معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۰۷

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول آبان 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

خطر کمبود گاز و افزایش قیمت ها

کوریه: با وجود گمانه زنی‌های در کمبود گاز در زمستان، گاز مورد نیاز برای مصارف خانگی در فصل پاییز و زمستان به اندازه کافی در دسترس خواهد بود، تنها با توجه به کاهش عرضه نسبت به تقاضا، مصرف کنندگان می‌بایست بین 20 تا 30 درصد ماهیانه هزینه بیشتری را برای گرمایش و روشنایی پرداخت نمایند. چالش یاد شده مختص به اتریش نبوده و در بسیاری از کشورهای اروپایی، از موضوعات اساسی سیاست داخلی به شمار می رود. با این وجود شرایط اتریش نسبت به کشورهای همسایه حتی بهتر می‌باشد، با آنکه مخازن گاز به ویژه مخازن مربوط به گازپروم روسیه در سطح اروپا در کمترین میزان خود 10 سال اخیر قرار دارند، با این وجود مخزن گاز اتریش، در سال جاری و حتی تا پایان سال 2022، امکان تامین میزان گاز مورد نیاز خود را به راحتی دارد. بر اساس آمار اعلام شده،مخزن‌های گار در اتریش بین 70 تا 80 درصد پر می‌باشند. با این وجود ارائه کنندگان گاز و خدمات انرژی، در سراسر اتریش، افزایش قیمت را اعلام کرده اند. مساله افزایش قیمت انرژی و کمبود گاز در جلسه امروز پارلمان اتریش، از سرفصل هایی بود که احزاب اپوزیسیون مفصل بدان پرداخته اند.

 گزارش صندوق بین المللی پول: آغاز روند کاهش بدهی‌های دولتی در سراسر جهان

وینرتسایتونگ: صندوق بین المللی پول در گزارش 13 اکتبر خود اعلام کرد، روند افزایش نجومی‌بدهی‌های دولتی که همزمان با بحران کرونا آغاز شده بود، در مسیر بهبود قرار گرفته است و پیش بینی کرد که کشورهای عضو OECD  بتوانند در دوره بین سال های 2022 تا 2026 با افزایش تولید و صادرات، در مسیر بازگشت به دوران پیش از بحران کرونا قرار گیرند. صندوق برای این دوره، ثبات اقتصادی و سیاسی و همچنین بهبود شرایط بازار سرمایه را برای اکثر کشورهای جهان پیش بینی می‌کند.بر اساس گزارش یاد شده، میزان بدهی‌های دولتی در سراسر جهان در سال 2020 بالغ بر 6 .98 درصد در مقابل 6 . 83 درصد در سال 2019 بوده است و این بدهی‌ها تا اکتبر 2021 به 8 .97 درصد رسیده است.

 کاهش حجم حمل و نقل جاده ای در اتریش در زمان کرونا

مرکز آمار اتریش: بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار اتریش ، حجم کالاهای حمل شده توسط وسایل نقلیه داخلی و خارجی در جاده‌های اتریش در سال 2020 بالغ بر 552 میلیون  تن بوده و بنابراین 7.7 درصد نسبت به سال قبل با 598 میلیون تن کاهش یافته است. در همین دوره ، میزان راندمان  9 . 3  درصد کاهش یافته و در مجموع به 4 .52میلیارد تن کیلومتر (tkm)  رسیده است. گفته می‌شود، میزان کاهش به دلیل، بسته بودن مرزها در زمان کرونا، مشکلات در تامین و شکسته شدن زنجیره عرضه و تقاضا بوده است.

 مجموعه فرودگاهی وین، بزرگترین مزرعه انرژی خورشیدی اتریش را تاسیس کرد

استاندارد: در نزدیکی فرودگاه وین، در مساحتی به وسعت 24 هکتار بیش از 55 هزار پانل خورشیدی با مجموع توان تولیدی 24 مگاوات ساعت تعبیه شده اند که می‌توانند تا 35 درصد میزان انرژی الکتریکی مورد نیاز فرودگاه وین را تامین نمایند. برای این پروژه 20 میلیون یورو هزینه شده است و در مجموع می‌تواند سالیانه 30 میلیون کیلووات ساعت برق از جایگاه انرژی خورشیدی برای مصرف داخلی مجموعه فرودگاهی وین تولید نمایند. آغاز بهره برداری نهایی از فاز آخر این پروژه برای ژانویه- فوریه 2022 برنامه ریزی شده است. با در اختیار داشتن این سلول های خورشیدی، فرودگاه وین اولین فرودگاه سبز اروپا خواهد بود که میزان دی اکسید کربن تولیدی خود را کاهش می دهد.

 دریافت هزینه مضاعف برای بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های فلزی از 2025

کوریه: قانون جدید مدیریت زباله و ضایعات امروز در نشست وزیران همراه با صدراعظم جدید اتریش، در کنار دیگر مسائل اقتصادی و مالی مانند بسته اصلاحات مالیاتی و بسته بودجه پیشنهادی سال آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قرار شده است تا سال 2025 مراحل مرتبط با زیرساخت های مورد نیاز آن نهایی شده و از سال 2025 مورد بهره برداری قرار گیرد. طبق این طرح، برای بطری‌های نیم لیتری، یک لیتری و یک و نیم لیتری هرکدام تا 30 سنت و قوطی‌های فلزی تا 35 سنت دریافت خواهد شد.

 طرح بودجه 2022 سرعت اجرای طرح های زیست محیطی را کاهش خواهد داد

کوریه: کاهش 7 . 6 درصدی تولید ناخالص داخلی اتریش، که بالاترین میزان کاهش این شاخص پس از جنگ جهانی دوم در این کشور بودده است، مشکلات بسیاری را برای اجرای طرح های گوناگون به ویژه در حوزه گردشگری، نوآوری و موضوعات زیست محیطی برجای گذاشته است. با این وجود در طرح بودجه اعلام شده یک میلیاد یورو برای برنامه‌های زیست محیطی در سال 2022 اعلام شده است که 500 میلیون یورو از آن توسط مالیات وارده به تولید دی اکسید کربن تامین خواهد شد. طبق طرح بودجه اعلام شده، کسری بودجه برای سال 2022 نسبت به سال گذشته از 6 درصد به 3. 2 درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است که برای دولت اتریش در شرایط بحران اقتصادی کارنامه خوبی به شمار می آید. میزان بدهی‌های دولتی تا پایان سال 2022، به 80 درصد خواهد رسید و پیش بینی می‌شود بدهی‌های دولتی تا سال 2025 بتواند به 5 . 72 درصد برسند.

با این وجود پیش بینی می‌شود دیگر طرح های زیست محیطی معرفی شده در برنامه پیشنهادی حزب سبز های ارتیش ناچار خواهد بود تا سال 2023 به تعویق بیافتد. در حال حاضر دی اکسید کربن، تولید برق از جایگاه انرژی‌های تجدید پذیر و به روزرسانی مدیریت بازیافت زباله از مهم ترین طرح های زیست محیطی دولت به شمار می آید.

 اتریشی‌ها همچنان پول نقد را به دیگر ابزار پرداخت برای خرید ترجیح می دهند

کرونه: در سال های اخیر به ویژه در زمان بحران کرونا و پررنگ شده ارزهای دیجیتالی و رمز ارزها، کشورهای اروپایی، برنامه‌های آزمایشی را برای استفاده از ابزار پرداختی جایگزین پول نقد، مورد آزمایش قرار داده اند. همزمان بانک مرکزی اروپا نیز به دنبال معرفی یورو دیجیتال می‌باشد و برخی اعضای اتحادیه اروپایی و حوزه یورو نیز اعلام آمادگی برای یک دوره آزمایشی یورو دیجتال کرده اند. در این میان اتریش مسیر متفاوتی را دنبال کرده است و نظرسنجی‌های داخلی حاکی از اصرار جامعه اتریش به استفاده از پول نقد دارد. در این میان کشورهای شمال اروپا و اسکاندیناوی انعطاف بیشتری نسبت به کشورهای اروپای شرقی و حتی اتریش داشته اند.

 سرنوشت نامعلوم گردشگری زمستانی اتریش

خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش : حوزه فعالیت های اقتصادی و اجتماعی که به طور مستقیم با آیین نامه‌های کرونا مرتبط می‌باشند، در شرایط نابسمانان سیاسی روزهای اخیر اتریش، چالش بی برنامگی جدی روبرو می‌باشند. به ویژه گردشگری زمستانی اتریش در شرایط کنونی با بیشترین عدم قطعیت و نگرانی نسبت به فصل سرما قرار روبرو می‌باشد. افزایش مجدد تعداد مبتلایان وتمهیدات سختگیرانه اتریش و کشورهای همسایه که مهمترین گردشگران زمستانی اتریش را تشکیل می دهند، نگرانی‌های جدی را برای فصل زمستان و گردشگری زمستانی فراهم آورده است. شایان ذکر است که در سال گذشته، گردشگری زمستانی به ویژه هتل های کوهستانی و پیست های اسکی تا 95 درصد به طور کامل تعطیل بوده اند یا اقامتی در آنها به ثبت نرسیده است.

 زنگ خطر برای تولید کنندگان کاغذ در اتریش

کوریه: مشکلات گوناگون در تهیه مواد اولیه و شکسته شدن زنجیره عرضه و تقاضا همزمان با بحران کرونا، صنعت کاغذ اتریش که در کنار صنعت چوب این کشور، از مهم ترین حوزه‌های تولید ارزش افزوده اقتصادی برای کشور به شمار می آید را با چالش های اساسی روبرو ساخته است. صنف تولید کنندگان کاغذ اتریش اعلام کرده است که افزایش چشمگیر مواد اولیه مورد نیاز و تاخیر در پرداخت ها و یا تحویل این مواد، صدمات بسیاری را به این صنعت وارد کرده است. همچنین افزایش قیمت انرژی حوزه تولید و صنعت را در اتریش با مشکلات جدید روبرو خواهد ساخت. بر اساس آمار مرکز آمار اتریش در ماه سپتامبر 2021، صنعت کاغذ در اتریش در سال 2020، بالغ بر 11 درصد از درآمد خود را از دست داده است و با داشتن همین روند، امکان کمبود کاغذ صنعتی در کشور تا پایان سال 2022 محتمل خواهد بود.

 یک نفر از هر پنج نفر در اتحادیه اروپایی در خطر فقر

استاندارد : براساس آمار مرکز آمار اتحادیه اروپایی، یوروستات، در سال 2020، بالغ بر 5 . 96 میلیون نفر برابر با 9 . 21 درصد جمعیت  در سراسر اتحادیه اروپایی در معرض خطر فقر قرار داشتند. طبق این گزارش، در سال 2020، تعداد 3 . 75 میلیون  نفر در شهروندان اتحادیه اروپایی به طور مستقیم در معرض فقر، 6 .27 میلیون نفر به گونه ای ناگوار با محدودیت های مادی و اجتماعی روبرو بوده اند و 1 . 27 میلیون نفر در خانوار با تراکم کم افراد شاغل زندگی می‌کرده اند. بیش از یک چهارم جمعیت در معرض محرومیت در چهار کشور عضو  در رومانی (8 . 35٪) ، بلغارستان (6 .33٪) ، یونان (5 .27) و اسپانیا (27) بوده اند و در مقابل ، کمترین سهم افراد در معرض فقر یا محرومیت اجتماعی در چک (5 .11٪) ، اسلواکی (8 . 13) ، اسلوونی (3 . 14٪) ، هلند (%8. 15) و فنلاند (%9 . 15 ) به ثبت رسیده اند. 

 شبکه تولید برق اتریش خود را برای خاموشی آماده می‌کند

وینرتسایتونگ: پیش بینی فوروم امنیت شبکه تامین انرژی اتریش که روز پنجشنبه 14 اکتبر برگزار شد حاکی ازآن است که با توجه به مشکلات تامین انرژی در اتریش، احتمال بروز خاموشی‌های سراسری در سال جاری و سال های آینده افزایش یابد. این فوروم که از سوی وزارت دفاع اتریش برگزار شد، با ارائه گزارشی در خصوص خطرات احتمالی پیش رو، محتمل ترین بحران امنیتی در اتریش را پس از حملات تروریستی، احتمال خاموشی سراسری اعلام کرد. خاموشی‌هایی از این دست در آغاز سال جاری میلادی، در بخش هایی از اروپای شرقی رخ داده است و در بخش های از اتریش نیز به صورت محدود در سال 2020 روی داد.

 پیش بینی سازمان OECD در خصوص کاهش رشد اقتصادی جهانی تا سال 2060

کشورهای توسعه یافته اقتصادی در بلند مدت با کاهش رشد اقتصادی تا 50 درصد روبرو خواهند بود.  OECD با انتشار یک گزارش با پیش بینی بلند مدت تا سال 2060 نسبت به کاهش رشد اقتصادی این کشورها تا سال 2060 تاکید کرده است و به منظور جذب پیامدهای منفی این امر ، اصلاحات در بازار کار و سیستم بازنشستگی را در اولویت سیاست گذاری‌های اقتصادی کشورهای عضو می داند.

 افزایش سود شرکت های اتریشی در سایه بهبود شرایط اقتصادی در اروپای شرقی

استاندارد: موسسه مطالعات تطبیقی اقتصاد بین الملل وین، در آخرین پیش بینی خود از  شرایط اقتصادی برای 23 کشور در اروپای مرکزی، شرقی و بالکان، شرایط بهتری را برای شرکت های اتریشی که با این حوزه در ارتباط هستند، اشاره کرده است. به گزارش این موسسه، در سه ماهه سوم سال جاری، سود تجاری شرکت های اتریشی که با این حوزه در ارتباط بوده اند تا 4 . 5 درصد رشد کرده است. این موسسه همچنین به رشد اقتصادی حوزه بالکان و کشورهای اروپای شرقی مانند اوکراین، ترکیه، روسیه، جمهوری چک، بلغارستان و صربستان تا سال 2023 اشاره کرده است و پیش بینی می‌کند با گذر از دوره کرونا، شرکت های اتریشی در این منطقه از بخت و اقبال بهتری نسبت به سال های 2015 تا 2020 برخوردار باشند.

اتریش مالیات کالاهای دیجتیالی را لغو می‌کند. ( استاندارد)

استاندارد: روزنامه استاندارد با اشاره به نبرد تجاری امریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ و با اشاره با درگیری حقوقی با اروپا بر سر مالیات محصولات دیجیتالی، سیاست خارجی ایالات متحده را چه در زمان ترامپ و چه در زمان بایدن یکسان می داند و آمریکایی‌ها را سودجو می خواند . برخی کشورهای اروپایی در زمان ریاست جمهوری بایدن، به دلیل مالیات بستن بر شرکت های آمریکایی مانند گوگل و فیس بوک در تیررس ریاست ایالات متحده قرار گرفته اند. در این میان اتریش نیز از کشورهایی است که در مسیر رویارویی با ایالات متحده در خصوص اخذ مالیات های دیجیتال قرار داشته است. در ماه ژوئن گذشته واشنگتن راه حلی را ارائه نمود که حال طرف های اروپایی و آمریکایی به نتیجه نهایی رسیده اند. طبق توافق وزارت دارایی اتریش، ایالات متحده با پنج کشور اروپایی از جمله اتریش ، فرانسه ، ایتالیا ، اسپانیا و انگلستان به توافق رسیده است و طبق این نوافق آمریکا هیچ گونه تعرفه تنبیهی گمرکی را علیه کالاهای صادراتی این کشورها اعمال نخواهد کرد. در مقابل، کشورهای فوق الذکر مالیات های دیجیتال خود را لغو خواهند کرد .

هشدار مدیر و پژوهشگر ارشد موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش در خصوص افزایش نرخ تورم در اتریش ( خبرگزاری رادیو و تلویزیون اتریش)

خبرگزاری رادیو و تلوزیون اتریش: گابریل فلبرمایر ریاست جدید موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش نسبت به افزایش نرخ تورم و روند افزایشی آن تا سال های آتی هشدار دارد و افزود، روند کنونی رشد تورم، در مسیری قرار گرفته است که تا سال های آینده به راحتی امکان جبران نیم تا یک و نیم درصدی آن فراهم نخواهد آمد. این مساله به طور ویژه بر خانوار کم درآمد تاثیر خواهد داشت، زیرا خانوار کم درآمد بخش اعظم درآمد ماهیانه خود را برای هزینه‌های مسکن و گرمایش می‌بایست هزینه نماید. حال این دو حوزه در ماه‌های اخیر بیشترین میزان افزایش قیمت را داشته اند. آقای فلبرمایر، بالارفتن قیمت پایه و تمام شده برای مصرف کننده انرژی در اتریش و اتحادیه اروپایی را مهم ترین عامل این افزایش قیمت و رشد نرخ تورم دانست. نرخ تورم در اتریش در سال 202 بالغ بر 4 . 1 درصد بوده است که در ماه سپتامبر 2021 به 3 . 3 درصد رسیده است.

41 درصد از زباله پلاستیکی در اتحادیه اروپایی بازیافت می‌شود. ( یوروستات)

یوروستات: در سال 2019، هر شهروند اروپایی بالغ بر 4 . 34 کیلوگرم زباله بسته بندی تولید کرده است که 1 . 14 کیلوگرم از آن بازیافت شده است. بین سال های 2009 تا 2019، میزان زباله تولیدی در اتحادیه اروپایی 24 درصد برابر با 7 . 6 کیلوگرم افزایش یافته است و همزمان میزان زباله بسته بندی تا 50 درصد افزایش یافته است. در این میان کشورهایی که بیشترین میزان بازیافت پلاستیک بسته بندی را داشته اند: لیتوانی با 70 درصد، چک با 61 درصد، بلغارستان با 59 درصد، هلند با 57 درصد، سوئد و اسلواکی هرکدام 53 درصد، اسپانیا 52 درصد، قبرس 51 درصد و اسلوونی 50 درصد از زباله‌های تولیدی داخلی خود را بازیافت نموده اند. اتریش  با  30 درصد فاصله ای چشمگیر با میانگین اتحادیه اروپایی دارد.

نوسانات شدید قیمت سوخت و روغن موتور در اتحادیه اروپایی ( یوروستات)

یوروستات: در طول دو دهه گذشته، قیمت سوخت و روان کننده‌ها برای  اتومبیل های شخصی در اتحادیه اروپا بسیار در نوسان بوده است. با توجه به نرخ تورم سالانه از -20٪ تا +20٪. نوسانات قمیت تمام شده برای مصرف کننده در ماه‌های اخیر بسیار مشهود شده است، به طوری که نرخ سالانه تغییرات از پایین ترین میزان -20٪ در می 2020 به +23٪ در سپتامبر 2021 افزایش داشته است. میزان نوسانات قمیت در لوکزامبورگ بالاترین و در ایرلند کمترین بوده است. میزان این نوسانات در اتریش در حال حاضر 24 درصد به ثبت رسیده است که 4 درصد از میانگین اتحادیه اروپایی بالاتر می‌باشد.

جریمه نقدی برای افرادی که در محل کار، گواهی سلامت، تست یا کارت واکسیناسیون نداشته باشند ( کوریه)

کوریه: از این پس کارفرما این حق را خواهد داشت تا کارکنانی که واکسینه نیستند، یا گواهی سلامت و یا تست کرونا به همراه ندارند را به خانه فرستاده یا از ورود آنان به محل کار ممانعت بعمل آورد. همچنین این امکان وجود دارد که کارکنان تا 500 یورو جریمه نقدی شوند. طبق آیین نامه جدید که روز دوشنبه 25 اکتبر نهایی شد، تمامی‌کارکنان در سراسر اتریش می‌بایست از ماسک های FFP2 استفاده نموده و تا نیمه ماه نوامبر می‌بایست واکسینه شده باشند، یا تنها با گواهی سلامت می‌توانند در محل کار خود حضور یابند. افرادی که از این قانون سرپیچی نمایند تا 500 یورو و کارفرمایان تا 3600 یورو جریمه خواهند شد.

یک چهارم برق مورد نیاز اتریش در ماه سپتامبر از جایگاه واردات تامین شده است. (خبرگزاری رادیو و تلوزیون اتریش)

خبرگزاری رادیو و تلوزیون اتریش: جریان ضعیف رودخانه و کاهش وزش باد سبب شد تا در ماه سپتامبر اتریش ناچار به واردات برق از کشورهای همسایه گردد.   در ماه پیش از آن تقریبا 100 درصد برق از منابع انرژی سازگار با آب و هوا و مازاد آن به کشورهای همسایه و واحدهای صنعتی مرزی فروخته شده بود. اپراتور شبکه برق اتریش (APG) سهمیه واردات در ماه سپتامبر را حدود 26 درصد اعلام کرد. افزایش جزئی مصرف به دلیل استفاده روزافزون از برق در خودروهای الکترونیکی ،  پمپ های حرارتی برقی یا سیستم های تهویه مطبوع است. همچنین پیش بینی می‌شود با افزایش وابستگی صنعت به برق، میزان برق وارداتی در سال های آینده افزایش چشمگیری یابد .

افزایش چشم گیر پولشویی در سال نخست همه گیری کرونا (خبرگزاری رادیو و تلوزیون اتریش)

خبرگزاری رادیو و تلوزیون اتریش: دفتر گزارش پولشویی اداره پلیس جنایی فدرال اتریش افزایش قابل توجه جرایم مربوط به پولشویی را در سال 2020 به ثبت رسانده است.  در سال اول همه‌گیری، بیش از 5000  پرونده جدید شامل بیش از 4300 گزارش تراکنش مشکوک به ثبت رسیده است. این میزان مورد مشکوک به ثبت رسیده نسبت به سال 2019، نشان از 40 درصد افزایش دارد.  بسیاری از موارد ثبت شده در خصوص فروش ماسک های کرونا و مواد ضدعفونی بوده اند که خریداری شده و هیچگاه تحویل داده نشده اند.  

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما