معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۹۴

اخبار اقتصادی صربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی صربستان در هفته چهارم آبان ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات بخش فناوری اطلاعات (IT) صربستان نزدیک به 2 میلیارد یورو است[1]

آنا برنابیچ نخست‌وزیر، و برانکو روزیچ معاون اول نخست‌وزیر و وزیر آموزش، علم و توسعه فناوری در پارک علم و فناوری بلگراد در مراسم امضای موافقتنامه میان موسسه تحقیق و توسعه برای هوش مصنوعی صربستان در شهر بلگراد حضور یافتند. خانم آنا‌برنابیچ اظهار داشت که صادرات امسال در بخش فناوری اطلاعات صربستان، حدود 2 میلیارد یورو، و مازاد آن بیش از یک میلیارد یورو خواهد بود.

 

آغاز ساخت متروی بلگراد در 22 نوامبر 2021 [2]

عملیات ساخت متروی بلگراد روز 22 نوامبر 2021 آغاز شد. سینیشا مالی وزیر دارایی، چند روز قبل از آن با حضور در نشستی اعلام نمود که ساخت خط اول متروی بلگراد در 22 نوامبر آغاز می‌شود و تاکید نمود که بودجه این پروژه به طور کامل تامین شده است.

وزیر خارجه صربستان با سفرای اتحادیه اروپا در صربستان دیدار کرد[3]

سلاکوویچ وزیر امور خارجه صربستان با تاکید بر اینکه عضویت در اتحادیه اروپا اولویت مطلق سیاست خارجی و تعهد راهبردی این کشور است، افزود:"ما کاملاً به روند اصلاحات و بهبود همه اقشار جامعه خود متعهد هستیم". وی خاطرنشان کرد که پویایی مذاکرات الحاق باید با تلاش‌های اصلاحی این کشور مطابقت داشته باشد، اما اینکه گزارش امسال کمیسیون اروپا در مورد پیشرفت صربستان دارای لحن مثبت‌تری نسبت به گزارش قبلی است، دلگرم‌کننده است.

سلاکوویچ افزود: "از این نظر، ما انتظار داریم که یک کنفرانس بین‌دولتی تا پایان دوره ریاست اسلوونی بر شورای اتحادیه اروپا برگزار گردد." نیکولا سلاکوویچ وزیر امور خارجه صربستان با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا مهم‌ترین شریک تجاری خارجی صربستان است، افزود: مبادلات تجاری صربستان و اتحادیه اروپا در هفت سال گذشته 52 درصد افزایش یافته و صادرات محصولات صربستان به اتحادیه اروپا 64 درصد افزایش یافته که یک نتیجه مشترک است. وی با بیان اینکه صربستان کاملا متعهد به حفظ صلح و ثبات در منطقه از طریق همکاری و گفت‌و‌گوی آزاد است، به طرح "Open Balkan" به عنوان راهی برای اتصال اقتصادی منطقه اشاره کرد.

[1] https://cordmagazine.com/news/serbias-it-sector-exports-close-to-e2-billion/

[2] https://cordmagazine.com/news/construction-of-belgrade-metro-to-begin-on-22-november/

[3] https://cordmagazine.com/diplomacy/minister-of-foreign-affairs-met-with-the-eu-ambassadors-accredited-in-serbia/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما