معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۸:۳۹

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ملاقات باقیت توروبایف وزیر کشاورزی و معاون کابینه وزیران قرقیزستان با رئیس اداره گمرک دولتی چین

باقیت توروبایف معاون کابینه وزیران قرقیزستان و وزیر منابع آب، کشاورزی و فرآوری صنایع با رییس اداره گمرک دولتی چین دیدار کرد.

در این دیدار، توروبایف، خاطرنشان کرد: در سال‌ های اخیر حجم مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش چشمگیری داشته است که نه تنها نشان دهنده رشد تجارت، بلکه همگرایی مواضع در حوزه‌ های مختلف است. رییس گمرک چین اظهار داشت: در سال 2023، تجارت دوجانبه در مقایسه با سال 2022 به سطح بالایی رسید. حجم مبادلات تجاری دوجانبه در سال 2023 بالغ بر 20 میلیارد دلار و برای بازه زمانی ژانویه تا جولای سال جاری به 11 میلیارد دلار رسیده است. طرف چینی آمادگی خود را برای واردات محصولات ارگانیک اعلام کرد. در ادامه این نشست، طرفین برای صادرات لوبیا و پشم از قرقیزستان به چین به توافق رسیدند.

https://kabar.kg/news/bakyt-torobaev-prinial-uchastie-v-mezhdunarodnoi-vystavke-shelkovyi-put-v-kitae-i-posetil-vystavku-sel-skogo-khoziaistva/

پیشنهاد بازگشایی بانک های ترکیه ای در قرقیزستان

سفیر قرقیزستان در ترکیه با رییس اتحادیه بانک های ترکیه و مدیر کل بانک Ziraat Bank  این کشور دیدار و گفتگو کرد. یکی از نتایج قابل توجه این نشست، دستیابی به توافق برای سازماندهی نشست تخصصی نمایندگان مؤسسات بانکی دو کشور در پلت فرم اتحادیه بانک های ترکیه برای بحث و بررسی و حل و فصل مسائل جاری همکاری بود. طرفین در این دیدار همچنین در مورد چشم انداز برگزاری نشست بعدی اتحادیه بانک های کشورهای ترک در قرقیزستان گفتگو کردند. از دیگر مواردی که در این ملاقات مطرح شد، موضوع افتتاح شعبه Ziraat Bank در قرقیزستان بود که می‌تواند منجر به تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور شود. سفیر با تاکید بر اهمیت این اقدام، خاطرنشان کرد: شعبه‌های Ziraat Bank در حال حاضر در 20 کشور از جمله قزاقستان، ازبکستان و روسیه فعالیت می‌کنند و از مدیرکل بانک برای بازدید کاری از قرقیزستان دعوت کرد تا امکان گسترش همکاری‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی کند.

https://kabar.kg/news/turetckomu-banku-predlozhili-otkryt-filial-v-kyrgyzstane/

 برگزاری نشست هوش مصنوعی کشورهای ترک زبان

به گزارش وزارت توسع دیجیتال قرقیزستان نشست کشورهای ترک در زمینه هوش مصنوعی در تاریخ 9 تا 10 اکتبر در بیشکک برگزار می‌شود.  در این رویداد نمایندگانی از سازمان‌های دولتی، کارشناسان برجسته در زمینه هوش مصنوعی، جامعه تجاری، دانشگاهیان و جامعه فناوری اطلاعات از کشورهای ترک، آسیای مرکزی و دیگر کشورها گرد هم خواهند آمد. این نشست یک پلت فرم منحصر به فرد برای بحث در مورد آخرین پیشرفت های هوش مصنوعی، به اشتراک گذاری تجربیات و توسعه استراتژی‌هایی برای تسریع اجرای هوش مصنوعی در دولت، کسب و کار و ابتکارات اجتماعی خواهد بود.

https://24.kg/obschestvo/305735_vbishkeke_proydet_sammit_tyurkskih_gosudarstv_poiskusstvennomu_intellektu/

پرواز های مستقیم میان دوحه و قرقیزستان

در دیدار بوستونوف مدیر آژانس دولتی هواپیمایی کشوری قرقیزستان با تعدادی از مسئولین حوزه حمل و نقل و هوانوردی قطر از جمله وزیر حمل و نقل، مدیرکل هواپیمایی کشوری، مدیرکل هواپیمایی قطر، آکادمی ناوبری هوایی قطر و معاون سیاست هوانوردی قطر موضوع گشایش پروازهای مستقیم منظم بین شهرهای بیشکک و دوحه در آینده نزدیک و تبادل تجربیات در زمینه هوانوردی از جمله آموزش پیشرفته پرسنل جوان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. طرف قطری برای توسعه همکاری‌ها در زمینه هوانوردی و آمادگی برای گشایش پروازهای منظم بین پایتخت های دو کشور در آینده نزدیک ابراز علاقه کرد. در ادامه این دیدار برای ادامه همکاری نزدیک برای اجرای توافقات انجام شده در جریان مذاکرات توافق شد.

https://24.kg/obschestvo/305743_vkatare_obsudili_otkryitie_pryamyih_reysov_mejdu_bishkekom_idohoy/

 ساخت ی نیروگاه جدید با قیمت 300 میلیون دلار در بیشکک

در بیشکک، با مشارکت شهردار آیبک ژونوشالیف مراسم امضای قرارداد سرمایه گذاری با هولدینگ سرمایه گذاری (Orta Asya OJSC) در مجتمع سوخت و انرژی برگزار شد. به گفته شهرداری هدف از این پروژه، احداث و بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت بیش از 250 مگاوات در محدوده نیروگاه حرارتی بیشکک- 2 است. این پروژه که مبلغ سرمایه گذاری آن 300 میلیون دلار می‌باشد، نه تنها مبنایی برای نوسازی زیرساخت های انرژی خواهد شد، بلکه به ایجاد مشاغل جدید نیز کمک خواهد کرد.

همچنین لازم به ذکر است که شرکت هلدینگ سرمایه گذاری اورتا آسیا (Orta Asya OJSC) متعهد می‌شود که با هزینه خود خط انتقال برق به پست آلا ارچا و ایجاد یک مسیر حرارتی به طول حداقل 10 کیلومتر برای اتصال آب گرم و گرمایش به ایستگاه برق سیستم مرکزی پایتخت ایجاد کند.

https://kabar.kg/news/v-bishkeke-postroiat-novuiu-elektrostantciiu-za-300-mln/

همکاری شرکت سوئیسی با شرکت قرقیز تمیر جول ( راه آهن قرقیزستان)  

در ملاقاتی که با مسئولین شرکت سوئیسی شویهاگ در محل سفارت قرقیزستان در سوئیس برگزار شد، موضوع پروژه ساخت خط آهن چین- قرقیزستان-ازبکستان مطرح گردید. در این دیدار توافق شد مسئولین شرکت سوئیسی جهت گفتگوهای فنی و آغاز کار مشترک با شرکت دولتی راه آهن قرقیزستان ماه آینده به قرقیزستان سفر نمایند. لازم به ذکر است شرکت شویهاگ یک شرکت پیشرو در جهان در تولید سیستم های ریل و سوئیچ، بست های ریلی و دستگاه‌های راه آهن است. کارخانه‌های آن در سوئیس و آلمان واقع شده اند. شویهاگ در استرالیا، برزیل، چین، آلمان، بریتانیای، هنگ کنگ، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، هلند، پاکستان، لهستان، قطر، عربستان سعودی، سنگاپور، اسپانیا، تایوان، تونس و ایالات متحده آمریکا نمایندگی دارد.

https://kabar.kg/news/shveitcarskaia-kompaniia-namerena-sotrudnichat-s-kyrgyz-temir-zholu/

همایش تجاری قرقیزستان و چین

در شهر شیان چین همایش تجاری و اقتصادی قرقیزستان- چین با هدف تقویت همکاری‌ها برگزار شد. طبق گزارش آژانس ملی سرمایه گذاری، این همایش به بحث در مورد مسائل جاری همکاری در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، صنعت، انرژی، گردشگری، فناوری و سرمایه گذاری اختصاص داشت.

شرکت کنندگان در همایش توانستند با نمونه‌های موفق پروژه‌های تجاری اجرا شده در قرقیزستان و چین آشنا شده و  درباره فرصت های ایجاد سرمایه گذاری مشترک گفتگو کنند. این رویداد با حضور بیش از 200 نماینده از جمله نمایندگان وزارتخانه‌ها و ادارات و همچنین کارآفرینان دو کشور علاقمند به گسترش عملیات صادرات و واردات و یافتن شرکای جدید برگزار شد.

در پایان این همایش ده سند همکاری تجاری و سرمایه گذاری به ارزش بیش از 50 میلیون آمریکا امضا شد.

https://kabar.kg/news/na-kyrgyzsko-kitaiskom-biznes-forume-v-siane-podpisany-soglasheniia-na-50-mln/

درآمد شرکت های تولید نفت و گاز در قرقیزستان در نیمه اول سال ۱۴ درصد افزایش یافته است.

کمیته ملی آمار گزارش داد: درآمد شرکت های تولید نفت و گاز طبیعی در قرقیزستان در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به دوره ماه ژانویه تا جولای سال گذشته ۱۴.۳ درصد افزایش یافته است.  در طول شش ماه شرکت‌ های این حوزه در مجموع ۵ میلیارد صوم درآمد دریافت کردند. این میزان نسبت به نیمه اول سال گذشته ۶۲۰ میلیون صوم بیشتر است. هزینه محصولات فروخته شده (کالا ها و خدمات) ۶.۳ درصد افزایش یافته - تا ۲.۹ میلیارد صوم رسیده است. سود شرکت‌ های سودآور تولید نفت و گاز با افزایش ۷ درصدی به ۱.۶ میلیارد صوم رسید.

 https://www.tazabek.kg/news:2169207?from=portal&place=last

قرقیزستان از نظر رشد تولید ناخالص داخلی در میان کشور های اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیشتاز است

به گزراش کمیسیون اقتصادی اوراسیا، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ حجم تولید ناخالص داخلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۴.۶ درصد نسبت به دوره مشابه در سال قبل افزایش یافته است.

افزایش تولید کالا های تولید ناخالص داخلی از ماه ژانویه تا جولای ۲۰۲۴:

قرقیزستان - ۸.۷ درصد

بلاروس - ۷.۵ درصد

ارمنستان – ۷.۳ درصد

روسیه - ۴.۲ درصد

قزاقستان - ۳.۶ درصد.

https://kabar.kg/news/kyrgyzstan-lidiruet-po-rostu-vvp-sredi-stran-eaes/

آغاز استخراج از بزرگترین ذخایر تیتانومغناطیس در قرقیزستان

عاقل چاپاراف رئیس کابینه وزرای قرقیزستان، در چارچوب سفر کاری خود به منطقه ایسیک کول در مراسم آغاز استخراج بزرگترین معدن تیتانومغناطیس قیزیل - امپل در منطقه تاش - بولاک قرقیزستان شرکت کرد.

 آکیلبیک جاپاروف در این برنامه گفت: امتیاز استخراج این منبع ارزشمند در اختیار دولت خواهد بود. و منابع مالی برای این پروژه مشخص خواهد شد. این رویداد بسیار مهمی‌برای قرقیزستان است. ذخایر کیزیل - امپل حاوی میلیون‌ها تن تیتانومغناطیس است. تیتانیوم فلزی ارزشمند است که در صنایع مختلفی از جمله پزشکی، هوانوردی و فضانوردی استفاده می‌شود. توسعه این حوزه نه تنها باعث افزایش صادرات، بلکه ایجاد مشاغل جدید می‌شود که به توسعه اقتصاد کشور انگیزه می‌بخشد.

 رویکرد سازگار با محیط زیست هنگام استخراج تیتانومغناطیس با استفاده فناوری‌ هایی برای تضمین استخراج ایمن مواد معدنی مرتبط مانند اورانیوم و توریم مهم است. این اقلام مطابق با استاندارد های ایمنی بین المللی صادر خواهد شد.

https://kabar.kg/news/kyrgyzstan-nachinaet-osvoenie-krupneishego-titanomagnetitovogo-mestorozhdeniia/

ورود حواله به جمهوری قرقیزستان از ابتدای سال 6.7 درصد افزایش یافت

در ژانویه تا ژوئیه 2024، یک میلیارد و 671.6 میلیون دلار از طریق سیستم های انتقال پول برای اشخاص حقیقی به قرقیزستان وارد شد. در همین دوره، شهروندان قرقیزستان 273.1 میلیون دلار به کشورهای دیگر ارسال کردند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حجم درآمد 105.5 میلیون دلار (+ 6.7٪) افزایش یافته است، از 1 میلیارد و 566.1 میلیون دلار در ژانویه تا ژوئیه 2023. در همان زمان، خروج وجوه، برعکس، 48.2 میلیون دلار (-15٪) کاهش یافت، از 321.3 میلیون دلار در ژانویه تا ژوئیه سال گذشته.

بیشترین حجم حواله به قرقیزستان از روسیه بوده است - 1 میلیارد و 552.4 میلیون دلار (+ 6.2٪ یا + 89.8 میلیون دلار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته). کره جنوبی با 39.6 میلیون دلار (+28.6% یا +8.8 میلیون دلار) در جایگاه دوم قرار گرفت. ایالات متحده آمریکا با ارسال 38.1 میلیون دلار (+ 33.2٪ یا + 9.5 میلیون دلار) در جایگاه سوم قرار دارد. همچنین دریافتی از ترکیه 10.2 میلیون دلار (+3 درصد) و قزاقستان 1.7 میلیون دلار (کاهش 9 برابری در حجم نقل و انتقالات) ثبت شده است.

https://economist.kg/dengi/2024/09/26/pritok-dieniezhnykh-pierievodov-v-kr-vyros-na-6-7-s-nachala-ghoda/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما