معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۸- ۰۸:۰۰

افزایش تجارت خارجی استان گواندونگ در 5 ماه ابتدایی سال 2024

استان گواندونگ به عنوان پرجمعیت‌ترین و ثروثمندترین استان چین در پنج ماه ابتدایی سال 2024 شاهد افزایش حدود 14 درصدی رشد تجارت خارجی با عمده شرکای تجاری خود در این بازه زمانی بوده است.

  تجارت خارجی استان گواندونگ در پنج ماه ابتدایی سال 2024 به حدود 3.59 تریلیون یوان رسید که افزایش حدود 14 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. صادرات از این استان با افزایش بیش از 10 درصدی به رقم 2.33 تریلیون یوان رسیده و واردات نیز با افزایش حدود 20 درصدی بالغ بر 1.26 تریلیون یوآن شده است. محصولات مکانیکی و الکتریکی با بیش از 60 درصد از کل صادرات استان بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص داده است.

   تجارت خارجی استان گواندونگ با پنج شریک تجاری برتر، به ترتیب با کشورهای آ سه آن، 11 درصد، هنگ کنگ 17 درصد، آمریکا 10 درصد، اتحادیه اروپا 6 درصد و تایوان 20 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تجارت خارجی استان گواندونگ با کشورهای عضو کمربند - راه با افزایش 11 درصدی به   1.34 تریلیون یوان و با کشورهای عضو مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) با افزایش 12 درصدی به نسبت سال قبل به 1.02 تریلیون یوان رسیده است.

 حجم واردات و صادرات شرکت های خصوصی این استان در بازه زمانی یادشده به 2.29 تریلیون یوآن رسیده که این  مقدار حدود 64 درصد از کل واردات و صادرات گواندونگ را تشکیل می‌دهد. در همین حال، حجم واردات و صادرات شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجی به 1.11 تریلیون یوان و واردات و صادرات انجام گرفته از سوی شرکت های دولتی به 183.98 میلیارد یوان رسید که نشانگر نقش مهم شرکت های خصوصی و سرمایه گذار خارجی در اقتصاد این استان می‌باشد.

همچنین افزایش واردات این استان در این مدت، باعث ایجاد تحرک مثبت در اقتصاد داخلی استان شده است و ورود کالاهایی مانند مس، آلومینیوم و قلع، محصولات مکانیکی، الکتریکی، محصولات انرژی، بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

   طبق آمار مندرج در وب سایت گمرک چین در 5 ماه ابتدایی سال میلادی، حجم مراودات تجاری کشورمان با استان گواندونگ به 570 میلیون دلار رسید که از این مقدار صادرات استان گواندونگ به جمهوری اسلامی ایران 500 میلیون دلار (کاهش 47 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل) و صادرات از کشورمان به استان گواندونگ به 70 میلیون دلار (افزایش 28 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل) ثبت شده است.   

  لوازم جانبی و قطعات خودرو و موتور سیکلت از اقلام عمده صادراتی از استان گواندونگ به جمهوری اسلامی ایران (به مقدار 70 میلیون دلار) بوده و از طرفی محصولات پلی اتیلن (به میزان 37 میلیون دلار) و پسته (8.6 میلیون دلار) از اقلام عمده صادراتی از جمهوری اسلامی ایران به استان گواندونگ در 5 ماه اخیر بوده است.

  شایان ذکر است، در 5 ماه ابتدایی سال 2023، حجم تجارت استان گواندونگ با جمهوری اسلامی ایران به حدود 1.002 میلیارد دلار رسیده بود (واردات گواندونگ از ایران 53 میلیون دلار و صادرات گواندونگ به ایران 948 میلیون دلار )

تولید ناخالص داخلی استان گواندونگ در سال گذشته میلادی، به رقم 13 تریلیون (11 درصد سهم در کل چین) و تجارت خارجی آن به رقم 8 تریلیون یوآن (19 درصد در کل چین) رسید که نه تنها این استان را برای سی و پنجمین سال متوالی در صدر استانهای چین از این حیث قرار داده، بلکه موقعیت این استان را به عنوان بازیگر اصلی تجارت خارجی در این کشور تقویت کرده است.

 استان گواندونگ نقش مهمی در اقتصاد چین و به عنوان محور اصلی صنعت و تجارت در جنوب این کشور دارد و با دارا بودن 12 خوشه برتر ملی با 71 هزار شرکت صنعتی و 75 هزار شرکت فعال در زمینه فن آوری پیشرفته (High Tech)، حدود 30 درصد از مجموع تولیدات جهانی موبایل و لوازم منزل، 50 درصد تجهیزات 5G، 70 درصد از پهبادهای تجاری و 12 درصد از خودروهای الکتریکی دنیا را در اختیار دارد و 19 شرکت حاضر در این استان، زمره 500 شرکت برتر Global Fortune  قرار گرفته اند.

حجم مبادلات ایران و استان گواندونگ در سال 2023  بالغ بر 1.730 میلیارد دلار بوده که بیش از 145 میلیون دلار سهم صادرات ایران و 1.577 میلیارد دلار صادرات گواندونگ به ایران بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما