معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۷

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده عناوین و اخبار اقتصادی ونزوئلا در هفته اول دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پول ملی ونزوئلا

دلسی رودریگز معاون رئیس جمهور ونزوئلا با اشاره به شایعاتی مبنی بر پذیرفتن دلار به عنوان پول ملی کشور بیان داشت: این بزرگترین اشتباه خواهد بود و ما بدنبال تقویت بولیوار، که پول ملی کشور ماست، هستیم.

نرخ تورم ماه نوامبر ۸.۴ درصد اعلام شد

بانک مرکزی ونزوئلا نرخ تورم در ماه نوامبر گذشته را ۸.۴ درصد اعلام کرد که با احتساب آن نرخ تورم در سال جاری به ۶۳۱ درصد رسیده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی ونزوئلا نرخ توم سه ماهه گذشته تک رقمی‌شده است. نرخ تورم ماه اکتبر ۶.۸ درصد و ماه سپتامبر ۷.۱ درصد اعلام شده بود.

اعلام اوپک مبنی بر افزایش تولید نفت ونزوئلا

بنا بر منابع وابسته به سازمان اوپک، میزان تولید روزانه نفت ونزوئلا به بیشترین میانگین ممکن از سال ۲۰۱۹ تا کنون افزایش یافته است. بر این اساس متوسط تولید روزانه نفت ونزوئلا در پایان ماه نوامبر سال جاری میلادی به بیش از ۶۲۵ هزار بشکه افزایش یافت که در مقایسه با تولید متوسط روزانه ماه اکتبر بیش از ۱۵ هزار بشکه افزایش یافت این در حالیست که متوسط تولید روزانه نفت طی آخرین ماه سال جاری میلادی از ۸۲۴ هزار بشکه فراتر رفته است که نسبت به ماه پیش از آن ۶۸ هزار بشکه در روز افزایش داشته است و انتظار می رود که این رقم در سال آتی میلادی از ۱ میلیون بشکه فراتر رود.

تعطیلی کارخانه‌های تولید خودرو در ونزوئلا

عمر بائوتیستا، رییس اتحادیه خودروسازان ونزوئلا اعلام کرد؛ در سال جاری عملا کارخانه‌های خودروسازی تولیدی نداشتند و فقط ۶ دستگاه خودرو در سال جاری تولید و مونتاژ شده است. در حالی که در سال گذشته ۱۲۰ دستگاه خودرو تولید و مونتاژ شده بود.

افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری ونزوئلا در ایالت لاگوایرا با حضور طارق الیعسامی، وزیر نفت و علی پادرون وزیر گردشگری و همچنین آلخاندرو تران، فرماندار ایالت لاگوایرا افتتاح شد. در این نمایشگاه 6 کشور از جمله ایران، روسیه،  آفریقای جنوبی، کوبا و اندونزی در غرفه‌های خود آثار فرهنگی و هنری خود را به نمایش گذاشته اند.

آمادگی ونزوئلا برای جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه گردشگری

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا آمادگی دولتش برای جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه گردشگری را اعلام داشت. رئیس جمهور ونزوئلا در جریان سخنرانی در مراسم اختتامیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری ونزوئلا، اعلام داشت که دولت گام هایی را برای متنوع سازی اقتصادی برداشته است و به یمن قانون مبارزه با تحریم ها، کلیه شرایط لازم برای سرمایه گذاری را تضمین می نماید.

تمدید یک ماهه محدودیت های پروازی از سوی ونزوئلا

موسسه ملی هواپیمایی کشوری ونزوئلا اعمال محدودیت های پروازهای خارجی را به جز برای هفت کشور به مدت یک ماه تمدید نمود. بر این اساس محدودیت های پروازهای خارجی به جز پروازهای اضطراری، باری، پروازهای بشردوستانه، سازمان ملل و گذر از مسیر پروازی ونزوئلا تا تاریخ ۱۸ ژانویه سال آتی میلادی تمدید می‌گردد با این حال هفت کشور بولیوی، ترکیه، مکزیک، جمهوری دومینیکن، روسیه، کوبا و پاناما از این قاعده مستثنی شده اند.

ورود محموله جدید واکسن روسیه به ونزوئلا

دولت ونزوئلا در شامگاه 19 دسامبر سال جاری میلادی بیش از 1.4 میلیون دوز واکسن روسی اسپوتنیک لایک را از روسیه دریافت نمود. دانیلا رودریگز، معاون وزیر خارجه ونزوئلا در امور اروپا، با تأیید این امر، محموله جدید واکسن دریافتی از روسیه را ثمره اتحاد بی قید و شرط میان روسیه و ونزوئلا در راستای حفاظت از سلامت ملت ونزوئلا قلمداد نمود.

ارجاع پرونده ذخایر طلای مسدود شده ونزوئلا در انگلیس به دادگاه تجارت

دیوان عالی انگلیس در تاریخ 20 دسامبر سال جاری میلادی با صدور حکمی‌پرونده مرتبط به تصمیم گیری در خصوص مناقشه دولت ونزوئلا و خوان گوایدو بر سر دسترسی به 31 تن طلای دخیره شده ونزوئلا در بانک انگلیس را به دادگاه تجارت این کشور ارجاع داد. بر این اساس نهاد قضایی انگلیس اعلام داشته است که دادگاه‌های این کشور نمی‌توانند با تصمیم قوه مجریه آن در ارتباط با به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا مخالفت ورزند. تصمیم ارجاع پرونده به دادگاه تجارت با استقبال دولت خودخوانده مواجه شده به طوریکه اعلام داشت که بنا بر جکم صادره دیوان عالی انگلیس ریاست جمهوری موقت خوان گوایدو تا زمان برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری را به رسمیت شناخته و انگلیس نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد و به تلاش برای حفاظت از دارایی‌های ونزوئلا و نیل به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آزاد و عادلانه در راستای احیای دموکراسی ادامه می دهد.

مخالفت دولت ونزوئلا با ممانعت قضایی انگلیس از دسترسی آن به ذخایر طلا

دولت ونزوئلا مراتب مخالفت خویش را با تصمیم دیوان عالی انگلیس مبنی بر ممانعت از دسترسی بانک مرکزی ونزوئلا به ذخایر طلای مسدود شده در انگلیس را اعلام داشت. وزارت امور خارجه ونزوئلا با انتشار بیانیه ای رسمی در تاریخ ۲۰ دسامبر سال جاری میلادی با تقبیح تصمیم نهاد قضایی انگلیس مبنی بر به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا و به تبع آن ممانعت از دسترسی بانک مرکزی ونزوئلا به ذخایر طلای مسدود شده در انگلیس، حکم قضایی صادره از سوی دیوان عالی انگلیس را منافی اعمال عدالت و مانعی بر سر احقاق حق دولت ونزوئلا برای برخورداری از ذخایر بین المللی سپرده شده در بانک انگلیس قلمداد نمود. علاوه بر این آن را ناقض حقوق بین‌الملل،  قانون اساسی ونزوئلا و قوانین انگلیس و همچنین دربردارنده خطراتی جدی برای اعتماد جامعه بین المللی به سیستم مالی انگلیس جهت سرمایه گذاری در آن دانست.

پیش بینی افزایش تورم در ونزوئلا

بنابر آخرین پیش بینی صورت گرفته توسط موسسه تحلیل اقتصادی FocusEconomics، میزان تورم در ونزوئلا در سال آتی میلادی 730 درصد افزایش می یابد. بر این اساس با وجود کندتر شدن روند افزایش بهای کالاهای مورد مصرف خانوار، ونزوئلا همچنان در سال 2022 نیز بالاترین تغییرات تورمی را در جهان تحربه خواهد نمود. در سطح آمریکای لاتین آرژانتین دومین افزایش تورمی معادل بالغ بر 48 درصد را به خود اختصاص خواهد داد.

افزایش سالانه سرمایه گذاری خصوصی در ونزوئلا

میزان سرمایه گذاری خصوصی اعم از خارجی و ملی در ونزوئلا در سال جاری میلادی از 500 میلیون دلار فراتر رفته است. برابر اعلام «اسکار دوال»، رئیس صندوق سرمایه گذاری ملی و خارجی انجمن سرمایه گذاری خصوصی ونزوئلا، در حال حاضر نرخ بازگشت سرمایه گذاری در ونزوئلا در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه آمریکای لاتین بی نظیر بوده و رقم سرمایه گذاری خصوصی اعم از خارجی و داخلی در این کشور در سال آتی میلادی به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت. این در حالیست که موانع سرمایه گذاری کاسته شده اند و سیاست های دولت و پدیده دلاریزه سازی اقتصاد نیز بهبود سرمایه گذاری خصوصی را در پی داشته اند.

استمرار افزایش بهای کالاهای اساسی در ونزوئلا

آخرین گزارش منتشره از سوی مرکز انتشار دانش اقتصادی ونزوئلا حکایت از استمرار افزایش بهای کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار در این کشور حکایت دارد. بر این اساس، بهای یک سبد غذایی مورد نیاز مصرف خانوار در پایان ماه جاری از ۴۵۳ دلار فراتر رفت که در مقایسه با ماه پیش از آن حدود ۸ درصد افزایش یافته است. این در حالیست که تورم انباشته طی سال جاری میلادی بالغ بر ۴۳۵ درصد رقم خورده است و بیشترین تورم به ثبت رسیده مربوط به بخش اقلام غذایی می‌باشد.

تمجید از همکاری ایران با ونزوئلا برای احیای فعالیت های نفتی

«رافائل کاروز»، کارشناس نفت و امور اقتصادی، احیای فعالیت های نفتی ونزوئلا در کمربند نفت خیز اورینوکو در ونزوئلا را ثمره اتحاد و همکاری این کشور با ایران ارزیابی نمود. وی در این راستا خاطرنشان ساخت که تحقق افزایش میزان تولید روزانه نفت ونزوئلا به حدود ۸۰۰ هزار بشکه، نتیجه همکاری ونزوئلا با دولت ایران و تبادل نفت ونزوئلا با سوخت مایع نفتا می‌باشد که افزایش صادرات روزانه نفت به بیش از ۷۰۰ هزار بشکه را در پی داشته است.

jزریق دلار به بازار ونزوئلا برای تثبیت نرخ ارز

بانک مرکزی ونزوئلا بیش از ۵۵ میلیون دلار را به بانک های این کشور در راستای نیل به کنترل نرخ ارز تزریق نموده است. این آخرین تزریق ارز به بازار مالی ونزوئلا از سوی بانک مرکزی ونزئلا در سال جاری میلادی به شمار می رود. این در حالیست که پیش از این نیز حدود ۸۰ میلیون دلار به بانک های این کشور اعطا گردید با این حال نهادهای مالی ونزوئلا اقدام به انباشت ارز نموده و تقاضا برای خرید آن طی هفته‌های آتی افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما