معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۳- ۰۸:۰۰

استان آستراخان یکی از قلمرو های ژئواستراتژیک فدراسیون روسیه در دریای خزر

استان آستراخان از جنبه‌های مختلف مهمترین قلمرو ژئواستراتژیک فدراسیون روسیه در دریای خزر قلمداد می‌شود.

دولت فدراسیون روسیه در ماه فوریه سال 2019 راهبرد توسعه سرزمینی را به تصویب رساند و مفهوم منطقه ژئواستراتژیک به این سند وارد شده است. بر اساس این سند، منطقه ژئواستراتژیک فدراسیون روسیه سرزمین یا استان یا جمهوری و یا منطقه ای است که توسعه اجتماعی-اقتصادی پایدار، تمامیت ارضی و امنیت آن تضمین شده و از اهمیت قابل توجهی در ساختار کشور برخوردار است. منطقه ژئواستراتژیک فدراسیون روسیه قلمروی خاصی است که وضعیت ساکنان این منطقه با وضعیت ساکنان سایر مناطق ، جمهوری‌ها و سرزمین‌های خودمختار واقع در سراسر فدراسیون روسیه تفاوتهایی دارد. مناطق ژئواستراتژیک فدراسیون روسیه به دو نوع تقسیم می‌شود:

الف) منطقه ژئواستراتژیک هم ­مرز

ب) مناطق دارای اولویت.

مناطق دارای اولویت شامل ویژگی‌های ذیل می‌باشد :

  1. مناطق فدراسیون روسیه دارای وضعیت برون‌بوم (منطقه جدا شده از سرزمین اصلی) – شبه جزیره کریمه، شهر سواستوپل و استان کالینینگراد ( واقع در حوزه کشورهای بالتیک – لیتوانی ، لتونی ، استونی و لهستان)
  2. مناطق فدراسیون روسیه واقع در منطقه قفقاز شمالی (جمهوری چچن ، جمهوری داغستان، جمهوری اینگوشتیا ، جمهوری کاراچایی- چرکس، جمهوری کاباردینا بالکاریا، جمهوری اوستیای شمالی – آلانیا، و استان استاوراپل).
  3. مناطق فدراسیون روسیه واقع در خاور دور (استان ساخالین ، جمهوری بوریاتیا، جمهوری (سخا) یاکوتیا، سرزمین زابایکالسکی، سرزمین کامچاتکا، سرزمین پریمورسکی، سرزمین خاباروفسک، استان آمور، منطقه خودمختار یهودی، استان ماگادان، و منطقه خودمختار چوکوتکا).
  4. مناطق قطب شمال بر اساس دستور رئیس جمهوری فدراسیون روسیه به شماره 296 مورخ 2 مه سال 2014 «قلمرو زمینی منطقه قطب شمال فدراسیون روسیه»

مناطق ژئواستراتژیک هم­ مرز که با یک کشور خارجی مرز دارند اما به فهرست مناطق دارای اولویت وارد نشده اند. استان آستراخان علیرغم اینکه با استانهای قزاقستان و از نظر دریایی با ج.ا.ایران دارای مرز مشترک می‌باشد، اما تاکنون نتوانسته عنوان منطقه ژئواستراتژیک دارای اولویت را کسب نماید. با وجود اینکه بسیار از مقامات فدرال و سناتورها از تلاش های مربوط به پیوستن آستراخان به این منطقه حمایت نموده اند، دولت فدراسیون روسیه تاکنون چنین عنوانی را به این منطقه اعطاء نکرده است.

اعطای عنوان فوق الذکر به استان آستراخان می‌تواند بر توسعه اجتماعی و اقتصادی این منطقه تأثیر گذاشته و موقعیت آنرا برای سرمایه گذاری و تجارت فرامرزی جذاب نماید. استان همچنین آستراخان با کسب این عنوان می‌توانست کمک مالی جهت انجام پروژه‌های زیرساختی و بهبود زندگی ساکنان این استان را از دولت فدرال مسکو دریافت نماید.

تلاش های دولت محلی استان آستراخان و شخص آقای بابوشکین استاندار آستراخان برای بهره مندی از مزایای عنوان منطقه ژئواستراتژیک همچنان ادامه دارد و با توجه به برگزاری انتخابات استانداری در تاریخ 8-6 سپتامبر2024 (18-16 شهریور 1403) در آستراخان و برخورداری از حمایت های دولت فدرال، بنظر می رسد با انتخاب مجدد آقای بابوشکین به عنوان استاندار آستراخان ، کسب عنوان منطقه ژئواستراتژیک برای این استان در اولویت برنامه‌های شخص استاندار خواهد بود. اگرچه چشم انداز پیوستن استان آستراخان با زیرساخت های ضعیف فعلی در مقایسه با استانها و جمهوری‌های قوی تر - که در همسایگی آستراخان واقع شده اند - به گونه ای نیست که قادر باشد عنوان منطقه ژئواستراتژیک را در آینده نزدیک کسب نماید.  

 

منبع:

https://astravolga.ru/news/astrakhanskaya-oblast-yavlyaetsya-vazhneyshey-geostrategicheskoy-territoriey-rossii-na-kaspiyskom-mo/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما