معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۷

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده عناوین و اخبار اقتصادی ونزوئلا در هفته سوم آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش صادرات نفت ونزوئلا به کوبا

میزان صادرات نفت ونزوئلا به کوبا طی ماه نوامبر سال جاری میلادی در مقایسه با ماه اوت حدود ۲ برابر افزایش یافت. بر این اساس میزان صادرات روزانه نفت ونزوئلا به کوبا در ماه گذشته میلادی از ۷۷ هزار بشکه فراتر رفت . شرکت ملی نفت ونزوئلا از افزایش تولید روزانه نفت خام و رسیدن به ۹۳۰ هزار بشکه در روز خبر داد. میانگین تولید روزانه ماه نوامبر گذشته ۸۷۶ هزار بشکه در روز بوده است.

از سرگیری پروازهای شرکت هواپیمایی ونزوئلا بین کوبا و نیکاراگوئه

شرکت هواپیمایی دولتی ونزوئلا «کنویاسا» از تاریخ ۱۵ دسامبر سال جاری میلادی پروازهای مستقیم خود بین کوبا و نیکاراگوئه را از سر می‌گیرد. بر این اساس پروازهای شرکت هواپیمایی دولتی ونزوئلا بین کوبا و نیکاراگوئه  که به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف گردیده بود، از سرگرفته می‌شوند و  هفته ای دو پرواز مستقیم بین‌هاوانا و ماناگوا صورت خواهد یافت.

شاخص تورمی ماهیانه در ونزوئلا

میزان افزایش شاخص تورم در ونزوئلا در ماه گذشته میلادی ۶ درصد رقم خورد. برابر آخرین گزارش منتشره از سوی «رصدخانه مالی ونزوئلا» شاخص رشد تورم از ۸.۱ درصد در ماه اکتبر به ۶ درصد در ماه نوامبر رسید. علاوه بر این میزان تورم انباشته در یازده ماه سال جاری میلادی ۶۱۶.۹ درصد و تورم سالانه طی ۱۲ ماه گذشته ۷۶۹ درصد رقم خورده است. این در حالیست که میزان نرخ افزایشی تورم طی سه ماه گذشته با کاهش روبرو بوده است و آخرین فشار تورمی طی سال جاری میلادی در ماه ژوئیه به میزان ۱۹ درصد به ثبت رسید.

برآورد دولت ونزوئلا مبنی بر تأمین بودجه از محل صادرات نفت

بر پایه برآورد دولت ونزوئلا، بیش از ۶۱ درصد از بودجه ملی این کشور در سال آتی میلادی از محل صادرات نفت خام تأمین می‌گردد. بنا بر اعلام خبرگزاری رویترز به استناد یکی از اسناد دولتی، دولت کاراکاس در پیشنهاد بودجه سال ۲۰۲۲ به جریان مجموعه ای از مذاکرات در راستای تلطیف و رفع تحریم های اعمالی به موازات ادامه فعالیت جهت تجدید مناسبات و روابط با شرکای راهبردی جدید اشاره نموده است که بر این اساس درآمد حاصل از فروش نفت در سال آتی میلادی حدود ۸.۲ میلیارد دلار از کل بودجه مورد نیاز معادل ۱۳.۵۶ میلیارد دلار را پوشش خواهد داد. این در حالیست که طی سال جاری میلادی تا ماه اوت، درآمد حاصل از صادرات نفت تنها حدود ۲۹ درصد  از بودجه کل موردنیاز معادل ۱.۳ میلیارد دلار را تأمین نمود.

اعلام برخورداری دولت ونزوئلا از مزارع رمز ارز

تامارا سوخو، از مدافعین حقوق بشر ونزوئلا اعلام داشت که دولت نیکلاس مادورو از مزارع گسترده تولید رمز ارز برخوردار است. مدیر اجرایی رصدخانه حقوق بشر مرکز مطالعات آمریکای لاتین، قطعی برق در شهرهای مختلف را به فعالیت روزانه هزاران دستگاه تولید ارز دیجیتال متعلق به دولت نسبت داد و اظهار داشت که درآمد حاصله از این مجرا بیشتر از درآمد ناشی از فروش طلا می‌باشد .

پیش بینی صندوق بین المللی پول از عدم رشد اقتصادی ونزوئلا

صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خویش در خصوص چشم انداز اقتصادی ۲۰۲۲، ونزوئلا را در فهرست کشورهایی قرار داد که در سال آتی میلاد از احیای تولید ناخالص داخلی خویش عاجز خواهند ماند. بر این اساس ونزوئلا در فهرست ۵۱ کشوری جای گرفته که قادر به بازیابی رشد اقتصادی از دست رفته خویش در پایان سال ۲۰۲۲ نخواهند بود.

آغاز رسمی فعالیت اتاق بازرگانان عرب در سولیا

اتاق بازرگانی اعراب ایالت سولیا(Camarabez) رسما فعالیت خویش را در شهر «ماراکایبو»، مرکز همان ایالت آغاز نمود. هدف این اقدام تجمیع کلیه دست اندرکاران عرب فعال در حوزه‌های اقتصادی و تجاری در سولیا اعلام گردیده است که در چارچوب این ساختار پشتیبانی‌های لازمه از  عرب زبانان مقیم به عمل می آید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما