معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۰

پروژه راه آهن مرزی نیجر- بنین

مرز گایا در منطقه جغرافیایی مرز دو کشور نیجر و بنین واقع شده که براساس برنامه‌های دولت قرار است این منطقه به منطقه آزاد تجاری و به اصطلاح دولت نیجر (بندر خشک ) این کشور مبدل می‌گردد که کلیه صادرات و واردات نیجر از این بندر خشک انجام خواهد شد.

سیاست اجرای پروژه‌های زیربنایی بزرگ به رهبری دولت نیجر باید به عنوان عنصر اصلی رویکرد فعالانه توسط چشم‌انداز رئیس جمهور درک شود. در واقع، برای فعال کردن اهرم های رشد اقتصادی شتابان و پایدار، باید شرایط مساعدی برای رقابت پذیری همه بخش های اقتصاد ملی با ادغام ابزارهای واردات و صادرات به منظور تسهیل مبادلات بین نیجر و سایر نقاط جهان، ایجاد شود.

برای این منظور، نیجر سرمایه گذاری در راه آهنی را که نیجر و بنین را به هم متصل می‌کند، برای تسهیل دسترسی به نزدیکترین بندر انتخاب کرده است. بنابراین پروژه ساخت راه‌آهن چشم‌انداز  بالاترین مقامات جمهوری نیجر را، تحقق می‌بخشد.

 این پروژه شامل توسعه پیشنهاد حمل و نقل کالاها و افراد در یک محور استراتژیک برای کشور است. در واقع، نیاز به برنامه‌ریزی منطقه‌ای و نیز الزامات توسعه بخش‌های اقتصادی، عناصر اصلی توجیه‌کننده راه‌اندازی راه‌آهن ریلی در این کریدور به طول تقریبی 307 کیلومتر( که اساساً سه (3) قطب اصلی را به هم متصل می‌کند: نیامی، دوسو. و مرز گایا-بنین) است.

 دولت قصد دارد از منابع مالی خصوصی استفاده کند تا امکان بسیج سریعتر سرمایه‌های لازم برای ساخت زیرساخت ها فراهم شود.

در این زمینه، دولت نیجر همچنین قصد دارد مدیریت این موسسه را به سرمایه گزاران واگذار کند تا منابع سرمایه گذاری شده توسط سرمایه گذاران و شرکای مالی آن، بازیابی کند.

شرایط قرارداد در یک قرارداد مشارکت عمومی و خصوصی از نوع ساخت عملیات و انتقال (BOT) تعریف خواهد شد.

اهداف پروژه

هدف از این پروژه بلندپروازانه افزایش تحرک در یکی از پرترددترین جاده‌های کشور و توسعه بهتر مراکز عبوری و تسهیل حمل و نقل مردم و کالا است.

  • اطمینان از جابجایی سریع کالاها و افراد بین قطب های مختلف که راه آهن از آن عبور می‌کند، به ویژه محور نیامی-بنی.
  • ایجاد یک پیشنهاد جاده ای که بتواند گشایش کشور را ارتقا دهد.
  • ایجاد ارتباط بین مراکز صنعتی منطقه ای آینده؛
  • ترویج یکپارچگی زیر منطقه ای از طریق تسهیل تجارت با کشورهای همسایه.
  • ترویج سیاست توسعه و توسعه شهری و روستایی در مناطقی که زیربناها از آن عبور می‌کنند.

اجزای پروژه

  1. ساخت زیربنای راه آهن از جمله تأسیسات لازم برای بهره برداری از آن.
  2. توسعه و ساخت زیرساخت های اقتصادی در مناطق شهری عبوری.
  3. احداث زیرساخت های اجتماعی در طول مسیر

نتایج مورد انتظار

  • ایجاد زیرساخت های راه آهن و بهره برداری از آن  در یک زمان معقول؛
  • میزان گشایش از طریق توسعه عرضه خدمات حمل و نقل برای مردم و کالا افزایش می یابد،
  •  راه آهن نیجر را به بندر نزدیکتر می‌کند.
  •  سیاست توسعه صادرات و واردات اجرا می‌شود.

طراحی، تامین مالی، اجرا، بهره برداری، اشتراک ریسک

با توجه به هزینه بالای این پروژه، تامین مالی آن به صورت نوآورانه در نظر گرفته شده است. دولت قصد دارد علاوه بر بودجه خصوصی، شرکای دوجانبه و چندجانبه را بسیج کند.

توزیع بودجه:

  • 60% خصوصی
  • سایر شرکا 40٪

بهره برداری از زیرساخت از طریق ایجاد یک شرکت عامل بر اساس قانون نیجر به شریک خصوصی که سرمایه آن احتمالاً می‌تواند توسط دولت نیجر ادغام شود، واگذار خواهد شد.

مدت  زمان تخمینی پروژه

25 سال شامل ساخت آن

هزینه تخمینی پروژه

900 میلیارد  فرانک سیفا    1 میلیارد و 500 میلیون یورو

پیشرفت پروژه

مطالعه امکان سنجی با شرکای علاقه مند انجام خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما