معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۱- ۰۸:۰۰

اعلام روزانه نرخ برابری یوان با صوم قرقیزستان از اول سپتامبر 2024

بانک ملی قرقیزستان نرخ رسمی مبادله دلار آمریکا، یورو، روبل روسیه و تنگه را به صوم قرقیزستان به صورت روزانه تعیین می‌کند. یوان نیز بزودی به آنها خواهد پیوست.

چین، مانند روسیه و قزاقستان، بزرگترین شریک تجاری جمهوری قرقیزستان است. به گفته اسکندر شارشیف، اقتصاددان قرقیزی، با توجه به رشد قابل توجه حجم مبادلات تجاری میان قرقیزستان و چین در طی یکی، دو سال اخیر و افزایش استفاده از یوان در تسویه حساب های تجار، تعیین نرخ رسمی‌برای این ارز ضروری است.  به گفته وی، این فرایند به شرکت‌های قرقیزی که با شرکای چینی کار می‌کنند این امکان را می‌دهد تا ضمن کاهش ریسک های مرتبط با نوسانات نرخ ارز، تراکنش‌های مالی را بهتر برنامه‌ریزی نموده و ثبات مالی را افزایش دهند. این امر همچنین به توسعه ابزارهای مالی و خدمات مرتبط با یوان کمک می‌کند و مشوق جذب سرمایه گذاری چینی‌ها در قرقیزستان است.

به اعتقاد نامبرده اعلام نرخ رسمی ارز یوان از منظر تنوع بخشیدن به ذخایر ارزی قرقیزستان، تقویت روابط با بازارهای آسیایی و ساده سازی تسویه حساب برای بازرگانان خرد و متوسط که با چین تجارت می‌کنند، حائز اهمیت است و در این راستا، در فرایند معرفی نرخ رسمی مبادله یوان با قرقیزستان ، با دولت چین هماهنگی خواهد شد که این امر امکان تعدیل به موقع نرخ ها را بسته به نوسانات بازار ارز فراهم می آورد که ثبات حاصله در مجموع به نفع تقویت همکاریهای تجاری فیمابین می‌باشد.

وی به داده‌های گمرک چین اشاره کرد که بر اساس آن حجم تجارت بین چین و قرقیزستان در سال 2023 به حدود 19.7 میلیارد دلار رسید. از این میزان، صادرات چین از 9.4 میلیارد دلار فراتر رفت. اما این رقم به میزان قابل توجهی از حجم صادرات قرقیزستان به چین که تنها حدود 95.5 میلیون دلار بوده است، بیشتر است.

در توضیح این عدم تناسب گفته می‌شود که بیشتر کالاهای وارده از چین به قرقیزستان مجدداً به سایر کشورها صادر می‌شوند که منجر به افزایش ارقام گردش تجاری در آمار رسمی چین می‌شود. رقم اولیه برای سال جاری در حال حاضر 14.3 میلیارد دلار است. او گفت این ارقام اهمیت حیاتی توسعه تجارت متوازن تر و سودمندتر بین دو کشور را نشان می دهد. این داده‌ها همچنین نیاز به ادامه هماهنگی با دولت چین برای بهبود روابط اقتصادی و کاهش کسری تجاری را نشان می دهد.

در نشست اطلاع رسانی بانک ملی قرقیزستان، دلایل نیاز به تعیین نرخ رسمی مبادله روزانه یوان به شرح زیر اعلام شد:

به حداقل رساندن ریسک های ارزی در معاملات ارزی، بهینه سازی فرآیند حسابداری ارزهای خارجی، امکان تجدید ارزیابی ترازنامه بانک های تجاری به صورت روزانه، توسعه بازار ارز بین بانکی و تسهیل امکان برنامه ریزی تبادلات پولی برای تجار و بازرگانان قرقیزی که با شرکتهای چینی همکاری می‌کنند.

طی سه سال اخیر، سود حاصل از صادرات مجدد کالاهای وارداتی از چین و سایر کشورها توسط قرقیزستان در افزایش درآمدهای دولت قرقیزستان در طی سالهای اخیر موثر بوده است و بخشی از رشد قابل توجه نرخ تولید ناخالص داخلی این کشور در بازه زمانی مذکور متاثر از این موضوع است. GDP قرقیزستان در سالهای 2022 و 2023 حدود 21 و 24 درصد نسبت به سال ماقبل رشد داشته است.

منبع:  سایت خبری:  Kg 24/ بیست آگوست 2024

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما