معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

پروژه خط لوله نیجر-بنین

ساخت خط لوله نفت بین بنین و نیجر مصوب ژانویه 2019 به نیجر اجازه می‌دهد نفت خام خود را از آگادم، منطقه‌ای در جنوب شرق کشور، از طریق منطقه سمه-پوژی Sèmè-Podji در کوتونو، به بازار بین‌المللی منتقل کند.

این خط لوله تقریباً 1980 کیلومتر است که 675 کیلومتر آن در قلمرو بنین است. بر اساس برنامه تعیین شده، این خط لوله از پنج بخش، 17 شهر و 141 روستا در بنین عبور خواهد کرد. مدت کار، دو سال  خواهد بود  و عمر پروژه 40 سال یا بیشتر تخمین زده شده است.

از نظر شغلی نیز بیش از 3000 نفر در طول ساخت زیرساخت و 300 تا 500 شغل دائمی در مرحله بهره برداری ایجاد می‌شود. علاوه بر مشاغل، صدها میلیارد فرانک سیفا به عنوان حق ترانزیت وارد خزانه دولت بنین خواهد شد زیرا ظرفیت اسمی 4.5 میلیون تن در سال یا 35 میلیون بشکه خواهد بود و با افزودن ایستگاه‌های پمپاژ اضافی، ظرفیت قابل ارتقا خواهد داشت. این یک پروژه توسعه عظیم است.

این پروژه با همکاری و سرمایه گذاری چین با نیجر و طی یک قرارداد دوجانبه نیجر و بنین در سال 2019 به امضا رسید. طرف چینی 50 درصد سهام این پروژه را از طریق BOT دریافت نموده است. چینی‌ها با حضور در صنعت نفت و گاز نیجر، این بخش از اقتصاد نیجر که بیش از 70 درصد آن را تشکیل می دهد را در دست گرفته اند بر این اساس باید گفت که چین بعنوان شریک استراتژیک اقتصادی نیجر محسوب می‌گردد. به همین لحاظ علیرغم فشار کشورهای رقیب مانند فرانسه و آمریکا به نیجر برای تقلیل حضور چینی‌ها در پروژه‌های راهبردی این کشور ، چین توانسته با حضور در صنعت استراتژیک نیجر حضور خود را دامنه دار نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما