معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۷

برگزاری همایش آموزش فنی و حرفه ای در نیجر

مرکز همایش های بین المللی مهاتما گاندی نیامی ، همایش آموزش فنی و حرفه ای در نیجر را با هدف ارائه وضعیت، چالش ها و چشم اندازهای زیرمجموعه این بخش به منظور بسیج همه منابع به نفع یک آموزش حرفه ای با کیفیت در نیجر برگزار نمود.

در این همایش علاوه بر رئیس جمهور نیجر، آقای اوحومودو محمدو، نخست وزیر ،  آقای کسوم مامان مکتار، وزیر آموزش فنی و حرفه ای، اعضای دولت، نمایندگان نهادها و سازمانهای همکار، نمایندگان شرکای اجتماعی و مدیران بخش آموزش این کشور حضور داشتند.

در این مناسبت، رئیس جمهور نیجر تعهد و عزم خود را برای مقابله با چالش های مربوط به بخش آموزش و پرورش به طور کلی و بخش آموزش و پرورش فنی و حرفه ای به طور خاص یادآوری شد و بخش هایی از مشکلات آموزش و پرورش کشور و برنامه‌های دولت را مطرح نمود. در سخنرانی مقدماتی خود در افتتاحیه این جلسه، رئیس جمهور نیجر به مشکلاتی که کشورش با آن مواجه است، به ویژه در مورد سیستم آموزشی به شرح زیر اشاره نمود.

وی گفت : "در واقع، ما سیستمی داریم که خوب کار نمی‌کند، ما توانسته ایم با قرار دادن منابع قابل توجه به ویژه در 10 سال گذشته تلاش های زیادی انجام دهیم. اما نتایج به سادگی بدست نمی آید ، زیرا حاکمیت این بخش ضعیف بوده است.بنابراین ما باید همه چیز را اصلاح کنیم و تصمیم بگیریم که همه ما در یک سطح حساس باشیم تا معیارهای چالش ها را اندازه گیری کنیم و در یک تعهد و تمایل یکسان برای رویارویی با این چالش ها مشارکت نماییم.در سیستم ایجاد شده، دولت تأسیسات زیادی ایجاد کرده است، از جمله 275 دبیرستان حرفه ای و 13 دبیرستان فنی حرفه ای. این موسسات به دلیل کمبود منابع و تجهیزات لازم برای به دست آوردن نتیجه، عملکردی ندارند. بزرگترین مشکلی که ما با آن روبرو هستیم به دلیل منابع ناکافی است که می‌توانیم در این بخش قرار دهیم. ما از تیم وزارت آموزش فنی و حرفه ای خواسته ایم تا درتجربیاتی را که تاکنون انجام داده ایم، تجدید نظرمنطقی نمایند تا اطمینان حاصل کنیم که با منابع کمی‌که بسیج کردیم، بتوانیم سرمایه گذاری‌هایی را انجام دهیم.

 دولت دیگر یک یا دو کلاس درس را در چندین موسسه به طور همزمان ایجاد نخواهد کرد، ما کل تأسیسات را با تمام زیرساخت ها و تجهیزات لازم، با توانایی کار و معلمان ضروری برای آموزش خوب و تعداد کمی از دانش آموزان در این سیستم ایجاد می‌کند تا در دراز مدت، دانش و آموزش کسب کنند و بتوانند شغل داشته باشند که برای جامعه مفید باشند.

آقای محمد بازوم رئیس جمهور نیجر همچنین از شرکای فنی و مالی دعوت کرد تا برای حمایت از اراده و تعهدات دولت در این زمینه ورود پیدا کنند.  وی گفت :"اعتقاد من این است که توسعه اقتصاد ما لزوماً به سرمایه گذاری‌هایی بستگی دارد که می‌توانیم از نظر سرمایه انسانی در آموزش فنی و حرفه ای انجام دهیم.  مشکل آموزش ملی ما، یادگیری در موسسات است و یک مشکل بسیار دشوار نیز وجود دارد که نیاز به یک بسیج جدی دارد ".

وی افزود که آموزش فنی و حرفه ای نیز بیش از هر چیز با توانایی دولت در بسیج منابع مالی و استفاده منطقی از آنها تعیین می‌شود. به همین دلیل است که چالش ما کمی ساده تر از چالش آموزش به طور کلی است به این دلیل مشارکت شما می‌تواند مفید باشد. رئیس جمهور از ایجاد یک مدرسه فنی و حرفه ای در هر یک از مناطق کشور خبر داد. دبیرستان‌های ساخته شده، مجهز و همچنین بیش از هر چیز قادر به ارائه آموزش حرفه ای، آموزش و نظارت مربوطه هستند.

وی افزود :  "ما سیستم را طوری برنامه ریزی کرده ایم که به ما امکان می دهد معلمان خود را با هزینه کم آموزش دهیم و اطمینان حاصل کنیم که تعداد زیادی از آنها هر سال در اختیار موسسات خود قرار می دهیم. " شرکا و فعالان در این بخش که در جلسه حضور دارند بر تعهد خود برای حمایت از دولت در همه ابتکارات با هدف بهبود و مقابله با چالش های پیش آمده تاکید کردند.

 بنابراین، نماینده اتحادیه‌های این بخش، نماینده والدین دانش آموزان و هماهنگی مروج موسسات آموزش فنی و حرفه ای همگی از تعهد رئیس جمهور و دیدگاه و تمایل وی به مشکلات مدرسه به طور کلی و مشکل بخش آموزش فنی و حرفه ای به طور خاص استقبال کردند.

 خانم دکتر دنیسا النا (سفیر اتحادیه اروپا در نیجر) ، رئیس شرکای فنی و مالی، به نمایندگی از همکاران خود، از کیفیت چشم انداز رئیس جمهور و همچنین تعهد وی به آموزش و پرورش جوانان قدردانی کرد. وی همچنین بر تعهد همه شرکا برای حمایت از نیجر در این کار تاکید کرد. با این حال، دکتر دنیسا النا از رئیس جمهور دعوت کرد که یک روشی با کیفیت برای مدیریت منطقی ایجاد کند که توسط شرکا برای استفاده  بهینه به کار گرفته شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما