معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۷

اخبار اقتصادی اردن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اردن در دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

نرخ بیکاری در جوانان اردنی به 48% رسید

ناصر شریده وزیر برنامه ریزی و همکاری‌های بین المللی گفت: اردن به نرخ بیکاری بی سابقه و افزایش فقر رسیده و نرخ بیکاری بین جوانان 48% و در بانوان به بیش از 30% رسیده است. وی با اشاره به اینکه آمار رسمی نرخ عمومی‌ بیکاری را 23% نشان می دهد و تعداد بیکاران اردن بیش از 400 هزار نفر است، پیش بینی می‌شود تا پایان سال به نیم میلیون نفر برسد. بانک جهانی هفته گذشته گزارشی منتشر کرد که در آن اعلام کرد اگر یارانه‌های نقدی مستقیم نبود، نرخ فقر در اردن از 15.7% به 20% می رسید. سال گذشته 240 هزار خانوار از پرداخت مستقیم نقدی بهره مند شدند.

وی در جلسه ای با کمیته مالی مجلس نمایندگان برای بررسی پیش نویس بودجه عمومی و لایحه بودجه دولت برای سال 2022 اظهار داشت که بحران کرونا به یک چالش بزرگی تبدیل شده که بر جنبه‌های مختلف زندگی و بخش های مختلف اقتصادی تأثیر گذاشته است. محمد العسعس وزیر دارایی اردن نیز گفت که مخارج دولت در بودجه عمومی 2022 با افزایش 461 میلیون دلاری از 12.39 میلیارد دلار در سال 2021 به 12.85 میلیارد رسید.

مشارکت شرکت پتاس در توسعه بندر عقبه

معن النسور رئیس هیئت مدیره شرکت بنادر اردن با اشاره به سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری شرکت پتاس اردن برای توسعه بندر عقبه گفت: با توسعه بندر عقبه و اسکله‌های صنعتی، دولت می‌تواند سالانه درآمدی معادل 13 میلیون دلار از این سرمایه گذاری بدست آورد. وی تصریح کرد که سرمایه گذاری‌های جدید در عقبه باعث افزایش توان عملیاتی بندر با پذیرش کشتی‌های رده 100 هزار تنی با نرخ جابجایی تا 4 هزار تن در ساعت شده است.

طرح 80 میلیون دلاری اردن برای حمایت از صنایع داخلی

یوسف الشمالی وزیر صنعت و تجارت اردن در نشستی در اتاق صنعت امان گفت: دولت 80 میلیون دلار از محل بودجه عمومی سال 2022 را به صندوق حمایت از صنایع ملی اختصاص خواهد داد. وی گفت که از ماه مارس قیمت انرژی برای بخش های صنعتی کاهش و هزینه اضافی مجوزها نیز 100 دینار کاسته خواهد شد. به گفته وی کارخانه‌های صنعتی همچنان از هرگونه هزینه گمرکی معاف و شرکت توسعه سازمانی اردن با پوشش بخشی از هزینه‌های حمل و نقل از طریق برنامه حمایت از بخش صنعتی، خطاب به مدیران صنعتی اردنی گفت: ما صادرات شما را ارسال می‌کنیم. وی در رابطه با تجدید ساختار حقوق گمرکی (طرح حذف تعرفه‌ها) گفت که هنوز تصمیمی در این زمینه اتخاذ نشده اما پیش بینی می‌شود که تعرفه‌ها از %18 به 4% کاهش یابند. به گفته او 90 درصد واردات این کشور از هزینه‌های گمرکی معاف است. تغییر ساختار تعرفه‌های گمرکی تاثیری بر صنایع اردن نخواهد داشت، اما اگر کوچکترین تاثیری به وجود آید، اقداماتی برای جبران آن اعلام خواهد شد.

آغاز طرح معافیت گمرکی از ابتدای فوریه

محمد العسعس وزیر دارایی اردن اعلام کرد که تصمیم کاهش تعرفه گمرکی از ابتدای فوریه اجرا خواهد شد و این تصمیمات به تقویت قدرت خرید اردنی‌ها و احیای تجارت و گردشگری کمک می‌کند. وی افزود که قاچاق و فرار مالیاتی علیرغم اصلاحات گمرکی کنترل خواهد شد. اصلاحات جدید معافیت 53% کالاهای وارداتی را تضمین و 40% دیگر کالاها مشمول 5% حقوق گمرکی خواهند بود. وی خاطرنشان کرد که معافیت گمرکی شامل خودرو، مشروبات الکلی و تنباکو نخواهد شد.

کابینه عراق با ساخت خط لوله بصره-عقبه موافقت کرد

صالح خرابشه وزیر نیرو و منابع معدنی اردن اعلام کرد که دولت عراق با پروژه خط لوله برای انتقال نفت خام از بصره به بندر عقبه از طریق خط لوله موافقت کرده و افزود: همتای عراقی طی تماس تلفنی اعلام کرد که کابینه عراق این توافقنامه را تصویب و اجازه داد تا مراحل لازم برای امضای توافقنامه را تکمیل کند.

پروژه خط لوله به دنبال تامین منافع مشترک دو کشور از طریق افتتاح یک خروجی جدید برای صادرات نفت عراق است که اردن به موجب آن حق خرید 150 هزار بشکه نفت در روز برای پالایش در پالایشگاه نفت زرقاء را خواهد داشت. این پروژه شامل ساخت یک خط لوله 1665 کیلومتری برای انتقال نفت خام عراق با ظرفیت یک میلیون بشکه در روز از بصره به بندر عقبه و از آنجا به بازار جهانی می‌باشد. هزینه اجرای این پروژه بر اساس برآوردهای طرف عراقی حدود 7 تا 9 میلیارد دلار پیش بینی می‌شود.

نمایشگاه کالاهای اردنی در دمشق

رسانه‌های اردنی با اشاره به برپایی اولین نمایشگاه محصولات اردنی در دمشق بعد از ده سال اعلام کردند که این نمایشگاه با هماهنگی اتاق بازرگانی اردن و اتحادیه اتاق های بازرگانی سوریه در دمشق برگزار شد. در این نمایشگاه طی 3 روز شرکت های فعال اردنی در بخش های مختلف از جمله بازرگانی، خدماتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مشارکت داشتند. بخش های دیگری از جمله بخش های انرژی، انرژی‌های تجدید پذیر، حمل و نقل، لجستیک، گردشگری، توریسم پزشکی، کشاورزی، ماشین آلات و تجهیزات، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها نیز از طرف اردن در این نمایشگاه مشارکت کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما