معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۹:۰۴

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته اول مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 

  انتظار می رود در پایان سال یک رکورد گردشگری در روسیه وجود داشته باشد

  به گزارش خبرگزاری تاس گئورگی گروشا، سرپرست اداره اجرای پروژه‌های حوزه گردشگری وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه، گفت: گردشگری داخلی در روسیه تا پایان سال 2024 ممکن است به رکورد 99 میلیون سفر برسد.

طی سال گذشته، جریان گردشگری در کشور 20 درصد افزایش یافته و به 78 میلیون سفر رسیده است که حداکثر  تعداد سفر در تاریخ خود بوده است.

گروشا خاطرنشان کرد که گردشگری داخلی در روسیه پتانسیل زیادی دارد. انتظار می رود سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی فدراسیون روسیه تا پایان دهه به 5 درصد برسد. نماینده وزارت توسعه اقتصادی تاکید کرد که این امر نیازمند منابع انسانی عظیم است. او گفت که صنعت گردشگری و مهمان نوازی به تنهایی نیازمند  400 هزار کارمند جدید است.

گردشگری به آرامی در سراسر جهان در حال احیا شدن است.  شایان ذکر است که جریان گردشگران بین المللی در هفت ماه اول سال 2024 تنها 4 درصد کمتر از سطح قبل از پاندمی‌بود.

https://www.gazeta.ru/business/news/2024/09/24/23995459.shtml

 دولت روش پیش بینی نیاز اقتصاد به پرسنل تصویب کرده است

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه، فرمانی را امضا کرد که روش شکل گیری پیش بینی نیاز اقتصاد روسیه به پرسنل برای یک دوره پنج ساله را تأیید می‌کند. پیش بینی تعداد کارکنان  به صورت سالانه محاسبه می‌شود  و اساس آن بر شاخص های تقاضا برای نیروی کار است.

پیش بینی نیاز به پرسنل بر اساس انواع فعالیت های اقتصادی و نهادهای تشکیل دهنده روسیه بر  پایه داده‌های ارائه شده توسط دست  اندرکاران  تهیه کننده پیش بینی در نهادهای  فدرال حکومتی و نهادهای حکومتی  اعضای فدراسیون روسیه شکل می‌گیرد. به وزارت کار دستور داده شد تا روش تشکیل پیش بینی را به روزرسانی  کند.

گزارش های آماری رسمی، داده‌های پیش بینی جمعیتی روس ستات، نتایج یک نظرسنجی درسراسر روسیه از کارفرمایان و همچنین کارشناسان صنعت در مورد تأثیر وضعیت اقتصادی و پیشرفت فناوری بر نیاز به پرسنل اساس پیش بینی را تشکیل می دهد.

آنتون کوتیاکوف، وزیر کار در سپتامبر 2023، نیاز اقتصاد روسیه به بیش از 73 میلیون نفر پرسنل را تا سال 2030 اعلام کرد. به گفته وی، بیشترین تقاضا در صنعت تولید و همچنین در فعالیت های تحقیقاتی و فناوری اطلاعات خواهد بود.

دولت پیشنهاد می‌کند با جمع آوری داده‌ها در مورد نوع متخصصانی که شرکت ها به آن نیاز دارند، و تغییر ارقام کنترل پذیرش، مشکل تقاضای برآورده نشده در آینده را حل کند. برای انجام این کار، از سال 2025، یک پروژه ملی جدید « پرسنل» فدراسیون روسیه از ابتدای سال راه اندازی خواهد شد.

https://www.kommersant.ru/doc/7179226

 تحریم ها علیه روسیه به طور غیر منتظره ای به ایالات متحده آسیب رسانده است

کتاب جدید روزنامه نگار بلومبرگ استفانی بیکر ، "تنبیه پوتین: چگونه جنگ اقتصادی جهانی برای شکست روسیه سازماندهی شده است" ، شکست تحریم ها علیه روسیه را آشکار کرده است ."اولین چیزی که باید در مورد تحریم های غربی علیه روسیه از فوریه 2022 بدانید این است که آنها بی سابقه هستند. دوم این است که آنها کار نکردند".

این نشریه خاطرنشان کرد: تحریمهای تحمیلی دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مقایسه با تحریمهای تحمیلی باراک اوباما پس از انتقال کریمه به روسیه بیشتر  شده است.

https://1prime.ru/20240923/sanktsii-851717857.html

 میشوستین گفت که حجم تولید محصولات الکترونیکی در روسیه افزایش یافته است

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه گفت که حجم تولید محصولات الکترونیکی و نوری در فدراسیون روسیه در نیمه اول سال در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 35 درصد افزایش یافته است.

میشوستین در جلسه عمومی انجمن میکروالکترونیک در سال 2024  گفت:" در نیمه اول سال ، حجم تولید الکترونیک و محصولات نوری در مقایسه با دوره مشابه در سال 2023 35 درصد افزایش یافت."

https://1prime.ru/20240923/elektronika-851716553.html

 روسیه عرضه غلات به چین را به سطح رکوردی افزایش داده است

در ژانویه تا اوت امسال ، روسیه عرضه غلات به چین را تقریبا به دو برابر افزایش داد - به حداکثر 310 میلیون دلار برای این دوره ، با توجه به تجزیه و تحلیل RIA Novosti از داده‌های گمرکی چین.

بنابراین ، در هشت ماه اول ، چین خرید غلات از روسیه را 1.9 برابر افزایش داد-تا 310 میلیون دلار. این رکورد برای تجارت دوجانبه حداقل از سال 2015 بوده است (هیچ داده قبلی منتشر نشده است).

روسیه عمدتا جو را به چین عرضه می‌کند: از ابتدای سال ، صادرات آن به 125.3 میلیون دلار در مقابل 34.1 میلیون دلار در سال قبل رسیده است. در عین حال ، فروش گندم بیشترین افزایش را داشت - 7.4 برابر در یک زمان ، به 66.1 میلیون دلار.

https://1prime.ru/20240920/zerno-851691105.html

 پاتروشف از تمایل روسیه برای استقلال واردات در کشتی سازی قدردانی می‌کند

 نیکلای پاتروشف دستیار رئیس جمهور روسیه: روسیه به سرعت به سمت حداکثر استقلال از واردات در کشتی سازی حرکت می‌کند وی گفت روسیه باید به حداکثر استقلال واردات در کشتی سازی دست یابد و ما به سرعت در حال حرکت به سمت این امر هستیم. و کارخانه یانتار که امروز از آن بازدید کردیم، یکی از نمونه‌هایی از چنین کارهایی است.»

مدیریت این کارخانه به پاتروشف گفت که دو پروژه « سیستم طراحی کشتی به کمک کامپیوتر» و « تولید کشتی سازی دیجیتال»  بر مدل سازی اطلاعات تکیه دارند و می‌توانند به یک پیشرفت در صنعت تبدیل شوند. پاتروشف با مدیریت کارخانه و نمایندگان وزارتخانه‌ها و ادارات در مورد چشم انداز توسعه کارخانه از جمله ساخت اسکله جدید گفتگو کرد.

https://1prime.ru/20240927/sudostroenie-851828849.html

 شورای فدراسیون پیشنهاد تقویت کنترل بر جایگزینی واردات در صنعت را مطرح کرد

سناتور آرتم شیکین پیشنهاد کرد که رویه‌های گزارش سالانه شرکت ها در مورد قطعات مورد استفاده روسیه ، در قوانین روسیه اعمال گردد و همچنین به مقامات اجازه  داده شود تا بازرسی‌های میدانی را برای کنترل مناسب انجام دهند.

 در نامه سناتور شیکین به واسیلی شپاک معاون وزیر صنعت و بازرگانی آمده است: « مطابق با قانون فدرال ... »در مورد سیاست صنعتی در فدراسیون روسیه» دفتر کل ثبت محصولات صنعتی روسیه دایر و نحوه اداره آن با یک فرمان دولتی ایجاد می‌شود... با این حال، در چارچوب این سند  بازدید های نظارتی در مورد استفاده از قطعات روسی در محصولات صنعتی روسیه ارائه نمی‌شود و بازرسی‌ها در محل با حق حذف  قطعات از دفتر کل در صورت تشخیص عدم رعایت الزامات ،انجام نمی‌شود. پیشنهاد می‌شود قوانین  ایجاد و مدیریت دفتر کل ثبت محصولات صنعتی روسیه با گزارش های سالانه تکمیل شود.

https://1prime.ru/20240927/kontrol-851823346.html

  گازپروم آفریقا را بازاری امیدوارکننده برای فروش گاز می داند

 به گفته  دیمیتری خاندوگا، مدیر  دپارتمان شرکت گاز پروم  و رئیس  شرکت گاز پروم اکسپورت گازپروم در جلسه «روسیه - آفریقا:»  رها سازی پتانسیل همکاری انرژی»  هفته انرژی روسیه، این شرکت آفریقا را به عنوان یک بازار امیدوارکننده برای گاز خود مد نظر دارد.  گاز پروم همچنین در حال مطالعه پروژه‌هایی برای سوخت موتور های گازی، LNG  با تناژ پائین و تولید گاز است.

خاندوگا گفت ما قاره آفریقا را به عنوان یک بازار بالقوه برای گاز طبیعی روسیه در نظر می‌گیریم. گازپروم یک شرکت گاز روسی است، ما ذخایر گازی عظیمی داریم. در حال حاضر راه‌های موثری برای تحویل گاز در سراسر جهان وجود دارد که قبل از هر چیز شامل LNG و حمل و نقل دریایی آن می‌شود.

https://tass.ru/ekonomika/21976585

  هتل های روسیه می‌توانند کلاس های درس برای دانشجویان  ایجاد کنند

 به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون در گفتگو با خبرنگاران  « نمایندگان صنعت گردشگری در جلسه ای با ماکسیم ریشتنیکوف وزیر توسعه اقتصادی کلاس  ابتکار ایجاد  کلاس های درس برای دانشجویان در  هتل های روسیه را مطرح کردند» .

از جمله ابتکارات صنعت گردشگری که در این جلسه اعلام شد، ایجاد کلاس های درس بر پایه امکانات صنعت گردشگری از جمله هتل ها است. این پیشنهاد توسط « اتحادیه صنعت گردشگری روسیه و شرکت « زاویدووا دِوِلوپمنت  مطرح شده است. این  امر به دانشجویان اجازه می دهد تا دانش و شایستگی‌های عملی را کسب کنند. وزارت توسعه اقتصادی این موضوع را به همراه وزارت آموزش و پرورش و علوم روسیه بررسی خواهند کرد.

https://tass.ru/ekonomika/21976869

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما