معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۳۱- ۱۱:۱۵

اخبار اقتصادی چین- گوانجو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در خرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

ایجاد مسیر پروازی گوانجو به بوداپست:

   خط هوایی جنوب چین از طریق مسیر مستقیم گوانجو به بوداپست با 4 پرواز هفتگی از طریق شرکت هواپیمایی جنوب چین China Southern آغاز به کار نمود. دو کشور چین و مجارستان امسال هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را در حالی جشن می‌گیرند که روابط اقتصادی دو کشور بیش از هرزمان دیگری توسعه و گسترس یافته است و این مسیر جدید نیز می‌تواند مسیر جدید ارتباط بین دو کشور را بیش از گذشته گسترش دهد و راههای ارتباطی تجار با شهرهای بزرگ چین و آسیای جنوب شرقی، استرالیا، نیوزلند و سایر کشورها را هموارتر سازد و از طرفی تجار جنوب چین می‌توانند از طریق این خط هوایی، از ارتباطات مستمر  با سایر شهرهای اروپایی، از جمله بخارست در رومانی، بلگراد در صربستان، پاریس در فرانسه و آمستردام بهره مند شوند.

با برقراری این خط پروازی، مسیرهای بین المللی خطوط هوایی جنوب چین (China Southern) از گوانجو به سایر شهرهای اروپا، به 53 مسیر افزایش خواهد یافت.

    گسترش مسیرها و کانالهای ارتباط تجاری هوایی، ریلی و دریایی باعث گسترش هر چه بیشتر مراودات تجاری دو کشور در طی سالهای اخیر شده است به طوری که حجم تجارت بین دو کشور چین و مجارستان در سال 2023 به 14.52 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال 2013 حدود 73 درصد افزایش داشته است و در این میان، شهر شنزن سهم حدود 18 درصدی از مجموع تبادلات تجاری دو کشور چین و مجارستان دارد.

مجموع تجارت خارجی استان گواندونگ با کشور مجارستان در سال 2023 به حدود 4.1 میلیارد دلار رسیده است که بخش عمده آن مربوط به صادرات از استان گواندونگ به مجارستان است. صادرات استان گواندونگ به مجارستان 3.4 میلیارد دلار و واردات گواندونگ از مجارستان حدود 725 میلیون دلار به ثبت رسیده است.

https://www.newsgd.com/node_9bad7c4b3b/d9716a698d.shtml

 افزایش دوبرابری سفرهای هوایی چین در سال 2023

بر اساس اعلام بخش هوانوردی غیرنظامی چین، تعداد سفرهای هوایی مسافران در سال 2023 با افزایش دو برابری به رقم بیش از 619 میلیون مسافر رسید و حجم کل حمل و نقل محموله و پست در سال 2023 به 7.35 میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل 21 درصد افزایش داشت.

کشور چین در سال 2023 تعداد 5206 مسیر هوایی منظم داخلی داشت که 255 شهر یا منطقه اصلی را به هم متصل می‌کرد. در حال حاضر ارتباط شهرهای چین با 127 شهر در 57 کشور از طریق خطوط هوایی بین المللی  موجود در چین انجام می‌گیرد. تعداد فرودگاههای کشور چین تا پایان سال 2023 به تعداد 259 مورد رسیده است که 5 فرودگاه نسبت به پایان سال 2022 افزایش نشان میدهد. افزایش تعداد فرودگاهها به خصوص در شهرهای پرتردد چین، از اهداف مهم برنامه‌های توسعه چین می‌باشد.

چندین شرکت هواپیمایی چین اخیراً مسیرهای بین المللی جدیدی را برای تسهیل سفر بین چین و سایر کشورها در قاره‌های اروپا و آمریکای جنوبی (مسیر شنزن  - مکزیکوسیتی، مسیر پکن - مادرید - سائوپائولو) را در آوریل و می 2024 آغاز کرده اند و اخیر در ماه ژوئن مسیر پروازی بین المللی گوانجو - بوداپست نیز راه اندازی گردید.

https://www.newsgd.com/node_1299786306/e42d54f618.shtml

استان گواندونگ حائز رتبه اول در اقتصاد دریایی چین

 اقتصاد دریایی گوانگدونگ با تولید ناخالص داخلی 1877.81 میلیارد یوان در سال 2023 و افزایش 4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، برای 29 سال متوالی رتبه اول را در این کشور کسب کرده است. این رقم که 13.8 درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه و 18.9 درصد از تولید ناخالص داخلی دریایی را تشکیل می دهد.

 بهبود ساختار صنعت دریایی گواندونگ  باعث شده که ارزش افزوده صنعت تولید دریایی این استان به 467.51 میلیارد یوان برسد که سهم این استان را در توسعه اقتصاد دریایی همچنان تقویت خواهد کرد. تولید تجهیزات مهندسی دریایی، داروسازی دریایی و محصولات بیولوژیکی، نیروی دریایی، نمک زدایی آب دریا و سایر صنایع دریایی نوظهور با ارزش افزوده 25.77 میلیارد یوان به سرعت در حال توسعه هستند.

همچنین بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک جهانی و موسسه  S&P Global Markets Intelligence بندر گوانجو در بین بنادر مهم دنیا و در رتبه سومین بنادر چین و همچنین به لحاظ میانگین زمان پهلوگیری کشتی‌های کانتینری بین‌المللی، بندر گوانجو در رتبه‌ ممتاز در بین بنادر بزرگ جهانی قرار گرفت.

 https://epaper.nfnews.com/nfdaily/html/202406/07/content_10101851.html

پنج شرکت هونان در لیست 50 شرکت برتر ماشین آلات ساختمانی جهانی

  بر اساس فهرست منتشر شده از 50 تولیدکننده برتر جهانی ماشین آلات ساختمانی در سال 2024 ، پنج شرکت صنایع سنگین استان هونان شامل Sany،Zoomlion ، China Railway Construction Industry،  Sunwar  و Sinoboom که به ترتیب در رتبه‌های هفتم، دهم، 33، 44 و 43 قرار دارند.

   شرکت های ماشین آلات ساختمانی هونان شاهد بهبود عملکرد خود در طی سالهای اخیر در بازارهای بین المللی بوده اند و از ابتدای سال جاری، گروهی از شرکت‌های پیشرو ماشین‌آلات مهندسی، اقدامات زیادی برای تاسیس شعبه در سایر نقاط دنیا و در جهت گسترش هر چه بیشتر حضور خود در بازارهای جهانی انجام داده اند که از جمله می‌توان تاسیس شعبه شرکت معروف  Zoomlion Heavy Industries  در ویتنام اشاره نمود.

 https://epaper.voc.com.cn/hnrb/html/2024-06/13/content_1689940.htm?div=-1

 حضور و درخشش تولیدات استان گواندونگ در یورو 2024 و المپیک پاریس

  محصولات تولیدی استان گواندونگ در زمینه لوازم ورزشی، در مسابقات ورزشی تابستان امسال در کشور فرانسه میزبان المپیک و آلمان میزان مسابقات جام ملتهای اروپا (یورو 2024) به خوبی قابل مشاهده است و این دو رویداد، فرصت بی نظیری برای تولیدکنندگان کالاها و تجهیزات ورزشی این استان برای صادرات حجم متنوعی از کالاهای ورزشی به مقصد اروپا ایجاد کرده است.

شرکت تولید کننده توپ ورزشی در دونگوان، Dongguan City Jiaheng Toys Co. Ltd.  که قبلا نیز محصولاتی را برای رویدادهای بزرگ بین المللی مانند المپیک 2020 توکیو و جام جهانی 2022 تولید کرده بود، سفارشی از کشور فرانسه برای تولید 50 هزار توپ والیبال جهت استفاده در المپیک پاریس دریافت کرده است.

همچنین شرکت تولیدی کفش ورزشی Qingyuan Guangshuo با تمام ظرفیت خود برای تولید کفش های ورزشی بسته بندی شده برای بازیهای المپیک در حال فعالیت است و تنها در پنج ماه اول سال جاری،  84 هزارجفت کفش به ارزش حدود 15 میلیون یوان برای استفاده در المپیک تحویل داده شده است.

شرکت هیوان او تی کامپوزیت، تولیدکننده تجهیزات ورزشی سطح بالا مانند راکت تنیس و اسکواش، در چهار ماهه اول سال جاری بیش از 24 میلیون یوان محصول به فرانسه صادر کرده که نسبت به سال قبل 33.2 درصد افزایش داشته است.

قرار است در طول بازی‌های المپیک پاریس، 800 پهپاد تولیدی شرکت توسعه فن آوری Shenzhen HighGreat ، آسمان شب افتتاحیه المپیک پاریس را بر فراز کاخ ورسای با ایجاد طراحی با موضوع المپیک روشن کنند. نمایشگرهای ال ای دی نمایش مسابقات در محوطه‌های خارج و درون استادیوم های فوتبال در کشور آلمان (میزبان یورو 2024) توسط این شرکت تولیدشده است. همچنین پنج شرکت چینی Hisense، vivo، BYD، AliExpress و Ant Group جزو 13 حامی اصلی یورو 2024 هستند.

https://www.newsgd.com/node_a21acd2229/8b13063b88.shtml

رونمایی از 33 اقدام در شهر گوانجو برای افزایش تسهیل تجارت فرامرزی

  اخیراً طرحی مشتمل بر 33 اقدام  گمرک از سوی شهر گوانجو با هدف تقویت و ایجاد نوآوری در رویه‌های، اصلاح و تسهیل ترخیص کالا، تقویت تجارت فرامرزی در راستای توسعه تجارت بین‌الملل، افزایش هماهنگی در گمرک، بازرسی مرزی، امور دریایی و طراحی بنادر هوشمند اعلام شده است.

 گوانجو در اکتبر سال گذشته میلادی به عنوان شهر آزمایشی برای ایجاد بنادر هوشمند توسط اداره بنادر چین انتخاب شده بود و پروژه‌های آزمایشی در فرودگاه بایون، بندر نانشا، بندر گوانجو در دست اقدام قرار گرفت و متعاقبا «پنجره‌ای واحد» گمرکی راه‌اندازی گردید که امکان ترخیص اعلام و  تشریفات گمرکی را به طرز قابل توجهی از  12 ساعت به تنها 15 دقیقه کاهش داده است.

گوانجو همچنین با روی آوردن به کشتی‌های کروز برای گسترش گردشگری دریایی و توسعه مسیرهای گردشگری، امکانات بیشتری را در مسیر گردشگری کروز برای گردشگران چینی و خارجی فراهم آورده که این حرکت می‌تواند تعداد سفرهای دریایی بین المللی را به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط بانک جهانی در اوایل ماه ژوئن، بندر گوانجو در میان برترین بنادر جهانی و سومین در چین قرار گرفت و در سال 2023، گروه بندری گوانجو حجمی معادل 436 هزار کانتینر را جابه‌جا کرده است که نسبت به سال گذشته 96.7 درصد افزایش داشت. در حال حاضر، بندر گوانجو 167 مسیر کشتیرانی بین المللی دارد.

بندر گوانجو همواره در تلاش است تا خود را به عنوان مکانی مطلوب برای ذخیره ثابت زغال‌سنگ، مواد معدنی و غلات در جنوب چین، به‌ویژه برای دلتای رودخانه مروارید و توسعه هر چه بیشتر با استفاده از نقش خود به عنوان دومین بندر بزرگ خودروسازی چین و بزرگترین بندر در جنوب چین، معرفی نماید.

 https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/5614749a60.shtml

 حرکت اولین قطار باری چین به اروپا از طریق منطقه خلیج بزرگ

  اولین قطار باری چین به اروپا، از بندر بین المللی گوانجو و از طریق بندر ارنهوت ( بندری بین چین و مغولستان) به سمت ورشو، لهستان حرکت خود را آغاز کرد.

   این قطار باری توسط شرکت Guangdong GW International Logistics of Guangdong GW Holdings Group Co., Ltd.  راه اندازی شده و قرار است هر چهارشنبه از بندر گوانجو حرکت که با طی مسیر  بیش از 11 هزار کیلومتری و در زمانی 16 روزه، مدت حمل و نقل را حدود 30 درصد کاهش می دهد.

در سال 2023، قطارهای باری چین-اروپا توسط شرکت مذکور بیش از 3400 تن کالاهای سفارش شده در قالب تجارت الکترونیکی برون مرزی را حمل کردند. در همین حال رشد سریع تجارت الکترونیک فرامرزی در چین نشان می دهد که حجم کل تجارت به 2.38 تریلیون یوان در سال 2023 رسیده است. در سه ماهه اول سال 2024، تجارت الکترونیک فرامرزی گوانجو از 200 میلیارد یوان فراتر رفت که بر نقش مهم این استان به عنوان موتور محرکه برای رشد تجارت خارجی صحه می‌گذارد.

https://www.newsgd.com/node_99363c4f3b/e190addc2a.shtml

 افزایش تعداد خودروهای برقی چینی در تایلند

شرکت خودرو سازی BYD، یکصد و هشتمین فروشگاه خود و سیصدمین فروشگاه این شرکت در منطقه آسیا و اقیانوسیه را در تایلند افتتاح کرد که نشان گسترش هرچه بیشتر این شرکت نه تنها در بازار تایلند، بلکه در بازار آسیا و اقیانوسیه است. حضور موثر این غول خودروساز چینی در تایلند باعث گردیده که خودروسازان ژاپنی سوزوکی و سوبارو به دلیل استقبال بیش از حد از خودروهای شرکت چینی، در برنامه‌های خود برای حضور در بازار تایلند تجدید نظر کنند.

  بنابر اعلام مسئولین شرکت مذکور، تایلند یک بازار کلیدی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است و تصمیم BYD برای تاسیس سیصدمین فروشگاه خود در آن کشور، بر تعهد این شرکت به بازار تایلند و اعتماد آن به توسعه بلندمدت تاکید دارد. این شرکت در نظر دارد تا سال 2024، بیش از 150 فروشگاه در تایلند ایجاد نماید. همچنین با افزایش تقاضای مصرف کنندگان برای فناوری‌های جدید و چشم انداز مثبت برای توسعه خودروهای انرژی جدید در آسیای شرقی و استقبال از خودرو های انرژی نو، BYD رشد سریع خود در بازار خودروی جنوب شرقی آسیا را هدف قرار داده است.

حدود 400 هزار دستگاه خودو سواری از محصولات شرکت چینی مذکور در سال 2023 در کشور تایلند فروخته شد که خودروی‌های برقی 18 درصد از کل فروش را تشکیل می دادند. تعداد خودروهای برقی ثبت شده در تایلند در سال 2023 به رقم 76 هزار دستگاه رسید  نسبت به 9671 خودرو در سال 2022 افزایش خیره کننده 700 درصدی داشت.

 خودروسازان ژاپنی که در بازار سنتی آسیای جنوب شرقی حضور فعالی دارند اکنون با چالش های جدیدی روبرو هستند. اخیرا دو شرکت خودرو ساز سوزوکی و سوبارو اعلام کردند که کارخانه‌های خود را در تایلند تعطیل خواهند کرد. سوزوکی قصد دارد تا پایان سال آینده ضمن تعطیلی یکی از کارخانه تولید خود در استان رایونگ، تولید خودرو و کامیون در تایلند را متوقف و برای تولید خودروهای برقی و خودروهای هیبریدی در جاهای دیگر تمرکز کند.

گزارش ها حاکی از آن است که به دلیل توسعه سریع بازار NEV تایلند، کارخانه تایلندی سوزوکی با ظرفیت مازاد فعالیت می‌کند و نتوانسته است به هدف تولید سالانه 60000 خودرو دست یابد. کاهش فروش و  ناکارآمدی تولیدات شرکت سوبارو، منجر به افزایش زیان این شرکت شده وتعطیلی آن شرکت  در تایلند را به همراه داشته است.

صاحبان صنعت خودروی محلی، افزایش خودروهای برقی چینی را به سیاست های حمایتی دولت محلی و سرمایه گذاری‌های قابل توجه خودروسازان چینی در تایلند نسبت می دهند. از سال 2024 تا 2027، دولت تایلند یارانه خرید تا سقف 100000 بات (واحد پول تایلند) به ازای هر NEV ارائه خواهد کرد.

https://www.newsgd.com/node_1299786306/32a41b5c1b.shtml

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما