معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۸

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده عناوین و اخبار اقتصادی ونزوئلا در هفته سوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دستیابی ونزوئلا به رشد اقتصادی

"نیکلاس مادورو"، رئیس جمهور ونزوئلا از احیای رشد اقتصادی این کشور و دستیابی اقتصاد آن به رشدی بالغ بر ۷.۵ درصد در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ خبر داد. وی طی نخستین مصاحبه تلویزیونی خویش در سال جدید میلادی، با اشاره به اثرات سوء تحریم های اعمالی آمریکا بر حیات اقتصادی ونزوئلا، تصریح ساخت که اجرای مجموعه ای از تدابیر از سوی دولت نظیر انعطاف در چرخه ارز در بازار داخلی، احیای رشد اقتصادی و رشد اقتصادی معادل ۷.۵ درصد را در شش ماهه دوم سال گذشته رقم زده و به یمن نیل به احیای اقتصادی، اقتصاد ونزوئلا از ابرتورم به عنوان نتیجه جنگ اقتصادی و تحریم ها رهایی یافته است. وی همچنین با اعلام افزایش  میانگین تولید روزانه نفت به بیش از یک میلیون بشکه در سال ۲۰۲۱، برآورد نمود که این رقم در سال جدید میلادی به بیش از دو میلیون بشکه افزایش می یابد. وی با اعلام برخورداری ونزوئلا از موتورهای محرک رشد اقتصادی شامل ۱۷ موتور در چارچوب "برنامه اقتصادی بولیواری " و توانمندی صنعتی لازمه برای رویارویی با شرایط ناشی از تحریم ها، خاطر نشان ساخت که ونزوئلا از دانش و فناوری لازم برای اجرای الگوی اقتصادی به جای الگوی کاپیتالیستی وابسته به نفت برخوردار است.

سرمایه گذاری دولت ونزوئلا برای اجرای پروژه‌های مسکن

وزارت مسکن ونزوئلا از اختصاص بودجه ای معادل 556 میلیون دلار برای اجرای پروژه‌های ساخت مسکن در این کشور در سال 2022 خبر داد. اختصاص مبلغ مورد نظر با تأیید نیکلاس مادورو، رئیس جمهور صرف ساخت بیش از 500 هزار واحد مسکونی در قالب طرح دولت برای مسکن سازی موسوم به «مأموریت بزرگ مسکن» می‌گردد. این در حالیست که در چارچوب این طرح تا کنون بالغ بر 3,900 واحد مسکونی مورد بهره برداری قرار گرفته است و دولت در نظر دارد این رقم را تا سال 2024 به 5 میلیون واحد مسکونی افزایش دهد.

تمایل شرکت های آرژانتینی و مکزیکی به سرمایه گذاری در صنعت نفت ونزوئلا

رئیس کمیته مواد هیدروکربوری کمیسیون انرژی و نفت مجلس ملی ونزوئلا از تمایل شرکتهای آرژانتینی و مکزیکی برای سرمایه گذاری در صنعت نفت ونزوئلا خبر داد. وی اعلام داشت که دستیابی به هدف افزایش تولید روزانه نفت به بیش از دو میلیون بشکه در سال جدید میلادی نیازمند حمایت مالی است و تحقق آن دشوار است  و در پی ارائه پیشنهاداتی جدید از سوی شرکت ملی نفت ونزوئلا، شرکت های مکزیکی و آرژانتینی تمایل خود را برای مشارکت در صنعت نفت ونزوئلا اعلام داشته اند و علاوه بر روسیه و چین، ایران می خواهد مشارکت مهمی داشته باشد و به دنبال راه‌های جایگزین در حمایت از ونزوئلاست.

تزریق منابع مالی از سوی دولت ونزوئلا برای تثبیت بازار ارز

دولت ونزوئلا طی سال ۲۰۲۱  از طریق بانک مرکزی بیش از ۱,۵۰۰ میلیون دلار را به بازار مالی این کشور برای تثبیت نرخ ارز تزریق نمود. بر این اساس، به عنوان نتیجه سیاست ارزی اتخاذ شده از سوی دولت ونزوئلا، میزان افزایش نرخ ارز در سال گذشته میلادی از ۳۲۱ درصد فراتر نرفت در حالیکه این رقم در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۲۹۰ درصد رقم خورد.

افزایش دوبرابری صادرات نفت ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی خبرگزاری بلومبرگ، از افزایش دو برابری صادرات نفت خام ونزوئلا در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ حکایت دارد. بر این اساس، میزان صادرات نفت خام ونزوئلا در آخرین ماه سال گذشته میلادی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بیش از دو برابر افزایش یافت به طوریکه میزان متوسط صادرات روزانه نفت این کشور در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ از ۶۱۹ هزار بشکه فراتر رفت و با حمایت ایران به افزایش صادرات طی  سه ماه متوالی دست یافته است.

شرکت ونزوئلا در نشست وزرای کشورهای عضو اوپک

«طارق الایسامی»، وزیر نفت ونزوئلا در تاریخ ۴ ژانویه سال جاری میلادی در ۲۴ امین نشست وزرای کشورهای عضو سازمان اوپک شرکت جست. وزیر نفت ونزوئلا با اعلام بحث در خصوص تداوم تحکیم بازار جهانی انرژی خاطرنشان ساخت که بنابر پیش بینی‌های صورت گرفته، ونزوئلا در سال جاری میلادی  به ارتقای ظرفیت تولید بر پایه بهای منصفانه نفت و احیای شرکت ملی نفت این کشور از طریق سرمایه گذاری دست می یابد و به یمن مکانیسم اوپک و بهای پایدار نفت بر شرایط دشوار در سال های ۲۰۲۰ و  ۲۰۲۱ غلبه نمود.

رکود فعالیت های بانکی در ونزوئلا

فدراسیون ملی کارکنان بانکی ونزوئلا (Fetrabanca) از رکود فعالیت های بانکی این کشور طی سال ۲۰۲۱ خبر داد. برابر اعلام «کلودیو ریباس»، رئیس نهاد بانکی مذکور، رکود فعالیتهای بانکی ونزوئلا طی سال گذشته میلادی بین ۵ تا ۱۰ درصد رقم خورد این در حالیست که در پی رکود فعالیت های بانکی طی چهار سال گذشته بیش از ۴۵۰ شعبه بانکی از ادامه فعالیت باز مانده و بالغ بر ۳۰,۹۲۰ نفر از کارکنان بانکی بیکار گردیده اند، بعلاوه ذخیره قانونی مصوب معادل ۸۵ درصد اثر گزافی بر کاهش فعالیت های بانکی نهاده و اعطای اعتبارات تقریبا به صفر تنزل یافته است.

پیش بینی مهار ابرتورم در ونزوئلا

گزارشات منتشره از سوی نهادهای رسمی و غیر رسمی در ونزوئلا، مهار ابرتورم جاری در این کشور در سه ماهه نخست سال جاری میلادی را پیش بینی نموده اند. بنا بر پیش بینی‌های صورت پذیرفته از سوی بانک مرکزی ونزوئلا و رصدخانه مالی جریان مخالف، ونزوئلا تحت تأثیر پدیده دلاریزه سازی اقتصاد و تدابیر اجرایی مرتبط، رسما به مهار ابرتورم در ماه فوریه یا مارس دست می یابد. این در حالیست که ونزوئلا از سال ۲۰۱۷  تا کنون به مدت ۴۹ ماه متوالی با ابرتورمی‌ بی سابقه مواجه گردیده است که طولانی ترین ابرتورم رقم خورده در جهان پس از ثبت ابرتورم ۶۳ ماهه در نیکاراگوئه در فاصله سال های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۱  به شمار می رود.

مهار سقوط آزاد صادرات نفت ونزوئلا

ونزوئلا در سال گذشته میلادی به مهار سقوط آزاد صادرات نفت به عنوان عامل محدودکننده توانمندی تأمین مالی و حفظ تولید دست یافت. برابر اعلام خبرگزاری رویترز به نقل از گزارشات Refinitiv Eikon و ردیابی نفتکش ها، صادرات نفت ونزوئلا حدود یک درصد افزایش یافت و بیشتر نفت صادراتی به چین اختصاص یافت و دولت ونزوئلا با پنهان سازی سریال های شناسایی نفتکش ها و گسترش زنجیره واسطه ای تحریم ها را دور زده و به توافق با ایران برای تأمین رقیق‌کننده‌های مورد نیاز برای تبدیل نفت فوق‌سنگین به نفت صادراتی دست یافت و بدین ترتیب طی سال گذشته میلادی میانگین صادرات روزانه نفت و فرآورده‌های پالایشی را به حدود ۶۲۷ هزار بشکه افزایش داد و میانگین صادرات روزانه نفت و مواد سوختی در ماه دسامبر به بیش از ۶۲۹ هزار بشکه افزایش پیدا کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما