معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۵۸

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

 تاسیس بیش از 35 هزار شرکت جدید در سال 2021 در اتریش

 پرسه: شرکت ‌هایی که در طول بحران ایجاد شده ‌اند، تمرکز بیشتری بر دیجیتالی ‌سازی و تجارت آنلاین دارندو بر اساس آمار اتاق فدرال اقتصادی حدود 45 درصد استارت آپ ها توسط زنان تأسیس شده اند. در اتریش در سال گذشته 35095 شرکت تاسیس شده است که افزایش چشمگیری نسبت به سال 2020 با 32973 مورد داشته است.  این نتیجه ارقام اتاق اقتصادی (WKÖ) است. الیزابت زتهنر-پیوالد، رئیس  بخش ثبت شرکت های اتاق اقتصادی فدرال اتریش WKÖ معتقد است  که افزایش بیش از شش درصدی پس از بحران نشان از پویا بودن زیرساخت های اقتصادی اتریش دارد.

 رونق انرژی‌های تجدید پذیر در اروپا: 37 درصد از برق اتحادیه اروپا

یوروستات: در سال 2020، منابع انرژی تجدید پذیر 37 درصد از مصرف ناخالص برق در اتحادیه اروپا را تشکیل می دادند که این آمار نشان از رشد 3 درصدی نسبت به سال 2019 دارد. انرژی بادی و آبی بیش از دو سوم کل برق تولید شده از منابع تجدید پذیر به ترتیب 36 و 33 درصد را تشکیل می دهند و دیگر ثلث باقیمانده برق از انرژی خورشیدی با سهم 14٪، سوخت های زیستی جامد با سهم 8٪ و سایر منابع تجدید پذیر 8٪ تامین شده است. در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیش از 70 درصد برق مصرفی در سال 2020 از منابع تجدید پذیر تولید شده است و در این میان اتریش  با 78 درصد و سوئد با 75 درصد  تولید از جایگاه منابع تجدید پذیر در صدر بوده اند.

 رونق بازار بیمه‌ها و خدمات بازنشستگی در دوران کرونا

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: همه گیری ویروس کرونا باعث  تغییرات اساسی در نگاه و ترس از آینده در میان مردم اتریش شده است به طوری که این مساله بازار بیمه‌های عمر و بازنشستگی خصوصی را بهبود بخشیده است. این نتیجه مطالعه موسسه بین المللی IMAS است که به درخواست گروه بانک ارسته  و  بیمه تهیه شده و در تاریخ 5 بهمن 1400 منتشر شده است. بر اساس این مطالعه بیش از نیمی از 1000  شرکت کنندگان در نظر سنجی، شرایط اقتصادی بین المللی و در اتریش رو به وخامت داشته و گفته می‌شود حدود یک سوم  شرکت کنندگان در نظر سنجی سعی دارند تا نسبت به بهبود شرایط در آینده تلاش کنند.  به عنوان مثال در استان فورالبرگ، نگاه عمومی در خصوص شرایط اقتصادی پیش رو ، چندان آینده ای روشن را انتظار نداشته و تنها بیش از یک سوم برابر با 38 درصد نسبت به شرایط پیش رو خوش بین می‌باشند. در حالی که  30 درصد دیگر شرکت کنندگان بسیار به شرایط بدبین بوده و نگران می‌باشند. تنها 14 درصد انتظار بهبود در ارتباط با تحولات اقتصادی و تغییر احتمالی در کیفیت زندگی شخصی خود را دارند.31 درصد از شرکت کنندگان نیز اعلام کرده اند که تصور می‌کنند که همه چیز به همین شکل باقی می ماند و در مجموع 56 درصد افراد تصمیم به عقد قرارداد برای بیمه‌های بازنشستگی خصوصی کرده اند.

 بیمارستان‌های اتریش با وجود افزایش مجدد مبتلایان همچنان توان بستری بیماران را دارا می‌باشند

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش: گرچه تعداد مبتلایان جدید هر روز بیش از 1000 نفر است، اما سویه اومیکرون هنوز سبب اشباع ظرفیت بیمارستان‌ها نشده است.  با این حال، با توجه به موارد متعدد ابتلا، کمبود پرسنل در بیمارستان‌ها رو به افزایش است. افراد آلوده بدون علائم نیز در سراسر شهر حضور داشته و در مشاغل گوناگون با مردم در ارتباط می‌باشند و این امر سبب شده است تا امروز، 26 ژانویه تعداد مبتلایان مجددا به بیش از 30 هزار نفر رسید. بر اساس آمار وزارت بهداشت اتریش، در حال حاضر 14نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان بوده و  قبل از سال نو میلادی این تعداد تا  50 نفر  نیز رسید . بر اساس آمار اعلام شده، بیشتر بیماران پس از بستری نیازی به بستری در بخش مراقبت های ویژه ندارند.  پیش بینی می‌شود موج جدید مبتلایان، اسباب وخامت شرایط بازار کار در اتریش را فراهم آورد.

 افزایش قیمت انرژی فشار زیادی به صنایع وارد آورده است

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش : بر اساس آمار منتشره از سوی مرکز آمار اتریش، هزینه برق و گاز در سال گذشته سه تا چهار برابر افزایش یافته است. افزایش قیمت انرژی فشار فزاینده ای را بر صنعت وارد آورده و محور اصلی روند افزایشی تورم می‌باشد. در ماه دسامبر 2021،  قیمت برق ده برابر افزایش داشته است و با این امر تاثیر مستقیم بر روند تولید و قیمت تمام شده برای صنایع و به دنبال آن مشتری داشته است. این مساله تا جایی رسیده است که اگر صنایع و شرکت ها ی تولیدی  برق را به جای استفاده از آن بفروشند، درآمد بیشتری کسب می‌کنند. گفته می‌شود در حال حاضر صنایع وابسته به فولاد در اتریش ،  به دلیل افزایش قیمت انرژی تا سه یا چهار برابر ، می‌بایست هزینه ای بالغ بر  100 یورو بیشتر در هر تن متحمل شوند  که این امر می‌تواند به ویژه بازار خودروهای آلمانی وابسته به صنایع سنگین اتریشی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

آمار گردشگری وین به 28 درصد از سطح قبل از بحران  همه گیری رسیده است

استاندارد: وین در مجموع پنج میلیون شب اقامت در سال 2021  به ثبت  رسانده است که به معنای افزایش 9 درصدی نسبت به سال 2020 است. با این حال، بازگشت به آمار قبل از بحران همچنان غیر ممکن می نماید و تا پایان سال  تنها 28 درصد از حجم درآمد سال 2019 قابل دستیابی بوده است.  هرچند در نیمه دوم  به ویژه تا زمان قرنطینه دوم سال 2021 ، نشانه‌های کمی از بهبود شرایط در صنعت گردشگری وین به چشم می خورد. در سال  2021 بالغ بر 4 میلیون و 997 هزار اقامت شبانه در پایتخت اتریش به ثبت رسیده است، یعنی در سالی که هتل ها به مدت حدود شش ماه به روی مهمانان اوقات فراغت بسته بودند. این رقم 72 درصد کمتر از رکورد قبلی در سال 2019 بوده و تاحدی نسبت به سال 2020 بهبود یافته است.

 حال و هوای متفاوت در پروازهای آستریان به اوکراین

کوریه: هواپیمایی آستریان، زمان پرواز خود را برای پروازهای اوکراین تغییر داده است. سخنگوی این خط هوایی به خبرگزاری اتریش گفت : ما تلاش داریم تا همراه با لوفت هانزا زمان توقف در فرودگاه‌های اوکراین را به حداقل برسانیم. همچنین خدمه کابین دیگر مجبور نیستند یک شب در اوکراین اقامت داشته باشند. وی همچنین گفت:  فعلا هیچ پروازی لغو نشده است و ما همچنان وضعیت را زیر نظر داریم. لوفت هانزا نیز برنامه دو پرواز به اوکراین را تغییر داده است و یک پرواز از فرانکفورت به کیف از بعد از ظهر یکشنبه به دوشنبه منتقل شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما