معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۰:۳۷

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته دوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری رویدادهای فرهنگی متنوع در آستانه اجلاس بریکس در کازان

شهر کازان، به‌عنوان میزبان اجلاس کشورهای بریکس در ماه اکتبر، از هم‌اکنون با برگزاری مجموعه‌ای از رویدادهای فرهنگی متنوع، خود را برای این رویداد بین‌المللی آماده می‌کند. در نشستی که در شهرداری کازان برگزار شد، برنامه‌های فرهنگی متعددی که برای ساکنان و مهمانان پایتخت تاتارستان در نظر گرفته شده است، به‌طور رسمی معرفی گردید. یکی از این برنامه‌های مهم، برگزاری گردهمایی گروه‌های موسیقی دیکسی‌لند و اتنو-جاز از کشورهای عضو بریکس است. این گردهمایی از تاریخ ۲۸ تا ۳۰ اوت ۲۰۲۴ (۷ تا ۹ شهریور ۱۴۰۳) در کازان برگزار خواهد شد و ۲۲ گروه موسیقی از کشورهای هند، اتیوپی، نیجریه، برزیل، چین، ایران، کوبا و ترکیه در آن شرکت خواهند کرد. این گروه‌ها سبک‌های مختلف جاز سنتی و اتنو-جاز را به نمایش خواهند گذاشت. (خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

کاهش استخراج نفت در تاتارستان به دلیل تفاهم نامه اوپک

در تاریخ 5 شهریور 1403 (26 اوت 2024)، اجلاس بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی تاتارستان در مرکز نمایشگاهی بین‌المللی کازان اکسپو آغاز به کار کرد. همزمان با این رویداد، نمایشگاه تخصصی TatOilExpo نیز افتتاح شد که در آن آخرین دستاوردهای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی‌به نمایش گذاشته شد. رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، در این اجلاس ضمن تأکید بر نقش محوری صنعت نفت و گاز در اقتصاد جمهوری، بر اهمیت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و منابع طبیعی غنی برای توسعه پایدار این صنعت تاکید کرد. وی با اشاره به محدودیت‌های تولید 35 تن نفت در سال بر اساس توافقات اوپک پلاس، بر پتانسیل بالای تاتارستان برای افزایش تولید نفت تأکید کرد. مینیخانوف همچنین توسعه صنایع پالایش نفت و پتروشیمی را اولویت راهبردی تاتارستان دانست و گفت: «ما دو مجتمع بزرگ و پربازده در این حوزه داریم و توسعه بیشتر این صنایع، اولویت راهبردی ماست.» در این اجلاس، شرکت‌کنندگان به بررسی چالش‌های پیش روی صنعت نفت و گاز و راهکارهای توسعه پایدار این صنعت، به‌ویژه در زمینه بازتولید پایگاه معدنی هیدروکربن‌ها پرداختند. (خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

ارسال بیش از 130 محموله کمک‌های بشردوستانه از باشقیرستان به منطقه عملیات ویژه

الویرا ماتسکویچ، رئیس باشگاه محلی کمیته خانواده‌های سربازان میهن در جمهوری باشقیرستان، در مصاحبه‌ای با برنامه تلویزیونی «صادقانه بگویم»، از ارسال بیش از 130 محموله کمک‌های بشردوستانه به منطقه عملیات ویژه نظامی خبر داد. وی با تأکید بر اهمیت این کمک‌ها، اظهار داشت: «ما تمامی اقلام مورد نیاز، از جمله مواد غذایی، آب آشامیدنی، پهپاد، خودرو و تجهیزات نظامی را به خط مقدم ارسال کرده‌ایم. سیستم امدادرسانی بشردوستانه در جمهوری باشقیرستان به نحو بسیار شایسته‌ای سازماندهی شده است.» پدر روحانی ویکتور، مربی معنوی سربازان باشقیرستانی، نیز ضمن تأیید این خبر، از بهینه‌سازی فرآیند تهیه و ارسال کمک‌ها خبر داد و گفت: «امروزه، روند تهیه مواد غذایی و تجهیزات برای رزمندگان به بالاترین سطح کارایی رسیده است.» (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

اعلام آمادگی همکاری چین در برگزاری نشست سران بریکس در کازان

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد چین آماده همکاری با شرکای خود در برگزاری مشترک شانزدهمین نشست رهبران بریکس به منظور دستیابی به موفقیت کامل می­باشد. نماینده این وزارتخانه در سخنرانی خود به انجام مقدمات سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای شرکت در این نشست در پایتخت جمهوری تاتارستان اشاره کرد. شایان ذکر است نشست سران بریکس از 1 تا  3 آبان 1403 برابر با 22 تا 24 اکتبر 2024 در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان، برگزار می‌شود. همانطور که ایلسور متشین، شهردار کازان، اشاره کرد، انتظار می رود حدود 20 هزار مهمان در طول این رویداد به کازان سفر نمایند. (خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

دیدار رئیس جمهوری تاتارستان با وزیر انرژی ازبکستان

رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، با ژورابیک میرزامخمودوف، وزیر انرژی جمهوری ازبکستان، در حاشیه اجلاس پتروشیمی تاتارستان دیدار وگفتگو کرد. رستم مینیخانوف از وزیر انرژی ازبکستان برای شرکت در این اجلاس و توجه به توسعه همکاری با تاتارستان تشکر و به حجم رو به رشد تجارت متقابل اشاره کرد.  وی اظهار داشت: «در پایان سال گذشته، گردش تجاری تاتارستان و ازبکستان افزایش 27 درصدی و به 370 میلیون دلار رسید. افزایش حجم و دامنه عرضه کالاها و خدمات متقابل ضروری بوده و ما همه چیزهایی را که برای این کار نیاز است در اختیار داریم.» در ادامه، شرکت کنندگان در جلسه ای پیرامون مسائل کاری مرتبط با اجرای پروژه‌های مشترک بحث و تبادل نظر کردند. (کانال خبری رئیس جمهوری تاتارستان)

دعوت از محمود عباس، رئیس دولت فلسطین، برای شرکت در اجلاس بریکس

عبدالحفیظ نوفل، سفیر دولت فلسطین در مسکو، در مصاحبه با خبرگزاری «ریا نووستی» اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از محمود عباس، رئیس دولت فلسطین، برای مشارکت در اجلاس بریکس دعوت کرده است. با این حال، تاکنون مشخص نیست که آیا وی در این اجلاس شرکت خواهد کرد یا خیر. نوفل افزود: «دعوت پوتین از عباس را دریافت کرده‌ایم و ایشان دعوت را پذیرفته‌اند. اما هنوز معلوم نیست که آیا عباس یا نخست‌وزیر فلسطین در این اجلاس شرکت خواهند کرد. آنچه حائز اهمیت است این است که نمایندگان فلسطین در این رویداد حضور خواهند داشت.» (سایت خبرگزاری «ریا نووستی»)

 

برداشت 2 میلیون تن غلات در تاتارستان

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی و غذا جمهوری تاتارستان، کشاورزان این جمهوری موفق به برداشت دو میلیون تن غلات شده‌اند. میانگین عملکرد این محصول در هر هکتار، سی سنتنر برآورد شده است. براساس اعلام نمایندگان وزارت مذکور، عملیات برداشت غلات در چهل و سه منطقه از این جمهوری در جریان است.   (خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

 

موخامتشین: تقویت همکاری بین منطقه ای در چهارچوب بریکس 

در نشست توسعه دیپلماسی پارلمانی پایتخت‌ها و کلان‌شهرها که در ششمین اجلاس بین‌المللی بریکس در مسکو برگزار شد، فرید موخامتشین، رئیس شورای دولتی جمهوری تاتارستان، با سخنرانی خطاب به شرکت‌کنندگان اظهار داشت: «تعامل چندجانبه در چهارچوب بریکس نه تنها رشد پایدار کشورهای عضو این اتحادیه را تضمین می‌کند، بلکه تأثیر قابل‌توجهی بر توسعه روابط بین مناطق مختلف آنها دارد. شهر کازان میزبان نشست سران کشورهای عضو بریکس خواهد بود که به عنوان رویداد اصلی ریاست روسیه بر این اتحادیه در سال جاری می­باشد. این رویداد برای نخستین‌بار در قالبی گسترده‌تر برگزار می‌شود.» وی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به دلیل واگذاری این رویداد مهم به تاتارستان تشکر کرد و این میزبانی را افتخاری بزرگ و مسئولیتی سنگین برای جمهوری تاتارستان توصیف نمود. موخامتشین همچنین اشاره کرد: «کازان پیش از این میزبان چندین رویداد مرتبط با بریکس از جمله یازدهمین نشست وزرای آموزش و پرورش، نشست وزرای ورزش، نشست رؤسای سازمان‌های اضطراری و بازی‌های ورزشی بریکس بوده است. همچنین در ماه ژوئن، انجمن شهرها و شهرداری‌های کشورهای بریکس پلاس در کازان تأسیس شد که بیش از 18 هزار شهرداری با جمعیتی بیش از 2 میلیارد نفر را در بر می‌گیرد.» ششمین اجلاس بین‌المللی بریکس از ۲۷ آگوست (مصادف با 6 شهریور 1403) در مرکز نمایشگاهی «اکسپو سنتر» مسکو آغاز شد و به مدت دو روز ادامه دارد. این اجلاس به عنوان بزرگترین پلتفرم بین‌المللی برای تبادل تجربیات بین دولت‌ها و بخش خصوصی و بحث در مورد مسائل کلیدی همکاری‌های بین‌شهری طراحی شده است. (خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

تحصیل بیش از 22000 دانشجوی خارجی در تاتارستان

آندری پومینوف، معاون اول وزیر آموزش و پرورش و علوم جمهوری تاتارستان، در جریان نهمین نشست مشترک کمیته همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی ترکمنستان و تاتارستان خبر داد که بیش از ۳۰ درصد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های تاتارستان را دانشجویان ترکمن تشکیل می‌دهند. وی با اشاره به آمارهای موجود گفت: «تا اول ژوئیه، تعداد دانشجویان ترکمنی در دانشگاه‌های ما به ۷۷۵۳ نفر رسیده است. این رقم با توجه به روند پذیرش جدید، همچنان در حال افزایش است. این نشان‌دهنده عمق روابط آموزشی دو کشور است.» وی با اشاره به پتانسیل بالای همکاری‌های آموزشی بین دو جمهوری، بر اهمیت گسترش همکاری‌ها در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای تاکید کرد. فرید موخامتشین، رئیس مجلس دولتی تاتارستان نیز در این زمینه گفت: «بیش از ۲۲ هزار دانشجوی خارجی از ۱۵ کشور همسایه و ۱۱۱ کشور دیگر در دانشگاه‌های تاتارستان تحصیل می‌کنند که نشان‌دهنده جایگاه پیشرو تاتارستان در همکاری‌های آموزشی با کشورهای منطقه آسیای مرکزی است. تاتارستان تاکنون بیش از ۷۰۰ توافقنامه همکاری آموزشی با کشورهای مختلف برای اجرای برنامه‌های مشترک آموزشی منعقد کرده است.» (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

علاقه پایتخت نیکاراگوئه برای همکاری با روسیه

رِینا روئِدا، شهردار ماناگوآ، پایتخت نیکاراگوئه، در حاشیه اجلاس بین‌المللی شهری بریکس، از علاقه‌مندی پایتخت نیکاراگوئه به گسترش همکاری‌ها با روسیه در حوزه‌های زیرساختی، ورزش، حمل‌ونقل و فناوری خبر داد. روئِدا با اشاره به دانشکده فن آوری‌های بیولوژیک آمریکای لاتین «مِچنیکوف» که با همکاری روسیه در نیکاراگوئه به تولید واکسن می‌پردازد، از همکاری‌های فعلی دو کشور در زمینه بهداشت و درمان ابراز رضایت کرد. وی همچنین بر اهمیت تبادل تجربیات و دانش فنی بین دو کشور تاکید نمود. (سایت خبرگزاری «ریا نووستی»)

ساخت یک مسجد جدید با گنجایش هزار نفر در کازان

ساخت یک مسجد جدید با گنجایش حدود هزار نفر در شهر کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان، آغاز خواهد شد. این مسجد در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع و در سه طبقه در منطقه پالیترا، در مجاورت بیمارستان بالینی جمهوری و مرکز خرید پورت، احداث خواهد شد. هزینه تخمینی این پروژه حدود ۲۰۰ میلیون روبل برآورد شده است. در آینده، برنامه‌ریزی برای ساخت یک مدرسه در مجاورت این مسجد نیز وجود دارد تا ضمن تأمین نیازهای مذهبی، به آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان نیز پرداخته شود. (خبرگزاری بیزنس آنلاین)

کاهش قابل توجه سقط جنین در تاتارستان با رویکرد جامع

مارسل مینولین، وزیر بهداشت جمهوری تاتارستان، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که از ابتدای سال جاری، شاهد کاهش چشمگیر سقط جنین در این جمهوری بوده‌ایم، به طوری که 64 درصد از زنان باردار از تصمیم اولیه خود برای سقط جنین منصرف شده‌اند. وی این موفقیت را حاصل یک رویکرد جامع دانست که در آن، علاوه بر مراقبت‌های پزشکی، حمایت‌های روانشناختی و اجتماعی نیز به زنان باردار ارائه می‌شود. مینولین توضیح داد: «با همکاری متخصصان زنان و زایمان و روانشناسان، توانسته‌ایم بسیاری از زنان را متقاعد کنیم که به بارداری خود ادامه دهند.» لازم به ذکر است که در سال گذشته، این شاخص کمتر از 30 درصد بود. این بهبود قابل توجه، نشان‌دهنده اثربخشی برنامه‌های حمایتی است که به زنان باردار کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری به آینده نگاه کنند. یکی از ویژگی‌های بارز این برنامه، ارائه بسته‌های حمایتی به زنان باردار است. این بسته‌ها شامل کالاهایی مانند کالسکه، گهواره، پوشک و همچنین تضمین یک مکان در مهدکودک تا سن سه سالگی کودک می‌شود. (کانال تلگرامی خبرگزاری «وِستی تاتارستان»)

گسترش همکاری‌های کشاورزی بین تاتارستان و ترکمنستان با هدف افزایش صادرات و سرمایه‌گذاری مشترک

رستم گاینولّوف، معاون وزیر کشاورزی و غذای جمهوری تاتارستان، در نهمین جلسه کارگروه مشترک همکاری‌های تجاری-اقتصادی، علمی-فن‌آوری و فرهنگی ترکمنستان-تاتارستان، پیشنهاد ایجاد شرکت‌های مشترک تبدیلی محصولات کشاورزی را مطرح کرد. وی با اشاره به پتانسیل‌های موجود، از جمله صادرات محصولات کشاورزی تاتارستان به 52 کشور، بر لزوم افزایش همکاری‌های دو جانبه در این زمینه تاکید کرد. سِردار جُرایف، وزیر مالی و اقتصاد ترکمنستان، ضمن تایید وجود ظرفیت‌های فراوان برای همکاری، به کاهش گردش تجاری بین دو کشور در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها اشاره کرد. با این حال، وی بر اهمیت حفظ و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد و پیشنهاد ایجاد ابزارهای جدید همکاری مانند شرکت‌های مشترک در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، صنعت، حمل‌و نقل و کشاورزی را مطرح نمود. اولگ کوروبنکو، وزیر صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان نیز بر وجود ظرفیت‌های فراوان برای همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله ماشین‌سازی، نفت و گاز، پزشکی و غیره تاکید کرد و خواستار بهره‌برداری بیشتر از این پتانسیل‌ها شد. (سایت خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

افتتاح پردیس جدید دانشگاه فدرال کازان در قاهره در سال 2025

مارات گاتین، رئیس خانه روسیه در قاهره، از تکمیل طراحی پردیس جدید دانشگاه فدرال کازان در مصر خبر داد. این شعبه که در سال 2025 افتتاح خواهد شد، در حال حاضر سه برنامه آموزشی در رشته‌های پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی ارائه می‌دهد و 385 دانشجو مشغول تحصیل در آن هستند. آزمون‌های ورودی همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود که تا اواسط سپتامبر به پایان برسد. سال تحصیلی جدید از ماه اکتبر آغاز خواهد شد. اساتید دانشگاه فدرال کازان و اساتید دانشگاه‌های برتر مصر که بسیاری از آن‌ها تحصیلات خود را در روسیه گذرانده‌اند، به آموزش دانشجویان می‌پردازند. در پردیس جدید، پنج ساختمان و یک خوابگاه برای اساتید در نظر گرفته شده است. همچنین، برنامه‌های فرهنگی برای آشنایی دانشجویان با زبان و فرهنگ روسیه برگزار می‌شود. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

افزایش  11.1 درصدی گردش مالی خرده فروشی در تاتارستان

 بر اساس جدیدترین گزارش سازمان آمار روسیه، فروش کالاها و خدمات در جمهوری تاتارستان ۱۱.۱ درصد طی ۷ ماهه نخست سال ۲۰۲۴ رشد داشته و حجم فروش را به ۸۸۸ میلیارد روبل رسانده است. تاتارستان در میان استان‌های منطقه ولگا، بالاترین نرخ رشد اقتصادی را تجربه می‌کند. این رشد مداوم، در مقایسه با ماه گذشته نیز ۳.۹ درصد افزایش داشته است. در رتبه‌های بعدی رشد فروش خرده‌فروشی در منطقه فدرال ولگا، به ترتیب باشقیرستان با ۱۲ درصد رشد و حجم فروش  817.9 میلیارد روبل و استان نیژنی نووگورود با ۹ درصد رشد و حجم فروش  704.5 میلیارد روبل قرار دارند. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

راه اندازی کارزار کمک به دانش آموزان در منطقه کورسک در تاتارستان

جمهوری تاتارستان از نمایندگان جامعه تجاری و تمامی‌شهروندان دلسوز دعوت می‌کند تا به جنبش خیریه سراسری بپیوندند و در جمع‌آوری لوازم مدرسه برای کودکان منطقه کورسک مشارکت کنند. به گفته وزارت اقتصاد جمهوری تاتارستان، این ابتکار با هدف کمک به دانش‌آموزان منطقه کورسک برای سال تحصیلی جدید راه‌اندازی شده است. در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: «کودکان به ابزارهای آموزشی جدید نظیر تبلت و لپ‌تاپ، و همچنین لوازم مدرسه از جمله قلم، رنگ، دفتر، کیف و سایر موارد نیاز دارند.» این حرکت توسط وزارت توسعه اقتصادی روسیه و مراکز «کسب‌وکار من» که در چارچوب طرح ملی «توسعه کسب‌وکارهای کوچک و متوسط» راه‌اندازی شده‌اند، آغاز شده است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

جریمه شرکت باشقیرستان برای استخراج غیر قانونی طلا

  دفتر دادستانی بین‌منطقه‌ای اوچالینسک در جمهوری باشقیرستان، شرکت با مسئولیت محدود «اکو سرویس» را به دلیل نقض قوانین معدنی و استخراج غیرقانونی طلا و نقره تحت تعقیب قضایی قرار داد. این شرکت با سوءاستفاده از مجوز احیای ارضی، به صورت غیرقانونی اقدام به استخراج این فلزات گرانبها کرده بود. در پی این تخلف، شرکت «اکو سرویس» به پرداخت جریمه‌ای معادل ۴۸۵ هزار روبل محکوم و تمامی فلزات گرانبهای استخراج شده به نفع دولت مصادره گردیده است.

تولید سیلاژ در باشقیرستان

در جمهوری باشقیرستان، کشاورزان با وجود شرایط نامساعد جوی، به تولید علوفه مورد نیاز دامداری‌ها ادامه می‌دهند. تاکنون، ۱۸ منطقه این جمهوری به برداشت و نگهداری سیلاژ پرداخته‌اند و بیش از ۶۴ هزار تن سیلاژ، معادل ۶ درصد از هدف تعیین شده، ذخیره شده است. با تلاش کشاورزان، تولید سیلاژ رشد پیدا کرده و تاکنون ۱ میلیون و ۸۵ هزار تن، یعنی ۹۷ درصد از نیاز سالانه، تولید شده است. همچنین، ۴۰۸ هزار تن علف خشک نیز برداشت شده است. به طور متوسط، برای هر دام بیش از ۱۴ سنتنر علوفه ذخیره شده است. (سایت رسمی وزارت کشاورزی جمهوری باشقیرستان)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما