معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اولین جنگ جهانی اقتصادی آغاز شده است

پورتال خبری «ایندکس» کرواسی با ارائه تحلیلی بر جنگ اخیر در اوکراین؛ به واکاوی دلایل بحران از زاویه رقابت ژئواستراتژیک روسیه با غرب پرداخت. این رسانه محورهایی را بر شمرده است که نشان می دهد هر دو طرف طی دهه‌های اخیر مشغول یک جنگ پنهان قدرت در حوزه‌های نفوذ سیاسی با استفاده از اهرم های اقتصادی و اجتماعی بوده اند. اوکراین تجلی این رویاروییِ پنهان از انظار، اما نقطه آغاز اولین جنگ جهانی اقتصادی در جهان تعبیر شده است. بخش هایی از مقاله به شرح زیر ارائه می گردد.

دومینوی بحران اوکراین، بحران کود شیمیایی و تورم در اروپا

طی چند سال گذشته، شوک های متوالی ناشی از ویروس کرونا، خشکسالی در برزیل، آرژانتین و در شرق آفریقا- سیل در چین، توقیف کشتی‌ها در بنادر و محدودیت‌های حمل‌ونقل در ارسال محموله‌ها، زنجیره تامین جهانی را با بحران مواجه کرده بودند، اما بحران اوکراین ضربه آخر را به زنجیره تامین جهانی زد. به عبارتی این بحران با چالش‌های فوق الذکر که در گذشته قیمت‌ها را افزایش و منابع را کاهش داده بود ترکیب شده است.

تاثیر بحران اوکراین بر صنعت گردشگری مجارستان

بر اساس اعلام انجمن تورگردانان مجارستان، به دلیل آغاز جنگ در اوکراین ، بیش از 20 درصد از گردشگران خارجی ، رزروهای قبلی خود را در ماه مارس و آوریل لغو کردند.

اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین

عمده ترین اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته سوم فروردین ماه 1401 به شرح زیر ارائه می گردد.

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در نیمه دوم اسفند 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد.

جنگ اوکراین ، بحران انرژی در اروپا و نقش آینده خاورمیانه از دید رسانه های آلمان

گزارش پیش رو چکیده مطالب منتشره در رسانه‌های آلمان در خصوص پیامدهای حمله روسیه به اوکراین، بحران انرژی در اروپا و نگاه به خاورمیانه می‌باشد.

بحران اوکراین و فرصت بزرگ اروپا برای تامین گاز از ایران

روزنامه «وچرنی لیست» چاپ کرواسی در شماره اخیر خود نوشت کارشناسان اقتصادی در برنامه اقتصادی رادیو کرواسی تاکید کردند که 60 درصد نیاز گازی این کشور از روسیه تامین می‌شود و این یک الزام راهبردی است که کرواسی در آینده به تامین بدون دغدغه و پایدار گاز خود از سایر منابع بیندیشد.

اخبار اقتصادی ترکیه - آنکارا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول اسفند 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

اقدامات کرواسی برای پایداری اشتغال در مقابل بحرانها

کمیسیون اروپا از ابتدای همه گیری کرونا در اوایل 2020 تاکنون 90 میلیارد یورو برای حفظ مشاغل به بودجه 19 کشور اتحادیه اروپا کمک کرده که کرواسی حدود 1.1 میلیارد یورو را به خود اختصاص داده است.