معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

بحران گاز در اروپا

روسیه به دلیل تعمیر توربین دیگری از خط لوله گاز نورد استریم 1 میزان گاز طبیعی به اروپا را کاهش داد. این خبر باعث جهش دیگری در قیمت‌های بین‌المللی سوخت و نگرانی‌ها از کمبود آن شد.

اهمیت نورد استریم 1

خط لوله گاز نورد استریم 1با 1200 کیلومتر طول، در امتداد کف دریای بالتیک - از سواحل روسیه در نزدیکی سنت پترزبورگ تا شمال شرقی آلمان امتداد دارد. 10 سال است که باز بوده و می‌تواند روزانه 170 میلیون متر مکعب گاز را از روسیه به آلمان منتقل کند. این شرکت تحت مالکیت و اداره Nord Stream AG است که سهامدار عمده آن شرکت دولتی روسیه گازپروم است.

آلمان 55 درصد گاز خود را از روسیه وارد می‌کند و بیشتر آن از طریق نورد استریم 1 و بقیه از طریق خطوط لوله خشکی تامین می‌شود. برلین همچنین با ساخت یک خط لوله موازی - نورد استریم 2 موافقت کرد، اما صدور گواهینامه آن را چند روز قبل از حمله روسیه به اوکراین به حالت تعلیق درآورد .

کرونولوژی وقایع

گازپروم در ماه می خط لوله گاز یامال-اروپا را که از بلاروس و لهستان می‌گذرد و گاز آلمان و دیگر کشورهای اروپایی را تامین می‌کند، تعطیل کرد. سپس، در اواسط ژوئن، شرکت دولتی روسیه، عرضه گاز از طریق نورد استریم 1 را به میزان سه چهارم یعنی از 170 میلیون متر مکعب گاز در روز به تقریباً 40 میلیون متر مکعب کاهش داد. در اوایل ژوئیه، روسیه با اعلام اینکه این خط لوله نیاز به تعمیر و نگهداری دارد، نورد استریم 1 را به مدت 10 روز تعطیل کرد.

 اندکی پس از بازگشایی، گازپروم عرضه را به 20 درصد حداکثر ظرفیت یعنی نیمی از آنچه قبلا عرضه می‌کرد کاهش داده است. این خبر قیمت عمده فروشی گاز در اروپا را در یک روز 10 درصد افزایش داد.

روسیه با کمک افزایش قیمت انرژی، سال گذشته 400 میلیارد یورو (430 میلیارد دلار) از صادرات نفت و گاز به اروپا دریافت کرد.

اتحادیه اروپا می‌گوید تحریم های اخیرش می‌تواند میزان خرید نفت از روسیه را تا 90 درصد کاهش دهد. با این حال، چند ماه طول می‌کشد تا آنها اجرایی شوند و این اتفاق بیفتد. و حتی در این صورت، مسکو قادر خواهد بود نفت را در سایر نقاط جهان بفروشد.

دیوید فایف، اقتصاددان ارشد شرکت داده‌های انرژی آرگوس مدیا، گفت: کشورهای آسیایی می‌توانند روزانه یک میلیون بشکه نفت خام بیشتری از روسیه خریداری کنند.

در نتیجه همه تحریم‌هایی که تاکنون اعلام شده، روسیه ممکن است بین یک سوم و یا 50 درصد کل درآمد نفتی خود را از دست بدهد، اما نه همه آن.

لوازم جایگزین

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، آلمان در تلاش بوده تا از نروژ و هلند گاز جایگزین دریافت کند. کیت دوریان، عضو اندیشکده موسسه انرژی مستقر در لندن، می‌گوید آلمان علاوه بر این، در تلاش است پنج پایانه شناور را برای قرار دادن در بنادر خود خریداری کند تا بتواند گاز طبیعی مایع (LNG) را از قطر و ایالات متحده وارد کند.

با این حال، این شامل ساخت خطوط لوله جدید از ساحل به بقیه آلمان است که چندین ماه طول می‌کشد.

ایتالیا و اسپانیا در تلاش هستند تا گاز بیشتری از الجزایر وارد کنند. آلمان همچنین در حال افزایش استفاده از زغال سنگ و افزایش عمر نیروگاه‌هایی است که قصد تعطیلی آن را داشت - علیرغم تأثیرات زیست محیطی. دوریان خلاصه کرد: "هر کس برای خودش عمل می‌کند. هر کس برای حل کمبود انرژی گام های خود را برمی دارد و معاملات خود را انجام می دهد."

اروپا چگونه تقاضای گاز را کاهش می دهد؟

اتحادیه اروپا توافقی را تنظیم کرده است که در آن کشورهای عضو استفاده از سوخت گازی خود را تا 15 درصد کاهش می دهند. علاوه بر این، بسیاری از شهروندان اروپایی در حال حاضر خود در این مسیر گام برمی دارند.

در آلمان مردم وسایل گرمایش چوبی می خرند و پنل های خورشیدی نصب می‌کنند. همه برای کاهش مصرف گاز اقدام می‌کنند.

قبض های سوخت و گرمایش سر به فلک کشیده است

با شروع اعمال تحریم ها بر انرژی روسیه، مصرف کنندگان با افزایش قبوض انرژی و سوخت مواجه می‌شوند. اگر صادرات گاز روسیه به اروپا محدود شود، احتمالاً قیمت گرمایش بیشتر افزایش خواهد یافت.

مثال انگلستان گویا است، جایی که قبض های انرژی خانوارها با سقف قیمت آب و برق تحت کنترل هستند. با این حال، در آوریل که آستانه برداشته شد، 700 پوند افزایش یافت و به حدود 2000 پوند رسید و انتظار می‌رود با افزایش جدید در پاییز به بالای 3200 پوند برسند. قیمت بنزین و گازوئیل در این جزیره نیز افزایش یافته است و دولت را بر آن داشته است که تعرفه سوخت را کاهش دهد زیرا رانندگان با قیمت های بی سابقه دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

 

نویسنده:

تانیا ژرمانوا

منبع: https://www.economic.bg/bg/a/view/javna-gazova-vojna-kak-se-stigna-dotuk

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما