معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۶/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۰۵

کشورهای معدنی آفریقا

آفریقا دومین قاره پهناور جهان (پس از آسیا) با مساحتی حدود ۳۰٬۲۲۱٬۵۳۲ کیلومتر مربع ۲۰٫۳٪ از مجموع خشکی‌های زمین از معدن‌خیزترین نقاط کره زمین است.

کشورهای آفریقایی دارای غنی‌ترین منابع طبیعی هستند. تقریبا نزدیک به نیمی از طلای جهان و یک سوم کل مواد معدنی دنیا در آفریقا وجود دارد. در سال 2019، این قاره تقریباً 1 میلیارد تن مواد معدنی به ارزش 406 میلیارد دلار تولید کرد. طبق گزارش سازمان ملل ، آفریقا حدود 30 درصد از ذخایر معدنی جهان، 12 درصد از نفت جهان و 8 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در خود جای داده است.

1- نیجریه  NG

نیجریه از نظر اقتصادی، اولین تولید کننده و صادرکننده نفت خام این قاره است. این کشور پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت در  اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) است. نفت 40 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور نیجریه را تشکیل می دهد. همچنین دارای دیگر منابع طبیعی کم بهره برداری مانند گاز، زغال سنگ، طلا و بوکسیت است.

2- بوتسوانا

بوتسوانا و الماس های آن در رتبه بندی‌ها، مقام بزرگترین تولیدکنندگان الماس( که اکثر آنها با کیفیت جواهری هستند)  در سرتاسر جهان را داشت تا اینکه در سال 2015 مجبور شد کرسی رهبری خود را به جمهوری فدرال روسیه واگذار کند. اما این کشور همچنان اولین کشور تولید کننده الماس در آفریقا است و در حال حاضر نزدیک به 35 درصد از ذخایر الماس این قاره را در اختیار دارد. خاک بوتسوانا از نظر طلا، نیکل، کربنات سدیم و مس نیز بسیار غنی است.

3 - آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی بدون شک یکی از کشورهای آفریقایی است که از غنای زیرزمینی خود که عمدتاً حاوی الماس، طلا، مس، پلاتین، زغال سنگ و منگنز است نهایت بهره را می‌برد ( دراستخراج این مواد رتبه نخست جهان را دارا می‌باشد) و باید اشاره کرد کشور نلسون ماندلا در تولید پلاتین، منگنز، وانادیوم و کروم در جهان در رتبه دوم قرار دارد. آفریقای جنوبی همچنین بزرگترین تولید کننده طلا در این قاره است.

4  -  جمهوری دموکراتیک کنگو(DRC)

جمهوری دموکراتیک کنگو یکی از ثروتمندترین ایالت های آفریقا از نظر ذخایر است، زیرا این کشور به تنهایی 34 درصد از تولید الماس این قاره را پوشش می دهد. این کشور همچنین 13 درصد مس تولید شده در این قاره را تامین می‌کند. ارزش مواد معدنی که هنوز در جمهوری کنگو استخراج نشده است، بیش از 24 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. زیر خاک کنگو همچنین حاوی کلتان است، فلزی که در تلفن‌های همراه ما یافت می‌شود.

 5 - نامیبیا

منبع طبیعی اصلی درآمد سالانه نامیبیا استخراج اورانیوم و فروش آن است یک چهارم درآمد سالانه این کشور آن از درآمد اورانیوم حاصل می‌شود. معادن متنوع آن در حال رونق است .

6- موزامبیک

 موزامبیک با تولید تخمینی 530000 تن آلومینیوم  درسال در رتبه پانزدهم در رده بندی بزرگترین تولیدکنندگان آلومینیوم در جهان قرار دارد. در آفریقا، موزامبیک پس از آفریقای جنوبی در رتبه دوم  تولید آلومینیوم قرار دارد . این کشور دارای گاز و زغال سنگ نیز می‌باشد.

7- زامبیا

 زامبیا بزرگترین تولید کننده مس در آفریقا است تولید کننده اصلی مس در این قاره، بین 65 تا 77 درصد از استخراج و عرصه مس را در آفریقا را به خود اختصاص داده است.

8 - نیجر

 نیجر به دلیل ذخایر قابل توجه اورانیوم به طور فزاینده ای مورد توجه قدرت های بزرگ جهانی از جمله فرانسه می‌باشد. با تولید تخمینی 4 میلیون تن در سال 2015، نیجر چهارمین تولید کننده بزرگ اورانیوم و بدون شک بزرگترین تولید کننده در آفریقا می‌باشد.  نیجر به تنهایی 44 درصد اورانیوم آفریقا را تامین می‌کند. بیشترین استفاده اورانیوم  در صنعت برق هسته ای برای تولید برق می‌باشد . صادرات آن 40 درصد از کل صادرات کشور را تشکیل می دهد.  نیجر یک معدن طلای واقعی است زیرا زیر خاک آن نیز سرشار از سنگ آهک، نقره، قلع و حتی گچ است.  

9 - زیمبابوه

 زیمبابوه ، یکی از غنی ترین  کشورهای آفریقا  است. زیمبابوه  دارای دومین ذخایر بزرگ پلاتین جهان و از نظر سنگ آهک، روی، نیکل، سرب، فسفات و مس بسیار غنی است. پس از آفریقای جنوبی، بزرگترین ذخایر مس در این قاره در زیمبابوه قرار دارد که آن را به یکی از صادرکنندگان پیشرو در جهان تبدیل کرده است.

10  - مصر 

 مصر  تا سال 2030 یکی از قوی ترین اقتصادهای این قاره را خواهد داشت.  ذخایر گاز قابل توجهی در دریای مدیترانه دارد. این کشور در بخش های مختلف از جمله تولید برق و ایجاد مناطق صنعتی متعدد سرمایه گذاری‌های ساختاری انجام داده است.

11 - جمهوری گینه

 این کشور به دلیل غنای معادن زیرزمینی خود که حاوی آهن، بوکسیت، الماس، طلا، اورانیوم، نفت، فسفات و منگنز است، شهرت دارد. گینه به تنهایی نزدیک به 95 درصد از تولید بوکسیت این قاره را پوشش می دهد و دارای پتانسیل عظیمی از معادن و ذخیره  بوکسیت است تخمین زده می‌شود که این کشور دارای  حدود 40 میلیارد تن ذخایر بوکسیت اثبات شده باشد. از معادن آهن مرغوب آن رقمی معادل 100 میلیون تن در سال به دست می آید.

کارشناسان موافقند که اگر دهه‌های دیکتاتوری نظامی در گینه وجود نداشت، گینه از نظر اقتصادی یکی از ثروتمندترین کشورهای آفریقا بود.

12 – غنا 

غنا نیز مانند آفریقای جنوبی از منابع طبیعی موجود در زیر خاک خود به خوبی  بهره می‌برد. این کشور به تنهایی 15 درصد از تولید طلای آفریقا را پوشش می دهد و آن را پس از آفریقای جنوبی در رده دومین تولید کننده بزرگ مواد معدنی در قاره قرار می دهد. خاک غنا نیز سرشار از منگنز، بوکسیت و الماس است.. ضمنا این کشور دومین تولیدکننده بزرگ کاکائو پس از ساحل عاج است.

 13 - لیبی

 ذخایر نفت این کشور 48 میلیارد بشکه برآورد شده است. یعنی دارای بزرگترین ذخایر نفت در قاره و  نهمین در جهان می‌باشد . یاد آوری می‌گردد این کشور دارای بزرگترین ذخیره نفت شیل قابل استحصال در جهان است که حدود 26 میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود.

14-کامرون

کامرون در حقیقت مینیاتوری از آفریقا است . دارای غنای مختلف خاک و معادن میباشد. این کشور دارای نفت، نیکل، کبالت، منگنز (بیش از 54 میلیون تن تخمین زده شده است)، ذخایرآهن ( 200 میلیون تن آهن غنی و 1.2 میلیارد آهن ضعیف) ، بوکسیت (بیش از یک میلیارد تن تخمین زده می‌شود) می‌باشد. این کشور همچنین دارای جنگل های طبیعی و منابع کشاورزی مانند چنار، کاکائو و پنبه است.

15 - گینه استوایی

کشف ذخایر بزرگ نفت در سال ۱۹۹۶ و استخراج متعاقب آن درآمد هنگفتی نصیب دولت این کشور کرد. گینه استوایی از سال ۲۰۰۴ به‌طور پیوسته سومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در جنوب صحرای آفریقا پس از آنگولا و گابن بوده‌است. درآمد های نفتی این کشور به طور چشمگیری شرایط زندگی مردم آن را بهبود بخشیده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما