معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته چهارم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حجم تجارت بین قرقیزستان و منطقه سین کیانگ چین به ۸.۳ میلیارد دلار رسید

ژانگ یومین معاون اداره بازرگانی منطقه سین کیانگ چین در هشتمین مجمع بین المللی اقتصادی "ایسیک کول ۲۰۲۴" گزارش داد: در دوره ماه‌های ژانویه تا جولای ۲۰۲۴ حجم تجارت بین قرقیزستان و منطقه سین کیانگ جمهوری خلق چین به ۸.۳ میلیارد دلار رسید.

 پستگاه جدید عبور مرز بدل که به طور موقت برای ترخیص کالا از گمرک باز شد، سومین کریدور حمل و نقل زمینی است که چین و قرقیزستان را به هم متصل می‌کند و این به ما امکان می دهد ساخت راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان را ارتقا دهیم.

https://24.kg/ekonomika/304657_obyem_torgovli_mejdu_kyirgyizstanom_isuar_knr_sostavil_83_milliarda/

آغاز ساخت اولین هتل زنجیره ای در استان ایسیکول قرقیزستان

مراسم افتتاح طرح  ساخت مجموعه هتلهای زنجیره ای  در محدوده یکی از مراکز تفریحی در استان ایسیکول در تاریخ 16 سپتامبر 2024 برگزار شد. آرتم نوویکوف، رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان در این مراسم گفت که این اولین هتل زنجیره ای است که در منطقه به عنوان یک استراحتگاه و منطقه تفریحی ساخته می‌شود. وی توضیح داد: " در محدوده این هتل، زیرساخت های مدرن لازم برای برگزاری مسابقات و آموزش ورزشکاران ایجاد شود. یکی از بهترین انواع خاک زمین تنیس در حال حاضر به مرکز تفریحی تحویل داده شده است و در اینجا استخر نیز ساخته می‌شود."  ایگور ماسلوف، رئیس اداره روابط بین منطقه ای و فرهنگی ریاست جمهوری روسیه با کشورهای خارجی، خاطرنشان کرد که در طول دو - سه سال گذشته،  صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان اجرای چندین طرح در حوزه  ساخت شرکت های صنعتی، مجتمع های انرژی، تأسیسات زیرساختی اجتماعی، بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مدارس را آغاز کرده است. صندوق توسعه قرقیزستان و روسیه  یک تیم کاملاً حرفه ای است که از حمایت جدی رهبری قرقیزستان برخوردار است. وی افزود که حتی یک پروژه صندوق را نمی‌شناسم که اجرای آن با عدم موفقیت مواجه شده باشد. گفتنی است که هزینه کل این پروژه 12.5 میلیون دلار است که 9.3 میلیون آن توسط صندوق توسعه قرقیزستان و روسیه اختصاص یافته است. این هتل 4 ستاره با مساحتی حدود 4 هزار متر مربع دارای 110 اتاق و 95 محل کار خواهد بود. این پروژه قرار است تا جولای 2026 تکمیل شود.

https://ru.sputnik.kg/20240911/setevoy-otel-issyk-kul-1088623990.html

چین علاقمند به گشایش شعب شرکتهای دولتی در قرقیزستان است

رییس کمیته سراسری شورای مشورتی سیاسی چین در دیدار با نورلان شاکیف رییس پارلمان قرقیزستان از علاقمندی کشورش به گشایش شعبه شرکت های دولتی در قرقیزستان صحبت نمود.

علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد که روابط بین دو کشور در سال های اخیر به طور فعال در حال توسعه بوده است. در شش ماهه اول سال 2024، حجم مبادلات تجاری قرقیزستان و چین به 9 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.6 درصد افزایش یافته است. طرفین همچنین در مورد افزایش پروازها بین کشورها گفتگو کردند.

https://24.kg/vlast/305046_kitay_zainteresovan_votkryitii_filialov_predpriyatiy_vkyirgyizstane/

قرقیزستان همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ترکمنستان را گسترش می دهد

نظربک مالایف، معاون وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان در همایش سرمایه گذاری ترکمنستان که در تاریخ 10 تا 11 سپتامبر 2024 در عشق آباد برگزار شد، شرکت کرد. در حاشیه این همایش طیف گسترده ای از موضوعات همکاری قرقیزستان و ترکمنستان از جمله تعامل در زمینه‌های تجارت، انرژی، صنعت، سرمایه گذاری، حمل و نقل و غیره مورد بحث و بررسی مسئولین اقتصادی دو کشور قرار گرفت.

طرفین بر لزوم عملیاتی سازی همکاری در زمینه ایجاد تسهیلات تجاری و ترانزیت و همچنین اتخاذ تدابیر عملی برای افزایش ظرفیت تجارت دوجانبه و ایجاد شرایط مطلوب برای شرکت های حمل و نقل و ترانزیت کالا تاکید کردند. به منظور بهبود شرایط تجاری دو کشور، طرفین توافق کردند که مجموعه‌ای از نشست‌های آنلاین با حضور وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه برای بررسی و اجرای سازوکارهای یکسان‌سازی هزینه‌های حمل‌ونقل، ترانزیت و عوارض روادید، ایجاد تسهیلات در تشریفات عملیات صادرات، واردات و ترانزیت، صدور روادید برای متصدیان بار و افزایش اعتبار روادید به یک سال برگزار کنند. همچنین، به منظور تشویق تجارت برای اجرای پروژه‌های مشترک، طرفین توافق کردند که کار ایجاد یک صندوق توسعه سرمایه گذاری مشترک، اجرای پروژه ساخت مرکز تجاری ترکمنستان و یک مرکز تفریحی در قرقیزستان را تقویت کنند.

https://kabar.kg/news/kyrgyzstan-rasshiriaet-torgovo-ekonomicheskoe-sotrudnichestvo-s-turkmenistanom/

 افزایش 220 درصدی  عرضه کالاهای قرقیزی در پلتفرمهای تجارت آنلاین

در ششمین همایش اقتصادی قرقیزستان و روسیه، عاقلبیک جپاروف، رئیس کابینه وزیران، به نقش مهم پلتفرم تجارت الکترونیک  وایلدبریز در ترویج محصولات جمهوری قرقیزستان به بازارهای بین المللی اشاره کرد. فروش کالا از قرقیزستان از طریق وایلدبریز به 220 درصد افزایش یافت. از ژانویه تا اوت 2024، فروش لباس در این پلتفرم نسبت به سال قبل 90 درصد رشد داشته است. از ده شرکت پیشرو، پنج شرکت در تولید لباس تخصص دارند. بیشترین تقاضا برای لباس، تی شرت، شلوار، ژاکت و کت و شلوار است. این شرکت خاطرنشان می‌کند که این میزان تقاضا برای محصولات قرقیزستانی را تأیید می‌کند.

https://24.kg/ekonomika/305037_prodaji_tovarov_izkyirgyizstana_naWildberries_vyirosli_na220_protsentov/

 روس اتم قصد دارد یک نیروگاه برق آبی در قرقیزستان احداث نماید

روس اتم قصد دارد یک نیروگاه برق آبی کوچک در قرقیزستان بسازد. ظرفیت نیروگاه برق آبی چندلاش تا 30 مگاوات خواهد بود. این قرارداد با همکاری مشترک میان روس اتم سرویس، صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان و شرکت قرقیزستانی آلفا اویل به امضا شد. ساخت و ساز در منطقه جلال آباد انجام خواهد شد. پیش بینی می‌شود نیروگاه برق آبی تا سه سال آینده به بهره برداری برسد. ولادیمیر بردوف، معاون مدیر کل مدیریت پروژه در سرویس روس اتم معتقد است که نیروگاه چندلاش "تأثیر مثبتی بر رفاه ساکنان محلی و توسعه صنعت کشور" خواهد داشت.

https://24.kg/obschestvo/304902_rosatom_nameren_postroit_vkyirgyizstane_maluyu_ges_chandalash/

نخستین نیروگاه بادی در قرقیزستان احداث خواهد شد

عاقلبیک جاپاروف رئیس کابینه وزیران و الکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه در مراسم گذاشتن کپسول ساخت نیروگاه بادی در منطقه تون  استان ایسیک کول شرکت کردند.

این پروژه سرمایه گذاری توسط شرکت سهامی انرژی تجدیدپذیر روس اتم اجرا می‌شود. این پروژه ساخت یک مزرعه بادی با ظرفیت 100 مگاوات را پیش بینی می‌کند که خروجی سالانه برنامه ریزی شده 290 میلیون کیلووات در ساعت خواهد بود. مدت زمان ساخت 12 ماه خواهد بود.

عاقلبک جاپاروف در سخنرانی خود گفت: رئیس جمهور قرقیزستان صادیر جاپاروف از تریبون بالای سازمان ملل در اجلاس سران در مورد تغییرات آب و هوایی، منابع انرژی تجدیدپذیر، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و اقتصاد سبز، ابتکارات جدی را مطرح کرد. در آن زمان، به نظر بسیاری یک رویا بود که توسط منابع لازم پشتیبانی نمی‌شد. با این حال، با وجود همه تردیدها، امروز ما شروع به اجرای این طرح ها در عمل کرده ایم. بنابراین، ما اجرای یکی از وظایف سازمان ملل برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار را آغاز کرده ایم. اگرچه جمهوری قرقیزستان در میان مناطقی است که دارای بیشترین پتانسیل انرژی تجدیدپذیر است، اما ما از انرژی باد، خورشید یا بیوگاز در مصرف خود استفاده نکرده ایم. ما در سال بیش از 300 روز آفتابی داریم و قدرت باد محلی در افسانه‌های عامیانه منعکس شده است. اکنون شاهد آغاز ساخت نیروگاه بادی با ظرفیت 100 مگاوات در روستای کوک-ماینوک در ساحل دریاچه ایسیک کول هستیم. رئیس کابینه وزیران اشاره کرد: قبلا کپسولی برای ساخت نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 300 مگاوات در روستای تورو-آیگیر منطقه ایسیک کول گذاشته شده بود که توسط شرکت قرقیزی بیشکک سولار و شرکت روسی Unigreen Energyساخته خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه تامین برق، طی دو سال گذشته، ساخت نیروگاه برق آبی کولانک، نیروگاه برق آبی اورتو توکوی، ساخت نیروگاه برق آبی بالا سارویی و ده‌ها مورد دیگر آغاز شده است. نیروگاه‌های برق آبی کوچک تکمیل شده است. نیروگاه برق آبی آت باشی مدرن شده است و امروز نیروگاه‌های برق آبی توکتوگل و اوچ کورگان در حال بازسازی هستند. در سطح بین المللی، ساخت خطوط هوایی تحت پروژه CASA-1000 آغاز شده است.

https://kabar.kg/news/v-kyrgyzstane-postroiat-pervuiu-vetrianuiu-elektrostantciiu/

 چشم انداز  روسیه و قرقیزستان برای ارتقاء حجم تجارت فیمابین به 5 میلیارد دلار

عاقلبیک جپاروف، رئیس کابینه وزیران جمهوری قرقیزستان در ششمین نشست همایش اقتصادی قرقیزستان و روسیه گفت که روسای جمهور قرقیزستان و روسیه ارتقاء گردش مالی تجاری بین دو کشور  به 5 میلیارد دلار در سال را هدف گزاری کرده اند. به گفته وی، در سال 2023، گردش تجاری بین کشورها از 3 میلیارد دلار فراتر رفت.

جپاروف گفت: با این حال، سران ما یک هدف بلندپروازانه را تعیین کرده اند - رساندن این رقم به 5 میلیارد دلار. وی تصریح کرد: با اقدامات زیر می‌توان به این دست یافت: توسعه تجارت الکترونیک که بازارهای جدیدی را باز می‌کند و موانع را بر سر راه تجارت از بین می‌برد. کاهش هزینه‌ها برای کارآفرینان که باعث کارآمدتر شدن تجارت می‌شود. معرفی ابزارهای مالی جدید برای حمایت از صادرکنندگان؛ همکاری صنعتی برای ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال، از بین بردن موانع در مرزهای کشورهای اوراسیا برای تضمین حرکت آزاد کالا.

علاوه بر این، به ابتکار قرقیزستان، یک مسیر حمل و نقل چندوجهی جدید در حال توسعه است که کشورهای ما را از طریق ازبکستان و ترکمنستان از طریق خدمات کشتی در دریای خزر به هم متصل می‌کند و این انگیزه قوی به توسعه لجستیک، گردش تجاری، تقویت روابط اقتصادی ما خواهد داد.

https://ru.sputnik.kg/20240912/russia-kyrgyzstan-tovarooborot-rost-1088638704.html

 برگزاری ششمین همایش اقتصادی قرقیزستان و روسیه در ایسیکول

نوزدهمین نشست شورای صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان و ششمین همایش اقتصادی قرقیزستان و روسیه در تاریخ 12 سپتامبر با حضور دانیار امانگلدیف، وزیر اقتصاد و بازرگانی قرقیزستان برگزار شد. یکی از تصمیمات کلیدی نشست، تصویب تامین مالی برای سه پروژه سرمایه گذاری انرژی‌های تجدیدپذیر به مبلغ بیش از 80 میلیون دلار آمریکا بود که بر تعهد صندوق به حمایت از طرح های سبز و پایدار تاکید می‌کند.

دانیار امانگلدیف که که عضو شورای صندوق توسعه قرقیزستان و روسیه می‌باشد،  گفت که 95 درصد از کل وام های صادر شده توسط صندوق های توسعه دوجانبه در قرقیزستان از طرف صندوق توسعه قرقیزستان و روسیه ( RKDF ) است.  وی خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد شرایط برای تجارت و توسعه روابط تجاری و اقتصادی با سایر کشورها، کار برای ایجاد نهادهای توسعه دوجانبه در حال انجام است. در این راستا، صندوق توسعه روسیه و قرقیزستان پیشرو این فرایند است که پیروی آن سه صندوق مشترک دیگر با کشور های آذربایجان، مجارستان و ازبکستان ایجاد شده است. امانگلدیف گفت: "سهم اصلی پروژه‌های تایید شده و تامین مالی شده (95.2 درصد) بر عهده صندوق توسعه قرقیزستان و روسیه می‌باشد. در عین حال، در پایان نیمه اول سال 2024، از آغاز فعالیت کلیه صندوق های توسعه دوجانبه، تامین مالی 3459 پروژه تصویب و به مبلغ 733.7 میلیون دلار وام صادر شد.

https://kabar.kg/news/v-kyrgyzstane-odobreno-finansirovanie-trekh-proektov-v-oblasti-vie-na-summu-bolee-80-mln/

انگلستان اصلی ترین خریدار طلای قرقیزستان

بر اساس داده‌های کمیته ملی آمار قرقیزستان، در بازه زمانی ماه‌های ژانویه تا ژوئیه سال جاری میلادی قرقیزستان 7 تن طلا به ارزش 509 میلیون دلار صادر کرده است که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل از نظر ارزش تقریباً 10 درصد افزایش یافته است.  انگلستان اصلی ترین خریدار طلای قرقیزستان در 7 ماه گذشته بوده است . صادرات طلا از انگلستان به قرقیزستان در ما ژوئن 50 درصد افزایش داشته است. برای مقایسه: در ژانویه تا ژوئن ، بریتانیا بیش از 2.8 تن طلا به ارزش 212 میلیون دلار و در ژانویه تا ژوئیه 4.2 تن به ارزش 315 میلیون دلار خریداری کرد. پس از بریتانیا، چین با شاخص بیش از 1.8 تن و ارزش 129 میلیون دلار، پس از آن سوئیس (0.9 تن، 63 میلیون دلار) و امارات (کمی‌کمتر از 14 کیلوگرم، 881 هزار دلار) قرار دارند. لازم به ذکر است که قرقیزستان در ابتدای سال به طور فعال طلا به چین صادر می‌کرد. با این حال، وضعیت در آوریل، زمانی که عرضه به بریتانیا از سر گرفته شد، تغییر کرد. از آن پس بریتانیا در سه ماه بیشتر از مجموع طلایی که توسط امارات متحده عربی، سوئیس و چین در هفت ماه خریداری شده است را خرید کرد. پس از این، صادرات طلا به 3 کشور مذکور متوقف شد و عرضه طلا فقط به انگلیس صورت می‌گیرد.

https://www.tazabek.kg/news:2164046?from=portal&place=last

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما