معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۱

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار اقتصادی قرقیزستان در هفته سوم مهرماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

 بانک ملی جمهوری قرقیزستان: سرعت بهبود اقتصادی در قرقیزستان کمتر از کشورهای شریک اصلی است    

خبرگزاری تازابک  5 اکتبر 2021

بانک ملی جمهوری قرقیزستان در مورد سیاست های پولی برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ گزارش داد: طبق انتظارات کارشناسان بانک ملی میزان بهبود اقتصاد قرقیزستان به عنوان یک کشور در حال توسعه  کمتر از نرخ بهبود کشورهای شریک اصلی بوده است.انتظارات برای اقلام اصلی حساب جاری با در نظر گرفتن روندهای دوره واقعی برآوردهای به روز شده، برای پیش بینی تراز تجاری کالا و درآمد سرمایه گذاران خارجی تعدیل شد.به طور کلی پیش بینی می‌شود که کسری حساب جاری در سال ۲۰۲۱ به ۵.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی برسد.

پیش بینی صادرات: در سه ماهه گزارش تحت تأثیر انتظارات به روز برای صادرات طلا و افزایش تقاضای خارجی برای سایر کالاها، همراه با افزایش قیمت بوده است.حجم مورد انتظار صادرات در سال ۲۰۲۱ با در نظر گرفتن داده‌های دوره واقعی در سطح ۲۰۲۰ خواهد بود.حمایت قابل توجهی از صادرات کشور از طریق عرضه کالاهای صنایع نساجی و پوشاک و همچنین موقعیت صادرات مجدد انجام می‌شود، در حالی که صادرات طلا به دلیل کاهش تولید فلز مورد انتظار کاهش پیدا می‌کند.

پیش بینی واردات: با در نظر گرفتن داده‌های دوره واقعی و همچنین نرخ تجدید نظر شده در توسعه اقتصاد کشور تعدیل شد. در سال ۲۰۲۰ و شتاب در رشد قیمت ها در بازارهای جهانی، انتظار می رود رشد ارزش واردات ۲۸.۹ درصد باشد.افزایش عرضه محصولات انرژی به کشور در سطح ۴۱.۶ درصد پیش بینی می‌شود، در حالی که تخمین زده می‌شود واردات سایر کالاها ۲۶.۹ درصد افزایش پیدا کند.

https://www.tazabek.kg/news:1734147?from=portal&place=last&b=8

 

چین با تعویق باز پرداخت وام قرقیزستان موافقت نمود.

منبع: پاروس کی جی

 چین پیشنهاد قرقیزستان در خصوص تعویق باز پرداخت وام به مدت شش سال موافقت کرد.  موافقتنامه مذکور با کشور چین در تاریخ 5 اکتبر در نشست کمیته امور بین المللی، دفاع و امنیت پارلمان مورد بررسی قرار گرفت.به گفته رسلان تاتکوف معاون وزیر اقتصاد و دارایی، کشور چین پرداخت بدهی را به شش سال موکول کرد. او در ادامه گفت: طبق موافقتنامه قرقیزستان در سال جاری سود وام را در مقدار 88 میلیون دلار پرداخت می‌کردیم. به خاطر بیماری همه گیر کووید-19 از طریق باشگاه پاریس به چین مراجعه کردیم. چین موافقت کرد که 51.1 میلیون دلار به تعویق بیفتد. تنها طی شش سال نرخ سود را که 3.8 میلیون دلار می‌باشد پرداخت خواهیم کرد.کابینه وزیران قصد دارد که این 51.1 میلیون دلار را به خرید برق، احیا و بازسازی استان بادکند و پروژه‌های اجتماعی صرف کند.گفتنی است که بدهی دولتی قرقیزستان بر اساس آمار ملی کشور 4.9 میلیارد دلار را تشکیل می دهد.قرقیزستان از سال 2008 میلادی ده وام بزرگ از کشور چین گرفته است: هفت وام برای ساخت و ساز جاده و سه وام برای بخش امنیت انرژی کشور دریافت کرد.

https://paruskg.info/novosti/187935-kitaj-dal-otsrochku-kyrgyzstanu-na-vyplatu-vneshnego-dolga-na-shest-let.html

 

برق ازبکستان به قرقیزستان به صورت قرض تامین می‌شود

 خبرگزاری سنترال آسیا، تاریخ: 6 اکتبر 2021

          ازبکستان در دوره پاییز و زمستان750 میلیون کیلووات ساعت برق به قرقیزستان منتقل می‌کند. اخیرا دوسکول بکمورزاف، وزیر انرژی و صنعت قرقیزستان گفت که بیشکک هزینه ای برای انتقال برق از ازبکستان پرداخت نمی‌کند، بلکه پس از تثبیت وضعیت برق در این کشور، همان مقدار برق به ازبکستان بازگردانده می‌شود.

          در عین حال، مذاکرات برای تامین 500 میلیون کیلووات ساعت انرژی از ترکمنستان به قرقیزستان و 2-3 میلیارد کیلووات ساعت از روسیه از طریق ازبکستان در حال انجام است.

          همچنین قزاقستان 900 میلیون کیلووات ساعت برق به قرقیزستان منتقل می‌کند، مشروط بر اینکه بعداً به این کشور بازگردانده شود.

          بنا به گزارش وزیر، تاجیکستان از 1 اکتبر روزانه 1 میلیون کیلووات ساعت برق قرقیزستان را تأمین می‌کند.

          قرقیزستان به دلیل پایین بودن سطح آب در مخزن توکتوگول که آب بخشی از ازبکستان و قزاقستان را تامین می‌کند، با بزرگترین بحران انرژی در سالهای اخیر روبرو است. از اول اکتبر تنها 12.3 میلیارد متر مکعب در مخزن  انباشته شده است، در حالی که 15-16 میلیارد متر مکعب برای یک فصل زمستان لازم است.

          در نتیجه تامین برق ازبکستان و کشورهای همسایه به قرقیزستان، مخزن توکتوگول قادر خواهد بود آب کافی را برای فصل آبیاری سال آینده جمع آوری کند.

https://centralasia.media/news:1734258

https://centralasia.media/news:1734781https://centralasia.media/news:1734781

پاسخ مبهم هلدینگ ملی انرژی  قرقیزستان

 رادیوی آزادی، 10 اکتبر 2021

به گزارش سرویس مطبوعاتی هلدینگ، به دلیل کمبود منابع آب در مخزن توکتوگول، هلدینگ ملی انرژی در زمینه تامین برق به قرقیزستان با تمام کشورهای سیستم انرژی متحد آسیای مرکزی همکاری می‌کند.

در بیانیه آمده است: سیستم انرژی موجود در منطقه امکان استفاده متقابل از برق را به صورت عملیاتی برای استفاده منطقی از منابع فراهم می‌کند. در این راستا، در اوایل اکتبر سر ریز برق از سیستم انرژی تاجیکستان صورت گرفت که این حجم از برق می‌تواند استان باتکن و بخشی از مناطق اوش را پوشش دهد.

این جریان برق را می‌توان طبق موافقت نامه‌ها و مقررات موجود در سیستم انرژی متحد آسیای مرکزی به عنوان جریان وارداتی یا غیر برنامه ریزی شده در نظر گرفت.

با این حال، روز 6 اکتبر آیبک عادلبکوف، رئیس اداره برق وزارت نیرو و صنایع قرقیزستان در حال مذاکره با تاجیکستان برای تامین برق است.

درخواست صرفه جویی شرکت دولتی شبکه ملی برق قرقیزستان از شهروندان

 خبرگزاری کانیوز، 7 اکتبر 2021

 در تاریخ 6 اکتبر، شبکه ملی برق قرقیزستان  اعلام کرد که مصرف برق در سراسر کشور افزایش یافته است بنابراین از شهروندان خواست تا از برق به میزان کم استفاده کنند.

تاسیس منطقه تولید صنعتی و انستیتوی توسعه قرقیزی- ترکی                                                                    منبع: خبر کی جی

   هیئتی از ترکیه شامل 22 نفر به ریاست اورهان آیدین رئیس منطقه صنعتی OSTİM و مراد یولیک رئیس دانشگاه فنی OSTİM از  قرقیزستان بازدید نمودند

 به گزارش وزارت سرمایه گذاری قرقیزستان، طرف ترکیه پیشنهاد تاسیس منطقه تولید صنعتی در قرقیزستان را داد و انجام اقدامات لازم برای راه اندازی پروژه‌های مشترک در قرقیزستان را درخواست نمود.

همچنین افتتاح انستیتوی مشترک توسعه قرقیزی- ترکی به توافق رسید که مقدمه ای برای دستیابی به اهداف مذکور می‌باشد. در نتیجه این دیدار یادداشت تفاهم دوجانبه در باره برنامه‌های مبادله میان آکادمی مدیریت دولتی وابسته به ریاست جمهوری قرقیزستان و دانشگاه فنی دولتی قرقیزستان و دانشگاه فنی OSTIM به امضا رسید.

http://kabar.kg/news/turtciia-predlozhila-otkryt-promyshlenno-proizvodstvennuiu-zonu-i-kyrgyzsko-turetckii-institut-razvitiia/

 

حجم کمک های مالی و فنی دریافتی در بخش اقتصادی قرقیزستان در نیمه اول سال

خبرگزاری تازابک،  7 اکتبر2021

کمیته ملی آمار قرقیزستان گزارش داد،  حجم سرمایه گذاری خارجی (بدون خروج) در نیمه اول سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.9 درصد افزایش یافته و بالغ بر 3 میلیارد و 277.7 میلیون دلار آمریکا بوده است.

در همان زمان، خروجی از سطح ورودی 183.8 میلیون دلار فراتر رفت.

مجموع ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی به 321.2 میلیون دلار رسید.

در نیمه اول سال به میزان 11.3 میلیون دلار کمک های بلاعوض و کمک های فنی دریافت شد.           

  

چین، ترکیه، هلند و انگلستان کشورهای اصلی سرمایه گذار در قرقیزستان.

خبرگزاری تازابک،7 اکتبر 2021

بنا به گزارش کمیته ملی آمار قرقیزستان، ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ژانویه تا ژوئن 2021 ، در مقایسه با ژانویه تا ژوئن 2020 ، دو برابر شده و به 321.2 میلیون دلار رسیده است.در این فاصله زمانی کشورهای اصلی سرمایه گذار در قرقیزستان چین (31.8 درصد از کل سرمایه گذاری)، ترکیه (19.3 درصد)، هلند (11.4 درصد) و انگلستان (10.1 درصد)بودند.

حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی از کشورهای غیر مستقل مشترک المنافع در مقایسه با ژانویه تا ژوئن 2020 دو برابر شده عمدتا به دلیل رشد آنها از آلمان 10.2 برابر (واسطه گری مالی و بیمه، تولیدات)؛ قبرس5 ، 7 برابر (تولیدات)؛ انگلیس 3.5 برابر (اکتشافات زمین شناسی)؛ ترکیه 3 برابر (معدن، تولید)؛ چین 2 برابر (اکتشافات زمین شناسی، معدن)؛ (سوئیس 1.7 برابر (اطلاعات و ارتباطات) و هلند 21.8 (تولیدات، واسطه گری مالی و بیمه، اطلاعات و ارتباطات) بوده است.

https://www.tazabek.kg/news:1735016?from=portal&place=last&b=1

میزان برنج وارداتی قرقیزستان از  دیگر کشور ها

خبرگزاری اسپوتنیک، 11 اکتبر 2021

بطور کلی قرقیزستان برنج مصرفی خود را از ۱۳ کشور آسیایی، اروپایی و آمریکایی وارد می‌کند. بر اساس گزارش کمیته ملی آمار: قرقیزستان برای هفت ماه امسال ۳۷۶۳.۹ تن برنج وارد کرده است. کل این حجم ۲.۷ میلیون دلار برآورد شده است. کشورهای عمده صادر کننده برنج به قرقیزستان به شرح ذیل می‌باشند: قزاقستان - ۲۷۸۹.۳ تن، روسیه - ۴۸۲.۴ تن، هند - ۲۶۵.۶ تن، پاکستان - ۱۳۳.۹ تن، امارات متحده عربی - ۳۰ تن، ایران - ۲۵ تن، ازبکستان - ۱۰.۵، ایالات متحده آمریکا - ۹ تن، یونان - ۸ تن، اروگوئه - ۷ تن، چین - ۲.۱ تن، بلغارستان - ۱ تن، تاجیکستان - ۰.۱ تن.در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳.۵ هزار تن برنج به ارزش ۲ میلیون دلار به جمهوری قرقیزستان وارد شد.

صندوق بین المللی پول 12.6 میلیون دلار از بدهی قرقیزستان را بخشید

خبرگزاری فارس در بیشک 21 مهرماه 1400

وزارت اقتصاد و دارایی قرقیزستان، از تصمیم هیئت اجرایی صندوق بین المللی پول برای حذف و بخشش بدهی 12.6 میلیون دلاری قرقیزستان خبر داد. شایان ذکر است که این بدهی از طریق صندوق امداد و مهار بلایا (CCRT) برای 24 کشور کم درآمد از جمله قرقیزستان حذف خواهد شد.   وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم از نتایج همکاری مشترک وزارت اقتصاد و دارایی قرقیزستان و نمایندگی صندوق بین المللی پول در بیشکک است.بنابراین 12.6 میلیون دلار بدهی قرقیزستان به صندوق بین المللی پول که از 8 اکتبر 2021 تا 10 ژانویه 2022 محاسبه شده کاسته می‌شود.به گفته وزارت اقتصاد کشور، حذف این بدهی، موجب می‌شود بودجه کشور به بخش بهداشت و حمایت اقتصادی برای کاهش تاثیر کووید -19، تخصیص یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما