معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۱- ۰۹:۵۹

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته سوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ساخت کارخانه قیر در قرقیزستان

رستم زینالوف، رئیس شرکت  ErichHahn در سومین کنفرانس علمی و عملی بین المللی جاده آسیای مرکزی (CARC-2024) که در بیشکک برگزار می‌شود، اعلام کرد که قرار است یک کارخانه قیر خودکار در قرقیزستان ساخته شود.. وی گفت: در حال حاضر مراحل انتخاب محل احداث کارخانه با سرمایه گذار در حال انجام است که در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. ظرفیت این کارخانه 26 هزار تن خواهد بود که قرار است سالانه 115 هزار تن قیر با چشم انداز افزایش دو برابری تولید شود. به گفته وی، تمامی تجهیزات کارخانه مطابق با استانداردهای بین المللی کیفیت و ایمنی خواهند بود و تولید قیر نه تنها نیازهای داخلی را تامین می‌کند، بلکه فرصت های صادراتی را نیز گسترش و موقعیت قرقیزستان را در عرصه لجستیک بین المللی تقویت  می نماید.

https://kabar.kg/news/v-kyrgyzstane-planiruiut-postroit-avtomatizirovannyi-bitumnyi-zavod-terminal/

 تکمیل طرح راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان ظرف 5 سال آینده

آکیل بیک جپاروف، رئیس کابینه وزیران قرقیزستان در کنفرانس بین المللی علمی و عملی "توسعه اندیشه اقتصادی: تحقیق و راهکارها"  گفت: راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان ظرف پنج سال ساخته خواهد شد. جپاروف یادآور شد که اجرای این پروژه بزرگ هم اکنون آغاز شده است. وی افزود: قرقیزستان در بن بست قرار دارد و از طریق مسیرهای ترانزیتی به بازار میلیارد دلاری چین متصل نیست. پس از به پایان رسیدن ساخت این راه‌آهن فرصت های جدیدی برای کشورمان فراهم خواهد شد. بر اساس برآوردهای ما، اجرای این طرح عظیم راه آهن ظرف پنج سال آینده به پایان خواهد رسید. به گفته وی، رشد تولید ناخالص داخلی 8.7 درصد و بدون احتساب کومتور 10.6 درصد است. در سال گذشته، تولید ناخالص داخلی از 1.2 تریلیون صوم فراتر رفت و برنامه ریزی شده است که امسال از 1.5 تریلیون فراتر رود.

https://ru.sputnik.kg/20240926/kyrgyzstan-kitaj-uzbekistan-zhd-1089011099.html

https://ru.sputnik.kg/20240926/kyrgyzstan-vvp-rost-1089010423.html

 رشد 9 درصدی تولید ناخالص داخلی قرقیزستان تا پایان سال 2024

به گزارش بانک توسعه و بازسازی اروپا اقتصاد منطقه آسیای میانه در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به رشد خود ادامه خواهد داد. در عین حال رشد تولید ناخالص داخلی منطقه در سال جاری ۵.۱ درصد و در سال آینده به ۵.۹ درصد افزایش خواهد یافت. قرقیزستان و تاجیکستان کشورهای پیشرو  در نرخ رشد اقتصادی در منطقه اعلام شده اند. در جمهوری قرقیزستان پیش بینی می‌شود رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ به ۹ درصد برسد و در سال ۲۰۲۵ اندکی کاهش یابد و به ۷ درصد برسد. این رشد به دلیل توسعه گردشگری، سرمایه گذاری در زیرساخت ها و صادرات طلا و نقره است. با این حال علیرغم پیش‌ بینی‌ های مثبت، خطرات تحریم‌ های ثانویه باقی است که می‌ تواند بر تجارت دلالی و ثبات اقتصادی در منطقه تأثیر منفی داشته باشد.

https://24.kg/ekonomika/306291_ebrr_prognoziruet_rost_vvp_kyirgyizstana_na9protsentov_dokontsa_2024_goda/

 آغاز طرح نوسازی پالایشگاه نفت جلال آباد قرقیزستان

صادیر جاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان در مراسم آغاز نوسازی پالایشگاه " شرکت قرقیز نفت گاز " در شهر جلال آباد شرکت کرد.  شرکت "قرقیز پترالیوم کامپنی" ( قرقیز نفت گاز) بزرگترین پالایشگاه نفت کشور است که سه نوع فرآورده نفتی بنزین ۸۰، سوخت دیزل و نفت کوره تولید می‌کند. در ماه دسامبر ۱۹۹۵ پس از امضای قرارداد سرمایه گذاری با دولت جمهوری قرقیزستان سرمایه گذار خارجی وجوه اولیه را برای تامین مالی تعهدات این قرارداد از جمله ساخت و توسعه پالایشگاه نفت اختصاص داد . ساخت پالایشگاه در جلال آباد از ماه ژانویه ۱۹۹۶ آغاز و در ماه سپتامبر همان سال به پایان رسید. نیاز به نوسازی پالایشگاه "قرقیز پترالیوم کامپنی" سال هاست که وجود داشته است، رئیس جمهور در این مراسم گفت: رویداد امروز برای اقتصاد کشور مهم است. اجرای این پروژه نه تنها امنیت انرژی قرقیزستان را تضمین می‌کند، بلکه به نتایج قابل توجهی دست خواهیم یافت که توسعه صنعت پالایش نفت را به سطح جدیدی می‌برد. 

نیاز قرقیزستان به بنزین و گازوئیل در حال حاضر ۱.۴ میلیون تن است. این کارخانه سال هاست که نمی‌تواند نیاز قرقیزستان به بنزین و سوخت دیزل با کیفیت را به طور کامل برآورده کند. به عبارت دقیق تر این کارخانه توانسته تنها ۶.۵ درصد از تقاضا را برآورده کند. قبل از این فقط بنزین مارک ۸۰، سوخت دیزل و نفت کوره تولید می‌کرد. در نتیجه وابستگی به عوامل خارجی افزایش یافت و باید بودجه قابل توجهی صرف واردات فرآورده‌های نفتی با کیفیت بالا می‌شد.

https://kabar.kg/news/prezident-zalozhil-kapsulu-simvoliziruiushchuiu-modernizatciiu-neftepererabatyvaiushchego-zavoda-v-dzhalal-abade/

سرمایه گذاری ۹۵ میلیون دلاری سوئیس در سیستم مراقبت بهداشتی جمهوری قرقیزستان

دفتر مطبوعاتی سفارت سوئیس در جمهوری قرقیزستان گزارش داد: طی ۲۵ سال گذشته سوئیس بیش از ۸۰ میلیون فرانک سوئیس (حدود ۹۵ میلیون دلار) در توسعه سیستم مراقبت بهداشتی قرقیزستان سرمایه گذاری کرده است. یکی از ابتکارات کلیدی در این میان، پروژه "خودمختاری سازمان‌های مراقبت بهداشتی" بود که با همکاری وزارت بهداشت جمهوری قرقیزستان و سفارت سوئیس در بیشکک انجام و راه اندازی شد. سوئیس بیش از ۷ میلیون فرانک سوئیس (بیش از ۸ میلیون دلار) برای اجرای آن اختصاص داد. هدف این پروژه افزایش کارایی و کیفیت مراقبت پزشکی از طریق توسعه مدیریت مستقل موسسات پزشکی و افزایش شایستگی‌های مدیران آن می‌باشد. این پروژه در سال ۲۰۱۵ در سه منطقه آزمایشی منطقه ایسیک کول آغاز شد، جایی که موسسات پزشکی دوباره سازماندهی شدند که در نتیجه آن کیفیت ارائه خدمات بهداشتی به مردم ارتقاء یافت.

https://economist.kg/dengi/2024/09/27/shvieitsariia-inviestirovala-v-sistiemu-zdravookhranieniia-kr-pochti-95-mln/

صادرات کامیون از قرقیزستان به افغانستان

بر اساس آمار رسمی؛ قرقیزستان در هفت ماهه سال جاری 14 کامیون به ارزش مجموع 114.2 هزار دلار به افغانستان صادر کرده است. لازم به ذکر است که قرقیزستان در مجموع 30 کامیون به ارزش 509.3 هزار دلار به سایر کشورها صادر کرده است. برای مقایسه، در ژانویه تا جولای سال گذشته، جمهوری قرقیزستان هشت کامیون را به خارج از کشور ارسال کرده است. همچنین در سال جاری قرقیزستان به قزاقستان (14)، گرجستان (4)، ترکیه (3)، ازبکستان (2) و قبرس (1) کامیون صادر کرده است.

https://kaktus.media/doc/510267_afganistan_okazalsia_liderom_po_importy_gryzovikov_iz_kyrgyzstana.html

افتتاح کارخانه داروسازی در منطقه چوی قرقیزستان

صادیر جاپاروف رئیس جمهور قرقیزستان در جریان سفر کاری خود به منطقه چوی در مراسم افتتاحیه کارخانه تولید محلول های تزریقی، آمپول و قطره چشمی "Biovit" در شهرک سوکولوک منطقه چوی شرکت کرد.  وی در این بازدید گفت: این تنها افتتاح یک کارخانه دیگر نیست، بلکه گامی تعیین کننده در دسترسی شهروندان مبتلا بیماری‌های خاص به دارو های با کیفیت و مدرن و کاهش وابستگی به واردات و همزمان ترویج توسعه صنعت داخلی در زمینه داروسازی است. اخیرا در شهر اوش کارخانه تولید سرنگ انسولین نیز افتتاح شد و به محض راه اندازی سفارش صادرات صد ها میلیون سرنگ دریافت شد. پیش از این کشور نیاز به واردات چنین سرنگ ها داشت.

امید دارم حجم تولید این کارخانه به طور کامل پاسخگوی نیاز کشور باشد و برای صادرات نیز ارسال شود. بر اساس محاسبات اولیه این کارخانه سالانه ۱۸ میلیون لیتر محلول تزریقی، ۵۷ میلیون آمپول تزریقی و ۳۱ میلیون قطره چشمی‌تولید خواهد کرد. با هر کارگاه جدید شغل ایجاد می‌شود و با راه اندازی این کارخانه حدود ۱۰۰ شغل جدید ایجاد می‌شود. مراقبت از سلامت جمعیت قرقیزستان اولویت سیاست دولت است و بنابراین ساخت چنین کارخانه ای کمک مستقیم به اجرای برنامه‌های دولت است . با راه اندازی این کارخانه قیمت دارو ها کاهش خواهد یافت و من مطمئن هستم که در عصر مدرن، زمانی که تعداد بیماری‌ها در حال افزایش است، ساخت چنین شرکتی دسترسی داروها را برای مردم تضمین می‌کند. افتتاح این کارخانه نه تنها یک پیروزی فناوری و تولید است، بلکه نمونه ای از این است که چگونه سازمان‌های دولتی و تجارت می‌توانند برای اجرای پروژه‌ها در جهت منافع مردم متحد شوند.  از آنجایی که ما در مورد مراقبت سلامت شهروندان صحبت می‌کنیم، این کارخانه به تجهیزات مدرن ایتالیا، آلمان، کره جنوبی و سایر کشور های پیشرو مجهز شده است. موضوع حصول اطمینان از سطح بالای کیفیت و ایمنی دارو ها در اولویت قرار دارد.

شایان ذکر است که از سال ۲۰۱۹ در قلمرو کارخانه داروسازی موجود Biovit   کارخانه جدیدی برای تولید محلول های تزریقی با کیفیت بالا، تزریق در آمپول ها و قطره‌های چشمی‌که مطابق با استاندارد GMP هستند طراحی و ساخته شده است.  مساحت کارخانه داروسازی جدید ۴۵۰۰ متر مربع است که در آن سیستم تهویه تولیدی متصل و تجهیزات اصلی دریافت شده و کلیه انبارها مطابق با استاندارد های جهانی تجهیز شده اند.

https://kabar.kg/news/prezident-otkryl-farmatcevticheskii-zavod-v-chuiskoi-oblasti/

چشم پزشکان کره ای معاینات و عمل های رایگان را برای ساکنان منطقه جایل انجام دادند

وزارت بهداشت قرقیزستان گزارش داد: در منطقه جایل استان چوی از تاریخ ۳۰ سپتامبر تا ۴ اکتبر یک رویداد پزشکی خیریه به توسط شرکت Vision  Eye Camp قرقیزستان برگزار شد. ۲۲ متخصص از جمله سه جراح چشم پزشک برای انجام معاینات و عمل از کره جنوبی وارد قرقیزستان شدند.

هدف اصلی این اقدام ارائه مراقبت پزشکی در زمینه چشم پزشکی به ساکنان منطقه جائیل و مناطق نزدیک استان چوی است.

متخصصان ۶۰۰ بیمار را معاینه کردند که ۹۷ درصد از آن تحت عمل جراحی آب مروارید قرار خواهند گرفت.

در چارچوب این کمپین حدود ۵۰۰ عینک و قطره چشم به صورت رایگان به بیماران داده شد.

https://kabar.kg/news/koreiskie-oftal-mologi-proveli-besplatnye-osmotry-i-operatcii-zhiteliam-zhaiylskogo-raiona/

سرمایه گذاران چینی ساخت یک نیروگاه برق آبی کوچک را در مخزن پاپان آغاز کردند

به گزارش سرویس مطبوعاتی کابینه وزیران قرقیزستان، در مخزن پاپان مراسمی‌برای گذاشتن پایه ساخت نیروگاه برق آبی کوچک پاپان با حضور آکیل بیک ژاپاروف، رئیس کابینه وزیران برگزار شد. این نیروگاه برق آبی کوچک در حال ساخت بر روی مخزن پاپان ظرفیت 25 مگاوات خواهد داشت و به طور متوسط سالانه 103 میلیون کیلووات ساعت برق تولید خواهد کرد. میزان سرمایه گذاری در این پروژه 27 میلیون دلار برآورد شده است. انتظار می رود این نیروگاه برق آبی در سال 2027 مورد بهره برداری قرار گیرد.  جپاروف در این مراسم تاکید کرد که دولت قرقیزستان به توسعه انرژی اولویت می دهد و خاطرنشان کرد که نیروگاه‌های برق آبی "بالا-سارو" و "کایناما" در سال جاری به بهره برداری رسیده اند. وی گفت: احداث نیروگاه برق آبی کوچک بر روی مخزن پاپان گامی راهبردی در جهت استقلال انرژی کشورمان است. گفتنی است، مخزن پاپان در تنگه پاپان، در مکانی باریک در دره رودخانه آک بوورا، در کنار توده کاتار قرار دارد. این مخزن بین سال های 1979 تا 1985 ساخته شد.

https://economist.kg/enierghietika/2024/10/06/kitaiskiie-inviestory-nachali-stroitielstvo-maloi-ges-na-papanskom-vodokhranilishchie/

انتقال بیش از 1.5 میلیارد دلار از روسیه به قرقیزستان

به گزارش بانک ملی قرقیزستان از ماه ژانویه تا جولای 2024 از روسیه به قرقیزستان 1 میلیارد و 552.3 میلیون دلار انتقال داده شده است.  مشخص شده است که حواله‌های ارسالی از روسیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 90.2 میلیون دلار افزایش یافته است. در این بازه زمانی، 236.3 میلیون دلار از قرقیزستان به روسیه منتقل شد که 26.5 میلیون دلار کمتر از ژانویه تا ژوئیه 2023 است.

https://24.kg/ekonomika/307379_izrossii_vkyirgyizstan_zasem_mesyatsev_pereveli_bolee_15_milliarda/

ایجاد سیستم اطلاعاتی یکپارچه TÜRKTRANSPLANT

در شهر شوشی در چارچوب چهارمین اجلاس وزیران بهداشت کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک زبان، پروتکل تصمیم برای ایجاد سیستم اطلاعاتی یکپارچه "TÜRKTRANSPLANT"  به امضا رسید. به گفته وزارت بهداشت، این پروتکل به امضای وزیران بهداشت آذربایجان، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و ترکیه رسیده است. هدف از اجرای این پروتکل ایجاد یک سیستم اطلاعاتی یکپارچه است که فرآیندهای اهدا و پیوند اعضا را بین کشورهای عضو هماهنگ می‌کند. سیستم TÜRKTRANSPLANT تبادل اطلاعات در مورد اهداکنندگان و گیرندگان را تامین می‌کند، سازماندهی پیوند اعضا را ساده می‌کند و به کشورهای شرکت کننده اجازه می دهد تا مسائل مربوط به اهدا و پیوند را به طور مشترک حل و فصل کنند.

این پروتکل همچنین استاندارد سازی روش‌ های تشخیصی، ایجاد مراکز و عملیات پیوند، و همچنین آموزش مشترک برای متخصصان پزشکی با هدف بهبود مهارت ‌های آنها را فراهم می‌ کند. اهداف کلیدی شامل توسعه قوانین یکسان در مورد پیوند اعضا در کشورهای ترک و ایجاد مجموعه ای از اعضای اهدا کننده در دسترس کشورهای شرکت کننده بر اساس همکاری متقابل است.

ایجاد سیستم TÜRKTRANSPLANT نه تنها هماهنگی در زمینه پیوند را تقویت می‌کند، بلکه تعداد اعضای اهدا کننده در دسترس بیماران را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این گام مهمی در توسعه مراقبت های پزشکی و تقویت روابط بین کشورهای ترک زبان خواهد بود.

خاطرنشان می‌شود که کلیه رویدادها مطابق با قوانین کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک انجام خواهد شد.

https://kabar.kg/news/tiurkoiazychnye-gosudarstva-sozdadut-edinuiu-informatcionnuiu-sistemu-turktransplant/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما