معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۲

ثبت رکورد سرمایه گذاری مستقیم خارجی اندونزی درسه ماهه دوم 2022

اندونزی بعنوان بزرگترین اقتصاد منطقه جنوب شرق آسیای طی دو دهه گذشته به یک کشور جذاب برای سرمایه گذاران تبدیل شده است. اقتصاد اندونزی به لطف رشد اقتصادی پایدار، ثبات سیاسی، جمعیت جوان زیاد و طبقه متوسط ​​رو به رشد و همچنین منابع طبیعی فراوان پتانسیل گسترده ای برای جذب سرمایه گذاری ( اعم از داخلی و خارجی ) ایجاد می نماید .

سرمایه گذاری در تقویت رشد اقتصادی، ایجاد فرصت های شغلی وتغییر اقتصاد مبتنی بر مصرف فعلی به اقتصاد مبتنی بر تولید، اثر چند برابری زیادی دارد. سرمایه گذاری محرک کلیدی یکپارچگی اقتصادی بین المللی و یکی از معدود عوامل رشد اقتصادی کشور از جمله اندونزی است. با چارچوب سیاستی مناسب، سرمایه گذاری می‌تواند ثبات مالی را فراهم، توسعه اقتصادی را ارتقا و رفاه جوامع را افزایش دهد. اندونزی بعنوان بزرگترین اقتصاد منطقه جنوب شرق آسیای طی دو دهه گذشته به یک کشور جذاب برای سرمایه گذاران تبدیل شده است. منابع سرمایه گذاری در این کشور شامل سرمایه گذاری مستقیم داخلی (DDI) [1] و سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) [2] است. اقتصاد اندونزی به لطف رشد اقتصادی پایدار، ثبات سیاسی، جمعیت جوان زیاد و طبقه متوسط رو به رشد و همچنین منابع طبیعی فراوان پتانسیل گسترده ای برای جذب سرمایه گذاری ( اعم از داخلی و خارجی ) ایجاد می نماید .

بر اساس گزارش هیئت هماهنگی سرمایه گذاری (BKPM) ، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اندونزی در سه ماهه دوم سالجاری 2022 ( آوریل تا ژوئن) به رکورد جدیدی رسیده است که نشان دهنده بهبود اقتصادی قوی این کشور در بحبوحه همه گیری طولانی مدت کووید-19 و تهدیدهای جدید تورم و رکود جهانی است. طبق گزارش مذکور، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اندونزی ( باستثنای بخش های مالی بانکی ، نفت و گاز و صنایع خانگی ) در سه ماهه دوم 2022 به 163.2 تریلیون روپیه ( تقریبا معادل 10.89میلیارد دلار) رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 139 تریلیون روپیه بوده است حدود  39.7 درصد افزایش یافته است. همچنین نسبت به سه ماهه اول سالجاری 30.2 درصدی بیشتر بوده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی دراندونزی (به استثنای سرمایه گذاری دربخش های بانکی و نفت وگاز) درسه ماهه اول سال 2022 نیزبا افزایش 31.8 درصدی نسبت به سال قبل به رکورد جدید 147.2 تریلیون روپیه ( تقریبا معادل 10.22 میلیارد دلار) رسید که به شدت نسبت به سال قبل افزایش یافت.

در ادامه گزارش مجموع سرمایه گذاری انجام شده دراندونزی درسه ماهه دوم(سرمایه گذاری مستقیم خارجی و سرمایه گذاری داخلی ) بمیزان 302.2 تریلیون روپیه (تقریبا معادل 38.97 میلیارد دلار) بوده است که 35.5 درصد نسبت به 223 تریلیون روپیه درسال گذشته افزایش داشت. طبق داده‌های هیئت هماهنگی سرمایه گذاری این مقدار سرمایه گذاری انجام شده شامل بخش های نفت و گاز، امور مالی و بانکی، صنایع خانگی یا شرکت های کوچک و متوسط نمی‌شود.

وزیر سرمایه گذاری آقای بهلیل لاهادالیا که همزمان رئیس هیئت هماهنگی سرمایه گذاری می‌باشد در این خصوص اظهار داشت :" این سریع ترین رشد سرمایه گذاری در سال های اخیر بوده است. این عملکرد همچنین نشان‌دهنده بهبود سرمایه‌گذاری از زمان شیوع همه‌گیری از دو سال پیش است."

بر اساس گزارش مذکور استان‌های جاوه ( غربی–مرکزی و شرقی ) با جذب 157.1 تریلیون روپیه ( 52 درصد) بیشترین جذب سرمایه گذاری را در این مدت داشتند. در همین حال سایر مناطق کشور 145.1 تریلیون روپیه ( 48 درصد) از کل سرمایه گذاری را جذب کردند.

صنایع فلزات اساسی، کالاهای فلزی، ماشین آلات و تجهیزات با 48.2 تریلیون روپیه درسرمایه گذاری در سه ماهه دوم پیشتاز هستند، پس از آن بخش معدن با 33 تریلیون روپیه و بخش مسکن، شهرک های صنعتی و ادارات با 26.7 تریلیون روپیه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بخش حمل و نقل، انبار و مخابرات با 25.6 تریلیون روپیه در رتبه چهارم و صنعت غذا با 22.4 تریلیون روپیه در رتبه پنجم قرار گرفتند.

در مجموع، کل سرمایه گذاری در اندونزی طی شش ماه اول سال 2022 (ژانویه تا ژوئن) به 584.6 تریلیون روپیه رسیدکه نسبت به سال گذشته 32 درصدافزایش داشت. این معادل60.4 درصد از هدف هیئت هماهنگی سرمایه گذرای می‌باشد که 968.4 تریلیون روپیه درسال جاری هدف گذاری شده است .

نمودار ذیل نشان دهنده سرمایه گذاری‌های خارجی انجام شده در اندونزی از سال 2017 لغایت سه ماهه دوم سال 2022 می‌باشد که درسه ماهه دوم سالجاری رکورد شکسته شده است .

اندونزی بعنوان بزرگترین اقتصاد منطقه جنوب شرقی آسیا و با موقعیت جغرافیایی راهبردی در مسیر خطوط حیاتی کشتیرانی جهانی کشور جذابی برای سرمایه گذاران است. برخورداری از امنیت و ثبات اقتصادی، رشد پایدار اقتصادی، بازار بزرگ مصرف با جمعیت 273 میلیون نفری و داشتن ثروت عظیمی از منابع طبیعی موجب شده است تا اندونزی مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گیرد.  از سوی دیگر اندونزی از یک بخش مالی و بانکی منسجم برخوردار است که با توجه به قوانین شفاف سرمایه گذاری‌های خارجی را تضمین می نماید. همچنین طی سال های اخیر رشد بانکداری اسلامی در این کشور موجب جذب هر چه بیشتر سرمایه‌های خارجی از کشورهای نفت خیز خلیج فارس گردیده است . اما در عین حال برخی موانع و مشکلات همچنان در اندونزی در این خصوص وجود دارد که شامل سیستم مالیاتی سنگین و الزامات محلی سازی مختلف است که موجب می‌شود فضای سرمایه گذاری به دلیل اینکه دولت یک تنظیم کننده می‌باشد، تضعیف می‌شود و همزمان حضور گسترده دولت در اقتصاد از طریق شرکت های دولتی این وضعیت را سخت می نماید. این موانع احتمالاً در میان مدت تا بلندمدت تا حدودی کاهش خواهند یافت، زیرا آزادسازی بیشتر اقتصاد صورت می‌گیرد و برنامه‌هایی برای خصوصی سازی شرکت های دولتی اجرا می‌شود.

[1] - Domestic Direct Investment (DDI).

[2]-  Foreign Direct Investment ( FDI ).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما