معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۵:۰۳

اخبار اقتصادی اردن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اردن در هفته چهارم شهریور ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 ضرورت تقویت روابط اقتصادی اردن و عربستان

مهندس فتحی الجغبیر، رئیس اتاق های صنایع اردن و امان با اشاره به قرارگرفتن عربستان سعودی در صدر کشورهای منطقه آزاد تجارت عربی، بر اهمیت تقویت روابط اقتصادی اردن و عربستان سعودی تأکید و اعلان نمود: صادرات اردن به عربستان در2023 به حدود یک میلیارد 384میلیون دلار رسیده که در مقایسه با 2022 شاهد رشد  17.1 درصدی بوده است. وی همچنین گفت: حجم مبادلات تجاری میان اردن و عربستان سعودی در سال 2023 به حدود  5میلیارد و 35میلیون دلار رسید در حالی که این رقم در سال 2022 بالغ بر 5میلیارد و 312میلیون دلار بوده است. وی افزود:  اگر چه این ارقام امیدوارکننده تلقی می‌شود، اما با توجه به روابط متمایز دو کشور برادر در زمینه‌های مختلف، می‌توان این رقم را افزایش داد.الجغبیر همچنین گفت: یک هیئت صنعتی اردن در بازه زمانی 14 تا 18 این ماه شامل نمایندگان شرکت های صنعتی فعال در چندین بخش صنعتی قرار است از پادشاهی عربستان سعودی بازدید می‌کند و در مورد ایجاد مشارکت های تجاری و ایجاد صنایع یکپارچه در ریاض، جده و مکه گفتگو خواهد کرد.

درآمد گردشگری اردن در 7ماهه 2024

داده‌های اولیه منتشر شده توسط بانک مرکزی در باره انتقال پول از سوی اردنی‌های خارج از کشور به داخل اردن در هفت ماه اول سال 2024 بیانگر افزایش آن است به طوری که در مقایسه با 2023 که رقم یک میلیون و983  هزار دلار بوده با رشد 3.6 درصدی به دومیلون و 54هزاردلار دلار رسیده است. از سوی دیگر، درآمد گردشگری طی هشت ماه اول سال 2024 بالغ بر چهار میلیارد و 957 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.7 درصد کاهش داشته است. داده‌ها نشان می دهد که درآمد گردشگری در بازه زمانی فوق در سالجاری با افزایش 5.8 درصد گردشگری اردنی‌های خارج از کشور و 11.5  درصدی اعراب و  متقابلا با  کاهش گردشگری ملیت های اروپایی، آمریکایی و سایر ملیت ها به ترتیب 53.9 ، 39.1  و 20.1 درصدی روبرو بوده است.

کمک های آلمان به اردن

دولت آلمان از آغازین سال جاری تا کنون با انعقاد قراردادهایی با دولت اردن، تامین مالی برخی پروژه‌های عمرانی و جاری را به عهده گرفته است. ارزش این کمک ها بالغ بر 214میلیون یورور است که در بخش های آب و فاضلاب ، آموزش و زیرساخت مدارس، اقتصاد دیجیتال، استارتاپ ها و اشتغال زایی هزینه شده است. بخش آب و فاضلاب بیشترین سهم را از این کمک ها به خود اختصاص داده است. شایان ذکر است که در ماه مه گذشته،  طی گفتگوهایی که میان  اردن و آلمان در مورد همکاری‌های توسعه ای برای سال های۲۰۲۴-۲۰۲۵ در برلین برگزار شد صورتجلسه ای برای تخصیص یک بسته کمک های جدید آلمان به مبلغ ۶۱۹ میلیون یورو در قالب  کمک های بلاعوض و وام های آسان  به امضا رسید که برای تامین مالی چندین اولویت در برنامه اجرایی چشم انداز نوسازی اقتصادی (اصلاحات اقتصادی)، نقشه راه نوسازی بخش های عمومی و طرح واکنش اردن در قبال بحران سوریه ( پذیرش و میزبانی از  پناهندگان) هزینه خواهد شد.

افزایش تعهدات مالی اردن به بانک جهانی

تعهدات مالی اردن به بانک جهانی به 882 میلیون دلار افزایش یافت. این تعهدات بابت وام یک میلیارد و 34 میلیون دلاری است که بانک جهانی در 2020 برای مقابله با پیامدهای کرونا به اردن اختصاص داده است . اردن تا کنون 882 میلیون دلار را برای حمایت مالی و نقدی خانواده‌های فقیر و کارگرانی که از  کرونا زیان دیده اند دریافت و هزینه کرده است. 450 هزار خانوار (حدود 2میلیون تن)  و 110 هزار کارگر تاکنون مشمول دریافت این کمک ها شده اند. بازپرداخت این وام از 2026  به صورت پرداخت دو قسط در سال آغاز که میباید تا 2040 تادیه شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما