معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۳

شاخص های اقتصادی ترکیه در ماه می/افزایش صادرات و واردات/افزایش استفاده از کارتهای بانکی در تامین هزینه‌های زندگی

افزایش روند صادرات ترکیه در ماه می سال جاری میلادی موجب خرسندی مقامات عالی رتبه اقتصادی ترکیه شد . صادرات این کشور در ماه می سال جاری میلادی با 15.2 درصد افزایش به 19 میلیارد دلار رسید. این میزان بالاترین صادرات ماهانه کشور است. و بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، حجم پرداخت هزینه‌های زندگی با استفاده از کارتهای بانکی در هفته گذشته به بالاترین سطح خود به میزان 64 میلیارد و 59 میلیون لیر رسید.

روند صادرات ترکیه در ماه می سال جاری میلادی با افزایش مواجه بود. صادرات این کشور در ماه می سال جاری میلادی با 15.2 درصد افزایش به 19 میلیارد دلار رسید. این میزان بالاترین صادرات ماهانه کشور است.

ترکیه در ماه می سال جاری میلادی بیشترین صادرات خود را به آلمان داشته و پس از این کشور به ترتیب کشورهای آمریکا و عراق در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بخش های صنفی خودروهای موتوری زمینی، انواع دیگ های صنعتی، ماشین آلات، آهن و فولاد بیشترین میزان صادرات ترکیه در ماه می سال جاری میلادی می‌باشند.

واردات ترکیه در ماه می سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 43.8 درصد افزایش یافته و 29 میلیارد و 652 میلیون دلار شد .

حجم تجارت خارجی این کشور در این مدت با 31.1 افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 48 میلیارد و 624 میلیون دلار رسید.

در ماه می سال جاری میلادی، نسبت صادرات به واردات 64 درصد افزایش یافت و این میزان بدون در نظر گرفتن طلا و انرژی به 74.4 درصد رسید .

نخستین کشورهای هدف صادرات ترکیه در ماه می سال جاری میلادی به ترتیب عبارتند از :

  • آلمان :  1 میلیارد و 491 میلیون دلار
  • آمریکا : 1 میلیارد و 274 میلیون دلار
  • عراق : 978 میلیون دلار

بیشترین گروههای صنفی صادراتی ترکیه در ماه می سال جاری میلادی :

1 ) کالاهای میانی : 10 میلیارد و 556 میلیون دلار

2 ) کالاهای مصرفی : 6 میلیارد و 226 میلیون دلار

3 ) کاهای سرمایه ای : 1 میلیارد و 968 میلیون دلار

ترکیه در ماه می 2022 میلادی بیشترین صادرات در بخشهای صنفی ذیل داشته است .

خودروهای موتوری زمینی با میزان صادرات 2 میلیارد و 17 میلیون دلار

ماشین آلات و دیگ های صنعتی با میزان صادرات 1 میلیارد و 544 میلیون دلار

آهن و فولاد با میزان صادرات 1 میلیارد و 417 میلیون دلار

این کشور در ماه می سال جاری میلادی کالاهای خود را به بیش از 155 کشور مختلف به ارز محل (لیر ترک) صادر نموده و تعداد شرکتهایی که محصولات خود را به لیر ترک صادر کرده اند بیش از 5740 شرکت بوده است.

میزان حجم صادرات کالا از ترکیه به لیر ترک در ماه می سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 65.94 درصد افزایش داشته است .

در ماه می سال جاری میلادی افزایش میزان نرخ تورم ماهانه 2.98 درصد و افزایش میزان نرخ تورم سالانه 73.5 درصد بود .

افزایش میزان نرخ تورم و افزایش میزان قیمت کالاهای معیشتی در داخل کشور سبب شد تا شهروندان ترک بیش از هر زمان دیگری در پرداخت خرید کالاهای ضروری معیشتی و هزینه‌های زندگی از کارتهای بانکی استفاده نمایند.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، حجم پرداخت هزینه‌های زندگی با استفاده از کارتهای بانکی در هفته گذشته به بالاترین سطح خود به میزان 64 میلیارد و 59 میلیون لیر رسید.

استفاده از انواع کارتهای بانکی توسط شهروندان ترک در پرداخت هزینه‌های معیشتی در ماه می سال جاری میلادی 119 درصد افزایش یافت.

     بیشترین میزان استفاده از این نوع کارتها در پرداخت هزینه‌های تامین سوخت به میزان 5 میلیارد و 444  میلیون دلار بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 229.23 درصد افزایش داشته است.

پس از سوخت،بیشترین میزان پرداخت توسط کارتهای بانکی از سوی شهروندان ترک در خصوص خرید مشروبات الکلی بوده و حجم خرید در هفته گذشته به 91 میلیون و 53 هزار لیر رسید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 948 درصد افزایش داشته است.  

منابع : وزارت تجارت  و بانک مرکزی ترکیه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما