژوئن افزایش یافته است. دلیل اصلی افزایش قیمت ها، رشد قیمت های جهانی و منطقه ای مواد غذایی و انرژی اعلام شده است.  

-توافقنامه حسابرسی دیون «مولداوگاز» به «گازپروم» امضا شد. آژانس اموال و دارایی‌های عمومی‌توافقنامه ای برای دریافت خدمات حسابرسی مستقل مالی و حقوقی دیون شرکت «مولداوگاز» به شرکت «گازپروم» را با شرکت های  Wikborg Rein Advokatfirma AS از نروژ و   Forensic Risk Alliance & Co از بریتانیا امضا نمود. دو شرکت مذکور متعهد شده اند که تا تاریخ 30 ژانویه 2023 حسابرسی کامل دیون مربوط به گاز عرضه شده به بخش غربی مولداوی از رود دنیستر را انجام دهند. قرارداد مذکور در جریان روند مذاکرات مستقیم و بر اساس دستور کمیسیون حوادث غیر مترقبه امضا شد.

-چبان از احتمال قطع گاز روسیه خبر داد. وادیم چبان مدیر «مولداوگاز» نسبت به قطع گاز روسیه به مولداوی هشدار داد. وی گفت که شرکت «مولداوگاز» پول کافی برای پیش پرداخت به شرکت روسیه ای «گازپروم» را ندارد. وی مبلغ کسری را برابر 18 میلیون دلار اعلام کرد. چبان گفت: ما امیدواریم بتوانیم مهلت پرداخت را افزایش دهیم، آخرین مهلت پرداخت 20 آگوست می‌باشد اما من فکر می‌کنم بتوانیم تا 22 آگوست پرداخت کنیم، مبلغ صورت حساب «گازپروم» در ماه آگوست برابر 18 میلیون دلار می‌باشد، ما تا کنون 14 میلیون دلار جمع آوری کرده ایم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما