معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۶:۲۴

اخبار اقتصادی چین- گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کسب رتبه سوم گوانجو در بین ده پایگاه ملی برتر صنعت اینترنت وسایل نقلیه

 مرکز تحقیقات صنعت اینترنت اشیا CCID Consulting  چین، ده پایگاه برتر صنعت اینترنت وسایل نقلیه چین در سال 2024 را منتشر کرده است که بر اساس آن شهر گوانجو در رتبه سوم در ده پایگاه برتر قرار دارد. با ظهور اینترنت اشیاء و کاربرد آن در وسایل نقلیه در بخش صنعت و ادغام نسل جدید فناوری ارتباطات شبکه با زمینه‌هایی مانند خودرو، الکترونیک و حمل و نقل جاده ای بخش های صنعتی بیشتری به دنبال توسعه در این زمینه هستند.

شهرهای مختلف چین در حال سرعت بخشیدن به صنعت اینترنت وسایل نقلیه در زمینه‌های بهبود زنجیره صنعتی، ارائه حمایت مالی، تمرکز بر استعدادها و نوآوری، ایجاد زیرساخت‌ها، برنامه‌ریزی جامع می‌باشند که این رتبه بندی اعلام شده اخیر بر اساس اقدامات شهرها ناظر بر رقابت در توسعه صنعتی، رقابت پذیری برنامه‌های کاربردی، حمایت از رقابت، رقابت نوآوری فناوری، و رقابت افزایش سطح بوده است.

https://newspaper.gzdaily.cn/pc/html/2024-07/24/content_870_864224.htm

امضا قرارداد خواهرخواندگی گوانجو با سانفرانسیسکو

شهردار گوانجو آقای سان ژیانگ طی یک ویدئو کنفرانس با شهردار سانفرانسیسکو، یادداشت تفاهم مشترکی را در مورد تبادلات دوستانه بین دو شهر در 23 جولای امضا کردند و بر اساس این یادداشت، انتظار می رود گوانجو و سانفرانسیسکو روابط دوستی و شهر برقرار کنند.

 این دو شهر در مرکز منطقه خلیج مربوطه خود قرار دارند و از روابط نزدیک با چشم اندازهای وسیع برای همکاری و پتانسیل عظیم برخوردار می‌باشد و این تفاهم نامه می‌تواند به عنوان فرصتی برای تقویت مشترک همکاری بین دو منطقه خلیج بزرگ و سانفرانسیسکو عمل نماید و به طور موثر همکاری بین دو شهر را در تجارت، سرمایه گذاری، نوآوری، فناوری، فرهنگ و سایر زمینه‌ها ارتقا داده و توسعه روابط دوجانبه را در ذیل تعاملات ملی به همراه داشته باشد. گوانجو با 107 شهر (استان) در 68 کشور قرارداد خواهرخواندگی برقرار کرده است.

https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/67ac9ffe01.shtml

افزایش گردشگران خارجی استان‌هاینان

بر اساس اطلاعات منتشر شده مبادی خروج و ورودی شهر هایکو مرکز استان‌هاینان، تا 14 جولای 2024،  بیش از 154000 گردشگر خارجی بدون روادید به این استان وارد شده اند که این آمار از افزایش بیش از 12 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.

  در نیمه اول سال، شهر گردشگری سانیا پذیرای 319800 گردشگر خارجی بود که این رقم حدود 81 درصد از حجم بازدیدکنندگان در مدت مشابه سال 2019، قبل از همه‌گیری کووید-19 به حساب می آید.

   به گفته اداره گردشگری، فرهنگ، رادیو، تلویزیون و ورزش شهرداری سانیا، تنها در ماه ژوئن، این شهر پذیرای 50700 گردشگر بوده که 11 درصد نسبت به ماه قبل از ماه افزایش یافته است.

گردشگران روسی به عنوان بزرگترین گروهی که از هاینان بازدید می‌کنند ظاهر شده اند. از ژانویه، بیش از 35000 گردشگر روسی به شهر سانیا سفر کرده اند که 33.6 درصد از بازدیدکنندگان خارجی را تشکیل می دهد.

   بر طبق این گزارش، در نیمه اول سال، تولید ربات های صنعتی در استان گواندونگ 37.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است که بیش از نیمی از تولید ملی را تشکیل می دهد و  تولید خودروهای انرژی نو از 1.3 میلیون دستگاه فراتر رفته است.

 https://newspaper.gzdaily.cn/pc/html/2024-07/25/content_870_864336.htm

تجارت الکترونیک فرامرزی گواندونگ در نیمه اول سال 2024 به 427 میلیارد یوان رسید

بر اساس گزارش اداره بازرگانی استان گواندونگ، حجم واردات و صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی این استان در نیمه اول سال 2024 به 427 میلیارد یوان رسید. در طی دهه اخیر استان گواندونگ پیشرفت قابل ملاحظه ای در این زمینه داشته است به طوری که حجم تجارت الکترونیک فرامرزی این استان از حدود 11 میلیارد یوان در سال 2015 به 843 میلیارد یوان در سال 2023، رسید که میانگین رشد سالانه 71.4 درصد را تجربه کرده است. تجارت الکترونیک فرامرزی اکنون بیش از 10 درصد از کل تجارت خارجی گوانگدونگ و بیش از یک سوم حجم واردات و صادرات تجارت الکترونیک فرامرزی ملی را تشکیل می دهد.

استان گواندونگ در مجموع 21 منطقه آزمایشی در حوزه تجارت الکترونیکی فرامرزی از جمله در گوانجو، شنزن و فوشان دارد که هر کدام دارای حجم تجارت الکترونیکی فرامرزی سالانه بیش از 100 میلیارد یوان هستند و سایر مناطق فعال استان در حوزه تجارت الکترونیک فرامرزی شامل دونگوان، جوهای، هویژو و شانتو هر کدام به مقیاس بیش از 10 میلیارد یوان رسیده اند.

از نظر زیرساخت، گواندونگ شش دفتر تبادل پست بین المللی و 17 مرکز نظارت سریع بین المللی ایجاد کرده است. این استان در هر ساعت بیش از 120000 بسته بین المللی را انجام می دهد.علاوه بر این، مساحت کل انبارهای خارج از کشور که در سطح جهانی توسط شرکت های گواندونگ تأسیس شده اند به نزدیک به 6 میلیون متر مربع رسیده است.

گواندونگ در نظر دارد ساخت مناطق آزمایشی جامع را پیش ببرد و داده‌های پلت فرم های خدمات جامع آنلاین این مناطق را با پلت فرم خدمات عمومی تجارت الکترونیک فرامرزی استانی یکپارچه کند. هدف این استان ترویج تجربیات پروژه‌های آزمایشی شنزن در تجارت الکترونیک فرامرزی در مناطق یاد شده می‌باشد.

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/590702d6cc.shtml

تجارت خارجی هونان در نیمه اول به بیش از 282 میلیاردیوان رسید

بر اساس اعلام اداره گمرک چانگشا، در نیمه اول سال جاری میلادی، ارزش کل واردات و صادرات تجارت خارجی هونان به 282 میلیارد یوان رسید. تجارت خارجی استان هونان با هنگ کنگ و کشورهای عضو طرح کمربند - جاده رشد قابل توجهی داشته و حدود نیمی از کل تجارت خارجی استان را تشکیل می دهد. تجارت با آفریقا به 27.06 میلیارد یوان رسید.

همچنین شرکت های فعال در تجارت خارجی عملکرد فعالی را ثبت نموده اند و در نیمه اول سال، تعداد کل شرکت های ثبت شده هونان به 30178 رسید که 8.9 درصد افزایش داشت از جمله شرکت های مهم این استان میتوان به Zoomlion (فعال در حوزه ماشین آلات صنعتی) Xiangtan Iron & Steel ( فعال در حوزه صنعت آهن و فولاد)، Sany Heavy Industry، Minmetals Copper، (فعال در صنایع سنگین و فلزات) اشاره نمود که نقش مهمی در ثبت رشد سریع تجارت خارجی این استان داشته اند.

www.enghunan.gov.cn

 رشد صنعتی گواندونگ در نیمه اول سال 2024 به 6 درصد رسید

بر اساس اعلام اداره صنعت و فناوری اطلاعات استان گواندونگ تولید صنعتی ارزش افزوده این استان در نیمه اول سال 2024 نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد رشد داشته است. این نرخ رشد بیشتر از میزان دو دوره مشابه در سال گذشته می‌باشد که بیش از 50 درصد رشد تولید ناخالص داخلی استان را به خود اختصاص داده است.

تولید قطعات الکترونیکی، مدارهای مجتمع، رایانه‌های نوت بوک و نمایشگرهای LCD در گواندونگ بیش از 20 درصد افزایش و تولید تلفن همراه 13.5 درصد افزایش یافته است و در مجموع ارزش افزوده صنایع رایانه، ارتباطات و سایر صنایع تولید تجهیزات الکترونیکی 17.6 درصد رشد را نشان می دهد.                                                                

این استان همچنین اقداماتی را برای ارتقای یکپارچگی هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف، از جمله الکترونیک، خودرو، و تولید تجهیزات ارائه نموده که در نتیجه آن، تولید ربات های صنعتی در نیمه اول سال 37.6 درصد افزایش و تولید خودروهای انرژی نو از 1.3 میلیون دستگاه فراتر رفت.

دو شهر اصلی استان گواندونگ(گوانجو و شنزن) به عنوان شهرهای آزمایشی در طرح ملی هوشمند سازی و ادغام خودرو، جاده و فن آوری معرفی شده اند و علاوه بر این، گواندونگ ضمن تمرکز بر توسعه هوانوردی، خوشه‌هایی را در صنعت هوانوردی عمومی و تولید هواپیماهای بدون سرنشین، حمایت از شرکت‌های پیشرو در تحقیق و توسعه و تولید هواپیماهای برخاست و فرود عمودی الکتریکی، سامانه‌های پهپادهای بال ثابت متوسط و بزرگ، سامانه‌های هلیکوپترهای بدون سرنشین متوسط و بزرگ، بالابرهای سنگین تقویت کرده است.

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/d4fa4fd578.shtml

 جابجایی بیش از 950 میلیون مسافر از فرودگاه بایون گوانجو در دو دهه اخیر

فرودگاه بین المللی بایون شهر گوانجو در حالی بیستمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد که در طول دو دهه گذشته، بیش از 950 میلیون مسافر از این فرودگاه جابجا شده است و حدود 28 میلیون تن بار جابجا شده است. در طول این مدت فرودگاه بایون رشد قابل توجهی در معیارهای مختلف از جمله افزایش پروازهای روزانه از 500 پرواز در سال 2004 به بیش از 1500 پرواز در حال حاضر، افزایش تعداد مسافران روزانه از 56000 به بیش از 200000 و افزایش مسیرهای پروازی تجربه کرده است.

مسیرهای پروازی فرودگاه گوانجو در سال 2004، تنها به 113 شهر با 28 مسیر بین المللی و منطقه ای انجام میگرفت و هم اکنون این فرودگاه دارای بیش از 230 مقصد مسافری است و حدود 1500 پرواز بین المللی و منطقه ای در هفته می‌باشد.

طبق گزارش شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها، این فرودگاه بین سال‌های 2020 تا 2023 برای چهار سال متوالی بالاترین امتیاز را در کیفیت خدمات فرودگاهی کسب کرد و به طور مداوم در این دوره در بین فرودگاه‌های چین رتبه اول را از نظر ظرفیت مسافری به خود اختصاص داد. در سال 2020، با وجود همه‌گیری کرونا، فرودگاه بایون از نظر حجم مسافر در جهان پیشتاز بود و نقش محوری خود را در حفظ لجستیک و فعالیت‌های اقتصادی جهانی نشان داد.

 توسعه فرودگاه بایون می‌تواند نقش مهمی در حمایت از طرح کمربند و جاده چین و افزایش مشارکت آن در توسعه اقتصادی منطقه در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ کنگ-ماکائو داشته باشد و این فرودگاه را برای تبدیل شدن به یک مرکز جامع حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی سوق دهد

این فرودگاه قرار است در برنامه‌های آتی خود ترمینال 3 خود را در سال آینده طراحی نماید و انتظار می رود این ترمینال، ظرفیت فرودگاه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و هدفگذاری ظرفیت سالانه 120 میلیون سفر مسافر و 3.8 میلیون تن بار تا سال 2030، در برناه دارد

https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/43e8b737b4.shtml

قرار گرفتن 22 شرکت منطقه خلیج بزرگ (GBA) در فهرست Fortune Global 500 در سال 2024

بر اساس اعلام مجله فورچون، تعداد 22 شرکت در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) در فهرست 500 شرکت برتر جهانی فورچون 2024 قرار گرفتند که از جمله می‌توان به 17 شرکت از استان گواندونگ و 5 شرکت از هنگ کنگ در این لیست اشاره نمود.                               

از مجموع 22 شرکت لیست شده در این نشریه در منطقه خلیج بزرگ، در سال 2023 حدود 1.4 تریلیون دلار درآمد داشتند که حدود 12.7 درصد از کل درآمد 133 شرکت چینی Fortune Global 500 را تشکیل داده است.

شرکت های فهرست شده از گواندونگ در مناطق شهری گوانجو و شنزن متمرکز هستند که از این میان 9 شرکت در شنزن، 6 در گوانجو،  شرکت1 در دونگوان و 1 در فوشان مستقر هستند.

از نظر توزیع صنعتی، این شرکت ها حوزه‌های مختلفی مانند فناوری اطلاعات، خودرو، زیست پزشکی، امور مالی، توسعه زیرساخت ها، املاک و مستغلات و موارد دیگر را پوشش می دهند. در بخش فناوری اطلاعات، هواوی همچنان بالاترین سود عملیاتی را در میان شرکت‌های چینی با فناوری پیشرفته حفظ کرده است.

در شهر شنزن و در بازه شش ماه اول سال میلادی 2024 تعداد  3683 شرکت سرمایه گذاری خارجی جدید در این شهر تاسیس شده است که این رقم حدود 13.7 درصد از کل شرکت های سرمایه‌گذار کشور چین را تشکیل و جذابیت شنزن شهر را به عنوان یک مرکز فناوری برای سرمایه گذاران خارجی افزایش داده است

https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/647bf43c11.shtml

رشد قابل توجه منطقه آزاد تجاری استان گواندونگ  

   منطقه آزاد تجاری استان گواندونگ از زمان آغاز به کار خود در سال 2015، شاهد رشد متوسط سالانه 24 درصدی در واردات و صادرات تجارت خارجی بوده به طوری که حجم تجارت خارجی از 104 میلیارد یوان در سال 2015، به 580 میلیارد یوان در سال 2023 رسیده است. همچنین حجم تجارت خارجی منطقه آزاد تجاری گواندونگ در نیمه اول سال جاری به 333 میلیارد یوان رسید که نشان دهنده افزایش قابل توجه 29 درصدی نسبت به سال گذشته است.

  در طول این مدت از زمان تاسیس منطقه آزاد تجاری استان گواندونگ و با ایجاد یک محیط تجاری مطلوب و تسهیل تجارت حدود 290000 شرکت در این منطقه تاسیس شده است. این جهش اقتصادی نه تنها FTZ گوانگدونگ را به عنوان یک مرکز تجارت جهانی قدرتمند قرار می دهد، بلکه بر موفقیت آن در ایجاد محیطی پویا برای تجارت بین المللی نیز تاکید می‌کند.

  در این منطقه تاکنون 520 پروژه سرمایه‌گذاری از سوی 105 شرکتی که در لیست 500 شرکت برتر گلوبال فورچون (Global Fortune) قرار دارند انجام گرفته است و این خود باعث افزایش حضور هرچه بیشتر شرکت های خارجی سرمایه گذار در این منطقه و تبدیل آن به مکانی جذاب برای سرمایه گذاری شده و این امر به طور قابل توجهی نشاط اقتصادی و جایگاه بین المللی منطقه را افزایش داده است.

https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/197b5dcce5.shtml

 افزایش صادرات لوازم سرمایشی  از شهر فوشان در پی افزایش دما در سراسر دنیا

تابستان امسال، دما هوا در بسیاری از نقاط جهان بالا رفته است و این موضوع باعث افزایش صادرات "وسایل خنک کننده" مانند کولر و اسپیلت شده است. طبق آمار، در هفت ماهه اول سال جاری میلادی، پنکه‌های برقی، تهویه مطبوع و یخچال حجمی‌به حدود ارزش 19.83 میلیارد یوان صادر گردیده که نسبت به سال گذشته حدود 5.6 درصد افزایش داشته است.

منطقه شونده (Shunde) در شهر فوشان در حومه شهر گوانجو به عنوان «پایتخت لوازم خانگی» شناخته می‌شود و هم اکنون مجموعه ای بزرگ و مجهز در صنعت لوازم خانگی را تشکیل داده است. از آوریل امسال، حجم صادرات "لوازم خانگی خنک" مانند کولر و یخچال در این منطقه به طور قابل توجهی افزایش یافته است، به طوری که روزانه حداقل 700 کانتینر از بندر بیجیائو در Shunde، فوشان ارسال شده است.

https://newspaper.gzdaily.cn/pc/html/2024-08/14/content_866_865983.htm

امضای یادداشت تفاهم بورس شنزن و بازار مالی دبی

یادداشت تفاهم فی ما بین بورس اوراق بهادار شنزن بازار مالی دبی در زمینه افزایش همکاری‌های مالی در زمینه صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس و بررسی ساز و کارها و کانال های جدید برای همکاری‌های متقابل امضا گردید که و دو طرف برای سازماندهی جلسات منظم، بازاریابی و به اشتراک گذاری دانش و انجام تحقیقات مشترک متعهد شدند

حجم تجارت غیرنفتی دو کشور چین و امارات در طول چهل سال برقراری روابط دیپلماتیک از سال 1984 تاکنون 800 برابر شده است که این توافق می‌تواند همکاری عملی و تقویت ظرفیت بازار سرمایه برای ارائه خدمات در بخش های اقتصادهای بین چین و امارات را بیش از گذشته افزایش دهد.

بورس مالی شنزن همچنین در دسامبر سال گذشته، تفاهم نامه ای را با بورس اوراق بهادار ابوظبی در پایتخت امارات در مورد همکاری نزدیک تر بازار سرمایه فرامرزی امضا کرده بود.

بورس اوراق بهادار شنژن (SZSE) که در سال 1990 تاسیس شده است در کنار بورس شانگهای، یکی از دو بورس اصلی در کشور چین است که به طور مستقل در سرزمین اصلی چین فعالیت می‌کند. این بورس یک نهاد حقوقی تحت نظارت کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین می‌باشد که وظیفه اصلیآن  نظارت بر معاملات اوراق بهادار، فراهم کردن تسهیلات برای معاملات اوراق بهادار و تدوین قوانین عملیاتی است.

بورس اوراق بهادار شنزن با ارزش 3.90 تریلیون دلار در رتبه هشتم برترین بورسهای  بزرگ جهان قرار گرفته است و درکنار فعالیت شرکت های کوچکتر و بخش‌ های نوظهور،  سرمایه‌گذاران فردی اکثریت سرمایه گذاران در بورس را تشکیل می دهند.

https://www.newsgd.com/node_5c070fdd03/92a4befa80.shtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما