معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۱

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته سوم خرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش فعالیت بخش خصوصی

فعالیت بخش خصوصی آفریقای جنوبی در ماه مه اندکی افزایش یافت زیرا استان کوازولوناتال پس از سیل شدید، افزایش تقاضا و کاهش تاخیرهای زنجیره تأمین فعالیت خود را آغاز کرد. شاخص خرید آفریقای جنوبی از 50.3 در آوریل به 50.7 افزایش یافت که به شرایط اقتصادی باثبات‌تر اشاره می‌کند که تولید و کسب و کاری جدید پس از افت، در آوریل اندکی بهبود یافته‌اند.

کوازولوناتال همچنان در حال بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده است و برنامه‌هایی برای بازگرداندن افراد آواره پس از سیل ماه آوریل انجام می‌دهد. البته در میان این وضعیت خوشبینی، کاهش برق و فشارهای تورمی همچنان بر فعالیت تأثیر می‌گذارد. افزایش قیمت سوخت همچنان منجر به افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌شود و این افزایش هزینه منجر به کاهش تقاضای مشتری می‌گردد.

سیاست ملی راه آهن برای حمایت از صنعت و تولید محلی

وزیر حمل و نقل آفریقای جنوبی اظهار داشت "سیاست ملی راه آهن" تعصب عمدی نسبت به تولیدات محلی دارد تا صنعتی شدن و تولید داخلی فولاد، خطوط راه آهن، نورد و تدارکات را تضمین کند و دولت و اپراتورهای بخش خصوصی تمام تدارکات را از تولیدکنندگان آفریقای جنوبی تهیه کنند.

"سیاست ملی راه آهن" فرصت مهمی‌برای ایجاد ظرفیت تولید محلی در آفریقای جنوبی فراهم می‌کند. استراتژی بومی سازی برای توسعه پایه صنعتی برای یک استراتژی صادرات فعال بویژه برای صادرات به سایر کشورهای آفریقایی استفاده خواهد شد. از چالش‌های پیش روی این بخش منسوخ بودن بسیاری از زیرساخت‌های ریلی و وسایل نورد است. سیاست ملی راه آهن در نظر دارد تا بخش ریلی را برای شروع مشارکت‌های مهم در تعهدات ملی تغییر اقلیم تا سال 2050 در مسیر قرار دهد.

در همین رابطه وزارت حمل ونقل یک گارگروه متشکل از نمایندگان دولت، تنظیم کننده‌ها، کارگران، بخش صنعت ریلی و شرکت‌های دولتی برای هماهنگی مسیر اجرایی تشکیل خواهد داد.

IMF نگران تأثیر چشم انداز رشد آفریقای جنوبی بر فقر

صندوق بین المللی پول IMF روز سه شنبه 17 خرداد در پایان سفر خود به آفریقای جنوبی اعلام کرد که کارکنان این صندوق به طور فزاینده‌ای نگران چشم انداز رشد اقتصادی این کشور و پیامدهای آن بر اشتغال، فقر و نابرابری هستند. صنعتی‌ترین اقتصاد آفریقا از همه گیری کووید-19 سریع‌تر از آنچه بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند بهبود یافته است. داده‌های روز سه شنبه نشان می‌دهد که تولید سه ماهه اول به سطح قبل از همه گیری رسیده است. اما بهبود در بخش‌ها نابرابر بوده و این کشور یکی از نابرابرترین کشورها در جهان است.

صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای به مجموعه‌ای از شوک‌ها اشاره کرد که به گفته آن‌ها بر مسیر اقتصادی آفریقای جنوبی تأثیر منفی گذاشت. صندوق بین‌المللی پول گفت: «سیل در دوربان، عدم اطمینان در مورد جنگ در اوکراین، سخت‌تر شدن شرایط مالی جهانی و کاهش رشد چین چالش‌هایی را برای رشد و ثبات قیمت‌ها ایجاد می‌کند. اقدامات سیاستی باید بر کاهش تأثیر این شوک‌ها و در عین حال رسیدگی به موانع ساختاری اقتصادی طولانی مدت برای رشد تمرکز کند.»

افزایش تولید ناخالص داخلی به سطح قبل از همه‌گیری

آمار آفریقای جنوبی Stats SA گزارش می‌دهد که تولید ناخالص داخلی GDP تعدیل شده فصلی این کشور در سه ماهه اول سال 1.9 درصد افزایش یافته است که بطور عمده ناشی از بخش تولید است که 4.9 درصد افزایش یافته و سهم 0.6 درصدی دارد.

آمار آفریقای جنوبی در 7 ژوئن گزارش داد که اندازه اقتصاد اکنون در سطوح قبل از همه‌گیری است، با تولید ناخالص داخلی واقعی کمی‌بالاتر از آنچه قبل از همه‌گیری کووید-19 بود. در بخش تولید، نفت، مواد شیمیایی، لاستیک و محصولات پلاستیکی بیشترین سهم را در افزایش تولید در سه ماهه اول داشتند. همچنین صنایع غذایی و آشامیدنی، بخش آهن و فولاد اساسی، محصولات فلزات غیر آهنی، محصولات فلزی و بخش ماشین آلات، و وسایل نقلیه موتوری، قطعات و لوازم جانبی و سایر بخش‌های تجهیزات حمل و نقل نیز سهم قابل توجهی در رشد تولید ناخالص داخلی کلی داشته‌اند.

عملکرد بخش تولید نرخ رشد 4.9 درصدی داشت در حالی که عملکرد بخش معدن ناامیدکننده بود. پس از تولید، صنعت تجارت، پذیرایی و اقامت دومین عامل افزایش تولید ناخالص داخلی بود که در دوره مورد بررسی 3.1 درصد افزایش یافت و به طور کلی 0.4 درصد افزایش یافت. صنعت مالی، املاک و مستغلات و خدمات تجاری 1.7 درصد افزایش یافته است. صنعت ساخت و ساز کاهش 0.7 درصدی را تجربه کرد، اما رقم کلی تولید ناخالص داخلی را کاهش نداد.

سال 2021 به عنوان فشرده‌ترین سال کمبود برق

شورای تحقیقات علمی و صنعتی آفریقای جنوبی CSIR تأیید کرده است که سال 2021 به عنوان فشرده‌ترین سال کاهش بار آفریقای جنوبی تا به امروز از سال 2020 پیشی گرفته است، زیرا عملکرد ناوگان زغال سنگ Eskom همچنان رو به وخامت است.

کاهش بار برای 1169 ساعت یا 13 درصد از سال با حد بالای 2521 گیگاوات ساعت رخ داده است که نشان دهنده افزایش 40 درصدی در مقایسه با حد بالایی کاهش بار 1798 گیگاوات ساعتی در سال 2020 است. ضریب در دسترس بودن انرژی EAF ناوگان سنگین زغال سنگ Eskom از 65 درصد برای سال 2020، 66.9 درصد برای سال 2019 و 71.9 درصد در سال 2018 به 61.8 درصد برای سال 2021 کاهش یافت.

علیرغم تشدید تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده در سال‌های اخیر، نشانه کمی از بهبود قابل توجه در EAF در طول سال 2022 وجود دارد. برنامه منابع یکپارچه IRP آفریقای جنوبی در سال  2019، که فناوری‌های مورد نیاز برای تضمین امنیت عرضه تا سال 2030 را تشریح می‌کند، 70EAF درصدی را در نظر می‌گیرد که تا اواسط دهه به 75 درصد افزایش می‌یابد و کمبود فوری حدود 2000 مگاوات را تأمین می‌کند. در حال حاضر کسری عرضه بسیار بزرگتر در نظر گرفته می‌شود و Eskom کسری را بین 4000 مگاوات تا 6000 مگاوات محاسبه می‌کند.

CSIR نشان می‌دهد که تشدید کاهش بار را می‌توان تا حد زیادی به افزایش خاموشی‌های برنامه ریزی نشده در ناوگان زغال سنگ Eskom نسبت داد، روندی که تا سال 2022 ادامه یافت. Eskom نشان داده است که ممکن است 104 روز کاهش بار در این زمستان و 191 روز دیگر در طول ماه‌های تابستان وجود داشته باشد. این آمار همچنین نشان می‌دهد که در سال 2021، کل تقاضای سیستم به میزان 6.5 تراوات ساعت TWh افزایش یافته است که در مقایسه با کل تقاضای سیستم در سال 2020، 3 درصد افزایش داشته است. با این حال، کل تقاضای سیستم در سال گذشته هنوز 5.3 تراوات ساعت یا 2 درصد بوده است. پایین‌تر از سطوح قبل از قرنطینه سال 2019.

زغال سنگ همچنان بر ترکیب انرژی آفریقای جنوبی غالب است و 81.4 درصد از کل بار سیستم را تأمین می‌کند. سهم فن‌آوری‌های انرژی تجدیدپذیر در سال 2021 به 5.7 گیگاوات ظرفیت نصب شده افزایش یافت و 6.6 درصد از کل ترکیب انرژی را تأمین کرد.

اقتصاد جهانی در معرض خطر رکود تورمی

بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی "چشم انداز اقتصادی جهانی"، تجاوز روسیه به اوکراین و تشدید آسیب‌های ناشی از همه گیری کووید-19، رکود اقتصاد جهانی را تشدید کرده است، که در حال ورود به دوره‌ای طولانی مدت از رشد ضعیف و تورم بالا است. این گزارش می‌گوید که این خطر رکود تورمی را افزایش می‌دهد و پیامدهای بالقوه مضری برای اقتصادهای با درآمد متوسط و پایین به طور یکسان دارد.

انتظار می‌رود رشد جهانی از 5.7 درصد در سال 2021 به 2.9 درصد در سال جاری کاهش یابد که بسیار کمتر از 4.1 درصدی است که در ژانویه پیش‌بینی شده بود. انتظار می‌رود که از سال 2023 تا 2024 در اطراف این سرعت حرکت کند، زیرا جنگ در اوکراین فعالیت، سرمایه گذاری و تجارت را در کوتاه مدت مختل می‌کند، تقاضای سرکوب شده کاهش می‌یابد و تطبیق سیاست‌های مالی و پولی مشکل می‌شود.

در نتیجه آسیب‌های ناشی از همه گیری و جنگ، سطح درآمد سرانه در اقتصادهای در حال توسعه در سال جاری نزدیک به 5 درصد کمتر از روند پیش از همه گیری خواهد بود. جنگ در اوکراین، قرنطینه در چین، اختلالات زنجیره تأمین و خطر رکود تورمی مانع رشد می‌شوند. برای بسیاری از کشورها، اجتناب از رکود سخت خواهد بود. گفته می‌شود که بهبود پس از رکود تورمی در دهه 1970 مستلزم افزایش شدید نرخ بهره در اقتصادهای پیشرفته بزرگ بود که نقش برجسته‌ای در آغاز رشته‌ای از بحران‌های مالی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه داشت.

جنوب صحرای آفریقا

بانک جهانی گزارش می‌دهد که رشد در کشورهای جنوب صحرای آفریقا احتمالاً از 4.2 درصد در سال 2021 به 3.7 درصد در سال جاری کاهش می‌یابد، زیرا تورم بالا و سیاست‌های سختگیرانه تقاضای داخلی را تضعیف می‌کند.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود با پیشرفت بیشتر با مهار همه‌گیری، شرایط مطلوب تجارت در صادرکنندگان کالا و کاهش تدریجی فشارهای جهانی قیمت مواد غذایی، رشد اندکی به 3.9 درصد در سال 24-2023 برسد.

انتظار می‌رود رشد آفریقای جنوبی در سال جاری به 2.1 درصد و در سال 24-2023 به طور متوسط به حدود 1.7 درصد کاهش یابد. انتظار می‌رود که بیکاری بالا، کمبود نیرو و شتاب آهسته اصلاحات به کاهش سرمایه‌گذاری‌های خصوصی ادامه دهد. انتظار می‌رود بدهی‌های دولتی بالا، همراه با هزینه‌های خدمات بدهی بالا، سرمایه‌گذاری عمومی‌بسیار مورد نیاز را محدود کند.

شش گام رامافوزا برای مقابله با کسری برق

رئیس جمهور آفریقای جنوبی، آقای سیریل رامافوسا، در سخنرانی رأی گیری بودجه در مجلس شش گام را برای رسیدگی به کمبود برق کشور تشریح کرد.

رامافوزا در سخنانی در برابر تشدید کاهش بار گفت که دولت «نیاز دارد تا هر چه سریع‌تر ظرفیت تولید جدید را به شبکه وارد کند»، تأیید تخمین کمبود شرکت برق دولتی Eskom مبنی بر این که کمبود ممکن است به بزرگی 6000 مگاوات باشد. وی در ادامه شش ابتکار برای رفع شکاف برق را فهرست کرد، از جمله:

  • بهبود عملکرد نیروگاه‌های موجود و حصول اطمینان از اینکه واحدهای اضافی در Medupi و Kusile طبق برنامه آنلاین می‌شوند؛
  • حصول اطمینان از اینکه پروژه‌های برنامه‌های تدارکات موجود، از جمله پنجره پیشنهادی پنج برنامه انرژی‌های تجدیدپذیر، در سریع‌ترین زمان ممکن به پایان مالی رسیده و به شبکه متصل می‌شوند؛
  • تسریع سرمایه گذاری بخش خصوصی در ظرفیت تولید زیر 100 مگاوات؛
  • توانمندسازی Eskom برای خرید نیروی مازاد از تولیدکنندگان برق موجود؛
  • حمایت از شهرداری‌ها برای تأمین برق مستقل؛ و
  • تشویق خانوارها و مشاغل به سرمایه گذاری در تاسیسات انرژی خورشیدی در مقیاس کوچک و تغذیه انرژی به شبکه.

رئیس جمهور گفت: "کار در هر یک از این مناطق در حال انجام است." بعنوان مثال دو پروژه تولید زیر 100 مگاوات دو هفته پیش با موفقیت به ثبت رسید و 16 پروژه دیگر نیز در این هفته توسط رگولاتوری ثبت شد. در مجموع 68 پروژه با ظرفیت مجموع بیش از 5000 مگاوات در حال توسعه هستند که طی چند ماه آینده شروع به اتصال به شبکه خواهند کرد. او گفت: "ما سرمایه گذاری‌های جدید بخش دولتی و خصوصی را در ظرفیت تولید در مقیاس گسترده آزاد خواهیم کرد."

راه اندازی اولین مینی‌بوس الکتریکی در آفریقای جنوبی تا پایان سال جاری

GoMetro یک تیم پروژه متشکل از شرکت‌ها و محققان را برای آزمایش اولین مینی بوس برقی تحت شرایط آفریقای جنوبی تشکیل داده است.

GoMetro، شرکت فناوری مدیریت حمل و نقل جهانی با دفتر مرکزی آن در کیپ تاون، داده‌هایی را در مورد عملیات تاکسی در سراسر آفریقای جنوبی در پنج سال گذشته جمع‌آوری کرده است. تیم پروژه متشکل از GoMetro، MiX Telematics، HSW، ACDC Dynamics، و نهادهای مختلف در دانشکده مهندسی دانشگاه Stellenbosch است.

این تیم آزمایش‌های گسترده‌ای را در داخل و اطراف شهر Stellenbosch در کیپ غربی انجام خواهد داد. تعدادی از مدل‌های تاکسی مینی بوس برقی قابل استفاده از بازارهای مختلف شناسایی شده است که اولین آنها تا پایان سال در سواحل محلی عرضه می‌شود.

مقبولیت و کاربردی بودن این مدل (نامش ذکر نشده) با صاحبان تاکسی‌ها و رانندگان آزمایش می‌شود تا موارد استفاده و شرایطی که یک تاکسی برقی بیشترین حس را دارد شناسایی کند. این تیم می‌گوید هدف از آزمایش مدل‌های مختلف در ماه‌های آینده این است که مشخص شود کدام وسیله نقلیه برای محیط حمل‌ونقل عمومی آفریقای جنوبی مناسب‌تر است و مشخص شود که چه طیفی از عملیات برای قابلیت‌های برد خودروها مناسب است.

علاوه بر آزمایش خود خودرو، تیم پروژه می‌خواهد با بخش خودروسازی محلی و سیاست‌گذاران تعامل داشته باشد تا بحث‌های فعالانه با دولت در مورد کاهش عوارض خودروهای الکتریکی (در حال حاضر تا ۲۵ درصد) و ارتقای پذیرش خودروهای الکتریکی در بخش حمل و نقل تسهیل شود. تویوتا با Hiace Ses’fikile که در کارخانه دوربان تولید می‌شود، پیشرو بازار فعلی در بخش مینی‌بوس است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما