معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۰- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۵۴

جایگاه بلغارستان در رتبه بندی شاخص نفوذ فناوری های دیجیتال در اقتصاد اتحادیه اروپا 2021

مطلب پیش رو به رتبه بلغارستان در شاخص نفوذ فناوری‌های دیجیتال در اقتصاد و جامعه کمیسیون اروپا پرداخته است و عوامل موثر بر آن را برمی‌شمرد.

بر اساس شاخص کمیسیون اروپا در مورد نفوذ فناوری‌های دیجیتال در اقتصاد و جامعه (DESI) برای سال 2021، بلغارستان در بین 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در رتبه 26 قرار گرفته است.

از نظر سرمایه انسانی، بلغارستان در انتهای لیست و بسیار پایین تر از میانگین اتحادیه اروپا است. افرادی که حداقل مهارت های دیجیتالی اولیه دارند 29 درصد از جمعیت 16 تا 74 ساله بلغارستان را تشکیل می دهند، در حالی که میانگین اتحادیه اروپا 56 درصد است. لذا کسب و کارها هنوز در یافتن کارکنان واجد شرایط برای نوآوری و رشد مشکل دارند.از نظر اتصال، بلغارستان در توزیع کلی دسترسی به اینترنت پهنای باند در میان خانوارهای دارای اشتراک تنها به 59 درصد می رسد (میانگین اتحادیه اروپا: 77 درصد)، و همچنین در توزیع دسترسی به اینترنت پهنای باند ثابت با سرعت حداقل 100 مگابیت در ثانیه (15٪ در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا 34٪) عقب است.

پهنای باند تلفن همراه سطح بالایی از پوشش 4G دارد، اما پوشش 5G در سال 2020 در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا 14 درصد است. میزان دسترسی به اینترنت با پهنای باند تلفن همراه هنوز کم است - 63٪ (در مقایسه با میانگین اتحادیه اروپا 71٪). مناقصه اخیراً منعقد شده برای شبکه‌های 5G گام مهمی در جهت دستیابی به اجرای به موقع 5G است، اگرچه هنوز طیف کافی در باندهای خاص وجود ندارد. در نتیجه مناقصه، بهبود قابل توجهی نسبت به سال 2020 حاصل شد. آمادگی برای ورود به شبکه 5G اکنون 20.55 درصد است در حالی که میانگین اتحادیه اروپا 39 درصد است.

با توجه به ادغام فناوری‌های دیجیتال توسط شرکت ها در بلغارستان، تصویر متفاوت است. کشور در حال سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تحقیقاتی و دیجیتالی است، اما اگر کسب‌وکارهای بیشتری تشویق به استفاده از آن‌ها شوند، تأثیر آنها افزایش می‌یابد. علاوه بر این، اطلاعات فشرده در مورد اینکه چگونه زیرساخت های جدید می‌تواند به شرکت های کوچک و متوسط در دیجیتالی کردن و بهبود مهارت های خود کمک کند، می‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.از سوی دیگر، اکثر SME ها هنوز تجارت الکترونیکی انجام نمی دهند: 8٪ از SME های بلغاری به صورت آنلاین فروش می‌کنند، 3٪ از SME ها فروش برون مرزی انجام می دهند و 8٪ از گردش مالی مربوط به بخش آنلاین است (این مقادیر تقریباً نیمی از میانگین اتحادیه اروپا هستند).

با توجه به مدیریت دولتی دیجیتال، قوانین قدیمی همچنان یک مانع بزرگ است. مصرف کنندگان خدمات دولت الکترونیک تنها 36 درصد از کاربران اینترنت را تشکیل می دهند (میانگین اتحادیه اروپا: 64 درصد)، و خدمات عمومی دیجیتال برای شهروندان 57 نفر از 100 (میانگین اتحادیه اروپا: 75) را تشکیل می دهند. با این وجود، خدمات عمومی دیجیتال برای مشاغل و استفاده از داده‌های باز توسط ادارات دولتی کمی‌بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است. استراتژی ملی در این زمینه و فعالیت های آژانس دولتی برای دولت الکترونیک منجر به پیشرفت های امیدوارکننده شده است. تعدادی از اقدامات برای همکاری با مردم به منظور ترویج استفاده از خدمات دولت الکترونیک (با حمایت بودجه اتحادیه اروپا) انجام شده است. هنوز تاخیرهایی در اجرای شناسایی الکترونیکی و امضای الکترونیکی وجود دارد، اگرچه ابزارهای دیگری برای شناسایی ارائه شده است. اولویت به سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری سلامت الکترونیک برای حمایت از فرآیندهای مدیریت سلامت و کمپین واکسیناسیون COVID-19 داده شده است.

 

منبع:

https://www.economy.bg/innovations/view/48377/Bylgariya-e-na-dynoto-v-ES-po-digitalni-umeniya-

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما