معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۱۸

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در نیمه دوم خرداد 1401 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بانک جهانی: تورم در قرقیزستان تا پایان سال 2022 به 18 درصد خواهد رسید

خبرگزاری تازابک گزارش کرد که بر اساس پیش‌بینی بانک جهانی، تا پایان سال 2022 تورم در قرقیزستان به علت افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت به 18 درصد خواهد رسید. به گزارش بانک جهانی، یکی از دلایل رشد تورم، کاهش وجوه ارسالی از روسیه است که 30 درصد تولید ناخالص داخلی قرقیزستان را تشکیل می‌دهد. با این حال، با احیای اقتصاد و افزایش صادرات، تورم در میان‌مدت کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی شده است که در سال 2023 رشد تورم در قرقیزستان کاهش یابد و به 8 درصد برسد. افزون بر آن، تأثیر تحریم‌های ضد روسیه ممکن است بر خانوارهای قرقیزستانی وابسته به حواله‌های ارسالی از آن کشور تأثیر منفی بگذارد. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که اقدامات ضد بحران دولت قرقیزستان مانند افزایش حقوق بازنشستگی و حقوق کارمندان دولت و کمک‌های اجتماعی، تأثیرات منفی بر خانواده‌های فقیر را تا اندازه‌ای کاهش دهد.

(خبرگزاری تازابک، 8 ژوئن  2022)

آغاز ساخت بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌آبی آسیای مرکزی در قرقیزستان

صادیر جاپاروف، رئیس‌جمهور قرقیزستان، در 8 ژوئن 2022 در آیین آغاز ساخت نیروگاه برق‌آبی «قمبر آتا 1» در استان جلال‌آباد شرکت کرد. وی این رویداد مهم را به مردم کشورش تبریک گفت و بر جایگاه مهم این نیروگاه در سیستم انرژی این کشور و آسیای مرکزی تأکید کرد. جاپاروف در مورد منابع مالی این پروژه گفت: «1.5 میلیارد صوم به ساخت این نیروگاه اختصاص یافته است که برای ساخت تونل حمل‌ونقل، پل، خطوط برق، جاده و شهرک هزینه خواهد شد.» به گفته رئیس‌جمهور قرقیزستان، هم‌اکنون تنها 10 یا 11 درصد از ظرفیت برق‌آبی قرقیزستان به کار گرفته می‌شود. این نیروگاه سهمی‌بسزا در اقتصاد قرقیزستان خواهد داشت و درآمد خالص سالانه آن 234 میلیون دلار خواهد بود.

گفتنی است در پروژه ساخت نیروگاه برق‌آبی قمبر آتا 1 سدی به ارتفاع 256 متر و نیروگاه برق‌آبی با ظرفیت 1860 مگاوات، تولید برق میانگین 5.6 میلیارد کیلووات ساعت در سال و ظرفیت مخزن کل 5.4 میلیارد متر مکعب آب را فراهم می‌آورد. کل هزینه ساخت نیروگاه حدود 3 میلیارد دلار و مدت اجرای آن 8 تا 10 سال برآورد شده است.

(خبرگزاری خبر‌کی‌جی)

عبور راهگذر تجاری چندوجهی چین به اروپا از خاک قرقیزستان

به گزارش خبرگزاری تازابک، دستان اوسوباکونوف، معاون شرکت ملی راه‌آهن قرقیزستان، اعلام کرد راهگذر تجاری چندوجهی که از چین تا اروپا امتداد خواهد داشت از قرقیزستان عبور خواهد کرد. پروژه «کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام» که انواع روش‌های ترکیبی حمل‌ونقل در آن به کار گرفته خواهد شد، کشورهای چین، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان و اروپا را به یکدیگر متصل می‌کند. در این راهگذر قرار است بیشتر کالاها با قطارهای کانتینری حمل شوند.

(خبرگزاری تازابک، ۸ ژوئن ۲۰۲۲)

تجارت خارجی قرقیزستان به 3 میلیارد دلار رسید

به گزارش خبرگزاری خبر به نقل از کمیته ملی آمار قرقیزستان، اندازه تجارت خارجی قرقیزستان در ماه‌های ژانویه تا آوریل 2022 بالغ بر 3 میلیارد دلار بوده و نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن 43.3 درصد افزایش یافته است. به گفته این کمیته، در این دوره صادرات 14.3 درصد کاهش و واردات 1.6 برابر افزایش یافته است. حجم تجارت قرقیزستان با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در این دوره 1.1 میلیارد دلار بوده و نسبت به دوره مشابه سال 2021 به اندازه 16.3 درصد افزایش یافته است. بیشترین سهم تجارت قرقیزستان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ماه‌های ژانویه تا آوریل سال 2022 به روسیه (67.7 درصد) و قزاقستان (30.4 درصد) اختصاص داشته است.

(خبرگزاری خبر، 15 ژوئن  2022)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما