معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۳

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در نیمه اول مهر ماه 1400 مندرج در رسانه های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش صادرات محصولات کشاورزی روسیه در سال جاری( پایگاه اطلاع رسانی وستی)

 طبق آمار مرکز «آگروسکسپورت»وابسته به وزارت کشاورزی روسیه، این کشور صادرات محصولات کشاورزی  خود را از ابتدای سال تاکنون  22/4 (بیست و دو ممیز چهار)  میلیارد دلار افزایش داده است که در مقایسه با سال گذشته 18 درصد بیشتر است. ترکیه، اتحادیه اروپا و چین از جمله خریداران کلیدی  این محصولات هستند. عرضه محصولات چربی و روغن نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰- ۴۴٫۵ ( چهل وچهارممیز پنج) درصد افزایش یافته است. روسیه در رده بندی صادرکنندگان اصلی مواد غذایی جهان در رتبه ۱۷ قرار دارد. در سال ۲۰۲۰ صادرات محصولات کشاورزی بالغ بر ۳۰٫۵ (سی ممیز پنج) میلیارد دلار بوده است. میزان صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای خارجی در مقایسه با سال ۲۰۱۰ تقریباً ۴ برابر افزایش داشته است.

https://www.vesti.ru/finance/article/2616903

 بازدید روزانه 8/7 هزار کاربر منحصر بفرد از پایگاه اطلاع رسانی سرمایه گذاری شهرداری مسکو ( پایگاه اطلاع رسانی ریا نواستی)

ولادیمیر یفیموف، معاون شهردار مسکو در امور سیاست اقتصادی و املاک و روابط ملکی اظهار داشت که روزانه 8700  کاربر منحصر بفرد از پایگاه اطلاع رسانی سرمایه گذاری شهر مسکو بازدید می‌کنند. وی گفت «خط  مراجعه مستقیم»یکی از  شایع ترین خدماتی است که تعامل کسب و کار و دولت را آسان می سازد و به مدت هفت سال بیش از ۱۲ هزار بار توسط کارآفرینان مورد استفاده قرار گرفته است. در بیانیه مطبوعاتی وزارت سرمایه گذاری و سیاست صنعتی مسکو به نقل از یفیموف آمده است که پایگاه اطلاع رسانی سرمایه گذاری مسکو راهکار مناسبی برای کسب و کارها در راستای دریافت مشاوره‌های لازم است. پاسخ به درخواست سرمایه گذار از طریق ایمیل به کاربر داده می‌شود و مدت رسیدگی به درخواست سرمایه گذاری از ۱۴ تا ۳۰ روز تقویمی است، اما به طور متوسط متقاضی طی پنج روز پاسخ  خود را دریافت می‌کند.

https://ria.ru/20210923/investportal-1751439935.html

گمرک روسیه در انتظار افزایش 7-5  درصدی شاخص های تجارت خارجی ( پایگاه اطلاع رسانی تاس)

به گفته روسلان داویدوف معاون اول رئیس گمرک روسیه،  سرویس فدرال گمرک روسیه پیش بینی می‌کند که حجم گردش مالی تجارت خارجی فدراسیون روسیه در سال ۲۰۲۱، ۵ تا ۷٪بیشتر از  زمان قبل از پاندمی و در سال  ۲۰۱۹ خواهد بود.  داویدوف تصریح  کرد که « امسال با اطمینان به سمت حجم تجاری بیشتر از سال  2019حرکت می‌کنیم. از نظر ارزشِ حجم تجارت،  صادرات ما حدود 34 درصد و واردات در حدود 12 درصد رشد داشته اند. ما پیش بینی می‌کنیم که برای سال جاری،  حجم تجاری 5 تا 7 درصد بیشتر از پارامترهای سال  2019 باشد.

https://tass.ru/ekonomika/12486627

نظر آناتولی چوبایس در مورد تجدید ساختار تمام صنایع صادراتی روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی تاس )

 آناتولی چوبایس در امر روابط با سازمان‌های بین المللی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، روز پنجشنبه به خبرگزاری تاس گفت که روسیه باید 100 درصد صنایع صادراتی خود را در چارچوب انتقال جهانی انرژی بازسازی کند.  وی تصریح کرد : « من معتقدم که انتقال انرژی جهانی چالش های بسیار سختی را برای روسیه به همراه دارد و در عین حال فرصت های منحصر به فردی را ایجاد می‌کند». نماینده ویژه  رئیس جمهور اظهار داشت که دولت تصمیمات گسترده ای را در مورد گذار انرژی اتخاذ کرده است و با رضایت می‌توان گفت که ابعاد این تصمیمات با ابعاد مشکل همخوانی دارد.

https://tass.ru/ekonomika/12486077

 

فراخوان رئیس کل بانک مرکزی روسیه برای تحرک بخشیدن به بازار بورس ( پایگاه اطلاع رسانی پرایم)

رئیس بانک مرکزی الویرا نبی اولینا طی سخنرانی در شورای فدراسیون  اظهار داشت: « بانک مرکزی روسیه معتقد است برای تحرک بخشیدن به عرضه سهام شرکتها  در بازار بورس  تدابیر جدی اتخاذ کنند. نبی اولینا اظهار داشت: « شاهدیم که شرکت ها به صورت فعال وارد بازار بورس شده اند. آنها نه تنها از بانکها وام می‌گیرند  بلکه سهام خود را  در بازار بورس عرضه می‌کنند. اما باید گفت که عرضه اولیه به صورت فعال صورت نمی‌گیرد. رئیس کل بانک مرکزی افزود که تحلیل ها نشان می دهد که در حال حاضر موانع حقوقی و یا موانع  تنظیمی ( توسط بانک مرکزی) در مسیر عرضه اولیه وجود ندارد و زیر ساختهای توسعه یافته ای برای این کار ایجاد شده است.

https://1prime.ru/finance/20210922/834762327.html?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop

 پیش بینی وزارت توسعه اقتصادی روسیه  در مورد سطح تورم  در روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی ویدوموستی )

ماکسیم ریشتنیکوف وزیر توسعه اقتصادی روز سه شنبه در نشست دولت پیش بینی به روز رسانی شده توسعه اجتماعی و اقتصادی روسیه تا سال ۲۰۲۴ را ارائه کرد که بر اساس آن پیشنویس بودجه برای سه سال آینده تدوین شده است. طبق پیش بینی این وزارتخانه تورم در پایان سال جاری  از ۵٪ به ۵٫۸٪(پنج ممیز هشت) در مقایسه با پیش بینی موقت ژوئیه افزایش یافته است. این وزارتخانه همچنین برآورد خود را از رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۱ از ۳٫۸٪ ( سه ممیز هشت ) به۴٫۲٪( چهار ممیز دو ) بهبود بخشیده است. در عین حال پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی در سال آینده از 3/2 ( سه ممیز دو ) به 3 درصد کاهش یافته است.

https://www.vedomosti.ru/economics/articles/2021/09/21/887663-minekonomrazvitiya-prognoz

 

نظر وزارت دارایی روسیه در مورد تقاضا برای نفت ( پایگاه اطلاع رسانی وستی )

وزارت دارایی پیش بینی کرد که اگر کربن زدایی یعنی کاهش انتشار دی اکسید کربن در کشورهای جهان از نظامی قانونی برخوردار شود سقوط احتمالی قیمت نفت می‌تواند مقیاسی فاجعه بار داشته باشد. این موضوع در جهت گیری‌های اصلی سیاست مربوط به تعرفه‌های بودجه، مالیات و گمرک برای سال 2022 و دوره برنامه ریزی 2024-2023عنوان شده است.انتظار می رود که در میان مدت قیمت نفت به تدریج به محدوده 55 تا 60 دلار در ازای هر بشکه بازگردد، اما چشم انداز بلند مدت به طور فزاینده ای منفی می‌شود. اگر نیت برخی کشورها برای دستیابی به «سوخت کربن خنثی» بعد از 30 سال از جایگاهی قانونی برخوردار شود و کشورهای دیگر از این الگو پیروی کنند، تقاضا برای نفت به طور فاجعه باری کاهش خواهد یافت.

https://www.vesti.ru/finance/article/2620548

 

قصد وزارت دارایی برای برقراری  مالیات غیر مستقیم  بر مصرف نوشیدنیهای گاز دار غیر الکلی پر کالری( پایگاه اطلاع رسانی ریانوواستی)

 طبق سند پیش نویس بودجه سال 2022  و برنامه 2023-2024  که به دوما ارائه شده است وزارت دارایی فدراسیون روسیه قصد دارد اعمال مالیات بر مصرف نوشیدنی‌های گازدار غیر الکلی پرکالری را مورد بررسی قرار دهد. اتحادیه تولیدکنندگان آب میوه‌ها، آب و نوشیدنی‌ها (سایوزناپیتکی) در گفتگو با ریا نوواستی گفت که مالیات بر مصرف درآمد قابل توجهی را به بودجهواریز نخواهد کرد اما  موجب کسر مالیات پرداختی بنگاه‌های  این صنعت خواهد شد.

https://ria.ru/20211004/gazirovka-1753014090.html

 

وزارت دارایی حجم خرید ارز و طلا را در ماه آینده اعلام کرد( پایگاه اطلاع رسانی وستی)

وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که از تاریخ 7 اکتبر لغایت 8 نوامبر سال جاری مبلغ  317/6( سیصد و هفده ممیز شش) میلیارد روبل را به خرید ارز و طلا اختصاص دهد. حجم خرید های روزانه 15/1( پانزده ممیز یک میلیارد روبل می‌باشد که 1/3 ( یک ممیز سه ) درصد بیشتر از ماه سپتامبر است. بدین ترتیب حجم روزانه خرید پس از  سرگیری خریدها در ماه ژانویه به حداکثر خود می رسد.

https://www.vesti.ru/finance/article/2622475

 

افزایش بهای نفت مارک اورال روسیه ( پایگاه اطلاع رسانی وستی)

 طبق گزارش بازار بورس بین قاره ای لندن (ICE)بهای نفت صادراتی مارک اورال در اروپا امروز در معاملات صبحگاهی از 80 دلار در هر بشکه فراتر رفت. همچنین بهای نفت مارک برنت به 83 دلار در هر بشکه رسید. دقیقا سه سال پیش آخرین باریبود که نفت مارک اروپایی و روسی چنین قیمت هایی را تجربه کردند.

https://www.vesti.ru/finance/article/2622651

 

ایجاد 200 هزار فرصت شغلی تا سال 2035  در شمالگان ( پایگاه اطلاع رسانی  پارلامنتسکایا گازتا)

یوری تروتنیف معاون نخست وزیرو نماینده دارای اختیار رئیس جمهور روسیه در منطقه فدرال دالنی واستوک ( شرق دور) افزایش ۲٫۵ ( دوممیز پنج) برابری دستمزدها و ایجاد 200 فرصت شغلی جدید را اهداف کلیدی توسعه منطقه قطب شمال تا سال ۲۰۳۵ خواند. این موضوع در شورای فدراسیون در برنامه «ساعت دولتی» در رابطه با اجرای راهبرد توسعه منطقه قطب شمال اعلام نمود. به گفته  تروتنیف هدف اصلی دولت ایجاد شرایطی برای زندگی راحت و کار مردم در قطب شمال است.

https://www.pnp.ru/politics/v-arktike-sozdadut-200-tysyach-rabochikh-mest-k-2035-godu.html

 

پیشنهاد وزارت اقتصاد برای معافیت مالیاتی برندها و فناوری‌های اطلاعات ( پایگاه اطلاع رسانی کومرسانت)

وزارت اقتصاد پیشنهاد می‌کند که معافیت مالیات بر سود مالکیتی مترتب بر مالکیت معنوی شرکت ها (علائم تجاری، فناوری‌ها، اختراعات و غیره) که در سال 2019-2018 معتبر بود دو باره احیا شود. به اعتقاد این وزارتخانه دو سال معافیت مالیاتی برای تشویق کسب و کار ها به انجام صورت برداری از موجودی اموال و حقوق مالکیتی خود برای ثبت در ترازنامه مالکیت معنوی که در دوره‌های قبل تهیه  شده بود کافی نبوده است. در حال حاضر در این زمینه اصلاحاتی برنامه ریزی شده است که طبق آن معافیت مالیاتی سه ساله برای کسب و کارها و پنج ساله ( برای تجارت خرد و متوسط) پیش بینی شده است.

https://www.kommersant.ru/doc/5018624

 

نظر آلکسی کودرین در مورد ضرورت چشم پوشی از درآمد نفت و گاز( پایگاه اطلاع رسانی لنتا رو)

به گزارش ریا نواستی آلکسی کودرین رئیس دیوان محاسبات روسیه خواستار چشم پوشی از در آمد نفت و گاز به عنوان درآمد اصلی بودجه شد. به گفته این اقتصاد دان اکنون یک سوم بودجه از محل مالیات بر درآمد است اما طی 10 تا 15 سال چنین طرحی باید کنار گذاشته شود. رئیس دیوان محاسبات تصریح کرد: «به طور کلی 60 سال از عمر صنعت نفت روسیه می‌گذرد و ما 10 تا 15 سال فرصت داریم که اگر به طور کامل از آن چشم پوشی نکنیم حداقل انتقال آرام از این منبع را آغاز کنیم» کودرین افزود: تا سال 2050 استفاده از منابع هیدروکربنی در جهان دو برابر کاهش خواهد یافت و این چالشی برای روسیه خواهد بود.

https://lenta.ru/news/2021/10/05/kudrinotkaz/?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما