معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۶- ۱۰:۵۹ - مشاهده: ۵۷

تلاش دولت محلی آستراخان برای تکمیل حلقه‌های زیرساخت کریدور حمل و نقل شمال – جنوب

امروزه منطقه خزر نمایانگر فضای نوظهور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی-فرهنگی است که از دولت های ملی سرچشمه گرفته و در راستای افزایش همکاری بین آنها توسعه می یابد.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندری در استان آستراخان از لحاظ لجستیک و جابجایی کالاها تاثیر زیادی در توسعه منطقه بندری را فراهم می نماید. حمل بار بین هند، کشورهای آسیا و روسیه به عنوان ترافیک عمده حمل بار در دریای خزر تلقی می‌شود. در نتیجه ادغام منطقه ویژه اقتصادی بندری اولیا و منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» آستراخان ، مجموعه صنعتی موسوم به خوشه خزری ایجاد گردیده است. این مجموعه بندری به عنوان مرکز حمل و نقل و لجستیک کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب تبدیل خواهد شد. شرکت های عضو این مجموعه صنعتی خزر از مزایای گمرکی و مالیاتی و از جمله ترجیهات (ویژه) منطقه آزاد گمرکی برخوردار می‌باشند. با هدف ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در سال های 2021 و 2022 بیش از 2.5 میلیارد روبل (برابر با 27 میلیون دلار) از بودجه فدرال اختصاص داده شد . در وهله اول این مبلغ جهت بازسازی اسکله‌های بندری «اولیا» ( واقع در 120 کیلومتری آستراخان) در نظر گرفته شده است. مرحله دوم این پروژه شامل ساخت ترمینال دریایی کانتینری است. شرکت های اصلی عضو این منطقه آمادگی دارند 17 میلیارد روبل (برابر با 188 میلیون دلار) در توسعه زیرساخت بندر دریایی «اولیا» و 16 میلیارد روبل (برابر با 177 میلیون دلار) در ساخت ترمینال کانتینری سرمایه گذاری نمایند.

برنامه ریزی می‌شود که ایجاد مجموعه جدید صنعتی خزر باعث افزایش رقابت پذیری بنادر روسیه و جذب ترافیک های حمل بار از کشورهای همسایه گردد. ایجاد منطقه ویژه اقتصادی امکان جذب سرمایه گذاری جهت احداث زیرساخت بندر و توسعه واحدهای فرآوری مربوطه را فراهم می نماید.

بنابر برآوردهای اولیه کارشناسان، گردش بار از طریق منطقه ویژه اقتصادی بندری می‌تواند به 8 میلیون تن در سال برسد. در این منطقه حداقل 2 هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندری در کنار بندر دریایی اولیا واقع در استان آستراخان نقطه عطف توسعه ظرفیت های ترانزیتی کریدور بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب قلمداد می‌شود و باعث افزایش رقابت پذیری بنادر روسیه در حوزه دریای خزر خواهد گردید. شرکت های حمل و نقل روسیه جهت تکمیل و اتصال این حلقه بندری به کریدور بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب باید زیرساخت های فنی و فناوری این منطقه را ارتقاء و توسعه داده و تمام انواع حمل و نقل در مسیر هدایت بار را بروز رسانی نمایند. افزایش میزان گردش بار در مسیر کریدور بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب برای منطقه ویژه اقتصادی بندری دارای درآمدها و سرمایه گذاری‌های ذیل است :

درآمدهای سالانه دولت در چارچوب این پروژه 3.33 میلیارد روبل  (برابر با 37 میلیون دلار) می‌باشد.

8 میلیارد روبل (برابر با 20 میلیون دلار) – مالیات شرکت های عضو منطقه ویژه اقتصادی بندری؛

230 میلیون روبل (برابر با 2.5 میلیون دلار) – درآمد استفاده از کانال کشتیرانی ولگا – خزر؛

3 میلیارد روبل (برابر با 14 میلیون دلار) – سیستم الکترونیکی جمع آوری عوارض «پلاتون»؛

5 میلیارد روبل (برابر با 27 میلیون دلار) – مالیات شرکت های عضو منطقه ویژه اقتصادی لوتوس

سرمایه گذاری مورد نیاز دولت در راستای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندری

هزینه سرمایه گذار در زیرساخت:

ایجاد زیرساخت منطقه ویژه اقتصادی بندری - 2.6 میلیارد روبل (برابر با 28 میلیون دلار)

هزینه سرمایه گذاری خصوصی:

ساخت بندر خصوصی -  14.8 میلیارد روبل (برابر با 164 میلیون دلار)

هزینه‌های سرمایه گذاری شرکت های حمل و نقل و لجستیک:

ساخت و ساز کشتی‌های کانتینربر - 8 میلیارد روبل (برابر با 88 میلیون دلار)

سرمایه گذاری‌های اعضای منطقه ویژه اقتصادی بندری - 15.5 میلیارد روبل (برابر با 172 میلیون دلار)

سرمایه گذاری‌های اعضای منطقه ویژه اقتصادی «لوتوس» –6 میلیارد روبل (برابر با 395 میلیون دلار):

ارقام اعلام شده توسط سرمایه گذاران – 26.6 میلیارد روبل (برابر با 295 میلیون دلار)

ارقام پیش بینی شده توسط سرمایه گذاران – 9 میلیارد روبل (برابر با 100 میلیون دلار)

کل مبلغ سرمایه گذاری 76.5 میلیارد روبل (برابر با 850 میلیون دلار)

بیش از 2000 هزار فرصت شغلی در منطقه ویژه اقتصادی فراهم گردیده است.

همچنین طبق برنامه ایجاد یک مرکز حمل و نقل و لجستیک نیز در دستور کار قرار دارد که هدف از آن ارائه خدمات حمل کانتینری و سایر کالاهای ترانزیتی از طریق منطقه ویژه اقتصادی بندری می‌باشد. استان آستراخان زنجیره کلیدی کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال- جنوب» می‌باشدو وجود زیرساخت های بندری موثر و با کیفیت که با استانداردهای بین المللی مربوطه مطابقت دارد، یکی از عوامل جذب شرکت های حمل بار می‌باشد. شرکت هایی که توافقنامه همکاری را به امضاء رسانده اند تمایل دارند در ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بندری سرمایه گذاری نمایند.

منبع: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=48649566

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما