معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۸۸

ذخایر گازی برخی کشورهای اروپایی

بر اساس گزارش آلیانز تجارت، رهبر جهانی بیمه اعتبار تجاری، بلغارستان کشوری در اتحادیه اروپا با کمترین ذخایر گاز طبیعی است و سوخت موجود می‌تواند تنها 3 درصد از مصرف سالانه را پوشش دهد. بر اساس این مطالعه، در صورت عدم وجود جایگزینی برای تحویل از روسیه که در 27 آوریل متوقف شده بود، این کشور در ماه می‌ بدون ذخایر گازی خواهد بود.

در کاربرد مدل شبیه سازی که علاوه بر ذخایر، سهم گاز روسیه در کل مصرف انرژی را در نظر می‌گیرد، بلغارستان به همراه مجارستان، آلمان، جمهوری چک، اسلواکی، هلند، اتریش، و سپس کشورهای رومانی، ایتالیا و لهستان در گروه کشورهای آسیب دیده قرار می‌گیرد. به گفته کارشناسان آلیانز تجارت در این کشورها، می‌توان انتظار داشت که زمستان سال آینده سخت باشد. پس از بلغارستان، دومین کشوری که کمترین ذخایر گازی را دارد مجارستان است که ذخایر گازی آن حدود 2.5 ماه دیگر تمام می‌شود. این رقم برای آلمان و جمهوری چک حدود 3 ماه، اسلواکی و هلند - حدود 4 ماه، اتریش و رومانی - حدود 5 ماه، و ایتالیا و لهستان - 6 ماه خواهد بود.

به گفته تحلیلگران، انتظار می‌رود بدنبال قطع گاز روسیه کشورهای اتحادیه اروپا در تلاش برای منابع جایگزین و همچنین کاهش مصرف باشد، اما بعید است که این اقدامات آسیب‌پذیرترین کشورهای اتحادیه اروپا را از آسیب‌های اقتصادی جدی در زمستان آینده نجات دهد.

بر اساس این مطالعه، در یک سناریوی بدبینانه، که اجازه جایگزینی بالقوه منابع انرژی یا تغییر در مصرف را نمی دهد، انتظار می رود که بحران به طور قابل توجهی به تجارت ضربه بزند،  مدل شبیه سازی نشان می دهد که اقتصاد چک بیشترین ضربه را خواهد دید. ارزش (GVA) این کشور در معرض خطر بیش از 20٪ است. بر اساس این شاخص، بلغارستان در نظرسنجی آلیانز تجارت در رتبه یازدهم قرار دارد و می‌توان انتظار داشت که حدود 15 درصد از GVA در معرض خطر باشد. جدی ترین خطر در بلغارستان برای بخش انرژی، صنایع غذایی و متالورژی است.

گزارش آلیانز تجارت نشان می دهد که در سناریوی بدبینانه در بلغارستان بیش از 12 درصد مشاغل در معرض خطر هستند که بیشتر آنها در صنایع غذایی هستند. بر اساس شاخص ریسک، این کشور در رتبه نهم قرار دارد. نگران کننده ترین وضعیت در جمهوری چک، اسلواکی و اسلوونی است. تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که آلمان نیز در معرض خطر جدی قرار دارد و نزدیک به 15 درصد مشاغل و نزدیک به 20 درصد از GVA در این کشور در معرض خطر است.

گزارش آلیانز تجارت توصیه می‌کند که دولت‌های اتحادیه اروپا اطلاع‌رسانی بیشتری به شهروندان و کسب‌وکارها را در مورد سناریوی بدبینانه و نیاز به تغییر نگرش نسبت به مصرف گاز، که از قبل از بحران تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است، آغاز کنند. روی آوردن به ریاضت اقتصادی مهم است تا بتوان ذخایر ملی را دوباره پر کرد. علاوه بر این، تلاش‌های متمرکز بیشتری برای درخواست‌های مشترک و تامین گاز طبیعی مایع از تامین‌کنندگان جایگزین و همچنین یک طرح حمایتی مشترک بین کشورهای اتحادیه اروپا مورد نیاز است. به گفته کارشناسان، در سطح ملی، باید استراتژی‌هایی ترسیم شود و مصالحه‌ای بین بخش‌ها حاصل شود تا کمبودها بدون دردسر و با کمترین خطر برای مشاغل توزیع شود.

منبع: https://bglobal.bg/106472-%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-%D0%B8%D0%BC%D0%B0-%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%B5%D1%80%D0%B2-%D0%BE%D1%82-%D0%B3%D0%B0%D0%B7-%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE-%D0%B7%D0%B0-%D1%82%D0%BE%D0%B7%D0%B8-%D0%BC%D0%B5%D1%81%D0%B5%D1%86

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما