معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

آمار تجارت خارجی استان گواندونگ چین در نیمه ابتدایی 2024

تجارت خارجی استان گواندونگ در طی 6 ماه ابتدای سال میلادی با رشد حدود 14 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به حدود 4.37 تریلیون یوآن رسید. این رشد در تجارت خارجی استان گواندونگ به عنوان ثروتمندترین و پرجمعیت ترین استان چین، حدود 7.7 واحد درصد بالاتر از رشد میانگین ملی چین بوده و بیش حدود 20.6 درصد تجارت خارجی چین را در بر می‌گیرد.

  بخش صادرات استان گواندونگ در این بازه زمانی، رشد سریعی را تجربه نمود به طوری که صادرات با افزایش 12 درصدی به رقم 2.85 تریلیون یوآن رسید. صادرات محصولات برقی و مکانیکی با حدود 65 درصد بیشترین رشد را در بخش صادرات استان گواندونگ داشته که در این میان، تجهیزات و قطعات کامپیوتر(14.6 درصد)، لوازم‌خانگی(16.7 درصد) و مدارهای الکتریکی (26.3 درصد) رشد را تجربه نموده است.

 همچنین رشد صادرات در بخشهای حمل و نقل، وسایل نقلیه مسافربری برقی و کانتینر به ترتیب نرخ رشد 70 ، 78 و 104 درصد ثبت گردید و صادرات فولاد از این استان با 4 برابر افزایش به 89 میلیارد یوان رسید.

واردات به استان گواندونگ نیز با افزایش 17 درصدی به 1.52 تریلیون یوآن بالغ گردید.  محصولات الکتریکی و مکانیکی با افزایش 23 درصدی، حدود 65 درصد از کل واردات استان را به خود اختصاص داد که بخش عمده ای از آن شامل واردات مدارهای الکتریکی به حدود 530 میلیارد یوان، تجهیزات و اجزای پردازش خودکار داده‌ها 105 میلیارد یوآن و تجهیزات نیمه‌هادی به حدود 30 میلیارد یوان می‌باشد.

  همچنین میزان واردات در بخش انرژی شامل زغال سنگ، نفت خام و گاز‌طبیعی، با افزایش 17 درصدی به حدود 50 میلیون تن و رقم 68 میلیارد یوان رسید.

   شرکت‌های خصوصی استان گواندونگ در افزایش تجارت خارجی استان نقش مهمی داشته‌اند، به طوری که مجموع واردات و صادرات از طریق این شرکت ها به رقم 2.8 تریلیون یوآن رسید و سهم این شرکت ها در تجارت خارجی را به 64 درصد افزایش داده است. از طرفی دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی و شرکت‌های دولتی با واردات و صادرات به ترتیب 1.34 تریلیون یوان (2.1 درصد افزایش) و 220.95 میلیارد یوان (2.2 درصد افزایش)، سهم قابل‌توجهی در تجارت خارجی استان گواندونگ در شش ماه ابتدایی سال داشتند.

 کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) با 12 درصد، هنگ کنک با 16 درصد، ایالات متحده آمریکا با 10درصد، اتحادیه اروپا با 7 درصد و تایوان با 17 درصد، در صدر برترین شرکای تجاری این استان در نیمه اول سال میلادی 2024 قرار گرفته‌اند. همچنین تجارت خارجی این استان با کشورهای عضو ابتکار یک کمربند - راه (BRI)، با 12 درصد افزایش به 1.64 تریلیون یوان و تجارت با کشورهای عضو مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) نیز با افزایش 12.5 درصدی  به 1.24 تریلیون یوان رسید.

   بر اساس آمار مندرج در وب سایت گمرک چین، مبادلات تجارت استان گواندونگ در طی شش ماه ابتدایی سال 2024 به رقم حدود 690 میلیون دلار رسیده که از این مقدار صادرات از استان گواندونگ به کشورمان حدود 610 میلیون دلار و صادرات از کشورمان به استان گواندونگ 80 میلیون دلار ثبت شده است. عمده اقلام صادراتی از استان گواندونگ به مقصد ایران در طی این مدت قطعات خودرو و موتورسیکلت و عمده اقلام صادراتی از ایران به مقصد استان گواندونگ شامل پلی اتیلن، پسته، انجیر، سنگ مرمر بوده است. 

   شایان ذکر است، با توجه به شرایط تحریمی، عمده کالاهای صادراتی از طریق کشورهای ثالث و با تغییر اسناد مبدا صورت می‌گیرد و آمار گمرک چین مبنای واقعی روابط تجاری نمی‌باشد، لیکن داده‌های مزبور، قابل اعتنا بوده و می‌تواند مبنائی برای تحلیل و آسیب شناسی قرار بگیرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما