معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۷۴

تفاهم نامه جدید خط لوله گاز فرا صحرا

تفاهم نامه جدیدی برای تحقق خط لوله گاز فراصحرا در تاریخ 28 جولای 2022 توسط وزرای مسئول انرژی نیجر، نیجریه و الجزایر به امضا رسید.

نیجر، الجزایر و نیجریه اخیرا یادداشت تفاهمی‌برای تحقق پروژه خط لوله گاز فراصحرا امضا کردند که از سال 2009 ادامه دارد.

این یادداشت تفاهم همکاری برای تأیید کار سومین نشست سه جانبه وزیران الجزایر-نیجر-نیجریه در مرکز کنفرانس بین المللی (CIC) پیرامون پروژه TSGP (خط لوله گاز ترانس صحرا) به امضاء رسید . این نشست  به منظور بررسی مجموعه‌ای از جنبه‌های پروژه گاز ترانس صحرا ،  به ویژه وضعیت پیشرفت اجرای نقشه راه ایجاد شده در ابوجا (نیجریه)، در چارچوب کار گروه ویژه متشکل از کارشناسان از سه کشور برگزار شده است .

برای امضای این یادداشت، در سال جاری چندین نشست وزیران بین سه کشور (سانی ایسوفو، وزیر نفت نیجریه، محمد ارکاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر، تیمیپر سیلوا، وزیر انرژی نیجریه) برگزار شد.

این پروژه خط لوله گاز فراصحرای موسوم به TSGP (خط لوله گاز ترانس صحرا) باید میلیاردها متر مکعب گاز نیجریه را از طریق نیجر به الجزایر منتقل کند. این پروژه  به قاره آفریقا  اجازه می‌دهد تا خود را به عنوان تأمین کننده اصلی گاز به اروپا قرار دهد.

جزئیاتی از این یادداشت تفاهم ارائه نشده است، اما بر اساس اخبار منابع خبری امضای این تفاهم نامه یک گام رو به جلو است زیرا نقشه راه روشنی برای اجرای این پروژه بلندپروازانه ارائه می‌دهد.

 پروژه گاز ترانس صحر (TGSP) به طول  4128 کیلومتر  یکی از ده پروژه بزرگ جهان می‌باشد که 841 کیلومتر در نیجر، 1037 کیلومتر در نیجریه و 2310 کیلومتر در الجزایر است. این سرمایه گذاری در سال 2009 حدود 10 میلیارد دلار برآورد شد.

به دلیل جنگ در اوکراین و زمینه ژئوپلیتیکی است که این پروژه دوباره راه اندازی می‌شود. الجزایر که 11 درصد تأمین کننده گاز به اروپا است، امیدوار است باحمایت نیجریه و نیجر خود به را عنوان شریک اروپا  و جایگزین روسیه مطرح نماید.

پس از حمله روسیه به اوکراین در پایان فوریه و تقاضای قوی بین‌المللی برای گاز و نفت و افزایش قیمت‌ها چندین کشور، به ویژه کشورهای اروپایی، به دنبال کاهش وابستگی خود به گاز روسیه هستند و به الجزایر روی آورده‌اند.

 الجزایر این کشور آفریقای شمالی، که دارای ذخایر قطعی گاز طبیعی نزدیک به 2400 میلیارد متر مکعب است، حدود 11 درصد از گاز مصرفی اروپا را قبل از جنگ در اوکراین تأمین می‌کرد. شاید اکنون برای الجزایر  بهترین موقعیت برای سود بردن از صادرات انرژی  باشد. علیرغم مسدود شدن خط لوله آن کشور به اسپانیا به دلیل تنش با مراکش، صادرات گاز الجزایر به ایتالیا در سال گذشته ۷۶ درصد افزایش یافت و به ۲۱ میلیارد متر مکعب رسید و ظرفیت صادرات ۱۰ میلیارد متر مکعب دیگر را نیز دارد. ماه گذشته، ایتالیا از قصد خود را برای افزایش بیشتر واردات از الجزایر خبر داد.

 پروژه 10 میلیارد دلاری خط لوله ترانس صحرا، که قرار است ذخایر غنی گاز نیجریه را پس از عبور از صحرای سینا و کشور نیجر، به الجزایر و از آنجا به اروپا منتقل کند، با هدف ارائه جایگزینی برای گاز روسیه در قاره سبز، ساخته می‌شود.  تا کنون، چند شرکت بزرگ دنیا، از جمله گازپروم روسیه، انی ایتالیا، توتال فرانسه و شرکت هلندی-انگلیسی شل، برای سرمایه گذاری در این پروژه ابراز تمایل کرده‌اند.

شایان ذکر است امضای این یادداشت تفاهم تحت شرایط فعلی و در حالی صورت می‌گیرد که دولت‌های اروپایی با هدف جلوگیری از انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای، بودجه عمومی‌برای سوخت‌های فسیلی را در خارج از کشور کاهش داده‌اند: فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلیس از جمله امضاکنندگان تعهد کاپ۲۶ برای پایان دادن به حمایت از تولیدکنندگان خارجی سوخت‌های فسیلی و متقاعد کردن بانک‌های توسعه چندجانبه بودند.بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز  اعطای وام به پروژه‌های سوخت فسیلی را در پایان سال ۲۰۲۱ متوقف کرد. این موضع اروپا، خشم برخی از رهبران آفریقایی  را برانگیخت، آن‌ها معتقدند محدودیت‌های اروپا در مورد سوخت‌های فسیلی می‌تواند «از تلاش آفریقا برای رهایی از فقر جلوگیری کند». 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما