معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۳/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۲

تحولات فناوری جنوب چین - گوانجو

تحولات حوزه فناوری جنوب چین در اردیبهشت ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ساخت دانشگاه اقیانوس در شنجن

طبق گزارش شنجن ایونینگ نیوز، پروژه ساخت دانشگاه اقیانوس شنجن توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات شهر تصویب شد. این دانشگاه که در منطقه جدید داپنگ واقع شده است، توسط دانشگاه علوم و فناوری جنوب (SUSTech) اداره می‌شود و طبق چهاردهمین دوره برنامه پنج ساله، به دانشگاهی پیشرو در جهان با رشته‌های درجه یک تبدیل خواهد شد.

نزدیک به 65 هکتار از زمین برای ساخت پروژه اختصاص داده خواهد شد و سرمایه گذاری آن به 4.8 میلیارد یوان (748 میلیون دلار) می رسد.

این دانشگاه بر آموزش استعدادهای سطح بالا در صنایع دریایی، مالی، خدمات حقوقی و امنیت در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تمرکز خواهد کرد و پیش بینی می‌شود در آینده 10 هزار دانشجوی تمام وقت جذب نماید.

این دانشگاه برای تلاش های شنجن جهت تبدیل شدن به یک مرکز دریایی جهانی، ارتقای نقش شهر به عنوان موتور اصلی در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو و ارائه بهتر استراتژی کشور برای تبدیل شدن به یک قدرت دریایی، اهمیت اساسی دارد.

بر اساس دعوتنامه مناقصه طراحی دانشگاه که در وب سایت وزارت دارایی منتشر شده است، این دانشگاه مؤسسه اقیانوس شناسی Woods Hole در ایالات متحده را که در تحقیقات، اکتشاف و آموزش اقیانوس در جهان پیشتاز است، معیار قرار خواهد داد.

طبق برنامه عملیاتی دفتر برنامه ریزی و منابع طبیعی شنجن، این شهر قصد دارد تا سال 2025 به شهر شاخص در چین برای توسعه پایدار در اقتصاد، فرهنگ و اکولوژی دریایی و شهر نمونه مهم برای "قدرت آبی" چین تبدیل شود.

اعطای جایزه همکاری علم و فناوری گواندونگ

دنیس باستیری، استاد گروه فیزیک و نجوم، دانشگاه پادووا و دانشکده فیزیک و علوم مواد، دانشگاه گوانجو، جایزه همکاری علم و فناوری گواندونگ را از آن خود کرد. وی به عنوان رئیس دانشکده دیجیتال و کارآفرینی دانشگاه‌های بین المللی خواهرخوانده شهر گوانجو (GISU) در زمینه محاسبات با کارایی بالا، داده‌های بزرگ و اخترفیزیک انرژی بالا تحقیق می‌کند و در تلاش برای بهبود کارایی پردازش داده‌های رصد نجومی از طریق محاسبات موازی است.

وی پیشتر برنده جایزه همکاری بین المللی متخصصان خارجی کالج ها و دانشگاه‌های گواندونگ در سال 2020 شده بود.

به گفته دفتر امور خارجه گوانجو، پروفسور باستیری گوشه ای از ارتباطات و همکاری بین گوانجو و شهرهای دوستش را نشان می دهد. از زمانی که گوانجو در اکتبر 2017 روابط شهری دوستانه ای با پادووا برقرار کرد، این دو شهر مشارکت در زمینه‌هایی مانند گردشگری، آموزش، ساخت و ساز شهری و مدیریت، علوم انسانی و فرهنگ را ترویج کردند.

جایزه علم و فناوری گواندونگ که توسط دپارتمان علم و فناوری گواندونگ سازماندهی و ارزیابی می‌شود، برای قدردانی از افراد یا سازمان‌هایی است که سهم مهمی در پیشرفت علم و فناوری یا توسعه اقتصادی- اجتماعی دارند. این بالاترین جایزه دستاوردهای علم و فناوری در گواندونگ است.

جایزه علم و فناوری گوانگدونگ 2021 شامل 22 جایزه علوم طبیعی، 12 جایزه اختراع فناوری، 142 جایزه پیشرفت علم و فناوری و 4 جایزه همکاری علم و فناوری است. در مجموع 1031 نامزد برای مسابقه علم و فناوری گواندونگ در سال 2021 معرفی شدند که 30.7 درصد بیشتر از سال 2020 است.

صدور اولین مجوز تاکسی خودران چین در گوانجو

 شرکت Pony.ai اعلام کرد که در مناقصه ظرفیت تاکسی 2022 در منطقه نانشا، گوانجو در 24 آوریل برنده شده است و اولین شرکت رانندگی خودران است که مجوز فعالیت تاکسی را در چین صادر می‌کند. این شرکت مجوز استقرار 100 وسیله نقلیه خودران را برای ارائه خدمات تاکسی در منطقه نانشا دریافت کرده است. انتظار می‌رود که Pony.ai از ماه می عملیات شارژ را در نانشا آغاز کند و به تدریج خدمات خود را به سایر مناطق گوانجو گسترش دهد.

در حال حاضر، Pony.ai بیشترین تعداد گواهینامه رانندگی خودران را در گوانجو کسب کرده است. در اوایل آوریل 2018، نانشا پیشرو در تدوین سیاست تست جاده ای برای وسایل نقلیه هوشمند در چین بود و بزرگترین منطقه آزمایشی جاده عمومی در چین را افتتاح کرد. صدور مجوز فعالیت تاکسی به یک شرکت فناوری رانندگی خودران از دیگر سیاست های نوآوری در نانشا در ترویج توسعه فناوری رانندگی خودران است.

در آینده، Pony.ai قصد دارد خدمات سفر تجاری خودران را در شهرهای بزرگ دیگر راه اندازی کند و تجربه موفقیت آمیز خود را تا سال 2025 با شهرهای بیشتری به اشتراک بگذارد.

کسب رتبه اول شاخص توسعه حفاظت از حقوق مالکیت معنوی توسط استان گواندونگ در چین

استان گواندونگ از نظر شاخص های جامع و حفاظتی توسعه حقوق مالکیت معنوی (IPR) برای 9 سال متوالی رتبه اول را در سراسر چین کسب کرد. در سال 2021، گواندونگ با مشاهده 440 هزار اختراع ثبت شده و 26100 درخواست ثبت اختراع بین المللی از طریق معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT) تلاش زیادی برای حمایت از حقوق مالکیت معنوی انجام داده است.

این استان بیشترین تعداد علائم تجاری معتبر کشور را در سال 2021 به ثبت رساند که بیش از 6.76 میلیون علامت تجاری بود. سال گذشته همچنین شاهد پیشرفت گواندونگ در همکاری IP با هنگ کنگ و ماکائو بودیم و این سه منطقه 356 پروژه همکاری را انجام دادند.

علاوه بر این، 12 پنجره کسب و کار مالکیت معنوی در گواندونگ یک میز مشاوره در محل راه اندازی کرده اند که خدماتی را در مورد نحوه اداره تجارت IPR در هنگ کنگ ارائه می دهد.

یکی دیگر از اقدامات تجاری سازی IP است. در سال 2021، این استان قراردادهای مجوز اجرای پتنت به ارزش بیش از 1.72 میلیارد یوآن (268 میلیون دلار) را ثبت کرد و تعداد انتقال اختراع به 69 هزار مورد رسید. در مجموع 49261 قرارداد انتقال فناوری به ارزش 429.27 میلیارد یوان (67 میلیارد دلار) به ثبت رسیده است.

افتتاح پارک کشاورزی مدرن هنگ کنگ-جوهای- ماکائو

نصب تجهیزات سخت افزاری و سیستم های آبیاری در پارک کشاورزی مدرن هنگ کنگ-جوهای-ماکائو به مساحت 15 هکتار در منطقه شمالی هژو تکمیل شده است که انتظار می رود در ماه جولای افتتاح شود. این پارک که توسط گروه Zhuhai Huafa سرمایه گذاری و ساخته شده است و قرار است در چین به عنوان یک پایگاه غذایی سالم از نظر مقیاس و فناوری پیشگام باشد. پس از بهره برداری، انتظار می رود این پارک 7 هزار تن میوه و سبزیجات مرغوب مانند گوجه فرنگی، فلفل، خیار کوچک، توت فرنگی، کاهو، گیاهان سنتی چینی و گل تولید نماید.

این پارک اولین پروژه کشاورزی هوشمند با فناوری پیشرفته در توسعه تجارت بزرگ غذای بهداشتی Huafa است که فرصت شغلی برای بیش از 300 کشاورز ایجاد می‌کند. این پارک دارای فناوری کشت در گلخانه‌های شیشه ای هوشمند نیمه بسته بوده و اولین باری است که چنین فناوری به طور گسترده در جنوب چین به کار می رود.

شیشه‌های غیر انعکاسی نصب شده به عنوان سقف گلخانه‌ها می‌تواند نور خورشید را برای گیاهان فراهم کند و آنها را قادر می سازد تا ارتفاع 3 متری (10 فوت) رشد نماید. ارزش تولید سالانه این مجموعه 1 میلیون یوان (151,193 دلار) در هر1.7 هکتار است که نسبت به روش‌های سنتی پنج برابر بازدهی دارد.

گلخانه‌ها از سیستم‌های هوشمند خودکار برای کنترل محیطی با هوش مصنوعی، مدیریت کلان داده‌ها و مدیریت تغذیه گیاه استفاده می‌کنند. چندین فن‌آوری نوآورانه پیشرو ملی مانند فن‌آوری‌های خنک‌کننده و رطوبت‌زدایی و همچنین کاهش نور خطی بدون الکترود چراغ‌های پرکننده نیز استفاده می‌شوند. این پارک اکنون با موسسات علمی فناوری مانند آکادمی علوم کشاورزی گواندونگ برای کشت انواع میوه و سبزیجات همکاری می‌کند.

 Huafa Group در سال 2019 یک تیم متخصص کشاورزی از دانشگاه‌های کشاورزی معتبر داخلی و خارجی مانند دانشگاه Wageningen در هلند، دانشگاه کرنل در ایالات متحده و دانشگاه کشاورزی چین گردآوری کرده است.

ساخت کارخانه‌های شهری عمودی  در شنجن

منطقه نانشان شهر شنجن قصد دارد اولین مدل آزمایشی چین را برای کارخانه‌های شهری عمودی در بزرگترین پایگاه تولید هوشمند خود واقع در منطقه بین‌المللی علم و آموزش Xili، احداث نماید.

طراح این پروژه، شرکت Huayi Design Consultants (SZ) Ltd.، می‌باشد که طرحی را برای ادغام کارخانه‌ها، دفاتر، و مراکز تحقیق و توسعه در یک ساختمان بلند پیشنهاد کرد.

فاز اول این پروژه حدود 82 هزار مترمربع وسعت داشته و سطح زیربنای آن حدود 700 هزار مترمربع است. طبق طرح اولیه، وسایل نقلیه باری می‌توانند مستقیماً از طریق رمپ های مدور و جاده‌های مرتفع به طبقات دوم، پنجم و نهم بروند تا چندین کارخانه کوچکتر در طبقات مختلف ساخته شوند.

هر بخش می‌تواند حداکثر چهار طبقه داشته باشد و ارتفاع آن 70 متر باشد. آسانسورهایی برای افزایش کارایی بخش‌های خاص در نظر گرفته شده است.

Nanshan Zhizao، یک پارک صنعتی با کیفیت بالا، شرکت‌هایی را از بخش‌های زیست پزشکی، تولید هوشمند، اینترنت صنعتی و داده‌های بزرگ جمع‌آوری می‌کند.

پرتاب فضاپیمای باری تیانژو 4 از استان‌هاینان

بر اساس گزارش آژانس فضایی سرنشین دار چین (CMSA) چین در آخرین مرحله از برنامه ایستگاه فضایی خود، فضاپیمای باری تیانژو 4 را برای انتقال سوخت و تجهیزات به ایستگاه فضایی تیانگونگ به فضا پرتاب کرد. یک موشک حامل از مرکز پرتاب فضایی Wenchang در استان‌هاینان به فضا پرتاب شد.

هائو چون، رئیس CMSA ماه گذشته گفت که فضاپیمای Shenzhou XIV ماه آینده از مرکز پرتاب ماهواره جیوکوان در شمال غربی چین پرتاب خواهد شد. پس از آزمایشگاه‌های فضایی، فضاپیمای باری Tianzhou 5 و خدمه Shenzhou XV قرار است تا پایان سال به پایگاه مداری برسند.

تیانژو 1، اولین فضاپیمای باری چین، در آوریل 2017 از مرکز ونچانگ پرتاب شد. چندین مانور لنگر انداختن و سوخت‌گیری در مدار را با یک آزمایشگاه فضایی چینی در مداری در پایین زمین بین آوریل و سپتامبر همان سال انجام داد و چین را قادر ساخت تا پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده، به سومین کشوری تبدیل شود که قادر به سوخت گیری در مدار است.

با عمر طراحی شده بیش از یک سال، هر سفینه فضایی باری دارای دو قسمت کابین بار و بخش پیشران است که 10.6 متر طول و 3.35 متر عرض دارد. وزن این سفینه 13.5 تن است و می‌تواند تا 6.9 تن تجهیزات را به ایستگاه فضایی منتقل کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما