معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۰:۵۳ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی چین- گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در تیر ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 ‎ افزایش حدود 14 درصدی تجارت خارجی گواندونگ در نیمه اول سال 2024 میلادی

بر اساس آمار گمرک استان گواندونگ، تجارت خارجی این استان در نیمه اول سال 2024 میلادی به رقم 4.37 تریلیون یوان رسیده که بالاترین میزان رشد اقتصادی این استان در طول تاریخ می‌باشد. صادرات با افزایش حدود 12 درصدی به 2.85 تریلیون یوآن و واردات با افزایش حدود 17 درصدی به 1.52 تریلیون یوآن رسید.

عمده کالاهای صادراتی این استان، محصولات الکتریکی و مکانیکی بوده که حدود 65 درصد از کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است. در طی این مدت شرکت‌های خصوصی در گوانگدونگ رشد قابل‌توجهی داشتند به طوری مجموع واردات و صادرات از طریق این شرکت ها به رقم 2.8 تریلیون یوآن رسید و 64 درصد افزایش داده است درصد تجارت خارجی استان از طریق این شرکت ها انجام می‌گیرد.

کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ سه آن)، هنگ کنگ، ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و تایوان، در شش ماه ابتدای سال جاری میلادی، شرکای برتر تجاری گواندونگ می‌باشند. همچنین تجارت خارجی این استان با کشورهای عضو کمربند – راه و کشورهای عضو مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای نیز با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است.

طبق پیش بینی‌های گمرک گوانگدونگ، تجارت خارجی این استان با طرح های حمایتی و بروز عوامل مساعد از جمله بهبود تقاضاهای خارجی، سیاست‌های حمایتی تجارت خارجی و افزایش سفارش‌های شرکت‌ها روند بهبود خود را همچنان حفظ خواهد نمود.

افتتاح کارخانه شرکت تولید خودروی برقی GAC Aion  در تایلند

شرکت تولیدی خودرو GAC Aion به عنوان بخشی از اقدامات این شرکت برای گسترش نفوذ خود در بازارهای خارج از چین، کارخانه خود در کشور تایلند تاسیس نمود. این کارخانه تولید وسایل نقلیه برقی با سرمایه گذاری 2.3 میلیارد بات تایلند (64 میلیون دلار) با  هدف تولید خودروهای برقی در کشور تایلند و گسترش بیشتر این شرکت در خارج، با هدف تبدیل شدن به قطب خودروهای برقی در جنوب شرقی آسیا را در برنامه دارد. ظرفیت تولید سالانه کارخانه در حال حاضر 50000 دستگاه است که در آینده به 100000 دستگاه افزایش خواهد یافت و امکان تولید مدل های مختلف از جمله نسل دوم Aion V، Aion Y Plus و Hyper HT را فراهم می‌کند.

همچنین دیگر کارخانه تولید خودرو در استان گواندونگ (BYD) با ظرفیت تولید 150000 خودرو، در تایلند افتتاح گردید. صادرات محصولات این شرکت در سال 2023، با افزایش 337 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 243000 دستگاه رسید. در نیمه اول سال جاری، این شرکت حدود یک میلیون و ششصد هزار دستگاه خودرو برقی را در سراسر جهان فروخت که نشان دهنده افزایش 28 درصدی است. کارخانه‌های تولید خودرو برند BYD هم اکنون در کشورهای تایلند، برزیل، مجارستان و ازبکستان فعالیت می‌کنند.

پیش بینی رشد اقتصادی چین در نیمه اول سال جاری

بر اساس پیش بینی اقتصاددانان، اقتصاد چین در نیمه اول سال جاری در پی اتخاذ سیاست هایی از جمله اعمال محرک های اقتصادی، افزایش تولید صنعتی و تقاضای خارجی پایدار، احتمالاً بیش از 5 درصد رشد خواهد کرد و پایه محکمی‌برای دستیابی به هدف رشد سالانه حدود 5 درصد فراهم می‌کند. و بر اساس این پیش بینی، اقتصاد چین به لطف عملکرد قوی تولیدی، انعطاف پذیری در صادرات و حمایت از سیاست های اقتصاد کلان فزاینده در مسیر رشد پایدار قرار دارد.

در همین حال، اقتصاددانان نسبت به فشارهای ناشی از تقاضای ضعیف داخلی و افزایش ابهامات خارجی هشدار دادند و اقداماتی از جمله ایجاد محرک مالی قوی برای مقابله با مشکلات پیش روی اقتصاد، تلاش بیشتری برای تقویت سرمایه گذاری خصوصی، تحریک مصرف و تثبیت بیشتر دارایی برای مقابله با این احتمالات را ضروری دانستند.

اقتصاد دانان بر این باورند که با در نظر گرفتن احتمال تضعیف تقاضای داخلی و پیچیدگی‌های محیط بین الملل، احتمالا دولت اقدامات بیشتری برای تسریع ساخت‌وساز زیرساخت‌ها، نوسازی تجهیزات در دست اقدام قرار خواهد داد. در حوزه سیاست های پولی بانکی، هرگونه کاهش نرخ بهره بانکی، فضای بیشتری را برای بانک مرکزی چین،  برای تسهیل سیاست های پولی ایجاد می‌کند. در این رابطه چین قبلاً مجموعه ای از اقدامات از جمله انتشار 1 تریلیون یوان (138 میلیارد دلار) اوراق قرضه خزانه برای سال جاری و همچنین ایجاد معاملات در مقیاس بزرگ برای نوسازی تجهیزات و تجارت برای کالاهای مصرفی را انجام داده است.

شرکت Huawei Technologies  در رتبه پنجم سازنده‌های برند جهانی

 بر اساس لیست منتشر شده توسط شرکت تحقیقات بازار بین‌المللی Kantar و گوگل، پنج شرکت مستقر در شنزن (Huawei ، Tencent، BYD ، DJI Technology ، OnePlus ) در فهرست رتبه‌بندی برتر در چین قرار گرفتند.

 غول فناوری هوآوی در این رتبه بندی با یک پله صعود در جایگاه پنجم و بعد از آن شرکت AliExpress  فعال در تجارت الکترونیک در جایگاه ششم قرار گرفت. شرکت AliExpress   در مقایسه با سال گذشته یک رتبه نزول را تجربه کرد. در این رتبه بندی شرکت  TikTok، با کسب بیشترین امتیاز به عنوان موفق ترین برند جهانی چینی ظاهر شد و شیائومی، تولید کننده لوازم الکترونیکی مصرفی که اخیرا هم با عرضه مدل SU7  خود در ماه آوریل، وارد بازار پر رونق و در عین حال رقابتی خودروهای الکتریکی کشور شد، در جایگاه دوم قرار دارد.

شرکت  Tencent Holdings  مستقر در شنزن جایگاه دوازدهم خود را در این رده بندی حفظ کرد و  BYD، تولید کننده پیشرو در خودروهای انرژی جدید، از جمله خودروهای الکتریکی خالص و هیبریدی‌های پلاگین، در جایگاه پانزدهم قرار گرفت.

همچنین  DJI Technology، یکی دیگر از پیشروان صنعت مستقر در شنزن و بزرگترین تولید کننده پهپادهای تفریحی جهان رتبه هفدهم و  OnePlus تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در رتبه نوزدهم قرار گرفت.

 بر اساس گزارش سازندگان برند جهانی Kantar Brand 2024 چین، روند رو به رشد برندهای چینی در جهان تداوم داشته و قدرت کلی برند شرکت‌های چینی 17 درصد در سال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 این گزارش با استفاده از یک روش تحقیق دقیق، پایگاه داده گسترده Kantar را با نظرسنجی‌های جامع مصرف کنندگان و تجزیه و تحلیل جستجوی گوگل برای ارزیابی بیش از 400 برند چینی انجام گرفت و در نهایت 50 برند برتر شناسایی گردید.

تلاش‌ چین برای توسعه زیرساخت‌های دیجیتال

 کشور چین در راستای بخشی از یک اقدام جامع برای تقویت نیروهای تولیدی و یکپارچگی عمیق‌تر اقتصاد دیجیتال، اقداماتی برای تسریع در احداث زیرساخت‌های دیجیتال و استفاده از فناوری‌های دیجیتال نوآورانه برای تقویت ارتقای صنعتی آغاز کرده است.

رئیس اداره فضای سایبری چین، در مراسم افتتاحیه کنفرانس جهانی اقتصاد دیجیتال 2024  با تاکید بر نیاز به دستیابی به پیشرفت‌هایی در فناوری‌های اصلی، پرورش زمینه‌های نوظهور استراتژیک، توسعه صنایع آینده‌نگر و همچنین ایجاد خوشه‌های صنعت دیجیتالی، خواستار تلاش برای پیشبرد استانداردهای بالا و گسترش همکاری‌های بین المللی در حوزه اقتصاد دیجیتال گردید.

طبق اعلام این مقام چینی، دولت حمایت از سیاست ها در این حوزه را گسترش خواهد داد و در این زمینه قصد ارائه 8 دستورالعمل در مورد حقوق مالکیت داده‌ها، گردش، توزیع درآمد، حاکمیت امنیت، و توسعه و استفاده عمومی و استفاده از داده‌ها را دارد

چین از طرحهایی برای ایجاد توسعه دیجیتال کشور چین خبر داده است که تا سال 2025 پیشرفت مهمی در ساخت "چین دیجیتال" داشته باشد و تا سال 2035، آن کشور را در خط مقدم توسعه دیجیتال جهانی خواهد قرار خواهد داد

بر اساس اعلام معاون وزیر صنعت و فناوری اطلاعات چین، این وزارت خانه صنعتی شدن فناوری‌های دیجیتال و تحول دیجیتالی صنایع را پیش خواهد برد، توسعه صنایع نوظهور استراتژیک مانند داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی را تسریع خواهد کرد و تحقیق و توسعه و همچنین فناوری‌های پیشرفته از جمله بلاک چین را توسعه خواهد داد.

چین دستاوردهای قابل توجهی در ساخت زیرساخت های دیجیتال داشته است. آمارهای این وزارتخانه نشان می‌دهد که این کشور تا پایان ماه مه 2023 بیش از 3 میلیون ایستگاه پایه 5G ساخته است که 60 درصد از کل تولید جهانی را تشکیل می دهد.

برگزاری نشست تجاری آسه آن و چین در سال 2024 در شهر نانینگ استان گوانشی

نشست عمومی‌شورای تجاری آسه‌آن چین در سال 2024 در نانینگ مرکز استان گوانشی برگزار گردید و در این رویداد، بسیاری از نمایندگان بازرگانی، کارشناسان و دانشمندان چین و کشورهای آسه آن به طور مشترک در مورد راههای ارتقای همکاری چین و آ سه آن و تعمیق همکاری در زمینه‌های اقتصادی و سایر زمینه‌ها گفتگو کردند.

 در این جلسه موضوعاتی پیرامون اقتصاد منطقه‌ای، بهبود سطح تجارت و تسهیل سرمایه گذاری، یکپارچگی زنجیره‌های صنعتی و تامین، و تعمیق همکاری‌های عملی اقتصادی و تجاری بحث و تبادل نظر گردید و همچنین مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین هیئت رئیسه شورای تجاری آسه آن و چین برگزار و اتاق بازرگانی ملی مالزی به عنوان رئیس دوره‌ای این نشست تجاری انتخاب گردید.

منطقه چیانهای (Qianhai) استان گواندونگ در رتبه ممتاز در زمینه شاخص نوآوری

بر اساس اعلام موسسه مناطق آزاد تجاری وابسته به دانشگاه سان یات سن، منطقه آزاد چیانهای و نانشا گواندونگ، لینگانگ در شانگهای ، تیانجین در پکن، شیامن در فوجیان، چنگدو از سیچوان، هنگ‌چین گوانگدونگ و چونگ کینگ در رتبه‌های برتر مناطق آزاد استان چین قرار گرفتند.

این شاخص برای نهمین سال متوالی منتشر شده است و هدف آن ارائه نظرات و پیشنهادات سازنده برای اجرا و جهت گیری نوآورانه سیاست های نوآوری نهادی منطقه آزاد تجاری است و در سال جاری بر پنج زمینه از جمله تسهیل تجارت، آزادسازی سرمایه گذاری، اصلاحات مالی و نوآوری، تغییر عملکرد دولت و محیط قانونی تمرکز دارد.

افتتاح دفتر مرکزی SME آلمان در استان هونان

خوشه مرکزی شرکت های کوچک و متوسط آلمان، در پایگاه Zhuobogen در منطقه جدید Xiangjiang، استان هونان رونمایی و هشت پروژه برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین هونان و آلمان در محل امضا شد.

این منطقه اختصاص داده شده برای شرکت های کوچک و متوسط آلمان، گام مهمی درجهت ترویج ساخت منطقه همکاری بین المللی چین - اروپا و ایجاد یک منطقه آزمایشی برای همکاری بین‌المللی اروپا و چین در شهر جانگشا (مرکز هونان) در نظر گرفته می‌شود و همچنین الگویی برای ساخت پارک‌های همکاری بین‌المللی در چانگشا و حتی استان هونان ارائه خواهد داد.

خودروی دوگانه سوز LNG شرکت کشتیرانی صنعتی شیامن عازم اروپا می‌شود.

 کشتی رول رول آف دوگانه سوز LNG با ظرفیت بارگیری 7500 خودرو به نام Liaohekou" " که توسط شرکت صنایع کشتی سازی شیامن Xiamen Shipbuilding Industry Co., Ltd ساخته شده است، با بارگیری بیش از 1000 خودروی تولید داخلی چین از طریق ترمینال Ocean Gate Xiamen حرکت به سمت اروپا را آغاز کرد.

 این کشتی غول پیکر توان طی مسافت 12000 مایل دریایی را دارد و می‌تواند در طول سفر از گاز طبیعی مایع یا سوخت های سنتی استفاده کند. این کشتی همچنین از چندین فناوری پیشرفته حفاظت از محیط زیست استفاده می‌کند و شاخص های عملکرد آن در چین در سطح پیشرو است. این کشتی دارای 13 عرشه خودرو و 7500 فضای پارک استاندارد است که به طور خاص برای بارگیری انواع مختلف وسایل نقلیه مانند اتومبیل های سواری، کامیون‌ها، وسایل نقلیه مهندسی و وسایل نقلیه تخصصی طراحی شده است. این کشتی در مسیر خود در شانگهای نیز توقف خواهد نمود و قرار است بیش از 4000 وسیله نقلیه دیگر را نیز بارگیری می‌کند.

افزایش گردشگران ورودی به‌هاینان در پی سیاست لغو روادید

در نیمه اول سال جاری، ورود بدون روادید به استان‌هاینان به بیش از 146000 نفر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.3 برابر افزایش یافته است. با اتخاذ سیاست لغو روادید برای ورود گردشگران و مسافران به استان‌هاینان در سال 2013، هم اکنون تعداد کشورهای که شهروندان آن می‌توانند به این استان سفر کنند به  59 مورد افزایش یافته که این گردشگران می‌توانند تا حداکثر 30 روز برای تجارت دیدار و بازدید شرکت در نمایشگاه و غیره اقامت داشته باشند.

  سه فرودگاه اصلی جزیره‌هاینان، از جمله‌هایکو میلان، سانیا فینیکس و کیونگهای بوآئو، در جهت جذب هرچه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی انجام 63000 پرواز و انتقال حدود 9 میلیون مسافر در طول را تابستان را در برنامه دارند. همچنین خطوط هوایی Greater Bay Area قصد دارد یک مسیر رفت و برگشت از هایکو به هنگ کنگ، چین باز کند. در فرودگاه میلان‌هایکو، پنج پرواز خارجی در هفته در حال انجام است و انتظار می‌رود که مسیرهای مسکو و سیاتل نیز به زودی افتتاح گردد. فرودگاه فونیکس رسما پروازهای بین المللی میان‌هاینان و کراسنویارسک را با سه پرواز در هفته از سر گرفت. فرودگاه بوآئو، اولین ایستگاه خدمات شبانه روزی را برای مسافران داخلی و خارجی را که اولین پروازهای بین المللی خود را انجام می دهند با ارائه سرویس هایی از جمله  راهنمای ویژه گمرک، پیشخوان ویژه برای پذیرش مسافر و افتتاح کرده است.

ارتقا رتبه شهر گوانجو در شاخص شهرهای جهانی موسسه Kearney برای سومین سال متوالی و تبدیل آن یک مرکز مصرف بین المللی

بر اساس داده‌های منتشره توسط موسسه شورای سیاست گذاری تجارت جهانی Kearney شهر گوانجو از سال 2021، خود را به عنوان یک مرکز مصرف بین المللی معرفی نموده است. نرخ رشد سالانه کل خرده فروشی کالاهای مصرفی این شهر به طور متوسط 6 درصد بوده است و ارزش افزوده صنعت تجارت (عمده فروشی، خرده فروشی، اقامت و پذیرایی) 15.7 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می دهد که بالاترین نسبت در میان شهرهای بزرگ چین است. گوانجو تنها شهری در میان پنج قطب مصرف بین‌المللی چین است که رتبه خود را در شاخص شهرهای جهانی Kearney برای سه سال متوالی افزایش داده و در سال 2023 به رتبه 55 جهان رسیده است.

  در سال 2023، تعداد گردشگران ورودی از جمله ساکنان هنگ کنگ، ماکائو و تایوان به شهر گوانجو به 3.7 میلیون نفر رسید که بالاترین میزان جذب گردشگر در بین شهرهای چین می‌باشد. این شهر همچنین شاهد افزایش دفاتر مرکزی 500 شرکت برتر دنیا (موسوم بهFortune500   ) بوده و تعداد سازمان‌های بین‌المللی در این شهر از 66 به 99 مورد افزایش یافته است. این شهر در صدر فهرست رقابت‌پذیری صنعت و نمایشگاه قرار دارد و به عنوان «رقیب‌ترین شهرهای نمایشگاهی در چین» نام‌گذاری شده است.

 صنعت خدمات گوانجو، تبلوری از محیط مصرف پر جنب و جوش این شهر است. در سال 2023، ارزش افزوده این صنعت 2.2 تریلیون یوان رسید که این شهر را در رتبه سوم چین قرار داد. طی سه سال گذشته، ارزش افزوده صنایع عمده فروشی، خرده فروشی، اقامتی و پذیرایی به طور متوسط سالانه 8.4 درصد رشد داشته است. در سال 2023، هزینه مصرف سرانه ساکنان گوانجو 49480 یوان بود که در بین شهرهای چین بعد از شانگهای در رتبه دوم قرار گرفت.

  به دلیل قرارگرفتن در مجاورت منطقه خلیج بزرگ، گوانجو دسترسی یک ساعته به شهرهای هنگ کنگ و ماکائو و با اغلب شهرهای گواندونگ تنها فاصله زمانی دو ساعته دارد. فاصله هوایی گوانجو با کشورهای عضو مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) تنها چهار ساعت است. در ژوئن 2024، مجتمع ترمینال بین‌المللی کروز نانشا گوانجو ، یکی از بزرگترین پایانه‌های کروز در چین، فعالیت خود را از سر گرفت و اجرای یک سیاست 15 روزه بدون ویزا برای گروه‌های توریستی خارجی را آغاز کرد.

افزایش تجارت خارجی شنزن در 6  ماه ابتدایی 2024

 بر اساس گزارش گمرک شنزن، تجارت خارجی این شهر در نیمه اول سال جاری میلادی با 31.7 درصد افزایش به 2.2 تریلیون یوان (302 میلیارد دلار) رسید و جایگاه خود را در رتبه اول چین حفظ نمود. شنزن حدود 10 درصد از کل تجارت خارجی کشور و 50 درصد از کل تجارت خارجی استان گواندونگ را به خود اختصاص داده است.

  میزان صادرات شهر شنزن با افزایش 34 درصدی نسبت به سال قبل، به 1.41 تریلیون یوان و واردات با افزایش 26 درصدی به 790 میلیارد یوان رسید که این آمار شنزن را به ترتیب در رتبه نخست صادراتی و رتبه سوم وارداتی در بین شهرهای چین قرار داده است. در بازه زمانی یاد شده، صادرات محصولات مکانیکی و الکتریکی، صادرات خودروهای برقی، تولیدات صنعتی از اقلام مهم صادراتی این شهر بوده است.

 شرکت‌های بزرگ مستقر در شنرن مانند BYD و Huawei نقش مهمی در این رشد تجارت خارجی ایفا کرده اند به طوری که عملکرد تعداد 30 شرکت تولیدی برتر در این شهر در تجارت خارجی در مجموع به 431 میلیارد یوان رسید

  کشورهای ابتکار کمربند - راه، کشورهای جنوب شرق آسیا (ASEAN)، هنگ کنگ و ایالات متحده آمریکا، شرکای عمده شهر شنزن در این مدت بوده اند، بندر شنژن همچنین در شش ماه گذشته در مجموع 55.629 میلیون تن کالا جابجا کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15.4 درصد افزایش داشته و رکورد جدیدی را برای این دوره ثبت کرده است.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما