معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۶:۱۰

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته سوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

مانتوروف: خودروسازان خارجی که روسیه را ترک کرده اند بعید است که بتوانند بازگردند

دنیس مانتوروف، معاون اول نخست وزیر، معتقد است که خودروسازان خارجی که در سال 2022 فدراسیون روسیه را ترک کردند، علیرغم گزینه‌های قراردادی منعقد شده، بعید است که بتوانند به بازار روسیه بازگردند.

او یادآور شد که در سال ۲۰۲۲، شرکت های غربی از صنایع مختلف به طور گسترده قراردادهایی را برای خروج از دارایی‌های روسیه با گزینه‌هایی  برای بازگشت  به مدت شش سال امضا کردند. به گفته این مقام ، بسیاری از آنها هنوز  با روسیه در تماس هستند: آنها تجهیزات شرکت ها را نگهداری می‌کنند و به هر طریق ممکن تمایل به از سرگیری کار را نشان می دهند.

ماتوروف گفت : صنعت خودرو به سادگی در را به هم کوبید و رفت. بله، آنها نیز گزینه‌هایی برای بازگشت دارند، اما من به چشم انداز واقعی و امکانات اجرای آنها بسیار شک دارم. شرکای دیگری که  جایگزین آنها شدند این فرصت را فراهم کردند تا از پلتفرم های خود با شرایط بسیار راحت تری استفاده کنند.

https://1prime.ru/20240910/avtokontserny-851466806.html

  ارزیابی وزارت کشاورزی روسیه از تولید صیفی جات و سبزیجات در آغاز سال

وزارت کشاورزی گفت که از ابتدای سال 2024 تاکنون بیش از 2.8 میلیون تن صیفی جات  و سبزیجات توسط کشاورزان روسی برداشت شده است که حدود دو سوم آن را برداشت تازه از زمین‌های باز تشکیل می دهد. در کانال تلگرامی وزارت خانه آمده است  که مقدار برداشت کشاورزان ما از ابتدای سال تقریبا سه میلیون تن صیفی جات و سبزیجات است.

پیش از این، وزارت کشاورزی گزارش داده بود که از ابتدای سال تا 28 آگوست، 1.3 میلیون تن سبزیجات  در زمین‌های باز در بخش سازمان یافته برداشت شده است که 21.1  درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. و در همین تاریخ حدود 1.1 میلیون تن محصولات گلخانه ای برداشت شد که 1 درصد بیشتر از سطح سال 2023 است.  برداشت گوجه فرنگی  450.2 هزار تن و خیار - 604.1  هزار تن است.

https://1prime.ru/20240909/minselkhoz-851463150.html

  افزایش نرخ بهره بانکی توسط بانکها  بدون  توجه به تصمیم گیری بانک مرکزی در مورد نرخ آتی بهره بانکی

 طبق تحلیل وب سایت های رسمی موسسات اعتباری  خبرنگار ریا نوواستی بزرگترین بانک های روسیه در آستانه جلسه هیئت مدیره بانک روسیه در مورد نرخ کلیدی نرخ سپرده را افزایش می دهند، برای سپرده‌هایی که برای اولین بار باز می‌شوند حداکثر نرخ های بهره ، ارائه می‌شود. نرخ کنونی بهره  18 درصد است، اما بانک مرکزی افزایش آن را رد نکرده است.

زبربانک اعلام کرد که حداکثر نرخ را در خط سپرده‌ها به 20 درصد در سال افزایش داده است، مشروط بر اینکه وجوه  قبلا در سپرده‌های دیگر در بانک نگهداری نشده باشد و سپرده برای یک دوره سه ساله با پرداخت بهره در پایان مدت باز شود. برای سپرده‌های سه و 6 ماهه، حداکثر نرخ 18٪ در سال، برای 9 ماه - 19٪ و  برای یک سال - 17٪ است.

https://1prime.ru/20240911/banki--851499759.html

  جریان ارز ورودی  حاصل از تجارت به حداکثر خود در دو سال اخیر رسید

 RBCبا استناد به  آمار بانک  مرکزی روسیه گزارش می دهد که حجم دریافتی ارز خارجی در بانک های روسی حاصل از تجارت در جولای 2024 از  121.86 میلیارد دلار فراتر رفت که یک رکورد محسوب می‌شود.

 در این مطالب آمده است: «در جولای  ۲۰۲۴، وجوه اشخاص حقوقی در حساب های ارزی و سپرده‌ها در بانک های روسیه به  ۴.۳۶ میلیارد دلار (۳.۷+) افزایش به ۱۲۱.۸۶ میلیارد دلار رسید.»

خاطرنشان می‌شود که این بالاترین رقم از ماه مه 2022 است. طی دو سال گذشته، موجودی ارز در حساب های اشخاص حقوقی 4.2 افزایش یافته است. حساب های ارزی و سپرده‌های شرکتی بین ژانویه و ژوئیه 2024 6.7 میلیارد دلار افزایش یافت و مانده سپرده مدت دار 3 میلیارد دلار افزایش یافته است.

https://1prime.ru/20240911/valyuta-851502315.html

  « اقدام ضد بحران» روبل انتظار "طغیان طلایی"را دارد

بودجه برای پر کردن صندوق رفاه ملی در ماه‌های سپتامبر تا اکتبر هفت برابر خواهد شد. طبق گزارش آژانس خبری RIA Novosti ، در چارچوب قانون بودجه ، وزارت دارایی 172.9 میلیارد روبل برای خرید طلا و ارز خارجی هزینه خواهد کرد.

بر اساس این نشریه، به منظور کاهش تاثیر نوسانات قیمت نفت بر درآمدهای کشور ، مسئولان از قانون بودجه استفاده میکنند. در سال 2022 ، هنگامی‌که نوسانات بازار افزایش یافت ،  و خرید دارایی‌ها به طور موقت متوقف شد. دولت همچنین تصمیم گرفت که ارزهای غیر دوستانه را رها کند و تا 60 درصد از نمونه کارها را به یوان و تا 40 درصد را به طلا اختصاص دهد.

آندری لوبودا ، اقتصاددان و مدیر ارتباطات در BitRiver ، در مصاحبه با این نشریه گفت:" این گام اجباری بود: دولت فرصت های بسیار محدودی برای ذخیره بودجه در مواردی غیر از یوان و طلا دارد".

https://1prime.ru/20240910/rubl-851468474.html

  آسان سازی الزامات مقررات فنی برای واردات و بازار داخلی تمدید شده است

کابینه وزیران گزارش می دهد که دولت روسیه تا 1 سپتامبر 2025 تأیید ساده انطباق محصولات با الزامات مقررات فنی برای واردات و بازار داخلی را تمدید کرده است ، قطعنامه مربوطه امضا شده است.

کابینه وزیران در بیانیه ای گفت:" نخست وزیر میخائیل میشوستین فرمانی را امضا کرد که تا 1 سپتامبر 2025 روند ساده سازی شده برای تأیید انطباق محصولات با الزامات مقررات فنی و همچنین استانداردهای ملی و بین ایالتی هنگام واردات آنها از خارج از کشور یا توزیع  آنها  در کشور را تمدید می‌کند."

روشن است که ما در مورد کالاهایی صحبت می‌کنیم که قبلا نیاز به گذراندن روش صدور گواهینامه داشتند ، که زمان زیادی صرف می‌کرد.

https://1prime.ru/20240910/reglamenty-851467520.html

 بریکس یک موسسه مشترک از یک اپراتور اقتصادی مجاز ایجاد خواهد کرد

سرگئی شکلیاف معاون رئیس سرویس گمرکی فدرال روسیه در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران خدمات گمرکی کشورهای بریکس گفت: کشورهای بریکس در حال ایجاد یک نهاد مشترک با یک اپراتور اقتصادی مجاز هستند.

"موضوعات کلیدی که در این سایت مورد بحث قرار گرفت، مسائل دیجیتالی شدن اداره گمرک ، مسائل توسعه نهادی ، اجرای قانون به عنوان یک مسئله کلیدی تعامل بین خدمات گمرکی بود. و یک مسئله جداگانه برای توسعه موسسه فعالان اقتصادی مجاز وجود داشت".

"در نتیجه ، همه رهبران یک سند مشترک را امضا کردند که اجازه می داد تا پایه‌های یک موسسه جدید را بنا نهند - به ویژه ، موسسه اپراتور اقتصادی مجاز کشورهای عضو BRICS ،"

https://1prime.ru/20240907/briks-851410565.html

روسیه عرضه یک محصول مهم به برزیل را افزایش داده است

در آگوست امسال ، روسیه عرضه فلزات به برزیل را 1.5 برابر افزایش داد. بر اساس گزارش سرویس دولتی برزیل ، این امر به دلیل افزایش تقاضا برای آهن ، فولاد و نیکل امکان پذیر شد. بنابراین، در طول ماه گذشته ، روسیه منابع را به قیمت 51.1 میلیون دلار به برزیل در مقابل 35.1 میلیون دلار برای همان دوره در سال 2023 عرضه کرد.

برزیل عمدتا آهن و فولاد را خریداری کرد-دولت 48.2 میلیون دلار برای آنها هزینه کرد. حجم واردات نیکل و آلومینیوم افزایش چشمگیری داشته است

https://1prime.ru/20240908/postavki-851417609.html

  الجزایر  روند به رسمیت شناختن گواهینامه‌های حلال روسیه را آغاز  کرد

سازمان « روس کاچستووا » (سازمان کیفیت کالای روسیه ) در گفتگو با خبرگزاری تاس گفت که سازمان صدور گواهینامه «Roskachestvo-halal» در الجزایر به ثبت رسیده است، اکنون گواهینامه‌های محصولات حلال در این کشور بدون نیاز به ممیزی‌های اضافی توسط تولیدکنندگان روسیه به رسمیت شناخته می‌شود.

در بیانیه این سازمان آمده است: «همه محصولات کشاورزی مشمول صدور گواهینامه اجباری همراه با گواهینامه‌های صادر شده توسط سازمان صدور گواهینامه روسیه Roskachestvo-halal در الجزایر پذیرفته می‌شوند.»

از جمله محصولاتی که باید در الجزایر گواهی حلال داشته باشند می‌توان به گوشت و فرآورده‌های گوشتی ، روغن‌ها و چربی‌های حیوانی ، شیرینی جات ، از جمله شکلات ، کیک و بیسکویت ، افزودنی‌های غذایی با منشا حیوانی و حاوی عناصری که ممکن است به دلیل نحوه بدست آوردن آنها حلال نباشند ، مشتقات لبنی ، از جمله کازئینات ، کلیه پنیرهای در نظر گرفته شده برای فرآوری یا صنایع غذایی ،  شیر خشک نوزاد و شیر خشک های مکمل، و همچنین مایه پنیر اشاره کرد.

گواهینامه‌های حلال روسیه در برخی از کشورهای خلیج فارس و همچنین در تاجیکستان، قزاقستان و پاکستان به رسمیت شناخته شده است. همه آنها وارد سیستم اطلاعات دولتی RusAccreditation می‌شوند.

https://tass.ru/ekonomika/21853877

 رشد بازار سهام فدراسیون روسیه  در آغاز معاملات

بازار سهام روسیه در ابتدای معاملات رشد شاخص های پیشرو را نشان می دهد. بر اساس داده‌های بورس مسکو، نرخ مبادله یوان به روبل پس از افزایش اولیه در حال کاهش بوده است.

تا ساعت 10:00، شاخص بورس مسکو با 0.55 درصد افزایش به 2629.31 واحد رسید و شاخص RTS نیز با 0.55 درصد افزایش به 909.11   واحد رسید.نرخ مبادله یوان در برابر روبل پس از افزایش اولیه شروع به کاهش کرد.

نرخ مبادله یوان در برابر روبل در ابتدای معاملات در مقایسه با سطح  پایان معاملات قبلی 0.25کپک افزایش یافت و به 12.733 روبل رسید.

تا ساعت 10:15، شاخص بورس مسکو به 2624.44 واحد (0.36+ )درصد کاهش یافت، شاخص RTS در سطح 907.43  واحد (0.36+ ) درصد قرار گرفت.

https://tass.ru/ekonomika/21854597

 وزیر کار روسیه :  تعداد بیکاران روسیه 1.9  میلیون نفر است

 به گفته کوتیاکوف وزیر کار روسیه  نرخ بیکاری در روسیه اکنون 2.4  درصد 1.9 میلیون نفر است که پایین ترین نرخ بیکاری در کشور از سال 1992 محسوب می‌شود.

 آنتون کوتیاکوف وزیر کار طی سخنرانی در هفته حمایت از کار سراسر روسیه در سیریوس، خاطرنشان کرد که اکنون مراکز اشتغال در حال  رسیدگی به ورود پرسنل کمیاب به بخش های بسرعت در حال رشد اقتصاد هستند. آقای کوتیاکوف تاکید کرد که مرکز پرسنل کار روسیه باید وضعیت « استفاده ناکارآمد از سرمایه انسانی» (به نقل از تاس) را به حداقل برساند و به ابزاری موثر برای مدیریت بازار کار تبدیل شود.

در ماه اوت، دولت اعلام کرد که قصد دارد سازو کار واحدی برای تعامل بین مراکز شغلی در دانشگاه‌ها و کالج ها با خدمات اشتغال دولتی معرفی کند. به وزارت کار، وزارت آموزش و علوم دستور داده شد تا بهترین شیوه‌های موسسات آموزشی مشخصی را برای استخدام فارغ التحصیلان تا 1 نوامبر 2024 در نظر بگیرند و آنها را با کار خدمات اشتغال هماهنگ کنند.

https://www.kommersant.ru/doc/7079055

افزایش مجدد نرخ بهره بانکی در روسیه

 طبق بیانیه بانک مرکزی این بانک  نرخ بهره را  دوباره افزایش داده و  آن را  19درصد در سال، تعیین کرد. این  رقم حداکثر نرخ از ابتدای آوریل 2022 است که در آن زمان در سطح 20 درصد در سال بود.

در بیانیه امروز بانک مرکزی آمده است: «در 13 سپتامبر 2024، هیئت مدیره بانک روسیه تصمیم گرفت نرخ بهره بانکی را 100 واحد پایه افزایش دهد و به 19% در سال برساند.»

چرخه فعلی نرخ های بالای بهره بانکی طولانی ترین چرخه  در دهه گذشته خواهد بود که از تابستان 2023 آغاز شده و در دسامبر  16 درصد رسید و در جولای امسال به 18 درصد افزایش یافت. رکورد فعلی در مارس 2022  ایجاد شد و به دنبال آن نرخ بهره بیش از دو برابر شد و از 9.5 درصد به 20 درصد رسید.

الویرا نبی اولینا، رئیس کل  بانک مرکزی روسیه، هشدار می دهد که اگر داغ شدن بیش از حد اقتصاد ادامه یابد، رکود و رکود تورمی یعنی رشد کم با تورم بالا امکان پذیر است و نرخ بالای بهره باید پیامدهای منفی تحریم ها  یعنی فروپاشی بازارها، کاهش واردات، در نتیجه افزایش قیمت ها و سقوط روبل را کاهش دهد . در نهایت اینکه، اقدامات پولی همیشه به این امر کمک کرده است.

 https://1prime.ru/20240913/stavka-851543346.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما