معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۱۴

استقرار ابر رایانه در بلغارستان

پس از اعلام خبری در حدود 6 ماه قبل مبنی بر استقرار ابررایانه در بلغارستان، طی مراسمی در پارک فناوری صوفیه این ابررایانه کارش را آغاز کرد.

       ابر رایانه  "Discoverer" با قدرت محاسباتی 4.5 پتافلاپ و عملکرد برتر 6 پتافلاپ که پس از آزمایش های تخصصی در رتبه 91 در رتبه بندی تخصصی مستقل ماشین‌های با کارایی بالا در جهان - TOP 500 قرار گرفته است، در پارک فناوری صوفیه کار خود را آغاز نمود. بر اساس آنچه گفته شده است، هدف تیم بلغارستانی ایجاد شرایطی بمنظور استفاده از Discoverer نه تنها برای تحقیق، بلکه به عنوان بستری برای استفاده از آن توسط مشاغل به عنوان یک سرویس (HPCaS) است. در دنیای مدرن امروزی، داده‌ها دارای بالاترین ارزش هستند و توانایی در تهیه، پردازش و تجزیه و تحلیل طبقات مختلف داده‌ها کلید رقابت است.

این سیستم برای بهینه سازی کار در بسیاری از زمینه‌های علمی مانند بیوانفورماتیک، داروسازی، دینامیک مولکولی و مکانیک، شیمی‌کوانتومی و بیوشیمی، هوش مصنوعی، پزشکی شخصی، مهندسی زیستی، پیش بینی آب و هوا، هشدار بلایای طبیعی و توسعه طرح های بحران برای غلبه بر آنها، تهیه راهبردهای بهینه برای مقابله با تغییرات اقلیمی و غیره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این دستگاه توسط Atos، تولید کننده پیشرو اروپایی کامپیوترهای با کارایی بالا و پیشرو جهانی در تحول دیجیتال، تولید و تحویل شده است. این کامپیوتر مبتنی بر معماری قدرتمند Atos - BullSequana XH2000 است. دارای بیش از 30 برنامه کاربردی تخصصی است که به آن اجازه می دهد مشکلات در زمینه‌های مختلف علمی‌کاربردی را حل کند. قرار گرفتن «Discoverer» در رتبه بندی TOP 500، هم اکنون بلغارستان را در نقشه جهانی کشورهای دارای منابع محاسباتی بسیار پربازده قرار داده است و پیش نیازی برای تبدیل آن به یک هاب دیجیتال در جنوب شرقی اروپا است.

 بودجه این پروژه از بودجه بلغارستان و EuroHPC JU تامین می‌شود. هدف اصلی Discoverer تحریک تحقیقات علمی و کاربردی مبتنی بر استفاده از فناوری‌ها برای مدل‌سازی کامپیوتری با کارایی بالا، بهینه‌سازی و شبیه‌سازی است. ظرفیت دستگاه را می‌توان در بسیاری از زمینه‌های کاربردی برای نیازهای تعداد زیادی از کاربران عمومی و خصوصی، از جمله شرکت های کوچک و متوسط در سطح بلغارستان، منطقه و اروپا مورد استفاده قرار داد.

  ظرفیت سیستم کامپیوتری در بلغارستان با 4 ابرکامپیوتر petascale دیگر، بخشی از شبکه EuroHPC JU، که در لوکزامبورگ، اسلوونی، جمهوری چک، پرتغال مستقر خواهند شد، بعلاوه 3 ابررایانه نسل بعدی فنلاند، ایتالیا و اسپانیا پیش از مقیاس بزرگ تکمیل خواهد شد. هدف اصلی شبکه ابررایانه‌های اروپایی ارتقای فعالیت علمی‌ با کاربرد در صنعت و ایجاد شرایط مساعد برای توسعه یک اقتصاد اروپایی بهتر و رقابتی تر است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما